Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan styreleder i sameiet be et styremedlem å si opp sitt verv?


Styremedlem

Anbefalte innlegg

Styremedlem skrev (10 timer siden):

trenger lit hjelp med sprkher, Hvordan dere tolke denne avtalen " vi aksepterer tilbudet fra deg på ???? inkl. mva. i tillegg kommer montering som vi anslår til maks kr. ???? inkl. mva, samt leie av lift. vi ber om at arbeidene skjer på en måte som er hensiktsmessig ift å holde kostnadene så lave som mulig. Fint om du gir oss beskjed om forslag til fremdrift, osv." 

betyr det at montering er inkludert i avtalen eller nei? jeg forstår (vi estimate/consider max. 25000kr inkl mva for installing as well as renting of lift) 

Montering kommer ved siden av prisen for lampene. Det er heller ikke fast pris, så her er det fort mye rart som kan komme frem. Hadde det vært kontrakt i henhold til en NS standard, noe jeg tviler sterkt på at det er, så kaller man det en budsjettpris, da kan man normalt maks komme med ekstra kostnader utenom budsjettet på 15%.

Slik de skriver det her så er det 25.000,- for jobben, og kostnadene for leie av lift kommer utenom det igjen.

Lift kan være dyrt i forhold til størrelse man trenger og hvor lenge. Hvis det er lift som må leveres på bil, selvkjørende lift, så får vi ofte 5000,-+mva for kun leveringen, så 1500-2000,- pr dag, og drifstoffutgifter ved siden av.

Hvis det andre tilbudet du nevnte tidligere som var kommet senere på 80.000,- er inkludert alt, så kan det fort være ett sikrere alternativ.

Jeg ville selv fått levert lampene, så kontaktet ett seriøst elektro firma for montering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
krikkert skrev (8 timer siden):

Styreinstruks/styrereglement er nyttige verktøy. Noen eksempler på hva som kan/bør stå i en styreinstruks: 

 - Hvem som er ansvarlig for å forberede sakene (styreleder, den som melder inn saken?)
 - Når møteplanen skal fastsettes og hvor ofte (f.eks. at man skal ha cirka ti møter i året, møteplanen fastlegges for et halvår av gangen)
 - Når møteinnkalling med | skal sendes||||| ut (i hvor god tid før møtet)
 - Når innspill til dagsorden/utredede saker må være styreleder i hende for å bli med i neste møtes møteinnkalling
 - Delegasjoner - hvilke avgjørelser kan ethvert styremedlem ta uten å avvente styrebehandling, f.eks. mindre innkjøp eller irettesettelser for mer åpenbare brudd på ordensregler
 - Regler om forenklet saksbehandling (at saker kan behandles per mail eller uten møte dersom ingen krever møtebehandling) og hvilke saker dette kan gjelde for
 - Ansvarsområder - hvem kan beboerne kontakte
 - Kommunikasjon - styremail, styretelefon, etc?

retningslinjer som er utarbeidet av styreleder i vårt sameiet (som ikke er vedtatt) er; 1)taushetsplikt og innsynsrett, 2) personlig adferd 3) responstid....min forståelse er at med disse retningslinjer, ønsker hun å kontrollere styremedlemmene også hun utarbeidet noen mal at hvordan vi må skrive epost til hverandre????!!! som nedenfor (what are we 5th graders!), dette er bare tull! Hun har null kompetanse å være styreleder, hun har null rolleforståelse,  alt hun vil er å kontrollere oss. I hver enkel epost som hun sender til oss, henviser hun til sine retningslinjer..... 

Hei xxxx,
 
Kan du vennligst godkjenne/signere/utføre xxxxxxxxx.
 
På forhånd takk.
 
Mvh xxxxx
 
_________________________________
 
Svar kan f.eks være:
 
 
Hei xxxx,
 
Det kan jeg / Det har jeg utført
 
Mvh xxxx

Hun henviser til en styremøte i 2018 hvor daværende styret diskutert at ute lysene må utskiftes som kontrakten mellom sameiet og leverandøren mens det finnes en klar epost fra forrige styreleder  " vi aksepterer tilbudet fra deg på ???? inkl. mva. i tillegg kommer montering som vi anslår til maks kr. ???? inkl. mva, samt leie av lift. vi ber om at arbeidene skjer på en måte som er hensiktsmessig ift å holde kostnadene så lave som mulig. Fint om du gir oss beskjed om forslag til fremdrift, osv. mvh ????styrelder"  en møte referat er ikke en kontrakt mellom sameiet og leverandør (leverandøren var ikke i møte...Hun manipulerer fakta og alt (det som det finnes ikke en kontrakt som er signert av både parter er rart også men vi har en epost...)

 
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (32 minutter siden):

Montering kommer ved siden av prisen for lampene. Det er heller ikke fast pris, så her er det fort mye rart som kan komme frem. Hadde det vært kontrakt i henhold til en NS standard, noe jeg tviler sterkt på at det er, så kaller man det en budsjettpris, da kan man normalt maks komme med ekstra kostnader utenom budsjettet på 15%.

Slik de skriver det her så er det 25.000,- for jobben, og kostnadene for leie av lift kommer utenom det igjen.

Lift kan være dyrt i forhold til størrelse man trenger og hvor lenge. Hvis det er lift som må leveres på bil, selvkjørende lift, så får vi ofte 5000,-+mva for kun leveringen, så 1500-2000,- pr dag, og drifstoffutgifter ved siden av.

Hvis det andre tilbudet du nevnte tidligere som var kommet senere på 80.000,- er inkludert alt, så kan det fort være ett sikrere alternativ.

Jeg ville selv fått levert lampene, så kontaktet ett seriøst elektro firma for montering.

" vi aksepterer tilbudet fra deg på 125000inkl. mva. i tillegg kommer montering som vi anslår til maks kr. 25000 inkl. mva, samt leie av lift. vi ber om at arbeidene skjer på en måte som er hensiktsmessig ift å holde kostnadene så lave som mulig. Fint om du gir oss beskjed om forslag til fremdrift, osv. mvh ????styrelder"

Er montering 25000 kr inkludert i denne avtalen med leverandøren basert på denne eposten? denne eposten er sent til leverandøren. styrelederen sier at leverandøren har ikke ansvaret for montering av lysene i det hele tatt. Men selve styrelederen sendt 4 eposter til leverandøren i juni2020 og spurt om montering "kan du gi oss en dato for oppstart montering av utelys i ????? " og leverandøren aldri sa at han har ikke svaret, han bare utsatt monteringen på grunn av været eller Covid-19...

Endret av Styremedlem
Lenke til kommentar
Styremedlem skrev (7 minutter siden):

Er montering 25000 kr inkludert i denne avtalen med leverandøren basert på denne eposten? denne eposten er sent til leverandøren

spørsmålet er ikke hvis 25000 er fornuftig eller nei men er montering en del av avtalen eller nei. Det finne ikke en kontrakt som er signert av både leverandøren og sameiet, denne eposten er den eneste dokument og 5 dager etter denne e-posten betalt sameiet hele 125 000kr for innkjøp av lysene til leverandøren, i budsjettet for hele arbeidet var 160 000kr (det er vanlig at man budsjetter lit mer just in case...men jeg ser dette som en fast pris avtale inkl mva og leie av lift).

Endret av Styremedlem
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Styremedlem skrev (11 timer siden):

Også  " ???? stemte for ???? på bakgrunn av kjennskap til eier i selskapeter dette ikke bevis for inhabil??

Denne personen sa vel at han/hun erklærte seg inhabil i denne fasadelys-saken pga sin relasjon til denne leverandøren.... men stemmer likevel for i en annen sak? Hverken dette styremedlemmet eller styreleder virker overhodet skikket til å sitte i styret.

Angående denne "avtalen": det første dere må finne ut av er: Hva har skjedd med pengene. Det er det aller viktigste å få oversikt på nå før man gjør noe som helst mer. Kostet virkelig disse lampene kr 125 000?? Hvor er kvitteringen på dette? Hvordan ser garantien ut? Har dere faktisk sett disse lampene?

Dere må IKKE bruke mer penger på denne saken før alle fakta er på bordet. Og dere må ikke finne på å bruke denne leverandøren til noe som helst mer. Det er så mye rot der at til og med jeg som ikke er involvert blir svimmel av å tenke på det.

Kuhn Singhto skrev (8 timer siden):

til tittel på tråden

om man er sameier og blir valgt av den årlige generalforsamlingen til å sitte i styret;

kan man over hodet si opp? eller er dette en oppgave som MÅ gjennomføres?

jeg er ikke sikker på om det rettslig sett overhodet er rom for å fratre, så lenge man fyller vilkårene for å være  styremedlem

Dersom særskilte forhold tilsier det så kan et styremedlem fratre sin stilling (kan for eksempel være ifbm sykdom). Et styremedlem kan også avsettes på en ekstraordinær generalforsamling ved et vanlig flertalls-avstemning (for eks om man har vanskjøttet sine plikter)

Styremedlem skrev (11 timer siden):

trenger lit hjelp med sprkher, Hvordan dere tolke denne avtalen " vi aksepterer tilbudet fra deg på ???? inkl. mva. i tillegg kommer montering som vi anslår til maks kr. ???? inkl. mva, samt leie av lift. vi ber om at arbeidene skjer på en måte som er hensiktsmessig ift å holde kostnadene så lave som mulig. Fint om du gir oss beskjed om forslag til fremdrift, osv." 

betyr det at montering er inkludert i avtalen eller nei? jeg forstår (vi estimate/consider max. 25000kr inkl mva for installing as well as renting of lift) 

Denne avtalen er bare rot hele greia:

  1. Det finnes ikke noe styrevedtak på at denne jobben skulle gjøres, hvilket betyr at styreleder handlet alene. Men selvsagt: nå er det informert på årsmøtet flere ganger ang disse lampene, så beboerne vet om det.
  2. Det finnes ingen skriftlig avtale mellom dere og dette firmaet.
  3. Veldig uklart hva alt kommer til å koste (heis kommer i tillegg, + + +)
  4. Lampene... et kapittel for seg selv. Kjempedyre og det finnes ingen kvittering.
  5. Firmaet virker veldig useriøst. Har ikke innrapportert noe inntekt eller noe som helst.
  6. Med mer.

Hvordan går det egentlig her @Styremedlem. Fikk du snakket med noen andre i sameiet angående ekstraordinær generalforsamling? Har flere meldt sin interesse eller er det ingen som bryr seg? 

Sitat

Retningslinjer som er utarbeidet av styreleder i vårt sameiet (som ikke er vedtatt) er; 1)taushetsplikt og innsynsrett, 2) personlig adferd 3) responstid....min forståelse er at med disse retningslinjer, ønsker hun å kontrollere styremedlemmene også hun utarbeidet noen mal at hvordan vi må skrive epost til hverandre

Disse kan du bare glatt bi blanke i. Hun bare sitter og finner på ting. Styret har vel faktisk heller OPPLYSNINGSPLIKT overfor eierne i sameiet, ikke taushetsplikt. Hun er ikke skikket til å være styreleder.

Sitat

spørsmålet er ikke hvis 25000 er fornuftig eller nei men er montering en del av avtalen eller nei. Det finne ikke en kontrakt som er signert av både leverandøren og sameiet, denne eposten er den eneste dokument og 5 dager etter denne e-posten betalt sameiet hele 125 000kr for innkjøp av lysene til leverandøren, i budsjettet for hele arbeidet var 160 000kr (det er vanlig at man budsjetter lit mer just in case...men jeg ser dette som en fast pris avtale inkl mva og leie av lift).

Vel, en e-post er på en måte da en skriftlig avtale vil jeg si. Men igjen: det finnes ikke noe styrevedtak på dette, så her har faktisk den som sendte ut denne e-posten handlet på egenhånd. Men ja: ser ut som at 160 000 kr var den avtalte prisen.

Men igjen: hele saken er bare TULL! Første punkt er å finne ut hva som har skjedd. Aller viktigst: HVA HAR SKJEDD MED PENGENE! Finnes disse lampene i det hele tatt? Kostet de 125 000 kroner? Dere MÅ insistere på å få kvittering. 

Dersom lampene finnes og faktisk kostet 125 000 kroner, insister da på å få disse utlevert slik at dere kan finne en seriøs aktør til å få montert de. Dette amatørfirmaet som dere har vært i kontakt med frem til nå må dere bare kutte all kontakt med. For fremtiden: sjekk alltid om firmaet er seriøst før dere bruker de: https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/bolig/sjekk-om-handverkeren-er-serios/

Legg alltid jobber ut på anbud. I vårt samarbeid har vi god erfaring med MittAnbud.no

 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Styreleder nylig sa at lampene er levert til sameiet (dette er juli 2020, forrige uke). Vet ikke hvem har fått dem, signert de en kvittering for levering eller nei? er de samme lampene som vi betalt for med samme spesisikasjoner....? har de garanti? Jeg vet ikke

Vi er fortsatt 3 stk som står for ekstraordinært generalforsamling. Men styrelederen bestemt at hun vil gå videre med montering av lysene med en annen leverandør basert på 2 JA fra henne og inhabil medlem, en NEI fra meg og en blankt. Det er ikke mye som jeg kan gjøre nå. 

men jeg lurer på om samme leverandøren basert på denne eposten har ansvaret for montering eller nei hvorfor man skriver til en leverandør i tilleg kommer montering som vi anslår til maks kr. 25000 inkl. mva samt leie av lift hvis leverandøren har ikke ansvaret for det. og hvorfor i Årsmøte bok skriver de ...anslått til ca kr. 160 000 disse vil bli montert våren 2019 (det er vanlig og budsjettere litt mer som contingency).

Eposten er sendt til leverandøren med cc til alle styremedlemmer.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Styremedlem skrev (4 minutter siden):

Styreleder nylig sa at lampene er levert til sameiet (dette er juli 2020, forrige uke). Vet ikke hvem har fått dem, signert de en kvittering for levering eller nei? er de samme lampene som vi betalt for med samme spesisikasjoner....? har de garanti? Jeg vet ikke

Vi er fortsatt 3 stk som står for ekstraordinært generalforsamling. Men styrelederen bestemt at hun vil gå videre med montering av lysene med en annen leverandør basert på 2 JA fra henne og inhabil medlem, en NEI fra meg og en blankt. Det er ikke mye som jeg kan gjøre nå. 

men jeg lurer på om samme leverandøren basert på denne eposten har ansvaret for montering eller nei hvorfor man skriver til en leverandør i tilleg kommer montering som vi anslår til maks kr. 25000 inkl. mva samt leie av lift hvis leverandøren har ikke ansvaret for det. og hvorfor i Årsmøte bok skriver de ...anslått til ca kr. 160 000 disse vil bli montert våren 2019 (det er vanlig og budsjettere litt mer som contingency).

Eposten er sendt til leverandøren med cc til alle styremedlemmer.  

Jeg foreslår at dere følger opp den e-posten angående ekstraordinær generalforsamling. Få en av de to andre til å sende ut oppfølgingsmail. Spør om det overhodet ikke er noen andre som er interessert i å få hva som skjer med pengene deres.

Dere bør også insistere på å faktisk få se lampene, og dere SKAL ha kjøpskvittering. Dette lukter så råttent at jeg nesten besvimer.

Lenke til kommentar

Også det står i referat fra styremøte i 2018 "?????/leverandøren var tilstede og representerte sitt tilbud på nye lamper...... prisen på lamper er totalt kr 125000 inkludert lift og montering anslår styret kostnaden til kr 160 000. dette beløpet legges inn i budsjettet for 2019. styret aksepterer tilbudet fra ????/leverandøren".  Det ser ut at de har diskutert montering og leie av lift med leverandøren da kommet de til 160000 budsjett (som er forstatt 10000 mer enn avtalt prisen "125000+25000=150000!  hvis noe annet kommer opp). men leverandøren vil ikke montere lysene nå, dette er grunnen til at styrelederen sier at leverandøren har ikke ansvaret for montering.

Og de betalt 125 000kr noen dager etter at styreledern sent  eposten til leverandøren. Jeg forstår ikke hvorfor leverandøren har ikke ansvaret for montering dette er hva de enig om, det ser ut at han var i møte med styret. Det finnes ingenting som sier en annen leverandør må gjøre monteringen. og hvorfor man skriver i eposten til leverandøren "vi ber om at arbeidene skjer på en måte som er hensiktsmessig ift å holde kostnadene så lave som mulig. Fint om du gir oss beskjed om forslag til fremdrift, osv." 

Endret av Styremedlem
Lenke til kommentar

Utifra det du nevner så er ikke montering med i prisen som lampe levernadøren har gitt på 125.000,-. Det er nok derfor styret har budsjettert med 160.000,-, som er 25.000,- til arbeid og 10.000,- til lift. Det virker som dere har kjøpt lampene fra en lysleverandør (Lysdesigner som han stod oppført som). De har ikke lov å montere lys, men selger lamper.

Det blir som å kjøpe lamper på Ikea. De selger lampen, men dere må montere selv. Da må dere ha inn elektro firma som gjør den jobben.

Lampeleverandøren deres har da anslått en pris på montering for at styre skulle ha noe å gå etter. Men styret skulle ha hentet inn tilbud på montering samtidig med lampeprisen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Styremedlem skrev (13 minutter siden):

Også det står i referat fra styremøte i 2018 "?????/leverandøren var tilstede og representerte sitt tilbud på nye lamper...... prisen på lamper er totalt kr 125000 inkludert lift og montering anslår styret kostnaden til kr 160 000. dette beløpet legges inn i budsjettet for 2019. styret aksepterer tilbudet fra ????/leverandøren".  

Og de betalt 125 000kr noen dager etter at styreledern sent  eposten til leverandøren. Jeg forstår ikke hvorfor leverandøren har ikke ansvaret for montering dette er hva de enig om, det ser ut at han var i møte med styret. Det finnes ingenting som sier en annen leverandør må gjøre monteringen. og hvorfor man skriver i eposten til leverandøren "vi ber om at arbeidene skjer på en måte som er hensiktsmessig ift å holde kostnadene så lave som mulig. Fint om du gir oss beskjed om forslag til fremdrift, osv." 

Kjære @Styremedlem: dette er ikke noe annet enn trenering fra styreleder sin side. For meg så virker det som at hun har noe å skjule, men det må hun ikke slippe unna med. Alle fakta må på bordet. Hun sier jo at disse er levert. Insister på å få se lysene. Insister på å få se kjøpskvittering. Ta det over e-post så har du det skriftlig om hun nekter, da stiller dere enda sterkere på årsmøtet.

MEN: om det viser seg at lampene faktisk finnes og at kvittering foreligger, da må dere finne et annet firma til å montere dette.

Ellers lurer jeg på en ting: hva i all verden gjør leverandøren på et styremøte? Det virker helt absurd. Det er så amatørmessig at jeg knapt finner ord. Uansett: da finnes det jo faktisk et gyldig styrevedtak på denne beslutningen. Var referatet fra styremøtet i 2018 signert?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

1. Be om å få se BÅDE lampene og kjøpskvittering. Du vet fra tidligere kontakt med leverandørens leverandør at han/hun aldri betalte for lampene etter bestilling, og disse derfor aldri ble utlevert til dem.

2. Purr på svar angående ekstraordinær generalforsamling. Eventuelt kan du høre med de to som har meldt interesse om å forklare saken nærmere til naboer de kjenner for å få de med. Siden vi er midt i ferien er det også mulig at mange ikke har fått med seg at det har kommet en mail, og derfor enda ikke har svart. 
Hadde det vært meg, så hadde jeg vært veldig interessert i å finne ut hvor de kr 125.000 hadde blitt av.

 

Har du sett tilbudsbeskrivelse fra selskapet styreleder ønsker å betale kr 80.000 til for montering? Uten å vite noe om hvor omfattende jobben er så er det vanskelig å kommentere på prisen, men noen elektriker-venner av meg synes at prisen virket kunstig høy, så høy at den kunne inkludert nye lamper i tillegg til montering.

Nå skal ikke jeg kommentere noe særlig angående lovligheten på den avgjørelsen til styreleder angående bestilling av firma for montering, ettersom dette er utenfor min kunnskap, men jeg kan neppe tenke meg at den var lovlig. 

Utover det ønsker jeg deg lykke til med denne saken. Har fulgt med siden start og er på lik linje med flere andre her helt i sjokk over hvordan denne styrelederen driver på. IKKE gi deg før all fakta er på bordet! Om alt var som det skulle så hadde det vært NULL problem å vise frem en kjøpskvittering første gangen du spurte, så her er det definitivt ugler i mosen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Si det som det er: du stoler ikke på denne leverandøren og vil vite at lampene faktisk har kostet 125 000 kroner, og får å kunne vite det så må du få se kjøpskvittering. Si at om du ikke får det så vil du ta saken videre med årsmøtet.

Det får være nok tull nå. Se ellers svar fra @Dolandyret. ALLE fakta må på bordet her.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Ja referatet er signert av styremedlemmer ikke av leverandøren. Jeg har flere epost at styreleder sier at vi kan ikke be om kjøpskvittering fra leverandøren (det finnes en faktura som leverandøren in nov. 2018 sendt til vår forretnignsfører så var han betalt for lysene men ikke kjøpskvittering).

Jeg har flere eposter fra styrelder som sier at lysene er hos ???/leverandøren det siste eposten om dette var i juni 2020 men i juli sent hun en epost at lysene er levert (det betyr at vi betalt i nov. 2018 men fikk lysene i juli 2020). 

Samme leverandøren var også invitert til vårt styremøte angående vedlikehold av bakgården ? De skjønner ham derfor han få å komme til møter men de andre to leverandører/firmaer var ikke i møtet og en av dem fikk jobben uansett.   

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Dolandyret skrev (3 minutter siden):

1. Be om å få se BÅDE lampene og kjøpskvittering. Du vet fra tidligere kontakt med leverandørens leverandør at han/hun aldri betalte for lampene etter bestilling, og disse derfor aldri ble utlevert til dem.

Det ville ikke overraske meg om lampene faktisk nå er kjøpt inn i løpet av de siste par ukene. Hvis det er tilfelle så har faktisk styreleder ført styret bak lyset. Det er derfor så viktig å få se kjøpskvittering.

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (4 minutter siden):

Det ville ikke overraske meg om lampene faktisk nå er kjøpt inn i løpet av de siste par ukene. Hvis det er tilfelle så har faktisk styreleder ført styret bak lyset. Det er derfor så viktig å få se kjøpskvittering.

Det er akkurat den tankegangen jeg har nå også. Enten så er disse lampene kjøpt inn nylig for å dekke over det som skjedde i 2018 (muligens fra egen lommebok, hvem vet), eller så er tilbudet fra det nye firmaet for "montering" på kr 80.000 faktisk inkludert nye lamper. Hadde derfor bedt om å få se en beskrivelse av tilbudet fra dette firmaet, for å forsikre om at denne prisen kun er for montering, og ikke montering+lamper, siden prisen er så høy som den er.

Edit: Kjøpskvitteringer skal etter lov også inneholde dato, så det burde være ganske rett frem å finne ut av hvor disse lampene som plutselig dukket opp for en uke siden stammer fra. Bare pass på at spesifikasjon på kvittering stemmer overens med navn/modell på lamper.

Endret av Dolandyret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dolandyret skrev (4 minutter siden):

1. Be om å få se BÅDE lampene og kjøpskvittering. Du vet fra tidligere kontakt med leverandørens leverandør at han/hun aldri betalte for lampene etter bestilling, og disse derfor aldri ble utlevert til dem.

Dette var i juni 2020 og har ikke bevis for det det var en telefonsamtale

2. Purr på svar angående ekstraordinær generalforsamling. Eventuelt kan du høre med de to som har meldt interesse om å forklare saken nærmere til naboer de kjenner for å få de med. Siden vi er midt i ferien er det også mulig at mange ikke har fått med seg at det har kommet en mail, og derfor enda ikke har svart. 
Hadde det vært meg, så hadde jeg vært veldig interessert i å finne ut hvor de kr 125.000 hadde blitt av.

 

Har du sett tilbudsbeskrivelse fra selskapet styreleder ønsker å betale kr 80.000 til for montering? Uten å vite noe om hvor omfattende jobben er så er det vanskelig å kommentere på prisen, men noen elektriker-venner av meg synes at prisen virket kunstig høy, så høy at den kunne inkludert nye lamper i tillegg til montering.

Jeg har ikke problem med dette tilbudet, men hvorfor vi må betale ca 50 000 MER til en annen leverandør for å gjøre jobben, hva skjedd med avtalen med levrandøren? da må leverandøren betaler prisforskjellen så monterer nye leverandøren lysene

Nå skal ikke jeg kommentere noe særlig angående lovligheten på den avgjørelsen til styreleder angående bestilling av firma for montering, ettersom dette er utenfor min kunnskap, men jeg kan neppe tenke meg at den var lovlig. 

Jeg er ikke advokat også, men jeg henviser til eposten fra daværende styreleder til leverandøren også til møte referat som leverandøren var tilstedte i møtet at han har ansvaret for montering også.

Utover det ønsker jeg deg lykke til med denne saken. Har fulgt med siden start og er på lik linje med flere andre her helt i sjokk over hvordan denne styrelederen driver på. IKKE gi deg før all fakta er på bordet! Om alt var som det skulle så hadde det vært NULL problem å vise frem en kjøpskvittering første gangen du spurte, så her er det definitivt ugler i mosen.

 

Lenke til kommentar

 

Styremedlem skrev (1 minutt siden):

Har du sett tilbudsbeskrivelse fra selskapet styreleder ønsker å betale kr 80.000 til for montering? Uten å vite noe om hvor omfattende jobben er så er det vanskelig å kommentere på prisen, men noen elektriker-venner av meg synes at prisen virket kunstig høy, så høy at den kunne inkludert nye lamper i tillegg til montering.

Jeg har ikke problem med dette tilbudet, men hvorfor vi må betale ca 50 000 MER til en annen leverandør for å gjøre jobben, hva skjedd med avtalen med levrandøren? da må leverandøren betaler prisforskjellen så monterer nye leverandøren lysene

Det var ikke helt det jeg var ute etter med denne kommentaren. Det jeg ville frem til er:

Er du 100% sikker på at tilbudet på kr 80.000 KUN er for montering? Det er veldig dyrt for denne typen jobb, og faktisk så dyrt at prisen kan være nok til både montering og innkjøp av nye lamper. Derfor burde du se på tilbudsbeskrivelse og passe på at denne er for kun montering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

@Styremedlem: Dere har betalt denne amatør-leverandøren 125 000 kroner av sameiets penger, så selvsagt har dere krav på kvittering for den jobben som er gjort. Dersom denne personen ikke har gjort noe annet enn å kjøpe inn lysene, da skal dere selvsagt ha kvittering for innkjøpet. Hvordan kan dere ellers reklamere dersom det skulle være feil på de? Lysene kunne dere jo ellers bare kjøpt inn selv, ingen vits å gi via en tredjepart.

Denne styrelederen deres og det styremedlemmet som er kjæreste med denne leverandøren: jeg finner ikke ord. Og at de tar med denne personen på sameiets styremøter? Helt utrolig... 

Dolandyret skrev (9 minutter siden):

Det er akkurat den tankegangen jeg har nå også. Enten så er disse lampene kjøpt inn nylig for å dekke over det som skjedde i 2018 (muligens fra egen lommebok, hvem vet), eller så er tilbudet fra det nye firmaet for "montering" på kr 80.000 faktisk inkludert nye lamper. Hadde derfor bedt om å få se en beskrivelse av tilbudet fra dette firmaet, for å forsikre om at denne prisen kun er for montering, og ikke montering+lamper, siden prisen er så høy som den er.

@Styremedlem Styreleder forsøker bare å dekke over noe her. De 125 000 kronene har nok aldri blitt brukt til å kjøpe inn lysene. Det virker som at styreleder og dette ene styremedlemmet nå vil hyre inn et annet firma til å gjøre jobben... og for å skjule at de har begått underslag. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Styremedlem skrev (3 minutter siden):

80 000 er kun for montering da blir som er 55 000 MER en 25000 avtalt (på noen måte) med leverandøren. Det blir 205 000 for både montering og lysene vs. 160 000 budsjettet (det budsjettet 10 000 ekstra også for contingeny)

Ble jobben lagt ut på anbud? Hvordan foregikk prosessen? Har dere fått detaljert tilbud?

Men igjen: IKKE gjør noe som helst før alle fakta er på bordet. Dere må få vite hva som har skjedd med de 125 000. Det er det aller viktigste. Her virker det som at det er begått underslag.

Om styreleder og dette andre styremedlemmet likevel turer på, da graver de nok sin egen grav. Du har det jo skriftlig at du ikke har vært enig i beslutningen. Sameiet må få vite hva som foregår her.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...