Gå til innhold

Krever 12 års erfaring med seks år gammel teknologi: – Begynner å bli parodisk, sier Bouvet-sjef [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ofte så er smørbrødlisten lang over ønskede kvalifikasjoner. Noen ganger er det ganske detaljert, men samtidig mye som kan passe inn i samme utviklerprofil, andre ganger skyter de med hagle. Det kan jo også være greit nok, det kan være sprikende behov i en utviklerorganisasjon med heterogen plattform, for eksempel. Kanskje man skal ansette fler, og få dekket det hele på den måten. Men andre ganger ser det jo ut som de har "tatt med det meste for sikkerhetsskyld", teknologier feilstaves og så videre. Da får man jo bare vurdere om man i det hele tatt vil søke.

Med litt erfaring fra den andre enden, så melder seg det straks en hypotese her; Kan disse kokos-annonsene være (med)forfattet av rekrutteringsbyråer? I de ansettelsesprosessene jeg har vært involvert i så er det ikke imponerende hva de får til med CV'ene de formidler, de blir klippet og limet sammen på hårreisende måte, eksempelvis CV fra flere kandidater blandet sammen til én, for å nevne noe. Om de skulle "bistå" arbeidsgivere med annonseteksten kunne jeg godt tenke meg noe sånt som resultat. (Må for ordens skyld påpeke at ikke alle rekrutteringsbyråer er like elendige som det eksempelet her illustrerer, men det er ikke et enkelt-tilfelle heller)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært på "intervju" hos disse rekrutteringsbyråene en del ganger opp gjennom årene. Mange ganger skal man liksom sile ut kanditatene slik at kun de beste kommer videre til intervju hos den potensielle arbeidsgiveren. Det høres ikke så dumt ut, men når intervjueren hos rekruteringsselskapet ikke vet forskjellen på en harddisk og en CPU blir det hele en flau og lite produktiv øvelse.

Noen ganger har jeg blitt kontaktet for en for-intervju hvor du ikke engang får vite hvem potensiell arbeidsgiver er før du har kommet gjennom nåløyet.

Rekrutteringsbyråer har utlevd sin nytteverdi spør du meg.

Når selskap enten krever veldig mye spesifik erfaring eller "skyter med hagle" så er det nok fordi de prøver dekke både konkrete nåværende behov (en person med denne kunnskapen har sluttet og må erstattes) eller de vet ikke helt hva du skal jobbe med så de ramser opp alle muligheter.

Annonsen bør heller beskrive arbeidsoppgaver du forventes kunne løse, ikke liste opp all mulig teknologi de bruker i selskapet. En god utvikler/teknolog har evne til raskt sette seg inn i nye ting. Kanskje den nye personen til og med har erfaringer og kunnskap som bedriften mangler og at 10 års erfaring med Angular 1 egentlig er dumt da den nye personen i stedet bør hjelpe til med å komme over på en mer oppdatert plattform. Så kanskje to år med React er bedre enn 10 år med Angular?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
paaland skrev (3 timer siden):

...

Når markedet er slik som nå hvor det er mangel på folk, så er ikke jobben som rekrutterer så krevende, utfordringen er å finne kandidater i det hele tatt. Og når det er omvendt, veldig mange søkere, så slipper de også unna med en dårlig utvelgelsesprosess. 

Jeg pleier å takke nei til intervjuer, ikke minst når det ikke informeres hvem arbeidsgiver er. Hvis jeg var aktivt ute etter ny jobb ville jeg kanskje ikke gjort det, mest sannsynlig ville jeg kontaktet interessante arbeidsgivere direkte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, bjornje said:

Jeg har ikke sett den aktuelle annonsen, men det er jo en viss sannsynlighet for at det dreier seg om en trykkfeil i annonsen. Mulig det skulle stå 1-2 års erfaring?

Dette er IBM som søker etter folk på senior-nivå. Kan være det stillingsnivået har 12 års relevant erfaring som policy.

https://www.theregister.com/2020/07/13/ibm_kubernetes_experience_job_ad/

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Rekruteringsbyråene er helt bortkastet å bruke energi på. De kan da umulig få napp hos andre enn de som er demotivert og misfornøyd med egen arbeidsplass? Hvorfor i all verden skal man ansette noen som er så tiltaksløse at de ikke evner å gå ut av en jobb de mistrives i på egenhånd? 

 

"Hei, du har en veldig interessant profil! Jeg representerer et av de største selskapene i <sett inn bransje> og ser at du vil passe perfekt der. Har du tid til en prat?"

 

Nei, din gjøk. LinkedIn har blitt en spamfabrikk av dimensjoner pga rekrutteringsbyråene. Har du ikke et konkret og attraktivt prosjekt å tilby, så sier man ikke opp jobben sin dersom man er fornøyd der man er. Den dagen man starter å bli misfornøyd, så klarer man å finne "det største selskapet" på egenhånd. Evner man ikke det selv, så er det ikke naturlig at det er der man skal jobbe heller ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husker da en avdelingsleder hos en stor kunde omtrent tryglet meg om å komme over til dem, jeg har mange års erfaring med installasjon og drift av utstyr de er helt avhengige av, og nå ville de gjerne ha slik kompetanse in-house snarere enn å måtte ringe oss for hver filleting.

Jeg oppdaterte CV, skrev et lite søknadsbrev og sendte over. "Kjempegreier!", sa avdelingslederen, CVen var "perfekt" i hans øyne, men jeg måtte vente til deres HR-avdeling fikk snekret stillingen i sine systemer, og deretter søke via dem. Stillingen dukket opp, jeg søkte, og så gikk månedene, til jeg plutselig fikk en standardepost om at de hadde valgt å ikke kalle meg inn til intervju.

Jeg kontaktet avdelingslederen direkte, som først var snurt over at jeg ikke hadde søkt likevel (min søknad dukket aldri opp i bunken hans), så nå hadde de ansatt en som var "litt halvveis" bare for å unngå kritisk lav bemanning. Han ble rimelig overrasket da jeg påpekte at jeg hadde søkt, men fått avslag. Han gravde litt hos sine folk, og det viste seg at HR-avdelingen hos dem hadde forkastet søknaden min sammen med de vanlige tusen søknadene fra lykkejegere i Asia, da de ikke kunne se at jeg hadde relevante kvalifikasjoner.

Artig nok fant jeg også ut at en av veteranene i bransjen, en som lærte meg opp da jeg var nyutdannet, også hadde fått et slikt avslag på samme stilling.

Det må jo være skummelt for en stor bedrift som skal ansette teknologer at de lar porten voktes av HR-folk som rett og slett ikke har kompetanse til å gjenkjenne relevante kvalifikasjoner, men derimot formidler et utvalg kandidater hvor selv den beste beskrives som "litt halvveis" av egen avdelingsleder?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å ansette er svært vanskelig. Kandidaten skal passe inn i organisasjonen og skal helst kunne yte effektivt etter relativt kort opplæring.

Min erfaring med bruk av konsulenter i en ansettelsesprosess er gode. De siler på bakgrunn av den informativeness de har fått fra oppdragsgiver. Det er ikke uvanlig med mange titalls søkere og noen ganger tre sifrert antall søkere.

Men, har en ikke erfaring med prosessen med en konsulent og spør etter det du trenger i morgen og helst da med en Master (og helst fra NTNU i tillegg) så får en utfordringer.

Erfaringen min er også at de fleste teknikere og ingeniører skriver dårlige søknader som skaper lite interesse hos mottageren. Her kan søker få god hjelp hos byråer.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

« Kubernetes, som eies og driftes av Google, er en teknologi som brukes for å automatisere utrulling av oppdateringer til produksjonsmiljøer.»

Her var det vel faktisk ingenting som ble riktig?

Wikipedia: «Kubernetes is an open-source container-orchestration system for automating computer application deployment, scaling, and management.» Det kan riktignok sies at oppdateringer er en del av det siste punktet.

Kubernetes programvaren «eies» av over to tusen ulike bidragsytere men vedlikeholdes av Cloud Native Foundation. Sistnevnte har antagelig rettigheter til selve navnet Kubernetes. Google er en viktig bidragsyter.

Kubernetes driftes av en hver som velger å sette opp en slik løsning, hvilket inkluderer tusenvis av selskaper og titusener av individer. Google er et av de mange selskapene som tilbyr Kubernetes som en tjeneste.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...