Gå til innhold

HJELP! Ikke bestått fjerde gangs eksamen


Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg går på BI og bestod ikke fjerde gangs eksamen i statistikk. Jeg har klagd men har ikke fått svar enda. Jeg har sammenlignet min besvarelse med sensorveiledning og hadde mye riktig så jeg skjønner ikke hvorfor jeg fikk bestod. Jeg har tidligere møtt opp til alle eksamen og gjort mitt beste på alle. Det er det eneste kurset jeg mangler for å fullføre studiet. 

Så jeg lurer på om noen har lignende erfaring og kan anbefale meg hva jeg skal gjøre videre. Jeg kommer selvfølgelig til å søke om femte forsøk men vet ikke om jeg får det innvilget. Hvilken andre skoler har lignende kurs som jeg kan få godkjent av BI? Trenger virkelig hjelp. Er veldig stresset. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
aomt skrev (12 timer siden):

Snakk med rådgiver på BI? Ta noen timer over skype, vis at du forberedder deg og kjemt te å bestå 5 gong. Om du viser viljen og gjør innsats, så skal det gå bra

Ja, jeg fikk ikke noe kontakt med BI sist jeg prøvde. Kanskje fordi det er ferie nå. Jeg skal snakke med rådgiver og forklare situasjonen min. Satser på at det skal gå bra!

 Synes det er veldig vanskelig på BI når det kommer til sensur. Jeg har virkelig fått bra karakter på eksamen som jeg visste jeg ikke kommer til å bestå og omvendt så jeg skjønner ikke hvordan det kan så stor forskjell på sensur på samme skole. 

Lenke til kommentar
xaco skrev (10 timer siden):

Nå vet jeg ikke om det gjelder BI, men det kan hende du kan få godkjent statistikkkurs fra andre studiesteder. f.eks fra UiO eller OsloMet.

Vet det var mulig da jeg studerte på UiO. Så kan vel hemde at du kan det på BI også.

Jeg har hørt at det er mulig men er ikke sikker. Vet du hvordan jeg kan finne ut hvilke statistikk kurs fra andre studiesteder jeg kan få godkjent? Hvordan finner jeg ut at tilsvarer samme kurs som på BI?

Lenke til kommentar
StudentBi14 skrev (14 timer siden):

Hei, 

Jeg går på BI og bestod ikke fjerde gangs eksamen i statistikk. Jeg har klagd men har ikke fått svar enda. Jeg har sammenlignet min besvarelse med sensorveiledning og hadde mye riktig så jeg skjønner ikke hvorfor jeg fikk bestod. Jeg har tidligere møtt opp til alle eksamen og gjort mitt beste på alle. Det er det eneste kurset jeg mangler for å fullføre studiet. 

Så jeg lurer på om noen har lignende erfaring og kan anbefale meg hva jeg skal gjøre videre. Jeg kommer selvfølgelig til å søke om femte forsøk men vet ikke om jeg får det innvilget. Hvilken andre skoler har lignende kurs som jeg kan få godkjent av BI? Trenger virkelig hjelp. Er veldig stresset. 

 

 

Nå skal ikke jeg "være en bedreviter", men hva gjør at du tror du vil bestå statistikk på en annen skole når du ikke består etter 4.forsøk på BI? Det har nok etter all sannsynlighet vært forskjellige sensorer etc...

Kanskje man skal starte med grunnen for at du stryker?
Har du fått veiledning etter de første par strykene? Hva er du dårlig på etc. Øver du på eksamensoppgaver? Eller tar du det som det kommer? etc etc..
 

Vanskelig situasjon, men ta kontakt med BI. Få skikkelig veiledning og forklar situasjonen. De ønsker jo ikke å stryke elever, det er det ingen som er tjent med.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
comadore skrev (10 timer siden):

 

Nå skal ikke jeg "være en bedreviter", men hva gjør at du tror du vil bestå statistikk på en annen skole når du ikke består etter 4.forsøk på BI? Det har nok etter all sannsynlighet vært forskjellige sensorer etc...

Kanskje man skal starte med grunnen for at du stryker?
Har du fått veiledning etter de første par strykene? Hva er du dårlig på etc. Øver du på eksamensoppgaver? Eller tar du det som det kommer? etc etc..
 

Vanskelig situasjon, men ta kontakt med BI. Få skikkelig veiledning og forklar situasjonen. De ønsker jo ikke å stryke elever, det er det ingen som er tjent med.

Jeg har aldri vært god på matte uansett hvor mye jeg prøver. Jeg slet med igjen andre økonomi kurs også. Utenom økonomi kurs så har jeg gode karakterer. 

Jeg har prøvd alle gangene å virkelig få det til. Denne gangen var jeg helt sikker på at jeg kom til å få en god karakter men hadde ikke lykken på min side. Jeg øver på eksamensoppgaver og er tilstede på forelesninger.  Som sagt det er det eneste jeg mangler for å fullføre studiet og må finne en ut vei. 

Lenke til kommentar
xaco skrev (11 timer siden):

Det kommer an på statistikkkurset på BI. Men du kan se på STK1000 evt STK1100. Om jeg husker rett så er det innføringskursene på UiO. Eller se om det finnes noen andre STK kurs som er ganske like det kurset du hadde.

Takk! Jeg skal sjekke det ut :)

Lenke til kommentar

Jeg har nå regnet ut hvor mange prosent riktige svar jeg hadde, altså svar som er helt like med sensorveiledningen og jeg kommer på 11 av 26 poeng dvs 42% riktig. Det er uten oppgaver som delvis er riktig. Det er en oppgaver som jeg helt bomma på og 3-4 deloppgaver. Mens de er delvis riktig. Hvis jeg beregne halv poeng på disse så jeg opp på ihvertfall 13-14 poeng. Til sammen var det 7 oppgaver.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Statistikk er et rimelig logisk fag, så en må jo først jobbe mer å skjønne konseptene og så få det inn i fingrene med å løse oppgaver og sånn sett lære seg bruk av metodene. Lønner seg som regel å løse gamle eksamener og se på løsningsforslagene i forkant av egen eksamen. Du har jo også 4 eksamener bak deg, så har du løst alle disse som trening etter at du fikk dem tilbake ?

Vet ikke hvor nødvendig det er å ta dette andre steder. Synes vel egentlig at du bør få hjelp av skolen til å se hvor du har problemene, og du synes det er vanskelig å vurdere dette selv.

Jeg har selv tatt grunnleggende statistikk og må ærlig talt si at det holdt til eksamen, deretter ble stort sett alt glemt rimelig kjapt, helt til jeg trengte det i jobbsammenheng, og da var det bare å finne boka igjen.

På mange måter er jo statistikk anvendt matematikk og er et veldig rett frem fag uten noe myke konsepter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...