Gå til innhold

Er førstegongstenesta bra å ha på cv-en?


Gjest Slettet+981734123

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981734123

Hei!

Eg lurer på kor bra førstegongstenesta EIGENTLEG ser ut på cv-en. Tenkjar då på draumen min om å få jobb hos eit større tech-selskap, og summer internships. Har det noko å seia kvar ein tenestegjorde? Er det til dømes dårlegare å ha vore i HMKG musikkorps 3. kompani, enn noko anna?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer helt an på hvor mye annet du har på CVen din. Har du lite, ta med det du har. Har du mye, tjener du på å ikke "drukne" mye erfaring med ting som ikke er relevant.

Jeg tar f.eks. ikke med min erfaring som speiderleder eller verv i studentpolitikk med mindre det er spesielt relevant for hva jeg søker på. Det samme gjelder dykkersertifikater, utstillinger jeg har hatt, eller truckførersertifikat, bare for å nevne noe. Sommerjobber som jeg hadde et par måneder i slengen er heller ikke med på CVen min nå lengre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er nok meir positivt enn negativt å ha gjennomført fyrstegongsteneste på CVen, men det kjem sjølvsagt litt ann på omstendigheitene rundt.

Har du hatt ei teneste som gir deg nyttig erfaring så er det sjølvsagt mykje meir positivt enn om du har hatt ei meir generell teneste som ikkje har særleg med overføringsverdi til det sivile liv.

Eit anna spørsmål er kva som eventuelt er alternativet, det er klart mykje betre å ha fyrstegongsteneste på CVen enn det er å ha eit friår der du ikkje oppnådde noko som helst.

Det å ha gjennomført fyrstegongsteneste gir også nokre synergieffektar ettersom du har vært gjennom ein medisinsk screening slik at arbeidsgiver kan vere rimeleg trygg på at du er ved god helse, har du hatt teneste der du har blitt sikkerheitsklarerert så er det også sjølvsagt positivt for ein arbeidsgiver som er bekymra for industrispionasje eller utro tenarar.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
sedsberg skrev (På 8.9.2020 den 12.03):

Det er bedre enn å ha "hull" i CV-en.

Beste svaret tbh😆

Verneplikt slik slik jeg kjenner det er ingenting annet enn negativt. Du mister et år arbeidserfaring, evt kunnskap av å bli hindret i å starte arbeid rett etter utdanning, og du blir ikke kompensert.

Lenke til kommentar

Kan legge til at ein fordel med å være ferdig med fyrstegongstenesta er at arbeidsgiver då veit at du ikkje forsvinner frå jobben i eit år dersom du blir innkalt. 

Avhengig av kva teneste du får så vil du bytte eit år med yrkeserfaring mot meir allsidig militær erfaring. Det er ikkje gitt at det for arbeidsgiver er meir attraktivt med berre fagerfaring utan å ha opplevd andre yrkesoppgåver. 

Lenke til kommentar

Ingenting er noen gang gitt som sådan, men man kan nok anta en ganske betydelig sannsynlighet for at en potensiell arbeidsgiver vil foretrekke faktisk yrkesfaglig fartstid fremfor "allsidig militær erfaring". 

Tvungen tjeneste er tross alt en gigantisk barnehage for den overveldende majoriteten og det vet de fleste.

Jeg vil videre anta det blir desto mer gjeldende jo mer kompetanse aktuell stilling krever da ansettere på høyere nivå (i min erfaring) har vært noe mer opptatt av kompetanse enn hvor godt man kommer overens. I lavere stillinger har det, i min erfaring, vært langt mer avhengig av sjefens personlighet i hvem som kommer overens med ham. Her er det det heldigvis ikke bare militærtjeneste som teller. De folka blir også imponert av fotball, jakt eller lignende.

Kort sagt; de (fleste) som mener militær tjeneste ser "bra" ut på CV sier så på grunn av at de er oppdratt slik og gjentar det de blir fortalt. Det burde si seg selv for de fleste av oss at tvungen "allsidig militær erfaring" i 90% av tilfellene ikke vil være å foretrekke fremfor å jobbe eller studere. 

Endret av Corp Por
Lenke til kommentar
Corp Por skrev (8 minutter siden):

Ingenting er noen gang gitt som sådan, men man kan nok anta en ganske betydelig sannsynlighet for at en potensiell arbeidsgiver vil foretrekke faktisk yrkesfaglig fartstid fremfor "allsidig militær erfaring". 

Tvungen tjeneste er tross alt en gigantisk barnehage for den overveldende majoriteten og det vet de fleste.

Jeg vil videre anta det blir desto mer gjeldende jo mer kompetanse aktuell stilling krever da ansettere på høyere nivå (i min erfaring) har vært noe mer opptatt av kompetanse enn hvor godt man kommer overens. I lavere stillinger har det, i min erfaring, vært langt mer avhengig av sjefens personlighet i hvem som kommer overens med ham. Her er det det heldigvis ikke bare militærtjeneste som teller. De folka blir også imponert av fotball, jakt eller lignende.

Kort sagt; de (fleste) som mener militær tjeneste ser "bra" ut på CV sier så på grunn av at de er oppdratt slik og gjentar det de blir fortalt. Det burde si seg selv for de fleste av oss at tvungen "allsidig militær erfaring" i 90% av tilfellene ikke vil være å foretrekke fremfor å jobbe eller studere. 

Antar du selv ikke har vært i forsvaret. Jeg vokste mye personlig i løpet av det året jeg tjenestegjorde og du bidrar til noe større enn deg selv. 
Har både fagbrev og bachelor innen IT med gode karakterer, men alikevel ble tjenesteuttalselse positivt oppbrakt under mitt første jobbintervju etter ferdig utdanning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oddeh skrev (59 minutter siden):

Antar du selv ikke har vært i forsvaret. Jeg vokste mye personlig i løpet av det året jeg tjenestegjorde og du bidrar til noe større enn deg selv. 
Har både fagbrev og bachelor innen IT med gode karakterer, men alikevel ble tjenesteuttalselse positivt oppbrakt under mitt første jobbintervju etter ferdig utdanning.

Jeg var i militæret og har utført verneplikt siden du spør. Det har aldri blitt et tema ved noen av mine jobber. (Det har selvfølgelig vært snakk om det i løpet av arbeidslivet noen ganger - men da kun som morsomme eller selvskrytende anekdoter mellom kolleger. Aldri på en slik måte at det har virket karrierefremmende på noen annen måte enn for at det er viktig å passe inn med flokken (jeg har mange meninger som jeg ikke på død og liv må preke om på jobb da det er sjeldent taktisk smart å gjøre seg mislikt av kolleger som ikke deler mine syn - jeg er tross alt ikke vegetarianer 😆)).

Veldig mange som trengte å komme vekk fra foreldrene for å lære seg å oppføre seg som folk - det kan jeg være enig i og jeg så det samme, men arbeidslivet har samme effekt ved at barn blir voksne og jeg mener at å bli voksen av arbeid kontra voksen av møte med en så usunn og skitten atmosfære som militæret (i min erfaring) må være mye sunnere for både psyken til den som trenger det og den som må utholde oppførselen til de som enda ikke har modnet. Mine foreldre tok seg av den jobben før den tid hos meg, så for meg var det vanskelig å leve med unger som fiser og kniser og slåss med hverandre om hvem som var i de tøffeste avdelingene.  (Jeg bør påpeke at jeg antagelig ville elsket militæret når jeg var 15-16).

Bidrar gjør man jo egentlig ikke. Hjelper vel bare til med å opprettholde en fasade med et uprofesjonelt militær. Man blir som nevnt ikke kompensert og man taper mye ground kontra jevnaldrende som slipper - hvilket er poenget her.

De sier seg jo selv at enhver ansetter med sunt kapitalist-vett i hodet vil finne den som innehar mest kompetanse; og med så liten fartstid man har innen denne tid er det nok i svært sjeldne tilfeller å foretrekke en person som brukte året på.... obligatorisk "Allmenn militær erfaring" (jeg tror det er kode for å runke på den ene dassen i leiren som ligger for seg selv).

Det er greit at det fortsatt henger igjen noen gamle travere som ansetter for kameraderi mer enn for kompetanse, med det er nok ikke hva man kan regne med å møte og dermed burde man ikke late som det når man skal gi råd til yngre. (Jeg er jo åpenbart negativ til all form for tvungen tjeneste, men hadde det hatt noe for seg, vært frivillig, eller kompensert den det gjelder så hadde jeg ikke rådet imot det).

Man vil jo åpenbart møte på en heftig overvekt av tilhengere for påtvungen militær tjeneste (paradoksalt nok, da man skulle tro tilhengerne ønsket å ha det for seg selv og bli lønnet som en profesjonell) på et mannsdominert forum i underforumet som omhandler militærtjeneste. - men slik er iallefall ikke samfunnet og selv om det en gang var slik at man måtte ha kastet bort et år militæret  så svinner den tankegangen gradvis. Food for thought for TS. Det er mer som religion for enkelte.

Jeg tror nok sedsberg fortsatt har det beste svaret;

Det er bedre enn et hull i cv-en.

Endret av Corp Por
Lenke til kommentar

Selv på mitt siste jobbintervju i sommer spurte de om førstegangstjenesten som jeg var på for mange år siden. 

Min erfaring er at det er positivt nesten uansett bransje å ha vært i førstegangstjenesten. Ikke bare at det ser bra ut at man har vært der, men man utvikler seg ganske mye det året. Jeg hadde kanskje ikke hatt mulighet til å ta utdanningen jeg ville ha hadde det ikke vært for at jeg vokste en del på året til sjøs. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...