Jump to content
Redaksjonen.

Kan være ute av drift 11 døgn i året: Vi trenger strengere krav til ladestasjoner som får offentlig tilskudd

Recommended Posts

- Et første minstekrav bør være at det finnes redundans i det hele tatt. Altså minimum to uavhengige DC-ladere, slik at den andre virker når den første streiker. Det kan riktignok føre til køer, men det er i hvert fall ørten ganger bedre enn at man blir strandet fullstendig til det kommer reparatør.

- Nå som utbyggingen planlegges videre så bør det ikke bygges flere 50 kW-ladere, fordi det er ikke der behovet vokser. Det vokser på 100 kW og oppover. Det antall 50 kW-ladere som finnes er tilpasset det antall 50 kW-biler som er på veiene nå. Vi må anta at nye biler fra nå av takler 100+ kW.

- Vi bør kreve at såkalte lynladere kan lastdeles til minimum 2 uttak og klarer minimum 50 kW per uttak samtidig.

- Laderne bør sikres mot feil i apper, brikker og betalingssystemer på den måten at nedetid = gratis lading. Det er ikke fryktelig dyrt, men gir operatørene incentiver til å utbedre feil så raskt som mulig. Programvareoppdateringer bør rulles ut til en lader av gangen og funksjonstestes (f.eks bare følge med på ladingen til en kunde) før neste oppdateres. Ikke alle på en gang og håpe det går bra.

- Nedetid i høyspentnettet eller trafoen vil føre til at alle de tilknyttede laderne svikter. Det bør varsles med live status i ladekartene. Mindre problemer (nedetid på enkeltvise ladere eller kø) bør også varsles live.

Edited by Simen1
  • Like 8

Share this post


Link to post
Sitat

Tesla Supercharger er ikke inkludert i disse tallene – det finnes for ordens skyld over 280 slike som leverer minst 150 kilowatt.

Det er bare to steder med 12 superaldere hver som tilbyr under 150 kW. De tilbyr henholdsvis 130 og 135 kW. Det er så liten praktisk forskjell at man like gjerne kan se bort fra at de yter litt mindre. Da kommer jeg til totalt 810 ladere i Norge, fordelt på 60 steder. Kilde: supercharege.info. Så "over 280" er en stor underdrivelse.

Sitat

I sosiale medier har vi i det siste lest mange anekdoter, både om ladere som ikke fungerer, og om ladekøer. Det er problemer vi antakeligvis aldri blir kvitt. I alle fall uten å være villige til å ta regningen for en storstilt offentlig finansiert utbygging av ladestasjoner, hvor det offentlige tar en større del av investeringskostnaden.

Uenig! Det offentlige bør finne ut hvorfor kostnadene er så høye at de ikke er lønnsomme av seg selv og prøve å løse det problemet. Hvem stikker av med ufortjent mye penger? Er det for mange ledd i salgskjeden? Er det for mange kokker og mye søl? Er søknadsprosessene for tilgang til strøm, bygging og veitilknytning for byråkratiske? osv. Jeg tror ikke det er noen god løsning å bare ignorere disse spørsmålene og pøse ut mer penger.

Edited by Simen1
  • Like 7
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Annonse

Det burde være et krav at alle norske ladeoperatører gir statusinformasjon til minst én offentlig database, slik at vi kan se hva som er tilgjengelig. Flere (alle?) tyske bilprodusenter bruker hubject-systemet, som gjør at man (i teorien) kan se hva som er operativt direkte i bilens navigasjonssystem og app. Tror også de håndterer «betalings-roaming» for de samme produsentene. Ser ut til bare noen av de norske ladeoperatørene er med her.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Og i tillegg er jo brukervennligheten på et helt annet nivå. Plug'n play, om man lader i Bergen, Madrid, Istanbul (snart) eller Dubai. Alle andre må ha et hav av brikker, apper gjerne 5 forskjellige per land. Det blir litt av et kaos på en bilferie gjennom Europa...

  • Like 5
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Burde settes opp mange 22kw AC mode2 ladere Over alt utenfor matbutikker og kjøpesentere, veikroer bensinstasjoner. Om hurtigladere ikke viker kan hele køen lade på 7,4-22kw. Mindre behov for hurtiglading og mer skånsomt for batterier pluss at slike mode 2 ladere koster en brøkdel av hurtigladere.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (2 timer siden):

Det er derfor jeg skriver lengre opp her at man bør finne ut hva som feiler ladeoperatørene og fikse det, ikke bare pøse på mer penger.

Jeg har en mistanke om at ladeoperatørene ikke tjener penger i dag og heller ikke har konkrete planer og hvordan de skal gjøre det. Det de driver med nå er 'posisjonering' for en lett udefinerbar fremtid. Det likner litt på dot.com-bølgen 20 år tilbake hvor nystartede firmaer av og til ble målt på 'burn-rate', altså hvor fort de klarte å brenne penger..

Den operatøren som gjør det best i dag har lading kun som støttefunksjon for primærvirksomheten og jeg mistenker at de interne kravene til superladernettverket er både hardere og mer gjennomtenkte enn hos noen av konkurrentene.

  • Like 3

Share this post


Link to post

@N8591NB4 Det rare er at 22 kW ladere er faktisk ikke så mye billigere per kW enn det DC-ladere er. Jeg tror det er for mange ledd som skal ha sin del av kaka. Også er det ganske kostbart om det stort sett skal være backup i tilfelle DC-ladere feiler.

Få biler kan lade med så mye som 22 kW, men selv det ville blitt en stor tålmodighetsprøve. Man tilbringer bare ikke timesvis på veikroer, bensinstasjoner og matbutikker. Kanskje på museer og kjøpesentre, men igjen, bare noen få biler støtter så rask AC-lading. Derfor mener jeg at det bør være redundans på DC-ladingen i stedet for å tilby AC-punkter på steder man bare skal innom en kort stund. Saktelading bør derimot bygges mer målrettet ut der folk bor, jobber og overnatter (hotell, campingsplasser etc)

Edited by Simen1
  • Like 2

Share this post


Link to post

Andelen elbiler på veiene i sommer er forsvinnende liten, og hvis man ønsker å fortsette den meningsløse satsingen på elbiler må antall ladestasjoner trolig 100-dobles for å gi et tilfredsstillende tilbud. Dette vil legge beslag på enorme områder, og koste altfor mye penger.

Jeg har derfor mye mer tro på at hydrogenbiler enn elbiler, og det blir interessant å se hvilken teknologi som etterhvert vinner frem.

  • Like 1

Share this post


Link to post
2LK70DN1 skrev (4 timer siden):

Andelen elbiler på veiene i sommer er forsvinnende liten,

Har du noe dokumentasjon på den påstanden? "Alle" andre sier jo det stikk motsatte.

2LK70DN1 skrev (4 timer siden):

og hvis man ønsker å fortsette den meningsløse satsingen på elbiler må antall ladestasjoner trolig 100-dobles for å gi et tilfredsstillende tilbud. Dette vil legge beslag på enorme områder, og koste altfor mye penger.

Med 10% elbiler på veiene har vi allerede et tilfredsstillende antall. Men redundansen og ladehastigheten er dårlig noen steder. Hvis vi ser for oss 100% elbiler innen 2040 og at elbilenes rekkevidde ikke blir bedre og ladehastigheten like treg så trenger vi bare 10 ganger flere ladere de neste 20 årene, ikke 100.

Videre så vil elbiler med lengre rekkevidde redusere behovet for hurtigladere. (med ca en faktor 2-3)

Videre vil økt ladehastighet også redusere behovet for antall hurtigladere. (med ca en faktor 2-5)

Alt i alt vil jeg tippe at vi trenger opp mot dobbelt så mange hurtigladere i 2040, men at alle må kunne levere minst 100 kW. Så dobbelt så mange, ikke 100 ganger så mange.

At du tipper 100 ganger flere må bero på en grundig misforståelse og feiloppfatning. Du er sånn røffly en faktor 50 på villspor.

2LK70DN1 skrev (4 timer siden):

Jeg har derfor mye mer tro på at hydrogenbiler

Der har vi det. Du har mye mer tro på hydrogenbiler på grunn av en grundig misforståelse og feiloppfatning.

Edited by Simen1
  • Like 7
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Sitat

Kan være ute av drift 11 døgn i året: Vi trenger strengere krav til ladestasjoner som får offentlig tilskudd

Nei, her er jeg faktisk ikke enig med artikkelen. Et krav om minst 97% oppetid, er slett ikke håpløst. Synes det er ganske strengt egentlig. 

Teknologien som benyttes er relativt ny. Da ladestasjonene kom for ca fem år siden, var dette mye upløyd mark. Å kreve 97 % oppetid, kan være vrient nok det. Husk at dersom en stasjon streiker på andre kanten av landet, kan det fort gå noen dager før nytt materiell har blitt flydd inn fra Kina og montør har kommet seg ut på plass. 

Selvfølgelig ønsker vi jo alle at feil aldri skjer. Men dersom de mot formodning skulle skje, tror vi virkelig at ting kan løses på et kvarter?? 

PS: kravet er tross alt minst 97% oppetid. Ingenting som hindrer de fra å ha bedre oppetid. Disse elleve dagene er kun i worst case, og på ingen måte noen "normal" eller gjennomsnitt!

Edited by qualbeen
  • Like 1

Share this post


Link to post

Tror å subsidiere ladestasjoner på hytter og hoteller vil utgjøre veldig mye.

Elbiler som er no og kommer har i stor grad langt nok rekkevidde til å komme seg dit en skal, problemet er at en er borte fra hjemmet og dermed må ty til hurtiglading før en parkere for dagen istedenfor å lade på hytten/hotellet. Og alle de andre dagene i ferien hvor en feriere på gitt plass må en også ty til bruk av hurtigladere.

Dette er hvertfall min erfaring, det blir mye hurtiglading pga en ikke får fylt opp over natten.

Hvor stor andel kjører meir enn 350km per dag? Ved å flytte alle som kjører under 350km hver dag over på tregere AC lading over kvelden så er det nok god plass på hurtigladerene.

Og vist en har tenkt seg å kjøre nye lengre er det uansett bra med en lengre pause for å spise og slappe av. Kravet til en lastebil sjåfør er vel 45min.

Med en 75kw lader ville en da vert klar for nye 270++ km.

For å oppsummere min mening:

* Få opp lading på hytter/hoteller så avlaster en dagens hurtigladenettverk betraktelig.

* 75-100kw ladere bør holde. Spesielt vist vi ønsker å være miljøvennlig og ikke unødvendig degradere batteriene. Å hurtiglade med 100++kw er skadelig for dagens batterier og vil nok være det i lang framtid.

Edited by OleOst_
  • Like 4

Share this post


Link to post
qualbeen skrev (2 timer siden):

Husk at dersom en stasjon streiker på andre kanten av landet, kan det fort gå noen dager før nytt materiell har blitt flydd inn fra Kina og montør har kommet seg ut på plass. 

Hvis man krever høyere oppetid, vil det fremtvinge at operatørene løser dette problemet. Feks. ved å ha (avtale med) installatører i alle fylker samt fremskutt lager et sted i landet med alle deler til systemet.

  • Like 2

Share this post


Link to post
mr. papp skrev (3 minutter siden):

Hvis man krever høyere oppetid, vil det fremtvinge at operatørene løser dette problemet. Feks. ved å ha (avtale med) installatører i alle fylker samt fremskutt lager et sted i landet med alle deler til systemet.

Du kan også avhjelpe dette ved å ha flere uttak per plass, eller bare sørge før at sanntidsinformasjon om tilstand er tilgjengelig. Det er veldig mye bedre å kjøre rett til naboladeren enn å finne ut at en lader ikke virker etter 4 mislykkede ladeforsøk og en samtale med support.

  • Like 5

Share this post


Link to post

Det må standardiseres slik at alle kan lade like effektivt og lett som man fyller bensin og diesel. Å ha 40 forskjellige apper for hver ladestasjon blir for stressende.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...