Gå til innhold

Kan være ute av drift 11 døgn i året: Vi trenger strengere krav til ladestasjoner som får offentlig tilskudd


Anbefalte innlegg

Artikkelen gir egentlig svaret selv. Etterhvert som rekkevidden begynner å bli tilfredstillende trenger en trenger store ladehub'er med godt ventetilbud, ikke superladere på hvert nes, som skal vedlikeholdes og betales effektavgift i dyre dommer for.

En ladeparkering med 100-150 ladere, restauranter og shopping er det som vil trekke folk. Areal, kraftinfrastruktur, vedlikehold og økonomi vil gjøre at dette tvinger seg frem etterhvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
qualbeen skrev (4 timer siden):

ei, her er jeg faktisk ikke enig med artikkelen. Et krav om minst 97% oppetid, er slett ikke håpløst. Synes det er ganske strengt egentlig. 

Teknologien som benyttes er relativt ny. Da ladestasjonene kom for ca fem år siden, var dette mye upløyd mark. Å kreve 97 % oppetid, kan være vrient nok det. Husk at dersom en stasjon streiker på andre kanten av landet, kan det fort gå noen dager før nytt materiell har blitt flydd inn fra Kina og montør har kommet seg ut på plass. 

Selvfølgelig ønsker vi jo alle at feil aldri skjer. Men dersom de mot formodning skulle skje, tror vi virkelig at ting kan løses på et kvarter?? 

PS: kravet er tross alt minst 97% oppetid. Ingenting som hindrer de fra å ha bedre oppetid. Disse elleve dagene er kun i worst case, og på ingen måte noen "normal" eller gjennomsnitt!

11 dager er ILLE, når det er kaldt og blåser og du skal komme deg fra A til B. Hva skal du gjøre da? Ta med ungene under armen og haike? Hadde du godtatt en strømleverandør som lover maks 11 dager nedetid i året? Eller vann og avløps-leverandør, eller telefonileverandør med inntil 11 dager nedetid per år? Bil er viktig for folk. Spesielt på langtur der man velger bil fordi andre alternativer er dårlige eller fraværende.

Situasjonen kan avhjelpes ved å ha to eller flere uavhengige ladere på samme sted. Da virker uansett den andre hvis den første streiker. Da kan man 99,91% oppetid samlet for de to laderne hvis hver av de enkeltvis har 97% oppetid.

At teknologien er ny er ingen unnskyldning for dårlig kvalitet og dårlig service. Tvert i mot, dette burde man vise funker så man får noe mer enn betatestende våghalser til å bruke elbil/laderne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
OleOst_ skrev (4 timer siden):

Tror å subsidiere ladestasjoner på hytter og hoteller vil utgjøre veldig mye.

Hvorfor subsidier?

- "Hallo, jeg skulle hatt rom til en familie på 5, har dere elbillader jeg kan benytte?"

- "Nei, det har vi ikke, men du er velkommen hit likevel"

- "Da må jeg ringe et annet hotell, vet du hvem som har elbillader?"

Poenget er at dette ordner seg selv.

Ellers så synes jeg du setter litt slappe krav til laderne. Folk vil gjerne kjøre i 120 km/t på motorvei i 4 timer før de må lade og noen av de forventer å være ferdigladet på 30 minutter. Regn gjerne 20% margin på batteriet ved ankomst og at man stopper ladingen ved 80% fordi ladingen går veldig tregt i toppen. Så faktoriserer vi inn at et utvalg som spenner over alt fra varebiler i snøstorm til lave 2-setere i medvind så vil forbruket variere mellom 150 og 300 Wh/km. Da trengs 150~300 kW ladere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

11 dager er ILLE, når det er kaldt og blåser og du skal komme deg fra A til B. Hva skal du gjøre da? Ta med ungene under armen og haike? Hadde du godtatt en strømleverandør som lover maks 11 dager nedetid i året? Eller vann og avløps-leverandør, eller telefonileverandør med inntil 11 dager nedetid per år? Bil er viktig for folk. Spesielt på langtur der man velger bil fordi andre alternativer er dårlige eller fraværende.

Situasjonen kan avhjelpes ved å ha to eller flere uavhengige ladere på samme sted. Da virker uansett den andre hvis den første streiker. Da kan man 99,91% oppetid samlet for de to laderne hvis hver av de enkeltvis har 97% oppetid.

At teknologien er ny er ingen unnskyldning for dårlig kvalitet og dårlig service. Tvert i mot, dette burde man vise funker så man får noe mer enn betatestende våghalser til å bruke elbil/laderne.

11 sammenhengende dager er absolutt ille, ja! I et slikt ekstrem-tilfelle må man oppsøke en annen lader... Mulig jeg er bortskjemt, men her jeg bor er det ladestasjoner fra ymse leverandører nærsagt overalt. Så skulle en lader streike, tyr jeg til en annen. Jeg må altså kjøre et godt stykke av gårde for å finne såpass få stasjoner, at oppetid begynner å bli kritisk. (Andre steder i landet er det gjerne motsatt, skal ikke se bort i fra at jeg burde vektlagt det mer?)

Er det forresten slik at disse elleve dagene totalt over året, er ment pr ladeuttak? Eller for stasjonen som helhet? La oss si at en hurtigladestasjon har uttak til å lade 6 elbiler via DC-hurtiglading, og 6 elbiler på AC semi-lading. Dersom én av disse 12 uttakene streiker, blir det da registrert som et utfall? Eller må XX% av laderne streike, før vi begynner å telle av de 11 dagene? 

Finnes det fortsatt hurtigladere som har så lav kapasitet som bare 2 biler (1 x CHAdeMO + 1 x CCS)? Jeg tar for gitt at når man etablerer et ladepunkt i dag, så tenker man litt større. Som vil tilsi at samtlige ladepunkt fra siste XX år, dermed kan tilby redundans.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (4 minutter siden):

11 sammenhengende dager er absolutt ille, ja! I et slikt ekstrem-tilfelle må man oppsøke en annen lader... Mulig jeg er bortskjemt, men her jeg bor er det ladestasjoner fra ymse leverandører nærsagt overalt. Så skulle en lader streike, tyr jeg til en annen. Jeg må altså kjøre et godt stykke av gårde for å finne såpass få stasjoner, at oppetid begynner å bli kritisk. (Andre steder i landet er det gjerne motsatt, skal ikke se bort i fra at jeg burde vektlagt det mer?)

97%-kravet er jo ikke et Oslogryte-krav, men et krav for hele landet. Det er svært mange steder man ville endt opp med å måtte haike, finne en buss, eller noe sånt. Det er jo gjerne de mest grisgrendte stedene det er både lengst mellom laderne og færrest ladere per sted. En del steder er det bare én lader med tre uttak (CCS + Chademo + AC).

Jeg hører stadig vekk om opp til dager i strekk med nedetid og fravær av redundans på Fortum og GK-ladere, men har har til sammenligning bare hørt om ett tilfelle av nedetid på Teslas superladere. Det var når den finske Tesla owners klubben hadde felles utflukt til Skibotn for et par år siden og koblet til sine 100 kWh-biler synkront, så hovedsikringa til trafoen gikk. På 3 timer klarte Tesla å sende en servicemann til stedet, feilsøke og få tak i en med riktige sertifikater for tilgang til trafoen, koble av all last og å vippe opp effektbryteren igjen. Uheldig men upåklagelig responstid. Det er jo trasig at det bare er Tesla som får dette skikkelig til. Vi trenger gode konkurrenter både på elbil og hurtigladere.

qualbeen skrev (3 minutter siden):

Er det forresten slik at disse elleve dagene totalt over året, er ment pr ladeuttak? Eller for stasjonen som helhet? La oss si at en hurtigladestasjon har uttak til å lade 6 elbiler via DC-hurtiglading, og 6 elbiler på AC semi-lading. Dersom én av disse 12 uttakene streiker, blir det da registrert som et utfall? Eller må XX% av laderne streike, før vi begynner å telle av de 11 dagene? 

Det vet jeg ikke. Antar det er per lader (likeretterskap med ofte 2-3 uttak som nevnt over)

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Det vi trenger aller mest er elbiler med så god rekkevidde at en kommer helt frem til destinasjonen for å så lade der. Det vi trenger nest mest er ladestasjoner som står med tilgang på toalett og mat 24/7. Det vi trenger tredje mest er sanntidsinformasjon rett i bilen. Det vi trenger fjerde mest er plug and play på lading (når skal TU ringe ladeoperatørene og spør hva som skjer?). Det vi trenger fremt mest er at navigasjonen i bilen sier til ladestasjonen at en er på vi, så kan ladestasjonen opplyse om potensielle konflikter. Det vi trener sjette mest er å låse Teslaene til sitt eget nett (De har sin lekeplass, de kan holde seg der). 

Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (1 time siden):

Hvilke tekniske komponenter er det som feiler?

For noen år siden ble det sluppet en ny elbil på markedet. Da de første kjøperne koblet til hurtiglader, gikk både laderen og bilen i svart. Helt dødt!

Enden på visa, var at ladeoperatøren måtte oppgradere samtlige ladere. Utstyret som var kjøpt inn, hadde noen bugs, som kun denne ene nye bilmodellen trigget ... ?

I dag har jeg ikke hørt om slike feil lenger, og forhåpentligvis er de fleste barnesykdommer utdyddet. Men godt moden er nå teknologien stengt tatt ikke allikevel. Og hele tiden kommer nye endringer og justeringer - bl.a. høyere overføring med de utfordringer det gir (vannkjølte kabler og mye annet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leverandørene av ladesystemer bør ta utgangspunkt i hvor lang tid en bruker på å betale med dagens bensinstasjoner. Når en bruker for første gang kjører inn på CircleK og skal fylle diesel brukes bankkort til å starte pumpen. Opplevelsen bør være helt identisk på en ladestasjon: Finn en ledig pumpe, tapp kortet (evt. bruk kode) og så starter lading. Er det mer komplisert enn dette har de gjort dette mer komplisert enn det trengs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
JØI skrev (34 minutter siden):

Det vi trener sjette mest er å låse Teslaene til sitt eget nett (De har sin lekeplass, de kan holde seg der). 

Har du noen rasjonelle grunner for det eller bare litt for mye Tesla-hat?

qualbeen skrev (33 minutter siden):

Og hele tiden kommer nye endringer og justeringer - bl.a. høyere overføring med de utfordringer det gir (vannkjølte kabler og mye annet).

Væskekjølte kabler både kompliserer og fordyrer. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så stort fokus på det. Vi får jo 150 kW uten væskekjølte kabler og det holder jo egentlig til det meste. Tynnere kabler enn det er egentlig bare "kjekt å ha" som Øystein Sunde sang.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, 1SNGGEPG said:

Er akkurat tilbake etter bilferie i Norge. To ganger opplevde vi at elbiler hadde fått stans pga tomt for strøm. De skapte potensielt farlige situasjoner. Folk bør heller stå i kø enn å gamble på at de klarer å komme seg til neste ladestasjon.

Hvordan vet du at de var tom for strøm?

Jeg kjørte 5250 km med elbil i sommer, og kjørte forbi mange fossilbilister som sto parkert langs veien. Jeg antar de var tom for bensin...

(Var for øvrig ingen kø noe sted på superladerne. På veien sørover var det en bil i kø på fortum-laderene i Alta, men jeg hadde nok til å kjøre videre uten å lade.)

(Og forresten: All honnør til Scandic Bryggen Honningsvåg og Scandic Narvik for å ha elbillading - det kom godt med.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Simen1 skrev (33 minutter siden):

Har du noen rasjonelle grunner for det eller bare litt for mye Tesla-hat?

Væskekjølte kabler både kompliserer og fordyrer. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så stort fokus på det. Vi får jo 150 kW uten væskekjølte kabler og det holder jo egentlig til det meste. Tynnere kabler enn det er egentlig bare "kjekt å ha" som Øystein Sunde sang.

Tesla har bygget for sine biler og alle som kjører tesla sier at dette nettverk er det mest fantastisk i hele verden. Så da trenger ikke teslaeiere tilgang til andre nettverk. De har jo allerede det beste i verden og jeg regner med det er er enn godt nok. Eller mener du at tesla ikke har bygget ut nok og derfor må støtte seg på andre leverandører sine nett for å ha god nok infrastruktur?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, JØI said:

Tesla har bygget for sine biler og alle som kjører tesla sier at dette nettverk er det mest fantastisk i hele verden. Så da trenger ikke teslaeiere tilgang til andre nettverk. De har jo allerede det beste i verden og jeg regner med det er er enn godt nok. Eller mener du at tesla ikke har bygget ut nok og derfor må støtte seg på andre leverandører sine nett for å ha god nok infrastruktur?

Tesla har det beste nettet, men det kan egentlig regnes som et stamnett. Det er mange småveier og slikt som ikke er dekket, og da vil man kunne trenge annen lading.

Forventer egentlig ikke at dette vil endre seg. Det er stort sett bare større veier som har tilstrekkelig trafikkgrunnlag til at det gir mening å sette opp superladere. Uti distriktene er det en del steder der det knapt lønner seg med generelle ladere, selv med subsidier.

Det er helt naturlig at Tesla-sjåfører også kan få benytte ladere som er delvis betalt med sine skattepenger. Spesielt når man da også betaler for fornøyelsen. Betalte 298 kroner til Fortum for 64 kWh i sommer.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

@JØI Hvorfor skal Teslaer stenges ute fra offentlige ladenettverk hvis de allerede frivillig holder seg borte fra de?

Jeg prøver bare å forstå hvorfor du mener utestengelse er en bra ting, men ser egentlig ikke noen andre "argumenter" enn misunnelse og spydigheter. Prøv å forklar med rasjonelle argumenter..

Endret av Simen1
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Simen1 skrev (5 minutter siden):

@JØI Hvorfor skal Teslaer stenges ute fra offentlige ladenettverk hvis de allerede frivillig holder seg borte fra de?

Jeg prøver bare å forstå hvorfor du mener utestengelse er en bra ting, men ser egentlig ikke noen andre "argumenter" enn misunnelse og spydigheter. Prøv å forklar med rasjonelle argumenter..

Sorry, jeg bruker bare argumentene som kommer fra teslaleiren, at de ikke er rasjonelle er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
trikola skrev (5 minutter siden):

JØI og Tesla - kanskje enda mer Elon Musk - er et interessant psykologisk fagfelt. Det hva jeg har sett her på TU mangler sidestykke i alle andre kommentarfelter jeg har vært borte i.

Ikke sant? Jeg hadde seks på listen, bare ett av dem har blitt tatt tak i. Er ikke _det_ litt sykt at en vet at det finnes en helt garantert trigger mens alle andre gode forslag overses fullstendig? Det er til og med dt punktet som har prioritet seks som  en henger seg opp i, ikke effekten av de to første forslagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...