Jump to content
Redaksjonen.

Elbilsalget kan være på vei opp igjen – mens dieselsalget har et historisk fall

Recommended Posts

Annonse

Antall elbiler blir kanskje litt forvirrende å se på de siste månedene ettersom bilsalget totalt har falt ganske kraftig. I hvert fall i april og mai. Jeg sjekket ofv.no tidligere i dag og det ser ut som elbilandelen stiger i år også.

2013: 5,6% (I tillegg er 0,2% ladbare hybrider)

2014: 12,6% (I tillegg er 1,2% ladbare hybrider)

2015: 17,1% (I tillegg er 5,3% ladbare hybrider)

2016: 15,7% (I tillegg er 8,2% ladbare hybrider)

2017: 20,9% (I tillegg er 18,4% ladbare hybrider)

2018: 31,2% (I tillegg er 17,9% ladbare hybrider)

2019: 42,9% (I tillegg er 13,6% ladbare hybrider)

1. halvår 2020: 48,1% (I tillegg er 20,4% ladbare hybrider)

Det blir spennende å se om vi klarer å passere symbolske 50% for hele 2020. :)

 

Edited by Simen1
  • Like 6

Share this post


Link to post

@Simen1: Tar vi de første tre ukene i juli med i beregningen (t.o.m. 19. juli) går det ikke riktig vei for elbilene helt enda. Da er andelen akkumulert 47,6 prosent (pluss 20,7 prosent ladbare hybrider).

Juli så langt har "bare" 41,7 prosent elbiler (men 24,1 prosent ladehybrid).

Men med nye modeller på markedet i høst, spesielt ID.3 og Polestar 2 kan vi kanskje bikke 50-grensa i år.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Det er vel naturlig å anta at elbilsalget vil skyte i været så snart de folkelige modellene kommer. Det er ikke naturlig at annenhver husholdning skal kjøpe en elbil til 700-900.000 kroner. 

 

Nordmenn kjøper det som er billigst, uavhengig om det er best. Lommeboken går foran hodet, som vi så da alle skulle bli miljøbevisste og kjøpe diesel (selv om alle med mer enn 30 IQ skjønner at det var fordi den trege traktormotoren var noen hundre tusen billigere enn bensinmotoren).

  • Like 5

Share this post


Link to post

Skal bli spennende å se hvilken produsent som ender opp med høyest markedsandel for 2020.

Share this post


Link to post

Bensinsalget ned 11% fra 2016 til 2019

Dieselsalget ned 6% fra 2016 til 2019

Antallet personbiler har steget med flere prosent i perioden.

Nå har jeg ikke tall på elbilandelen av bilbestanden men den steg vel fra ca 4 til 9% i det tidsrommet. Det betyr jo at drivstoffet har hatt større nedgang enn antall bensin/diesel-biler. Altså at hver fossilbil kjøres i snitt mindre nå enn før.

Share this post


Link to post
Bensinsalget ned 11% fra 2016 til 2019

Dieselsalget ned 6% fra 2016 til 2019

Antallet personbiler har steget med flere prosent i perioden.

Nå har jeg ikke tall på elbilandelen av bilbestanden men den steg vel fra ca 4 til 9% i det tidsrommet. Det betyr jo at drivstoffet har hatt større nedgang enn antall bensin/diesel-biler. Altså at hver fossilbil kjøres i snitt mindre nå enn før.

Det KAN kanskje skyldes at mange kjøper en liten elbil som #2-bil som så viser seg å overta nesten all hverdagskjøring sånn at fossilbilen blir stående mer i ro? Det opplevde vi og flere jeg kjenner da elbilen kom i hus.

  • Like 4

Share this post


Link to post
19 hours ago, Dr. Bombay said:

....

Nordmenn kjøper det som er billigst, uavhengig om det er best. Lommeboken går foran hodet, som vi så da alle skulle bli miljøbevisste og kjøpe diesel (selv om alle med mer enn 30 IQ skjønner at det var fordi den trege traktormotoren var noen hundre tusen billigere enn bensinmotoren).

Mener du at det er fornuftig (ie. "bruke hodet") å bruke hundretusener ekstra på en forbruksgjenstand? Vil heller si at det er veldig rasjonelt å spare de pengene. Strengt tatt trenger veldig få det som er "best" (og hva er det? En Lambo Huracan? Bugatti Veyron?) men bil er et kompromiss der det gjelder å tape så lite penger som mulig.

Kjøpte selv diesel for 12 år siden, og ville gjort det igjen hvis forutsetningene var de samme; fikk mest igjen for pengene på det tidspunktet.

Siste bilkjøp her i heimen var en brukt Leaf, og av samme grunn; mest igjen for pengene. Flott #2 bil, og blir mye brukt. Kostet også 1/8 av hva en ny premium-elbil ville ha kostet. Kunne aldri regnet hjem en Model S eller e-tron med vårt bilbruk. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Dr. Bombay skrev (16 timer siden):

Det er vel naturlig å anta at elbilsalget vil skyte i været så snart de folkelige modellene kommer. Det er ikke naturlig at annenhver husholdning skal kjøpe en elbil til 700-900.000 kroner. 

Det er da mange elbiler i den folkelige klassen. Litt rart å ikke få med seg det.

Av nye modeller: Skoda citigo-e, Volksvagen e-up og e-Golf, Renault Kango og Zoe, MG ZS EV, Seat Mii electric, Peugeot 208 og 2008, DS3 Crossback, Opel Corsa-e. Alle disse er under 300 000,-. 

for under 500 000 så får en Polestar 2, Volvo XC40. OG en Model 3 får en fra 431000.

  • Like 5

Share this post


Link to post

"Naboen min tror elbilen er en flopp som snart...."

Det er jo godt kjent at en moderne dieselmotor slipper ut renere luft enn den tar inn!

(Disclaimer: nyoverhalt siste-generasjonsdiesel, driftsvarm, på jevnt og optimalt turtall, kjørende på lavsvovel syntetiskfuel, uten belastning i morgenrushet i New Dehli)

  • Like 5

Share this post


Link to post
3L5Y3RE8 skrev (På 22.7.2020 den 7.15):

Det KAN kanskje skyldes at mange kjøper en liten elbil som #2-bil som så viser seg å overta nesten all hverdagskjøring sånn at fossilbilen blir stående mer i ro? Det opplevde vi og flere jeg kjenner da elbilen kom i hus.

En annen potensiell årsak kan være at nye biler i snitt brukes mer enn eldre. Bruksmengden i km/år synker betraktelig etter bilene fyller 15 år. Elbiler er i snitt ganske nye. Ca 3 år om jeg husker rett.

En tredje potensiell årsak er hvem som velger å kjøpe elbil. De som kjører lite har lavt drivstofforbruk og dermed lite å spare på å bytte til el. De som kjører mye har får større drivstoffbesparelse.

  • Like 1

Share this post


Link to post
-Birger- skrev (På 22.7.2020 den 14.58):

Det er da mange elbiler i den folkelige klassen. Litt rart å ikke få med seg det.

Av nye modeller: Skoda citigo-e, Volksvagen e-up og e-Golf, Renault Kango og Zoe, MG ZS EV, Seat Mii electric, Peugeot 208 og 2008, DS3 Crossback, Opel Corsa-e. Alle disse er under 300 000,-. 

for under 500 000 så får en Polestar 2, Volvo XC40. OG en Model 3 får en fra 431000.

Absolutt ingen av disse bilene er familiebiler i folkelige klasser. Det er kun småbiler og en sær sedan (som nordmenn tradisjonelt aldri har vært interessert i).

 

Det er først nå til høsten/2021 disse familiebilene kommer.

 

Litt rart å ikke få med seg det,  når man prøver å være besserwisser.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...