Gå til innhold

Bytte ut Corsair 540 cube med noe støysvakt


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte Corsair 540 cube på grunn av flere ting; det så ut som et fint og romslig kabinett å bygge i, og var forsåvidt en fryd. Gode løsninger for SSD installasjon, god plass til kabler på baksiden av hovedkort plata, PSU på baksiden, og fikk installert 4 x HDD.

Ulempen er at det ikke er spesielt støysvakt. Det er rett og slett irriterende bråkete til tider - passer meg dårlig når jeg klipper eller fargekorrigerer video, jobber med lyd eller bare ønsker å nyte god musikk mens jeg driver med 3D.

Jeg fant ved en tilfeldighet Phanteks P600S - det virket lovende ut fra noen videoer. 
 

Har noen dette? Hvordan er støy og temperaturer?

 

Per nå har jeg Threadripper 2920x med Noctua NH-U14S for TR4-SP3 og RTX 2080 Ti ( EVGA GeForce RTX 2080 Ti XC GAMING med to vifter ) samt fire snurredisker som er summen av det som lager lyd. PSU og CPU vifte høres ikke, om i det hele tatt.

 

Jeg har også merket meg at Komplett kun har P600 med glass i stedet for lukket plate; hva vil det ha å si for å redusere støy? Jeg bryr meg fint lite om det er glass eller ikke - målet er å få det stille.

 

Alternativt er jeg åpen for forslag; så lenge den kan ta E-ATX, (minst) 4 x SSD og 4 x HDD. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aller først, KUDOS med det skjermkortet. Er spesifikt et EVGA RTX 2080 Ti jeg har ønsket meg også.

Uten å kunne kommentere hverken P600S eller 540 Cube, Fractal Design Define R6 hadde støydempende materiale festet på innsiden på sidedøren. Hvilket demper all lyd en god del kontra glassdør.

Kan du spesifisere hva slags "bråk" som kommer? Er det metallisk durelyd, viftestøy med suselyd, høyfrekvent hvining eller annet?

Det første jeg tenkte var "bytt viftene". Kabinettet kommer etter hva jeg kan finne med Corsair Air Series AF140L, hvilket er langt fra de beste viftene. Er du villig til å prøve viftebytte først, så kan jeg anbefale disse:
Noctua NF-A14 PWM
https://www.dustinhome.no/product/5010809694/nf-a14-pwm

Jeg sitter selv med PCen ~1 meter unna (åpent landskap), med 6 stk. Corsair ML120 Pro PWM satt til "Performance"-mode i BIOS med egen vifteprofil - med PC-en i idle hører jeg like mye summing fra dimmeren i stålampen ved siden av meg som fra selve PC-en. Så viftene har mye å si.

Hvis å bytte kabinettet er hva du har lyst til, så ville jeg sagt
Fractal Design Define 7 XL
https://www.komplett.no/product/1149439/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/big-tower/fractal-design-define-7-xl-big-tower-sort

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Vanskelig å forklare lyd ?

Det høres ut som summing eller dur. Ikke noe viftestøy før GPUen krever mer kjøling (og det høres jo veldig godt)

Glemte å nevne det. Har Noctua-vifter i kabinettet. Og ser i ordren at det er To Noctua NF-P14s inn og en Noctua NF-F12 ut. Det var det eneste på lager på en stund da jeg bestilte.

Hadde Define 4 i en gammel maskin, det var dog litt dårlig plass i den når man utnyttet alle HDD brønnene. 
 

Sjekker ut Define 7 XL :)

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar
OlaHaldor skrev (14 timer siden):

Det høres ut som summing eller dur.

Glemte å nevne det. Har Noctua-vifter i kabinettet. To Noctua NF-P14s inn og en Noctua NF-F12 ut. Det var det eneste på lager på en stund da jeg bestilte.

Sjekker ut Define 7 XL :)

Ikke noe å si på viftene ihvertfall - det der er topp saker. :thumbup:
Gikk selv for Noctua F12 / A14 i HTPC-en - prøvde med Corsair ML120 der også, men de ble for susende.

Summing / during høres ut som metallvibrasjoner i kabinettet. Enten viftene eller harddiskene som har dårlig oppheng / festeløsning og som får kabinettet til å virke som et ekkokammer. Det er det desverre vanskelig å gjøre noe med uten å bytte kabinett.

Når du sjekker ut Define 7 XL, dobbeltsjekk at det faktisk er "XL"-versjonen som testes. Omtrent alle videoer viser Define 7 eller Define 7 Compact, og kun refererer til Define 7 XL.
https://youtu.be/1XTiw41lpXI?t=17

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...