Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Taklekkasje i nylig overtatt bolig


Gjest 5e63c...a7b

Anbefalte innlegg

Gjest 5e63c...a7b

Jeg oppdaget under første regnvær etter overtakelse av hus at det drypper rett inn på et av soverommene i overetasjen. Trodde først det kom fra takvindu, men da jeg fjernet treverket over vinduet, så jeg at det rant inn fra oversiden av vinduet, ned langs innsiden av treverket, langs vekken og ned bak en list, I tillegg til at det drypper direkte fra taket. Fjernet listen og fant noe svart som jeg regner med er mugg. Ser veldig ut som om de som har bodd her tidligere har prøvd å fikse dette selv, da isolasjonen er fjernet der hvor det drypper inn fra takbelegget, og ved fjerning av taksteinen over ser jeg at det er lagt på noe ekstra takpapp her som tydeligvis ikke fungerer. 

Skjønner at det kan være vanskelig å få noe på husforsikring her - har det noe for seg å benytte boligkjøperforsikring? Takstrapport gav inntrykk av at det var et godt vedlikeholdt hus for byggeår (midten av 80-tallet). 

Setter pris på tilbakemeldinger :) 

Anonymous poster hash: 5e63c...a7b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Følgende er min erfaring.

- Boligkjøperforsikringen er knapt nok til hjelp, det må være snakk om skader for fleire hundretusen for at du skal komme nokon veg, og til og med da er det en lang prosess med å komme noen veg.

- Taksrapporten er som regel kun overfladisk, så alt som er pakka inn i ny maling/tapet/kledning eller er bak noko som taksmann må flytte er "umulig" å avdekke.

Kjip situasjon, men er redd for at dette til syvende og sist blir "ditt" problem.

 

Lenke til kommentar
Gjest b8d39...ffd
Gjest 5e63c...a7b skrev (7 timer siden):

Jeg oppdaget under første regnvær etter overtakelse av hus at det drypper rett inn på et av soverommene i overetasjen. Trodde først det kom fra takvindu, men da jeg fjernet treverket over vinduet, så jeg at det rant inn fra oversiden av vinduet, ned langs innsiden av treverket, langs vekken og ned bak en list, I tillegg til at det drypper direkte fra taket. Fjernet listen og fant noe svart som jeg regner med er mugg. Ser veldig ut som om de som har bodd her tidligere har prøvd å fikse dette selv, da isolasjonen er fjernet der hvor det drypper inn fra takbelegget, og ved fjerning av taksteinen over ser jeg at det er lagt på noe ekstra takpapp her som tydeligvis ikke fungerer. 

Skjønner at det kan være vanskelig å få noe på husforsikring her - har det noe for seg å benytte boligkjøperforsikring? Takstrapport gav inntrykk av at det var et godt vedlikeholdt hus for byggeår (midten av 80-tallet). 

Setter pris på tilbakemeldinger :) 

Anonymous poster hash: 5e63c...a7b

Høres ut som noe de har prøvd å skjule, ja. Antakeligvis burde du ikke foretatt deg noe men kontaktet forsikringsselskapet direkte. Kontakt de nå. 

Anonymous poster hash: b8d39...ffd

Lenke til kommentar
Gjest 5e63c...a7b

Takk for svar. Har meldt det inn til boligkjøperforsikringen med en gang jeg oppdaget det, men da trodde jeg det var takvinduet. Da var det ikke noe å hente der pga. alder på takvinduet. Det var først etter jeg åpnet opp at jeg så det kom fra taket, så har sendt en ny mail til de nå. Har også kontaktet husforsikring, de har bedt meg få noen til å komme og sjekke det grundigere, så det blir neste steg nå.

Anonymous poster hash: 5e63c...a7b

Lenke til kommentar

Ut fra egen erfaring er det trolig lite å hente fra selger. Selv om selger har holdt tilbake informasjon om mangelen, vil en dekning av utbedring  være forholdsmessig til forventet varighet/brukstid for det objektet som har mangel. Et tak med betongtakstein har forventet levetid på 30-40 år, og dersom det må byttes etter 35 år får du i beste fall dekket 5/40-deler av kostnaden, sannsynligvis får du ingenting. I mitt tilfelle endte jeg opp med å bytte hele taket, og ta hele kostnaden selv.

Boligforsikringen vil heller ikke dekke dette, de vil si at skaden har oppstått pga manglende vedlikehold.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Kjenner ikke jussen, men blir oppgitt når folk mener man må nærmest regne med slike ting. Dette er som trådstarter påpeker sannsynligvis ikke noe som har oppstått over natten, og taklekkasjer er såpass alvorlig og potensielt dyrt å fikse opp i at dette er rett og slett uredelig av selger å ikke opplyse om, i hvert fall når det er synlig lekkasje fra innsiden (vann renner rett inn). Man må da forvente at en selger opplyser om slike ting!

Et annet moment er at vannet her sannsynligvis renner nedover taket på innsiden og potensielt inni veggen og mellom etasjeskiller, her snakker vi kjempejobb og kostnader hvis det isåfall er tilfellet. Her ville jeg fått alt grundig dokumentert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 5e63c...a7b

Takk igjen for svar. Har fått opprettet sak nå hos boligkjøperforsikring, så det blir spennende å se hvordan det går. Har dobbeltsjekket salgsoppgave, takstmann har jo ikke sjekket, men I selverklæringen står det at det aldri har vært lekkasje i tak/fasade. Prøver bare å få tak i noen som kan ta en befaring for å se hvor problemet ligger, men virker som om folk er på ferie… Kan en taktekker også vurdere om det er kommet noen skader innendørs under lekkasjen, eller er det noen andre som kan sånt bedre? 

Anonymous poster hash: 5e63c...a7b

Lenke til kommentar

Ser du skriver takstrapport, så da regner jeg med det ikke bare var en vanlig verdivurdering? I såfall synes jeg en takstmann i det minste burde ha gjort fuktmåling rundt takvindu, slike løsninger er vel kjent for å kunne skape lekkasjer, og det burde være del av standardprosedyre.

Når det er sagt så er det vel ikke så mange alternativer for å sjekke eventuelt omfang. Enten er det synlige skader, ellers så kan kanskje en fuktmåling på naturlige steder å sjekke avdekke det. Hvis ikke må man vel bare fjerne deler av himling og innervegg, noe som selvsagt er et litt drastisk inngrep.

Endret av bas
Lenke til kommentar
Gjest 5e63c...a7b skrev (På 21.7.2020 den 7.51):

Takk for svar. Har meldt det inn til boligkjøperforsikringen med en gang jeg oppdaget det, men da trodde jeg det var takvinduet. Da var det ikke noe å hente der pga. alder på takvinduet. Det var først etter jeg åpnet opp at jeg så det kom fra taket, så har sendt en ny mail til de nå. Har også kontaktet husforsikring, de har bedt meg få noen til å komme og sjekke det grundigere, så det blir neste steg nå.

Anonymous poster hash: 5e63c...a7b

Hei,

du burde også melde kravet til boligforsikringsselskapet som vil sende ut takstmann. Eventuelt burde du hyre inn en takstmann for å dokumentere skaden, og hvorvidt tidligere eier har forsøkt å utbedre dette selv. 

Lenke til kommentar
On 7/22/2020 at 2:42 PM, KVTL said:

Hei,

du burde også melde kravet til boligforsikringsselskapet som vil sende ut takstmann. Eventuelt burde du hyre inn en takstmann for å dokumentere skaden, og hvorvidt tidligere eier har forsøkt å utbedre dette selv. 

Har vært I kontakt med husforsikring, de sier at de bare dekker eventuelle innvendige skader, men virker som om vi må få tak i noen til å sjekke selv. Ingen som har kontaktet meg enda av de firmaene jeg har prøvd å få tak I. Noen fra boligkjøperforsikringen vil kontakte meg snart tror jeg, så får jeg se hva de sier. 

Fikk jo en tilstandsrapport da vi kjøpte boligen (overtakelse tidlig juli), fra denne ser taket helt fint ut og det er ingen bemerkninger på takvinduene. 

Trådstarter

Endret av frø
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...