Gå til innhold

Selvbetjente kasser – er det positivt eller negativt?


Anbefalte innlegg

42 minutes ago, theNiceOne said:

Det vanlige (som f.eks.) i min lokale Meny, er at når du scanner første vare, kommer det opp en tydelig advarsel om kontroll som du må godkjenne for å handle videre på selvbetjening. Evt. kontroll skjer etter at du har betalt, og skal gå. 

Det som TS forteller, er at det ikke er noen slik godkjenning, men at han plukkes ut til kontroll før han har betalt, men etter at han har bekreftet at alle varer er scannet. 

Begge deler, er så vidt jeg kan forstå, dermed lovlige. 

 

Skjønner ikke at folk bruker det systemet, er  jo bare med å truet yrket til titusenenvis av folk som jobber i butikk, de burde organisere seg og nekte å jobbe for butikker som automatiserer arbeidstedet deres.

Endret av Alv_V
Edit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alv_V skrev (19 minutter siden):

Skjønner ikke at folk bruker det systemet, er  jo bare med å truet yrket til titusenenvis av folk som jobber i butikk, de burde organisere seg og nekte å jobbe for butikker som automatiserer arbeidstedet deres.

Ja. Det samme mente jeg lenge. Jeg sto heller i lang kø ved siden av tom selvbetjening for å støtte de ansatte. Jeg har også følt at det er frekt å gå i selvbetjent når det er noen på jobb. Men etter å ha snakket med noen få som jobber i butikk så sier de at de liker selvbetjening. De trenger ikke løpe så mye frem og tilbake og får tid til rydding.

Det hjelper selvfølgelig ikke så mye for jobbene som forsvinner, da, men jeg så et foredrag en gang som påstod at det visstnok skal bli flere jobber av automatisering. Det krever bare mer kompetanse.

Lenke til kommentar
Alv_V skrev (31 minutter siden):

De har vel ikke lov til det om du har puttet varene nedi en ryggsekk eller noe? Jeg hadde klikket.  Uansett, til en sånn butikk hadde jeg sagt at de skal få slippe å få besøk av meg og tjene noe  penger på meg. Er fornøyd med lokale Kiwien, der er sjefen ute på gulvet og bestiller med en gang inn om det mangler noe jeg pleier kjøpe. Han hilser vennlig og ektefølt til folk, så det er sånn man får gode kunder  tror jeg.

 

Alv_V skrev (27 minutter siden):

Skjønner ikke at folk bruker det systemet, er  jo bare med å truet yrket til titusenenvis av folk som jobber i butikk, de burde organisere seg og nekte å jobbe for butikker som automatiserer arbeidstedet deres.

Du har som regel et valg, å gå i den betjente kassa eller velge selvbetjening ? Jeg var også lenge skeptisk til selvbetjening, men etter at jeg prøvde det så benytter jeg meg utelukkende av dette så lenge det er tilgjengelig. Raskt og enkelt, sjelden eller aldri kø.

Lenke til kommentar
Alv_V skrev (2 timer siden):

Skjønner ikke at folk bruker det systemet, er  jo bare med å truet yrket til titusenenvis av folk som jobber i butikk, de burde organisere seg og nekte å jobbe for butikker som automatiserer arbeidstedet deres.

Jeg må le. For et latterlig argument. Mon tro hvordan samfunnet hadde sett ut om dette hadde vært den gjeldende holdningen. Gjøre alt man kan for å ta vare på unødvendige arbeisplasser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Leiferen said:

Jeg må le. For et latterlig argument. Mon tro hvordan samfunnet hadde sett ut om dette hadde vært den gjeldende holdningen. Gjøre alt man kan for å ta vare på unødvendige arbeisplasser.

Hva er det som er så latterlig med argumentet mitt? At jeg har et argument, istedenfor å komme med et usakelig, angrep og bedrive hersketeknikk. Det du sier er jo at hvis noen kommer for å automatisere jobben din, for sjefen vil heller ha en datamaskin enn en person han må gi lønn til, uansett hvor lenge du har ofret tid og krefter på bedriften,  så er det uansett latterlig hvis noen skulle mene at du burde få beholde jobben din, for med lønn er du en del av et fungerende økonomisk system. For hvis det kan automatiseres, så er det per definisjon unødvendige arbeidsplasser?

Prøv å kom med et faktisk argument, hvis du er i stand til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Alv_V said:

Hva er det som er så latterlig med argumentet mitt? At jeg har et argument, istedenfor å komme med et usakelig, angrep og bedrive hersketeknikk. Det du sier er jo at hvis noen kommer for å automatisere jobben din, for sjefen vil heller ha en datamaskin enn en person han må gi lønn til, uansett hvor lenge du har ofret tid og krefter på bedriften,  så er det uansett latterlig hvis noen skulle mene at du burde få beholde jobben din, for med lønn er du en del av et fungerende økonomisk system. For hvis det kan automatiseres, så er det per definisjon unødvendige arbeidsplasser?

Prøv å kom med et faktisk argument, hvis du er i stand til det.

Det er mange unødvendig arbeidsplasser og i Norge er tankegangen at alle skal ha en jobb enten den er nyttig eller ikke. Staten burde produsere attraktive varer på automatiserte fabrikker og bruke fortjenesten til å dele ut borgerlønn. Forskning og utdanning bør maksimeres og man slipper å utdanne middelmådige folk da disse kan gå rett på borgerlønn i stedet for å slite med videregående utdanning når de likevel aldri kommer til å duge. Det har ingen hensikt å forsøke å gjøre dårlige folk gode. Man finner gode folk og gjør de bedre. De 20% beste får utdanning i verdensklasse, resten får borgerlønn og gratis Netflix. 

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Alv_V skrev (På 16.7.2020 den 23.45):

Hva er det som er så latterlig med argumentet mitt? At jeg har et argument, istedenfor å komme med et usakelig, angrep og bedrive hersketeknikk. Det du sier er jo at hvis noen kommer for å automatisere jobben din, for sjefen vil heller ha en datamaskin enn en person han må gi lønn til, uansett hvor lenge du har ofret tid og krefter på bedriften,  så er det uansett latterlig hvis noen skulle mene at du burde få beholde jobben din, for med lønn er du en del av et fungerende økonomisk system. For hvis det kan automatiseres, så er det per definisjon unødvendige arbeidsplasser?

Prøv å kom med et faktisk argument, hvis du er i stand til det.

En av grunnene til Norges suksess som samfunn er at man stadig blir påtvunget å effektivisere, og dermed kvitte seg med unødvendige arbeidsplasser. Det er jo ikke slik at Norge har uvanlig høy arbeidsledighet sammenlignet med andre land av den grunn. Å ikke ta i bruk selvbetjente kasser i troen på at det er bra for butikkansatte er en stor misforståelse på svært mange måter.

Endret av Leiferen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Leiferen skrev (14 minutter siden):

En av grunnene til Norges suksess som samfunn er at man stadig blir påtvunget å effektivisere, og dermed kvitte seg med unødvendige arbeidsplasser. Det er jo ikke slik at Norge har uvanlig høy arbeidsledighet sammenlignet med andre land av den grunn. Å ikke ta i bruk selvbetjente kasser i troen på at det er bra for butikkansatte er en stor misforståelse på svært mange måter.

in the good old days

da de begynte å bygge jernbane i stor stil i India ble det etter LANGE overveiinger besluttet å satse

på damp versus elektrisitet

rett og slett fordi et jernbanesystem basert på damp ville holde flere folk i arbeid

---

trikk er ut

jeg vil ha dampdrevet tog til Coop

 

Lenke til kommentar
Alv_V skrev (På 16.7.2020 den 23.45):

Hva er det som er så latterlig med argumentet mitt? At jeg har et argument, istedenfor å komme med et usakelig, angrep og bedrive hersketeknikk. Det du sier er jo at hvis noen kommer for å automatisere jobben din, for sjefen vil heller ha en datamaskin enn en person han må gi lønn til, uansett hvor lenge du har ofret tid og krefter på bedriften,  så er det uansett latterlig hvis noen skulle mene at du burde få beholde jobben din, for med lønn er du en del av et fungerende økonomisk system. For hvis det kan automatiseres, så er det per definisjon unødvendige arbeidsplasser?

Prøv å kom med et faktisk argument, hvis du er i stand til det.

Interessant diskusjon som burde splittes ut. Ut ifra hva jeg har forstått her så forsvinner egentlig ikke jobber. De flyttes bare til nye stillinger som krever mer kompetanse. Automatiserte systemer må designes, programmeres, produseres, monteres og vedlikeholdes.

Jeg sitter selv i en stilling hvor jeg designer og våre produkter tillater kundene våre å effektivisere produksjonen sin slik at de kan utvide og øke produksjon. De blir større og de får stadig mer behov for min type tjenester.

Min jobb er triveligere enn jobbene jeg er med på å utdaterte, men min jobb hadde ikke eksistert om alle skulle gjøre alt manuelt. 

Det eneste som i praksis skjer er vel at jobbene forsvinner for de som ikke har noen spesialitet, men de samme folka har muligheten til å etterutdanne seg (som jeg har gjort) og velferden i Norge tillater at det ikke er "farlig" å gå arbeidsløs. Det går bare på bekostning av de av oss som jobber. Altså må vi som jobber betale livsoppholdet til de som mister jobben på grunn av at vi tar jobben deres, på en måte :)

 

Lenke til kommentar
Gjest 4c293...ab1
Corp Por skrev (På 18.7.2020 den 22.13):

Interessant diskusjon som burde splittes ut. Ut ifra hva jeg har forstått her så forsvinner egentlig ikke jobber. De flyttes bare til nye stillinger som krever mer kompetanse. Automatiserte systemer må designes, programmeres, produseres, monteres og vedlikeholdes.

Jeg sitter selv i en stilling hvor jeg designer og våre produkter tillater kundene våre å effektivisere produksjonen sin slik at de kan utvide og øke produksjon. De blir større og de får stadig mer behov for min type tjenester.

Min jobb er triveligere enn jobbene jeg er med på å utdaterte, men min jobb hadde ikke eksistert om alle skulle gjøre alt manuelt. 

Det eneste som i praksis skjer er vel at jobbene forsvinner for de som ikke har noen spesialitet, men de samme folka har muligheten til å etterutdanne seg (som jeg har gjort) og velferden i Norge tillater at det ikke er "farlig" å gå arbeidsløs. Det går bare på bekostning av de av oss som jobber. Altså må vi som jobber betale livsoppholdet til de som mister jobben på grunn av at vi tar jobben deres, på en måte :)

 

Det er akkurat slik det norske systemet fungerer. Vi har byttet ut 10000 postfunksjonærer med å la nærbutikken ansette litt ekstra folk og ha PiB. Vi har kutta ut 10000 bankfunksjonærer og erstatta de med noen hundre datafolk og flyttet noen av de overflødige til sentrale digitale kundeservicesentre. Den siste manuelle bomstasjonen ble nylig lagt ned. Toalettvakter, varepakkere og gatefeiere husker knapt noen. 

Problemet er at det ofte er billigere for samfunnet å la de som nærmer seg 60 uten mye utdanning fra før og som ikke får seg nye jobber førtidspensjonere seg. Men dette medfører jo at de går urettferdig tidlig ned i inntekt. De får et potensielt dårligere livskvalitet om de er av typen som liker å jobbe/har det sosia9på jobben. Det har også vært ekstremt stigmatiserende å gå på uføretrygd den siste tiden. 

Snodig nok har jo plutselig yrker av "lavere rang"  som forskjellige budtjenester fått et oppsving. Men det gjenspeiler en kombinasjon av vilje og evne til å betale for ekstra service samt en høyrevridning av arbeidsmiljølov i et samfunn hvor flere og flere i lang tid har tatt en klassevandring opp til norsk øvre middelklasse og dermed gjerne har glemt eller fornekter hvordan de har kommet dit (hint: det er stort sett fordi staten lot dem og ofte deres foreldre få tilgang til utdanning og et ganske så trygt liv). 

Anonymous poster hash: 4c293...ab1

Lenke til kommentar
Gjest 4c293...ab1
Leiferen skrev (På 18.7.2020 den 18.43):

Å ikke ta i bruk selvbetjente kasser i troen på at det er bra for butikkansatte er en stor misforståelse på svært mange måter.

Det er jo ikke nødvendigvis bra for de som jobber i bransjen her og nå. Det er jo heller ikke bra for de som ønsker personlig service (selv om det nok blir enda mer noe man betaler premium for fremover). 

Anonymous poster hash: 4c293...ab1

Lenke til kommentar
Corp Por skrev (På 16.7.2020 den 20.47):

Det hjelper selvfølgelig ikke så mye for jobbene som forsvinner, da, men jeg så et foredrag en gang som påstod at det visstnok skal bli flere jobber av automatisering. Det krever bare mer kompetanse.

Det er ikkje alle stillingar som det er verdt å beholde. Automatisering og effektivisering bidrar til å frigjere personellressursar som kan brukast på andre områder. 

I dag har vi ikkje lenger heisførarar (som stod i heisen og trykte på knappene for deg) eller vannbærere (som hadde i oppgåve å bære vatnet i bøtter frå brønnen og bort til det huset som trengte vatn). Eg tviler på at dagens arbeidsledigheit kan forklarast med at automatiserte heiser og innlagt vatn har ført til at viktige stillingar forsvant. Dei som hadde slike jobbar fant seg andre jobbar. 

For dagligvarebutikkar så vil sjølvbetente kasser frigjere personell som i staden kan gi tilby service ved å være ute blant butikkhyllene der dei kan helse/småprate med deg, hjelpe deg med å løfte ned varer eller fortelle deg kvar du finn syltetøyer. Og ser ein enda lengre framover så vil kanskje dagens butikkmedarbeidarar som likte kundekontakten best kunne få seg jobb f.eks. som besøksvenn der jobben utelukkande er å yte sosial småprat? 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (58 minutter siden):

Det er ikkje alle stillingar som det er verdt å beholde. Automatisering og effektivisering bidrar til å frigjere personellressursar som kan brukast på andre områder. 

I dag har vi ikkje lenger heisførarar (som stod i heisen og trykte på knappene for deg) eller vannbærere (som hadde i oppgåve å bære vatnet i bøtter frå brønnen og bort til det huset som trengte vatn). Eg tviler på at dagens arbeidsledigheit kan forklarast med at automatiserte heiser og innlagt vatn har ført til at viktige stillingar forsvant. Dei som hadde slike jobbar fant seg andre jobbar. 

For dagligvarebutikkar så vil sjølvbetente kasser frigjere personell som i staden kan gi tilby service ved å være ute blant butikkhyllene der dei kan helse/småprate med deg, hjelpe deg med å løfte ned varer eller fortelle deg kvar du finn syltetøyer. Og ser ein enda lengre framover så vil kanskje dagens butikkmedarbeidarar som likte kundekontakten best kunne få seg jobb f.eks. som besøksvenn der jobben utelukkande er å yte sosial småprat? 

Ja, det er også i linje med hvordan jeg også tenker. Det er jo "drittjobbene" som forsvinner. Jeg har jobba i mange år med tungt manuelt arbeid og er glad for at jeg nå har muligheten til å jobbe med noe mentalt stimulerende og kreativt fra en pc istedet for å slite med kroppen. Det hadde jeg ikke kunnet for femti år siden.

Det er selvfølgelig også eksempler på at man går for langt i å kutte stillinger, men i det store og hele så tror jeg det er en positiv utvikling så lenge vi har en velferd som kompenserer.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke, så det blir spekulasjoner, men ser for meg at de personene som skulle sittet i kassa nå heller kan benyttes til andre ting. F.eks etterfylling av varer, sjekk av lagerbeholdning, sjekke datostempling/kvalitet, flere folk på gulvet som lettere kan yte service til kunder o.l. 

Jeg synes jeg ser konturene av dette allerede i noen butikker hvor det tidligere var bare betjente kasser. Nå ser jeg de samme personene gjøre andre oppgaver, og kanskje er det innbilning, men de er mye mer synlig "på gulvet"i butikken.  

Endret av bas
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Uderzo said:

Jeg bruker utelukkende betjente kasser, jeg har allerede en jobb og har ingen planer om å jobbe gratis for butikkene. De ansatte gjør uansett en langt bedre/raskere jobb enn meg selv. 

Så om du har 3 varer så står du heller 5 minutter i kø istedenfor å bruke 1 minutt selv?

Synes selvbetjent kasse er helt fantastisk. Sparer masse tid på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verden går videre, det må vi bare innfinne oss i. Jeg har jobbet med automasjon hele mitt "arbeidsliv", ja det er ofte noen triste ting som skjer. Men slik er det, for å komme seg videre. Selvbetjente kasser er bare starten, snart kommer micro fulfillment inn for fult og en plukker bare opp varene i en "port". De som satt i kassen har gjerne nå flyttet seg inn på lager og pakker din kasse i en annen port, konsept: 

– AutoStore systemet kan levere en fleksibilitet og en skalerbarhet som kan brukes gjennom hele den logistiske prosessen varehandelen består av, sier Karl Johan Lier, administrerende direktør i AutoStore.

 

Ja, en trenger ikke like mange ansatte som før. Noen får sparken og slikt, men igjen får en produktivitet i samfunnet. Hvorfor skal jeg bruke min tid på å vase rundt i en butikk å kjøpe det samme som jeg kjøpte sist uke(stort sett). 

 

Jeg bruker stort sett alltid automatiserte kasser.

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (25 minutter siden):

Så om du har 3 varer så står du heller 5 minutter i kø istedenfor å bruke 1 minutt selv?

Synes selvbetjent kasse er helt fantastisk. Sparer masse tid på det.

Jeg har aldri 3 varer, handler kun 2 ganger i uka, så jeg har alltid langt flere varer enn det i handlekurven. Når jeg er ferdig med å legge på varer på båndet så er de ofte allerede registrert i kassen.
Så for meg så sparer jeg ikke noe tid, de som jobber i kassen er mye raskere enn meg. Det er ofte kø for de selvbetjente også, så køing blir det ofte uansett.

I tillegg til det så er det også en prinsipp sak. Jeg jobber ikke gratis. 
Venter egentlig bare på automatisk registering av varer, hvor du plukker varer fra hyllene, og når du forlater butikken så betaler du for varene automatisk. Når slike systemer er modne nok for å tas bredt i bruk så kommer det nok her til lands etterhvert.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...