Gå til innhold

Nå har også svenskene fått fart på elbilsalget: Andelen doblet på ett år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da blir det dritspennende om Tesla klarer å utnytte dette men det får vi ikke se før siste måneden i kvartalet. Altså slutten av august/september, når båtene ankommer. Synd Giga Berlin ikke er i gang ennå.

Hyundai har jo fått i gang ny Kona-fabrikk i Europa nå så kanskje de også kan smi. :)

Ellers er dette et problem for hele Europa fordi både Frankrike, Tyskland, Italia og Stor-Britania har introdusert kraftige insentivordninger. Vi får nå sterk konkurranse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
matsa skrev (1 time siden):

Da blir det dritspennende om Tesla klarer å utnytte dette men det får vi ikke se før siste måneden i kvartalet. Altså slutten av august/september, når båtene ankommer. Synd Giga Berlin ikke er i gang ennå.

Hyundai har jo fått i gang ny Kona-fabrikk i Europa nå så kanskje de også kan smi. :)

Ellers er dette et problem for hele Europa fordi både Frankrike, Tyskland, Italia og Stor-Britania har introdusert kraftige insentivordninger. Vi får nå sterk konkurranse.

Vi veit at batteribil ikke er 0 - utslipp:

https://www.dn.no/innlegg/elbil/elbilpolitikk/klima-og-miljo/innlegg-tretten-milliarder-som-virker-mot-sin-hensikt/2-1-837632

«Vi får sterk kunkuranse» hvor i all verden tar Du det fra.

Og Tesla S likner vel litt på en Mercedes E500 pris og ytelsesmessig i Sverige og US. Men ligg vel 1 mill over i pris grunnet norske avgifter, det er intensiver det. Noe gratis parkering og billig bompasering kommer oppatte på.

 

Er folk blitt helt på styr. Norges kjøp av batteribil har bare marginal påvirkning på batteripris. China har 500 000 batteribusser gåendes, hva trur Dere det medfører, og det er bare forbokstaven.

ref (å gå berserk med Exel) :

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/norsk-elbil-politikk-gir-store-klimagevinster-ogsa-utenfor-landets-grenser?publisherId=17824355&releaseId=17883738

 

Det er noe som heiter «elektrosjokk behandling» i psykiatrien, det bleikner i forhold til 0 - utslipp debatten. Se til Sverige, der er debatten mer faktabasert. Eg blir flau av å være Norsk (nordbagge), dratt ned i driten på denne måten og «dritspennende» er det ikke.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Sverige ligger år bak Norge når det gjelder elbil. Teslas ladenettverk er vel det eneste brukbare i Sverige, så forståelig at Tesla er så populære. I Sverige setter de fremdeles opp sakteladere. Det er stort sett rundt de store byene og langs hovedveiene du kan regne med å lade med høy hastighet hvis du ikke har Tesla.

For en del år siden (da Tesla Model S var ny), var det mange svenske kjørende selgere som kjøpte TMS pga fri lading. Disse selgerne kjører ekstremt mye hver dag og sparte mye «drivstoff» på en slik bil. I dag er det langt mellom elbilene på svenske veier. Kjører mye på E6 gjennom Sverige. Flertallet elbiler er norske, selv syd for Gøteborg. Nord for Gøteborg kommer Bohuslän-nordmennene inn i bildet og da er det nærmest normal norsk elbiltetthet på veien.

Enig med utsagnet om Volvo. De er bjellesauen i Sverige. Når de nå snart kommer med elbil, vil elbilinteressen i Sverige øke. Da føler svenskene at det er «trygt» å handle elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kilden du henviser til i DN hevder at elbiler i Norge går på kullkraft, siden kullkraft er "marginalkraft" i EUs kvotemarked. Dette er tilbakevist av faktisk.no:

https://www.faktisk.no/faktasjekker/yXA/nei-klimautslippene-fra-elbiler-i-norge-er-ikke-dobbelt-sa-hoye-som-fra-fossilbiler

Kortversjon: Bruk av elkraft (for eksempel når det nyttes til transport) er omfattet av EUs kvotesystem, der CO2 kvotene minsker årlig. Bruk av bensin/disel er ikke kvoteregulert, og har ikke andre incentiver for reduksjon enn markedskrefter (produksjonspris vs. etterspørsel).

"Norges kjøp av batteribil har bare marginal påvirkning på batteripris."

Det er riktig som du indirekte hevder at større etterspørsel etter batterier vil redusere pris per kWh. Men det er ikke relevant å sammenligne Norge sitt bidrag med verdens mest folkerike land,Kina. Man bør heller se hvor mye man bidrar til å redusere prisen på klimavennlig teknologi per innbygger. I tillegg har Norge verdens største andel elbiler i personbilsegmentet; dette fungerer som en "teknologi-" og "konsept-demonstrasjon" for andre nasjoner.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Lektor FrankH skrev (6 timer siden):

Kilden du henviser til i DN hevder at elbiler i Norge går på kullkraft, siden kullkraft er "marginalkraft" i EUs kvotemarked. Dette er tilbakevist av faktisk.no:

https://www.faktisk.no/faktasjekker/yXA/nei-klimautslippene-fra-elbiler-i-norge-er-ikke-dobbelt-sa-hoye-som-fra-fossilbiler

Kortversjon: Bruk av elkraft (for eksempel når det nyttes til transport) er omfattet av EUs kvotesystem, der CO2 kvotene minsker årlig. Bruk av bensin/disel er ikke kvoteregulert, og har ikke andre incentiver for reduksjon enn markedskrefter (produksjonspris vs. etterspørsel).

"Norges kjøp av batteribil har bare marginal påvirkning på batteripris."

Det er riktig som du indirekte hevder at større etterspørsel etter batterier vil redusere pris per kWh. Men det er ikke relevant å sammenligne Norge sitt bidrag med verdens mest folkerike land,Kina. Man bør heller se hvor mye man bidrar til å redusere prisen på klimavennlig teknologi per innbygger. I tillegg har Norge verdens største andel elbiler i personbilsegmentet; dette fungerer som en "teknologi-" og "konsept-demonstrasjon" for andre nasjoner.

 

Klart det går and å sammenligne China og Norge, man gjør det på følgende måte:

1 393 / 5,4 = 257  Som gir at vi skulle hatt ca 2 000 batteribusser noe vi ikke har, kansje vi har 50.

 

Seier vi at China har 500 000 batteribusser som har 5 ganger så mykje batteri som en personbil vil det tilsvare batterier til 2 500 000 batteribiler.

 

«faktisk.no» sier ikke mer om CO2 utslepp enn flokslen «0-utsleppbil». Og det er kortversjonen, kansje utsleppa ligg et sted mellom dobbelt så mye og 0, før vi rekner inn batteriproduksjon.

 

At SSB (statistisk sentralbyrå) og RRF (riksrevisjonen sin forvaltningsrevisjon) gir fan med fett på når det gjeld å berekne og kontrollrekne 1/3 del av økonomisk aktivitet er mer en en dåre kan forstå. Ville skapt latter og hoderulling om det var i China, det er jo i praksis landssvik (pedagogisk er Det vertfall ikke).

Og Det (proletariatet) kan instrueres om CO2 betyr noe i bilsammenheng:

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/201711/NNFA56111317/avspiller

Deg forstår eg derimot (en fra lektorlaget), ref:

https://www.youtube.com/watch?v=qnslmTPdoAY

 

En debatt er selvsagt bare semantikk (ordkløyveri og trusvedkjennelser) før kontrollregnede studier og lettforstålige forklaringer og modeller foreligg.

Gi det en 5 års tid, så kansje SSB klarer å fokusere litt på det. Media gjør det ikke jfr linken over, om ikke en anonsør har et produkt som går i den retning. 

Selv tror eg autonome flåtebiler kommer før, og der er jo både en miljøgevinst og en mennesklig-bruksgevinst etter vanlig kost/nytte prinsipper. Likeledes skalerer jo data (autonomi) og strøm som bare pokker, men vi i Norge er utelukket fra dette hva angår kultur, kapital og det beregningsmessige hva angår kjøretøyer.

 

Brødrene Aa er solgt til China, tyskerne kjøpte «norsk småkraft» og Hyunday klarer vel å putte batterier fra bil til båtskrog skulle man tro. Og dei som utvikler autonome biler vil ikke ha noe problem med å putte «styremaskinen» inn på broen. Det tåget har gått

Man får bare håpe at koridorer av bjørkeskog og lupiner ikke blir byttet ut med vindmøller. Da ryker turistnæringen før eller siden.

 

Timing (iPhone og Tesla) og patenter (ikke skolepensum ennu) er vel og bra, men hvor er kapitalen og forståelsen for MOT (Meta Organisasjons Teori) ? 

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (På 22.7.2020 den 14.30):

«faktisk.no» sier ikke mer om CO2 utslepp enn flokslen «0-utsleppbil». Og det er kortversjonen, kansje utsleppa ligg et sted mellom dobbelt så mye og 0, før vi rekner inn batteriproduksjon.

Nullutslipp handler om utslipp fra eksospotta. Det er ikke en livssyklusanalyse. Du må ta det for hva det er, så kan vi heller diskutere f.eks miljøutfordringer innen metallproduksjon i tråder som handler om metallproduksjon. Eller dekkproduksjon, kraftproduksjon eller noe annet.

AL123 skrev (4 timer siden):

Batteribussene bruker en helt annen batteriteknologi enn elbilene som selges i Norge. Prisene på disse to teknologiene har ikke uviklet seg likt.

Det er ingenting som binder LFP til busser eller NMC til biler. Det er fullt mulig å endre på f.eks hvis batteriprisen endrer seg, energitettheten eller andre egenskaper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Nullutslipp handler om utslipp fra eksospotta. Det er ikke en livssyklusanalyse. Du må ta det for hva det er, så kan vi heller diskutere f.eks miljøutfordringer innen metallproduksjon i tråder som handler om metallproduksjon. Eller dekkproduksjon, kraftproduksjon eller noe annet.

Ja, dekkproduksjon har intet med tunge biler å gjøre, og metalproduksjon heller ikke. Ikke let etter samenhenger.....

Splitt og hersk, ikke tenk på å bind det til noe.

Næringsfattig og utspedd mat må ikke ses i samenheng med tungtransport, hullete bukser ikke med bommulsproduksjon osv. Da går alt så meget betre.

 

Huuh, vil fungere like godt som kyskhetsløftet til katolikkene dette. Og Paven ordner opp under guds å og påsyn.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...