Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan styreleder i sameiet be et styremedlem å si opp sitt verv?


Styremedlem

Anbefalte innlegg

Grimnir skrev (3 minutter siden):

@Styremedlem: Dere har betalt denne amatør-leverandøren 125 000 kroner av sameiets penger, så selvsagt har dere krav på kvittering for den jobben som er gjort. Dersom denne personen ikke har gjort noe annet enn å kjøpe inn lysene, da skal dere selvsagt ha kvittering for innkjøpet. Hvordan kan dere ellers reklamere dersom det skulle være feil på de? Lysene kunne dere jo ellers bare kjøpt inn selv, ingen vits å gi via en tredjepart.

Denne styrelederen deres og det styremedlemmet som er kjæreste med denne leverandøren: jeg finner ikke ord. Og at de tar med denne personen på sameiets styremøter? Helt utrolig... 

@Styremedlem Styreleder forsøker bare å dekke over noe her. De 125 000 kronene har aldri blitt brukt til å kjøpe inn lysene. Det virker som at styreleder og dette ene styremedlemmet nå vil hyre inn et annet firma til å gjøre jobben... inkludert innkjøp av lamper. Det er derfor som Dolandyret sier: dere må få se spesifisert tilbud fra dette nye firmaet. 

Uansett: dette lukter så råttent at dere må få til en ekstraordinær generalforsamling.

Jeg vet at det er mye rare ting her men hva kan man gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534
Styremedlem skrev (Akkurat nå):

Jeg vet at det er mye rare ting her men hva kan man gjøre?

Du alene kan ikke gjøre noe annet enn å bestride alle avgjørelser de tar. Sørg for å ha så mye som mulig dokumentasjon. Ta opp saken på en ekstraordinær generalforsamling. Sameiets eiere har krav på å få vite hva som foregår.

Lenke til kommentar
Styremedlem skrev (4 minutter siden):

80 000 er kun for montering da blir som er 55 000 MER en 25000 avtalt (på noen måte) med leverandøren. Det blir 205 000 for både montering og lysene vs. 160 000 budsjettet (det budsjettet 10 000 ekstra også for contingeny)

Ok, og du er sikker på at kr 80.000 kun er for montering? Du har sett detaljert beskrivelse fra monteringsfirma?
For det er som du sier et stort hopp fra +/- kr 25.000 til kr. 80.000, så det høres veldig drøyt ut.

Om du er sikker, så er det bare å pushe på for å få se kjøpskvittering. Ingenting burde være i veien for at du skulle få lov til å se den. Lampene må du også få se for å forsikre deg om at navnet på lampene på kvitteringen stemmer overens med navnet som står skrevet på de faktiske lampene. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (1 minutt siden):

Ble jobben lagt ut på anbud? Hvordan foregikk prosessen? Har dere fått detaljert tilbud?

Men igjen: IKKE gjør noe som helst før alle fakta er på bordet. Om styreleder og dette andre styremedlemmet likevel turer på, da graver de nok sin egen grav. Du har det jo skriftlig at du ikke har vært enig i beslutningen. Sameiet må få vite hva som foregår her.

Nei ikke lagt ut på anbud! Vet ikke hvordan de fant disse to nye leverandørene, dette var noe som styreleder og inhabil styremedlem har gjort and sendt tilbudene til oss for å stemme hvilken skal få jobben.

Også når det gjelder 2018, denne leverandøren var det eneste som var invitert for å gi tilbud for jobben fordi i følge daværende styret "han var den opprinnelige importøren som i sin tid leverte armaturene" men han er ikke importører av disse type lysene, det er et stort firma som er importør av lysene i Norge, dette er det firmaet som jeg tok kontakt med og det var etablert i 1999. 

Lenke til kommentar
Styremedlem skrev (Akkurat nå):

Nei ikke lagt ut på anbud! Vet ikke hvordan de fant disse to nye leverandørene, dette var noe som styreleder og inhabil styremedlem har gjort and sendt tilbudene til oss for å stemme hvilken skal få jobben.

Også når det gjelder 2018, denne leverandøren var det eneste som var invitert for å gi tilbud for jobben fordi i følge daværende styret "han var den opprinnelige importøren som i sin tid leverte armaturene" men han er ikke importører av disse type lysene, det er et stort firma som er importør av lysene i Norge, dette er det firmaet som jeg tok kontakt med og det var etablert i 1999. 

Så det ble aldri lagt ut anbud, og  styreleder + inhabilt styremedlem fant nye tilbud på egenhånd? Dette får samtlige alarmer til å ringe.

1. Har du sett detaljert tilbudsbeskrivelse fra monteringsfirma, så du vet 100% sikkert at prisen kun er for montering? Ja/Nei

eller

2. Har du bare fått vite en pris på kr 80.000 fra xxxxx firma for "montering" av lampene? Om dette er sant, så kan du jo ikke vite at det kun er for montering, siden dette kun er noe styreleder sier.

Da ville jeg kontaktet nevnte firma på tlf så fort som mulig for å få en oversikt over hva tilbudet inneholder. Basert på den høye prisen tror jeg nemlig at denne prisen er for montering OG nye lamper, slik at styreleder og inhabilt styremedlem skal prøve å dekke over for de lampene som aldri ble kjøpt i 2018.

Lenke til kommentar
Dolandyret skrev (2 minutter siden):

Ok, og du er sikker på at kr 80.000 kun er for montering? Du har sett detaljert beskrivelse fra monteringsfirma?
For det er som du sier et stort hopp fra +/- kr 25.000 til kr. 80.000, så det høres veldig drøyt ut.

 

Det er ikke nevnt noe sted om hvor mange lamper det er. Prisen på 25.000,- er ett estimat og uten lift, så hvis 80.000,- er inkludert lift og faktisk fastpris så er det ikke sikkert det er så ekstremt galt når vi ikke vet antall, eller hvordan det er å komme til monteringen.

Hvis vi anslår at det er 5000,- pr lampe som gir 25 lamper. Da er det 3200,- i montering pr lampe, det er en litt høy pris.

Hvis trådstarter vil, så kan han godt oppgi lampe typen og antallet til meg på PM her inne, så kan jeg se om jeg finner pris på typen i vårt system. så kan jeg anslå en ca pris som vi normalt ville kunne tatt på slike lamper.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå blir det tatt opp en del her rundt pris på lampene og pris på jobben som skal gjøres.

Men hvilke type lamper er det snakk om? Jeg vet at det er sagt utelamper. Men snakker vi om en type gatebelysning for å belyse opp uteområdene, dvs med mast og lampe, eller snakker vi om en liten lampe som monteres på veggen hos hver enkelt sameier?

Er det da tenkt en lampe pr seksjonseier, dvs 32 utelamper, eller snakker vi om etter behov/utforming hos hver enkelt seksjon?

For når jeg tar en kikk på forskjellige nettbutikker som selger utelamper så ligger de dyreste lampene 1000-2000 kr. Så om vi tar utgangspunkt i et snitt på 1500 kr pr lampe så får dere ca 83 lamper, dvs ca 2-3 lamper pr seksjon.

Og skal disse lampene erstatte eksisterende belysning eller er det helt ny installasjon? Om det er ny installasjon, hvor hentes strøm til hver enkelt lampe fra? Er det fra hver enkelt seksjon eller lages det et eget opplegg kun for disse lampene?

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (7 minutter siden):

Du alene kan ikke gjøre noe annet enn å bestride alle avgjørelser de tar. Sørg for å ha så mye som mulig dokumentasjon. Ta opp saken på en ekstraordinær generalforsamling. Sameiets eiere har krav på å få vite hva som foregår.

Men kan man følge saken også etter at jobben er utført senere? eller blir det veldig vanskelig etter at pengene har gått ut av sameiets konto. Hvis ekstraordinært møte blir ikke aktuelt, tenker jeg på neste årsmøte og at jeg som eier sende en sak med alle dokumenter og ber om forklaring. Da må de svaret til alle og dokumentere det i Årsmøte bok også.

Også i verste fall og hvis penger er ut fra sameiets konto men eierne vil å klage mot styret, hvor mange eierne trenges for å kalge. Jeg bare tenker nå på alle alternativer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Styremedlem skrev (3 minutter siden):

Nei ikke lagt ut på anbud! Vet ikke hvordan de fant disse to nye leverandørene, dette var noe som styreleder og inhabil styremedlem har gjort and sendt tilbudene til oss for å stemme hvilken skal få jobben.

Også når det gjelder 2018, denne leverandøren var det eneste som var invitert for å gi tilbud for jobben fordi i følge daværende styret "han var den opprinnelige importøren som i sin tid leverte armaturene" men han er ikke importører av disse type lysene, det er et stort firma som er importør av lysene i Norge, dette er det firmaet som jeg tok kontakt med og det var etablert i 1999. 

Hva annet kan jeg si annet enn at hele saken stinker. Jo mer jeg får høre, desto mer er jeg overbevist om at det her er begått underslag med sameiets penger.

Men forretningsføreren deres? Har du vært i kontakt med han/henne? Dersom vedkommende er grei å forholde seg til å så kan du jo spørre om råd. Si at du mistenker at det har vært begått underslag med sameiets penger. Vil regnskapet kunne passere en uavhengig revisjon?

AndersT2 skrev (1 minutt siden):

Hvis trådstarter vil, så kan han godt oppgi lampe typen og antallet til meg på PM her inne, så kan jeg se om jeg finner pris på typen i vårt system. så kan jeg anslå en ca pris som vi normalt ville kunne tatt på slike lamper.

Problemet er at styreleder i sameiet nekter i gi ut denne informasjonen.

Ellers enig med @Dolandyret her. Alle lamper blinker. Dette lukter svindel og bedrag lang vei.

Men om du har navnet på dette firmaet som skal gjøre jobben, ring de selv og hør. Styreleder kan ikke nekte deg det. Faktisk: gi blanke i om styreleder forsøker å kontrollere deg.

Lenke til kommentar
Dolandyret skrev (2 minutter siden):

Så det ble aldri lagt ut anbud, og  styreleder + inhabilt styremedlem fant nye tilbud på egenhånd? Dette får samtlige alarmer til å ringe.

1. Har du sett detaljert tilbudsbeskrivelse fra monteringsfirma, så du vet 100% sikkert at prisen kun er for montering? Ja/Nei

eller

2. Har du bare fått vite en pris på kr 80.000 fra xxxxx firma for "montering" av lampene? Om dette er sant, så kan du jo ikke vite at det kun er for montering, siden dette kun er noe styreleder sier.

Da ville jeg kontaktet nevnte firma på tlf så fort som mulig for å få en oversikt over hva tilbudet inneholder. Basert på den høye prisen tror jeg nemlig at denne prisen er for montering OG nye lamper, slik at styreleder og inhabilt styremedlem skal prøve å dekke over for de lampene som aldri ble kjøpt i 2018.-

Nei jeg sa tilbudet det er kun for montering

Søknad til  kommune for å sperre av fortau utenfor deres fasade en dag.
-Leie av skilt og betaling for avsperring av fortau en dag.
-Frakt til og fra. Samt leie av lift i 4 dager.
-En montør og en læregutt i 4 dager
-Diverse materiell og legger inn for eventuell testing og i gang kjøring.

Tilbudet er gitt ut ifra gjeldene normer og forskrifter for NEK 2018 (Hva betyr det?)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Styremedlem skrev (1 minutt siden):

Men kan man følge saken også etter at jobben er utført senere? eller blir det veldig vanskelig etter at pengene har gått ut av sameiets konto. Hvis ekstraordinært møte blir ikke aktuelt, tenker jeg på neste årsmøte og at jeg som eier sende en sak med alle dokumenter og ber om forklaring. Da må de svaret til alle og dokumentere det i Årsmøte bok også.

Også i verste fall og hvis penger er ut fra sameiets konto men eierne vil å klage mot styret, hvor mange eierne trenges for å kalge. Jeg bare tenker nå på alle alternativer.

Dersom jobben blir gjort av et annet firma så får dere neppe pengene tilbake. Men det som er viktigst her er å få vite hva som skjedde med de 125 000 kronene.

Dere får nok til en ekstraordinær generalforsamling. Det har vært fellesferie og mange har nok ikke prioritert mailen. Følg det gjerne opp, få en av de to andre du har fått kontakt med til å også skrive til sameiet. 

Hvis ikke får du ta opp saken på neste årsmøte.

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (1 minutt siden):

Dersom jobben blir gjort av et annet firma så får dere neppe pengene tilbake. Men det som er viktigst her er å få vite hva som skjedde med de 125 000 kronene.

Dere får nok til en ekstraordinær generalforsamling. Det har vært fellesferie og mange har nok ikke prioritert mailen. Følg det gjerne opp, få en av de to andre du har fått kontakt med til å også skrive til sameiet. 

Hvis ikke får du ta opp saken på neste årsmøte.

Ok da neste årsmøte er en mulighet også.

125 000 er betalt i nov. 2018 for innkjøp av selve lysene som er levert til sameiet nå (juli 2020) av leverandøren og en annen firma skal montere dem for 80 000 (vs. 25000 avtalt i 2018), dette er alt jeg vet :) Det er derfor jeg tenkte på avtalen (eposten og møte referat fra 2018) og hvis leverandøren har ansvaret for montering av lysene eller nei basert på de to dokumenter.

Men jeg skal sende purring neste uke igjen men hvis de montere lysene da blir det lit sent 

 

Lenke til kommentar
Styremedlem skrev (5 minutter siden):

Ok da neste årsmøte er en mulighet også.

125 000 er betalt i nov. 2018 for innkjøp av selve lysene som er levert til sameiet nå (juli 2020) av leverandøren og en annen firma skal montere dem for 80 000 (vs. 25000 avtalt i 2018), dette er alt jeg vet :) Det er derfor jeg tenkte på avtalen (eposten og møte referat fra 2018) og hvis leverandøren har ansvaret for montering av lysene eller nei basert på de to dokumenter.

Men jeg skal sende purring neste uke igjen men hvis de montere lysene da blir det lit sent 

 

Det virker ikke som at leverandøren har lov til å utføre en slik installasjon, og heller ikke at dette var inkludert i prisen på kr 125.000. kr 25.000 var bare et anslag fra hans side slik jeg har forstått det. At det koster mer er ikke hans skyld eller noe han kan holdes ansvarlig for, det var styret sitt ansvar å innhente tilbud på dette samtidig som lamper ble bestilt. 

Styremedlem skrev (12 minutter siden):

Nei jeg sa tilbudet det er kun for montering

Søknad til  kommune for å sperre av fortau utenfor deres fasade en dag.
-Leie av skilt og betaling for avsperring av fortau en dag.
-Frakt til og fra. Samt leie av lift i 4 dager.
-En montør og en læregutt i 4 dager
-Diverse materiell og legger inn for eventuell testing og i gang kjøring.

Tilbudet er gitt ut ifra gjeldene normer og forskrifter for NEK 2018 (Hva betyr det?)

At tilbudet er gitt ut ifra NEK 2018 vil si at det er basert på krav for prosjektering og utførelse av lavspenningsinstallasjoner. Altså at tilbudsprisen inkluderer at monteringen er gjort i henhold til de lover og forskrifter som omhandler dette.

Men siden dette er et faktisk tilbud på kun montering kan jeg legge spekulasjonen min død. Da er det tilbake til å få se kvittering på lampene som ble kjøpt inn som er neste steg, i tillegg til å få med 1 person til på "laget" slik at det kan bli satt opp ekstraordinær generalforsamling.

Endret av Dolandyret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (14 minutter siden):

Det er ikke nevnt noe sted om hvor mange lamper det er. Prisen på 25.000,- er ett estimat og uten lift, så hvis 80.000,- er inkludert lift og faktisk fastpris så er det ikke sikkert det er så ekstremt galt når vi ikke vet antall, eller hvordan det er å komme til monteringen.

Hvis vi anslår at det er 5000,- pr lampe som gir 25 lamper. Da er det 3200,- i montering pr lampe, det er en litt høy pris.

Hvis trådstarter vil, så kan han godt oppgi lampe typen og antallet til meg på PM her inne, så kan jeg se om jeg finner pris på typen i vårt system. så kan jeg anslå en ca pris som vi normalt ville kunne tatt på slike lamper.

 

 

 

disse lampene er dyr jeg fikk pris fra importører og de er 4000 eksl mva per stk men de finnes andre alternativer også i følge importører som koster 2454 eksl mva per stk :) Hvorfor det dyreste typen???? dette firmaet sa at leverandøren bestilt i 2018 under vårt sameiets navt men aldri betalt for dem og lysene er i lager hos dem siden 2018 og lagering koster mye.... har ikke bevis det var telefonsamtale. dette er hvorfor jeg er bekymret om garanti på lysene

men hvis du er kjent med disse type arbeidet vet du hva  ilbudet er gitt ut ifra gjeldene normer og forskrifter for NEK 2018 betyr.

Lenke til kommentar
Dolandyret skrev (6 minutter siden):

Det virker ikke som at leverandøren har lov til å utføre en slik installasjon, og heller ikke at dette var inkludert i prisen på kr 125.000. kr 25.000 var bare et anslag fra hans side slik jeg har forstått det. At det koster mer er ikke hans skyld eller noe han kan holdes ansvarlig for, det var styret sitt ansvar å innhente tilbud på dette samtidig som lamper ble bestilt. 

At tilbudet er gitt ut ifra NEK 2018 vil si at det er basert på krav for prosjektering og utførelse av lavspenningsinstallasjoner. Altså at tilbudsprisen inkluderer at monteringen er gjort i henhold til de lover og forskrifter som omhandler dette.

Men siden dette er et faktisk tilbud på kun montering kan jeg legge spekulasjonen min død. Da er det tilbake til å få se kvittering på lampene som ble kjøpt inn som er neste steg, i tillegg til å få med 1 person til på "laget" slik at det kan bli satt opp ekstraordinær generalforsamling.

takk!

Lenke til kommentar

takk! leverandøren har ikke fagfolk eller utstyr for å gjøre jobben selv. Han bare kjøpte lysene for sameiet, noe som sameiet kunne har gjort selv. men han har aldri sagt at har ikke ansvaret for montering i de siste eposter som han sent til styrelederen i mai/juni 2020 "uken 23 er den riktige tiden for denne type arbeid, vi er da så sikre som mulig på å få varmt og tørt vær som er helt avgjørende for arbeid med denne type armaturer...vi ser for oss oppstart tirsdag 2juni-onsdag 3 juni 2020" også senere "Covid 19 har gitt oss en del utfordringer, diverse forsinkelser på de få prosjektene som har blitt satt igang igjen har oppstått, vi må flytte oppstart i ???? til slutten av juni uke 27"  og senere "Covid-19 har forsinket varelevernasene fra europa til prosjekter som er påbegynt, går ikke inn i videre dialog vedr dette" 
jeg fortsatt forstår ikke hvordan man kan sier at han er ikke ansvar for montering, hvorfor han sier ikke at han aldri hadde ansvaret for montering av lysene han var bar leverandør for selve lysene. også hvorfor sytrelederen sendt epost til ham og spurte om montering status da?!!!!!!

Lenke til kommentar

Har dere kjøpt lamper som ikke tåler norsk klima forresten? Siden han skriver at varmt og tørt vær er avgjørende for denne type montering? Det hørtes nesten ut som et forsøk på å unndra seg ansvar når de blir ødelagt pga fukt og kulde.

Når det gjelder bestilling via denne leverandøren i stede for direkte mot importør så er det ikke sikkert dere hadde fått lov til å bestille direkte. Mange importører selger kun til bedrifter som selger og monterer utstyret videre. Men samtidig når dere da har det ekstra leddet som kun skal levere disse så skal de også ha fortjeneste på produktene.

Det jeg ikke forstår her er hvorfor dere absolutt måtte splitte jobben i to. Del 1 å bestille lysene, del 2 å få de montert. I ettertid så vil dere oppleve å få mindre rabatt fordi hver enkelt del er mindre enn totalen, og dere vil havne i en situasjon hvor to leverandører kan skylde på hverandre ved feil.

De som monterer kan skylde på kvaliteten på lampene. De som har levert lampene kan skylde på monteringen.

I stede kunne dere ha bedt et og samme selskap om tilbud på lamper MED montering, og uavhengig om det da er kvaliteten eller monteringen som er feil så er det altså samme selskap som må ordne opp i det. Og i tillegg hadde dere nok opplevd å få en bedre pakkepris enn nå.

Men siden denne leverandøren ikke har lov til å montere de så vil jo en sånn løsning gjøre at dere ikke kunne ha bestilt de der om dere krevde lamper + montering fra samme selskap. Og da hadde jo ikke kjæresten til den ene seksjonseieren fått bestillingen.....

Hadde jeg vært styreleder her så hadde jeg sikret meg at slike vurderinger stod tydelig i referatet og vedtaket fra møtet det ble tatt opp på. Hvorfor ble en dyr leverandør valgt, hvorfor ble jobben delt i to, hvorfor, hvorfor og hvorfor. Så en senere kan redergjøre for hvorfor avgjørelser ble tatt sånn og sånn. Ikke nødvendigvis at man tar de rette avgjørelsene for det om, men da har man dokumentert bakgrunnen for avgjørelsen som ble tatt da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

@Styremedlem, man kan spekulere i det uendelige på hva som har skjedd. Det er derfor så viktig at alle fakta må på bordet. 

Punkt numero-uno: få vite hva de innkjøpte lampene faktisk kostet. Kjøpskvittering MÅ fremlegges. Ja jeg skjønner at styreleder sier at dere ikke har krav på å se det, men det er kun bullshit. 

Har hun kvittering? Ja eller nei.
- Hvis nei: da må denne fremskaffes.
- Hvis ja: da har hun værsågod å legge denne frem.

Sameiet MÅ få vite hva som har skjedd med de 125 000 kronene. Styreleder sitt ord er verdt null og niks, dokumentasjon på kjøp må fremlegges.

Videre så lyver denne leverandøren. Sa de ikke først at lysene ble kjøpt inn i 2018? Hvorfor snakker han nå om forsinket vareleveranse grunnet covid?? De går seg jo vill i sine egne løgner her.

Så på tide med en oppsummering igjen:

  1. I 2018 bestemte daværende styre seg for å hyre inn FIRMA X til å montere fasadelys.
    Dette finnes det referat fra? Ja /Nei? (jeg forstod det slik at det finnes et referat).
  2. FIRMA X deltok på styremøtet der denne beslutningen ble tatt.
  3. Det ble avtalt en pris på kr 125 000 for lysene og ca 25 000 for montering.
  4. Det finnes ingen signert avtale, men det finnes en epost dialog. Ja / nei?
  5. Noen dager senere så overførte sameiet kr 125 000 til FIRMA X på forskudd. Dette var fortsatt i 2018.
  6. Så fast-forward til juli 2020.
  7. Lysene er ennå ikke montert. FIRMA X har kommet med stadige unnskyldninger for hvorfor jobben ikke er gjort.
  8. FIRMA X og styreleder har hele tiden sagt at lysene har vært "på lager". Men ref din siste post så har det vært "leveringsproblemer grunnet covid-19". Hvorfor trekkes Covid-19 når lysene ble kjøpt inn for flere år siden?
  9. FIRMA X sier nå at denne ikke kan utføre jobben.
  10. Styreleder sier at lysene har blitt levert til sameiet, men ingen andre har sett lysene.
  11. Styreleder nekter å fremvise kjøpskvittering. Begrunnelse: "Styremedlemmene har ikke krav på å se denne". Ja / nei?
  12. Styret og et annet styremedlem som har erklært seg inhabil i saken har nå likevel banket gjennom å få jobben gjort av et annet firma til kr 80 000.
  13. Styret og det inhabile styremedlemmet har også valgt å bruke FIRMA X til en annen jobb i sameiets bakgård, på tross av at FIRMA X hadde det dyreste tilbudet. Begrunnelse: Det inhabile styremedlemmet har en relasjon til FIRMA X.
    Også her så deltok FIRMA X på styremøtet.
  14. Det siste styremedlemmet har meldt seg helt ut av diskusjonen. Det er kun du som er interessert i å finne ut av hva som har skjedd.

Er det korrekt oppsummert?

Saken virker så råtten at jeg knapt finner ord.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
nomore skrev (38 minutter siden):

Har dere kjøpt lamper som ikke tåler norsk klima forresten? Siden han skriver at varmt og tørt vær er avgjørende for denne type montering? Det hørtes nesten ut som et forsøk på å unndra seg ansvar når de blir ødelagt pga fukt og kulde.

Når det gjelder bestilling via denne leverandøren i stede for direkte mot importør så er det ikke sikkert dere hadde fått lov til å bestille direkte. Mange importører selger kun til bedrifter som selger og monterer utstyret videre. Men samtidig når dere da har det ekstra leddet som kun skal levere disse så skal de også ha fortjeneste på produktene.

Det jeg ikke forstår her er hvorfor dere absolutt måtte splitte jobben i to. Del 1 å bestille lysene, del 2 å få de montert. I ettertid så vil dere oppleve å få mindre rabatt fordi hver enkelt del er mindre enn totalen, og dere vil havne i en situasjon hvor to leverandører kan skylde på hverandre ved feil.

De som monterer kan skylde på kvaliteten på lampene. De som har levert lampene kan skylde på monteringen.

I stede kunne dere ha bedt et og samme selskap om tilbud på lamper MED montering, og uavhengig om det da er kvaliteten eller monteringen som er feil så er det altså samme selskap som må ordne opp i det. Og i tillegg hadde dere nok opplevd å få en bedre pakkepris enn nå.

Men siden denne leverandøren ikke har lov til å montere de så vil jo en sånn løsning gjøre at dere ikke kunne ha bestilt de der om dere krevde lamper + montering fra samme selskap. Og da hadde jo ikke kjæresten til den ene seksjonseieren fått bestillingen.....

Hadde jeg vært styreleder her så hadde jeg sikret meg at slike vurderinger stod tydelig i referatet og vedtaket fra møtet det ble tatt opp på. Hvorfor ble en dyr leverandør valgt, hvorfor ble jobben delt i to, hvorfor, hvorfor og hvorfor. Så en senere kan redergjøre for hvorfor avgjørelser ble tatt sånn og sånn. Ikke nødvendigvis at man tar de rette avgjørelsene for det om, men da har man dokumentert bakgrunnen for avgjørelsen som ble tatt da.

importøren sa at de selger til sameier fordi de er firma også at lysene kan monteres når som helst uansett av været, dette er bare en "silly" unnskyldning fra leverandøren, jeg har epost fra importøren om dette.


 
Endret av Styremedlem
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (2 timer siden):

@Styremedlem, man kan spekulere i det uendelige på hva som har skjedd. Det er derfor så viktig at alle fakta må på bordet. 

Punkt numero-uno: få vite hva de innkjøpte lampene faktisk kostet. Kjøpskvittering MÅ fremlegges. Ja jeg skjønner at styreleder sier at dere ikke har krav på å se det, men det er kun bullshit. 

Har hun kvittering? Ja eller nei.
- Hvis nei: da må denne fremskaffes.
- Hvis ja: da har hun værsågod å legge denne frem.

Sameiet MÅ få vite hva som har skjedd med de 125 000 kronene. Styreleder sitt ord er verdt null og niks, dokumentasjon på kjøp må fremlegges.

Videre så lyver denne leverandøren. Sa de ikke først at lysene ble kjøpt inn i 2018? Hvorfor snakker han nå om forsinket vareleveranse grunnet covid?? De går seg jo vill i sine egne løgner her.

Så på tide med en oppsummering igjen:

  1. I 2018 bestemte daværende styre seg for å hyre inn FIRMA X til å montere fasadelys.
    Dette finnes det referat fra? Ja /Nei? (jeg forstod det slik at det finnes et referat).
  2. FIRMA X deltok på styremøtet der denne beslutningen ble tatt.
  3. Det ble avtalt en pris på kr 125 000 for lysene og ca 25 000 for montering.
  4. Det finnes ingen signert avtale, men det finnes en epost dialog. Ja / nei?
  5. Noen dager senere så overførte sameiet kr 125 000 til FIRMA X på forskudd. Dette var fortsatt i 2018.
  6. Så fast-forward til juli 2020.
  7. Lysene er ennå ikke montert. FIRMA X har kommet med stadige unnskyldninger for hvorfor jobben ikke er gjort.
  8. FIRMA X og styreleder har hele tiden sagt at lysene har vært "på lager". Men ref din siste post så har det vært "leveringsproblemer grunnet covid-19". Hvorfor trekkes Covid-19 når lysene ble kjøpt inn for flere år siden?
  9. FIRMA X sier nå at denne ikke kan utføre jobben.
  10. Styreleder sier at lysene har blitt levert til sameiet.
  11. Styreleder nekter å fremvise kjøpskvittering. Begrunnelse: "Styremedlemmene har ikke krav på å se denne". Ja / nei?
  12. Styret og et annet styremedlem som har erklært seg inhabil i saken har nå likevel banket gjennom å få jobben gjort av et annet firma til kr 80 000.
  13. Styret og det inhabile styremedlemmet har også valgt å bruke FIRMA X til en annen jobb i sameiets bakgård, på tross av at FIRMA X hadde det dyreste tilbudet. Begrunnelse: Det inhabile styremedlemmet har en relasjon til FIRMA X.
    Også her så deltok FIRMA X på styremøtet.
  14. Det siste styremedlemmet har meldt seg helt ut av diskusjonen. Det er kun du som er interessert i å finne ut av hva som har skjedd.

Er det korrekt oppsummert?

1. JA det finnes et referat som er signert av styret 

2. JA

3 JA i følge referat og eposten som jeg delt med dere her

4. JA

5. JA

7. JA

8. Dette er noe som styreleder sier, det finnes ikke dokument fra leverandøren som sier lysene er hos ham. Også jeg forstått det slik at leveringsproblemet påvirket andre prosjekter som var pågår da kan han ikke begynne med montering av lysene hos oss (min norsk er ikke så bra) "Covid-19 har forsinket varelevernasene fra europa til prosjekter som er påbegynt, går ikke inn i videre dialog vedr dette" dette er siste eposten fra ham i juni 2020  

9. Det finnes ikke noe formelt dokument/epost fra leverandøren at han trekker seg fra montering av lysene dette er noe som styrelederen sier at han har ikke ansvaret for montering av lysene.

10. Styreleder sa forrige uke at lysene er levert men før det hun alltid sa at lysene er hos leverandøren (jeg har epost)

11. JA

12. JA begge to stemt for å gå videre med en annen leverandør vs. et blankt  og en NEI

13. NEI, han fikk ikke jobben men han var invitert i 2019 igjen for å gi tilbud for bakgården på tross av irrelevante bakgrunn/belysningsdesigner men vi ga ikke jobben til ham.  Uansett inhabil medlemmet stemt for ham og det er flere eposter som hun skrevt at vi må gi jobben til ham... (jeg har flere eposter som surt om hvorfor han er invitert for å gi tilbud og at dette firmaet har ikke relevant bakgrunn for arbeidet har ikke nettside, har dårlig økonomi.....i samme eposter i 2019 jeg også nevnte at jeg er bekymret om lysene og bedt om et styremøte men styreleder svart NEI til møte for lysene). men han var også inviteret til et styremøte som en leverandør for å ...vet ikke hvorfor han var invitert til vårt styremøte!!! dette er kun en av eposter fra inhabil medlem angående vedlikehold av bakgården "Jeg mener at ???? skal få oppdraget. Han og hans arbeidere står for kvalitet, er diktige og vet hva de driver med. Han bryr seg også om gården vår og vell og har god innsikt i hva slags jobb som må til for å bevare gården og få den skaden som er skjedd, reparert" trying hard men uten hell denne gangen :) 

14. JA, jeg bedt ham igjen og akkurat nå fikk en epost fra ham, jeg kommunisere på engelsk med andre og de også svarer på engelsk :)  "I don't want to call for extraordinary meeting since I don't have the time to go in to details on this. I don't see the benefit for having an extraordinary meeting to do this, and I fear it will turn out to be a case including lawyers and if we lose it will cost more than the 50000 extra. The risk/reward is not adding up for me to want to call for extraordinary meeting. Furthermore I share your concerns, and why the previous bord chose ????? is beyond my knowledge. 

 

 

Endret av Styremedlem
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...