Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2021


Krimt3k

Anbefalte innlegg

ANB'1 skrev (9 timer siden):

God jul og godt nytt år folkens! Gleder meg til studiestart med dere til høsten! Håper vi blir en fin gjeng her inne som kan støtte hverandre gjennom opptaksprosessen og kalle oss politistudenter til slutt! 

Anbefaler virkelig å tenke seg om to og tre ganger før man søker seg inn. Om du i det hele tatt får jobb etter studiene så må du beregne vikariater på kjipe steder i åresvis før du i det hele tatt får en fast stilling på det kjipe stedet. Er du heldig får du jobb på et sted du ønsker ti år senere. Jobben blir bare tøffere og tøffere, mens lønna og arbeidsvilkårene blir dårligere.

Det finnes mange måter å jobbe i politiet, og jeg ville virkelig anbefale å heller være sivilt ansatt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RaptorStrike skrev (23 timer siden):

Anbefaler virkelig å tenke seg om to og tre ganger før man søker seg inn. Om du i det hele tatt får jobb etter studiene så må du beregne vikariater på kjipe steder i åresvis før du i det hele tatt får en fast stilling på det kjipe stedet. Er du heldig får du jobb på et sted du ønsker ti år senere. Jobben blir bare tøffere og tøffere, mens lønna og arbeidsvilkårene blir dårligere.

Det finnes mange måter å jobbe i politiet, og jeg ville virkelig anbefale å heller være sivilt ansatt...

Hvilke kjipe steder da?

Lenke til kommentar
J!nx skrev (12 timer siden):

Hellfjord?

Det må jo være et eksempel på et interessant sted der du får en stor bredde og variasjon i arbeidsoppgavene. Fra papirarbeid og så ut på væpnet oppdrag etterpå. Man får antakelig også meget god lokalkunnskap, noe som understøtter politiarbeidet ytterligere.

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (På 24.12.2020 den 23.45):

Anbefaler virkelig å tenke seg om to og tre ganger før man søker seg inn. Om du i det hele tatt får jobb etter studiene så må du beregne vikariater på kjipe steder i åresvis før du i det hele tatt får en fast stilling på det kjipe stedet. Er du heldig får du jobb på et sted du ønsker ti år senere. Jobben blir bare tøffere og tøffere, mens lønna og arbeidsvilkårene blir dårligere.

Det finnes mange måter å jobbe i politiet, og jeg ville virkelig anbefale å heller være sivilt ansatt...

For sivilt ansatt er så mye bedre mener du? Om man ønsker å bli politi er vel sivilt ansatt det motsatte av hva man ønsker seg.

Jeg har et par kompiser som både har jobbet i Oslo og på "kjipe" steder som du kaller det. Erfaringene deres tilsier at de blir dritt lei typiske ordensoppdrag dag ut og dag inn. På mindre steder styrer de hverdagen sin i større grad selv og sitter tettere på lederne sine. Også større sjanse for kurs og videreutdanninger på mindre steder der du er en av få som skal kunne mye. Muligheten for å spesialisere seg er selvfølgelig større på store politistasjoner, men alle steder fører med seg fordeler og ulemper.

Og hva mener du med at jobben blir tøffere og tøffere?

Sitter du med inngående kjennskap til arbeidshverdagen til hver enkelt i politiet, eller synser du? Jeg vet ikke selv, men de jeg kjenner stortrives stort sett på jobb som politi. 

Men dette blir naturligvis off topic. Tenkte bare at dårlige råd til håpefulle søkere trenger tilsvar.

Edit: skriveleif

Endret av Juggel
Lenke til kommentar

Lønna blir dårligere, oppdragene farligere og man rævkjøres av politikere.

Å være politi er dugnadsånd i 2020 mer eller mindre. Er livet ditt verdt 5-700K k året altså?

Dette er forøvrig ikke OT. Det er relevant for valget folk tar for livet sitt. Det er særdeles dyrt å velge feil utdannelse i Norge, selv om utdannelse liksom er gratis.

Endret av RaptorStrike
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (6 timer siden):

Lønna blir dårligere, oppdragene farligere og man rævkjøres av politikere.

Å være politi er dugnadsånd i 2020 mer eller mindre. Er livet ditt verdt 5-700K k året altså?

Dette er forøvrig ikke OT. Det er relevant for valget folk tar for livet sitt. Det er særdeles dyrt å velge feil utdannelse i Norge, selv om utdannelse liksom er gratis.

Det er ikke OT, men det er ganske feil. Skal ikke si at du ikke har hørt det du påstår, men jeg kjenner meg ikke igjen. Og jeg har jobbet på 3-4 ulike plasser siden jeg gikk ut fra phs for  flere år siden. 

Jeg kan godt mene at feks å være sykepleier er et dårlig yrkesvalg. Men det ville vært dumt å høre på meg ettersom jeg ikke jobber som dette. Jeg ville heller søkt kunnskap fra noen som faktisk jobber der. 

Endret av OscarMike1
Lenke til kommentar
OscarMike1 skrev (11 timer siden):

Det er ikke OT, men det er ganske feil. Skal ikke si at du ikke har hørt det du påstår, men jeg kjenner meg ikke igjen. Og jeg har jobbet på 3-4 ulike plasser siden jeg gikk ut fra phs for  flere år siden. 

Jeg kan godt mene at feks å være sykepleier er et dårlig yrkesvalg. Men det ville vært dumt å høre på meg ettersom jeg ikke jobber som dette. Jeg ville heller søkt kunnskap fra noen som faktisk jobber der. 

Hvordan er det feil? Jeg vet hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (4 timer siden):

Hvordan er det feil? Jeg vet hva jeg snakker om.

Nja. Du vet hva du selv vet. Husk at det er mange som her andre erfaringer. Jeg feks. Så da nuller vel vi hverandre ut og folk kan trygt søke phs igjen ;)

 

Men jeg kan utdype: gjennomsnittlig lønn i Norge for en med bachelorgrad i 2019 var 534.046,-. I politiet tjener man minst dette, men de fleste ligger vel på 600-700 inkl turnustillegg. Det finnes yrker hvor man tjener mer, men om man husker permitteringene som kom med Coronaen, er det flere aspekter ved yrkesvalg enn lønn. Men man tjener ok så nok om det. 

Oppdragene blir vel ikke farligere. Selv om man ser en økning i voldsstatistikkene er ikke dette vold mot politiet. Og parallelt med dette utvikles treninger og kompetanse for å håndtere dette. 

Skjønner ikke helt hva du mener med politikere og rævkjøring ettersom politikere lover like mye til alle andre. Synes personlig at nærpolitireformen er en katastrofe for befolkningen, men nå som SP har stor oppslutning vil jeg tro ting går litt bedre. Men med coronastillingene og 2/1000 -prosjektet har veldig mange fått jobb i høst. Bare Oslo fikk over 100 nye stillinger. 

For all del - å jobbe i politiet er ikke for alle. Noen ting er kjipt, andre ting er veldig behagelig. Tror ikke man finner yrker som utelukkende har positive sider. Men bildet du maler er ikke bare litt feil, det er direkte misvisende. Dokumenter meg gjerne feil. 

Endret av OscarMike1
Lenke til kommentar
OscarMike1 skrev (39 minutter siden):

Nja. Du vet hva du selv vet. Husk at det er mange som her andre erfaringer. Jeg feks. Så da nuller vel vi hverandre ut og folk kan trygt søke phs igjen ;)

 

Men jeg kan utdype: gjennomsnittlig lønn i Norge for en med bachelorgrad i 2019 var 534.046,-. I politiet tjener man minst dette, men de fleste ligger vel på 600-700 inkl turnustillegg. Det finnes yrker hvor man tjener mer, men om man husker permitteringene som kom med Coronaen, er det flere aspekter ved yrkesvalg enn lønn. Men man tjener ok så nok om det. 

Oppdragene blir vel ikke farligere. Selv om man ser en økning i voldsstatistikkene er ikke dette vold mot politiet. Og parallelt med dette utvikles treninger og kompetanse for å håndtere dette. 

Skjønner ikke helt hva du mener med politikere og rævkjøring ettersom politikere lover like mye til alle andre. Synes personlig at nærpolitireformen er en katastrofe for befolkningen, men nå som SP har stor oppslutning vil jeg tro ting går litt bedre. Men med coronastillingene og 2/1000 -prosjektet har veldig mange fått jobb i høst. Bare Oslo fikk over 100 nye stillinger. 

For all del - å jobbe i politiet er ikke for alle. Noen ting er kjipt, andre ting er veldig behagelig. Tror ikke man finner yrker som utelukkende har positive sider. Men bildet du maler er ikke bare litt feil, det er direkte misvisende. Dokumenter meg gjerne feil. 

Jeg er bare for at ungdommer skal vite hva de søker på. Har hatt mange medstudenter som aldri har jobbet som politi fordi yrket ble malt som et glansbilde av PHS.

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (1 minutt siden):

Jeg er bare for at ungdommer skal vite hva de søker på. Har hatt mange medstudenter som aldri har jobbet som politi fordi yrket ble malt som et glansbilde av PHS.

Da burde du formulere deg noe annerledes i advarselen din, for den bærer ikke preg av advarsel i beste mening. 

Hvor mange medstudenter er det snakk om? Hvor lenge jobbet de i politiet? Som hva? Var det utdannelsen som gjorde at de ikke ville jobbe etter vitnemålet? I så fall er det ikke unikt og dette skjer for mange i flere andre utdannelser. 

Lenke til kommentar
Karim F skrev (På 23.12.2020 den 15.17):

Hei, jeg dekker alle kravene med styrke, utholdenhet, karakterpoeng, førerkort etc. Men mitt største problem er angst for svømming, mer spesifikt dykking. Er det mulig å lære seg dette fra januar fram til selve opptaksprøven? Noen som har erfaringer de kan dele?

Dykking er en vanskelig barriere å komme seg gjennom, men ikke umulig. Det er utrolig hva man klarer når man bestemmer seg for det. Ville startet med å bli vant til å være i vann og ha hodet under vann (uten dykkerbriller/neseklype). Dykk på grunna, for så å bevege seg dypere. Lek med ringer, kast ringer for så å hente dem på dypet. Ta med en venn de første gangene for å hype deg opp. Så kan du ta større utfordringer etterhvert...

Lenke til kommentar

Hvordan tror folk opptaket blir i år? 
søkte jo i fjor men kom ikke inn til tlf intervju. Personlig mening: Hadde det vært fysiske tester så hadde jeg hatt en sjans, men røk da det var karakterene med en gang før tlf intervju. 
 

har en formening om at det blir sånn i år også, men håper de får til fysiske tester da jeg tror mange kommer gjennom på den måten. Hva tror dere skjer i år?

Er jo nesten umulig å øve på svømming for eksempel pr nå som ting er stengt 

Lenke til kommentar
Akbo skrev (19 timer siden):

Hvordan tror folk opptaket blir i år? 
søkte jo i fjor men kom ikke inn til tlf intervju. Personlig mening: Hadde det vært fysiske tester så hadde jeg hatt en sjans, men røk da det var karakterene med en gang før tlf intervju. 
 

har en formening om at det blir sånn i år også, men håper de får til fysiske tester da jeg tror mange kommer gjennom på den måten. Hva tror dere skjer i år?

Er jo nesten umulig å øve på svømming for eksempel pr nå som ting er stengt 

Tror nok at opptaket blir som normalt så sant situasjonen rundt corona ikke har forverret seg. Når det gjelder de fysiske opptaksprøvene blir du kalt inn til disse på bakgrunn av karakterene dine. Det er kun de med best karakterer som får ta de fysiske testene og de som består disse blir samme dag meldt opp til intervju. 

Lenke til kommentar

Hei alle sammen :)

Jeg har alltid hatt veldig lyst til å søke meg inn på PHS men jeg har et spørsmål når det gjelder vandel.

For rundt 6 år siden ble jeg tatt for å ha kjøpt en liten flaske med cannabisolje på Internet, det skal sies at det var snakk om en olje som inneholdt CBD og ikke THC. Jeg kjøpte den på bakgrunn av at den skulle fungere på smerter.

Den gangen var jeg under 18 år gammel så jeg fikk en betinget påtaleunnlatelse. Jeg er absolutt ikke en "kriminell type", så jeg har selvfølgelig ikke begått nye straffbare forhold.
 

Jeg snakket med en fra vandelskontoret på PHS gjennom telefon og jeg forklarte situasjonen min. Han mente at jeg fortsatt ville være kvalifisert for opptak mtp at dette var en bagatellsak, at den var tilbake i tid, at jeg ikke har begått nye straffbare forhold og siden jeg fikk en påtalunnlatelse. Han sa at jeg hadde fått et såkalt "gult kort" som man gir i fotball.


Denne saken vises ikke på min uttømmende og utvidede politiattest, så spørsmålet mitt er om jeg fortsatt kan være kvalifisert for opptak til PHS, hva tenker dere?

 

Takker så mye for svar :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Kumhlen skrev (7 timer siden):

Hei alle sammen :)

Jeg har alltid hatt veldig lyst til å søke meg inn på PHS men jeg har et spørsmål når det gjelder vandel.

For rundt 6 år siden ble jeg tatt for å ha kjøpt en liten flaske med cannabisolje på Internet, det skal sies at det var snakk om en olje som inneholdt CBD og ikke THC. Jeg kjøpte den på bakgrunn av at den skulle fungere på smerter.

Den gangen var jeg under 18 år gammel så jeg fikk en betinget påtaleunnlatelse. Jeg er absolutt ikke en "kriminell type", så jeg har selvfølgelig ikke begått nye straffbare forhold.
 

Jeg snakket med en fra vandelskontoret på PHS gjennom telefon og jeg forklarte situasjonen min. Han mente at jeg fortsatt ville være kvalifisert for opptak mtp at dette var en bagatellsak, at den var tilbake i tid, at jeg ikke har begått nye straffbare forhold og siden jeg fikk en påtalunnlatelse. Han sa at jeg hadde fått et såkalt "gult kort" som man gir i fotball.


Denne saken vises ikke på min uttømmende og utvidede politiattest, så spørsmålet mitt er om jeg fortsatt kan være kvalifisert for opptak til PHS, hva tenker dere?

 

Takker så mye for svar :)

 

 

 

Hei og velkommen hit :)

 

Når du har ringt opptakskontoret og fått den beskjeden fra dem, så tenker jeg at det stemmer. Ut fra hva du skriver så er jeg også helt enig i at dette kan karakteriseres som en sak som nå tilhører fortiden. Du har ikke begått nye kriminelle handlinger, noe som underbygger dette. Jeg tror ikke du skal bekymre deg, og det stemmer det at du har fått et «gult kort».
 

Lykke til. :) 

Endret av Frihet
Lenke til kommentar

 

Kumhlen skrev (16 timer siden):

Hei alle sammen :)

Jeg har alltid hatt veldig lyst til å søke meg inn på PHS men jeg har et spørsmål når det gjelder vandel.

For rundt 6 år siden ble jeg tatt for å ha kjøpt en liten flaske med cannabisolje på Internet, det skal sies at det var snakk om en olje som inneholdt CBD og ikke THC. Jeg kjøpte den på bakgrunn av at den skulle fungere på smerter.

Den gangen var jeg under 18 år gammel så jeg fikk en betinget påtaleunnlatelse. Jeg er absolutt ikke en "kriminell type", så jeg har selvfølgelig ikke begått nye straffbare forhold.
 

Jeg snakket med en fra vandelskontoret på PHS gjennom telefon og jeg forklarte situasjonen min. Han mente at jeg fortsatt ville være kvalifisert for opptak mtp at dette var en bagatellsak, at den var tilbake i tid, at jeg ikke har begått nye straffbare forhold og siden jeg fikk en påtalunnlatelse. Han sa at jeg hadde fått et såkalt "gult kort" som man gir i fotball.


Denne saken vises ikke på min uttømmende og utvidede politiattest, så spørsmålet mitt er om jeg fortsatt kan være kvalifisert for opptak til PHS, hva tenker dere?

 

Takker så mye for svar :)

Klink til. Du må søke for å få både ja og nei. Legg en plan, sett deg del-mål, nå hovedmål, kom inn. 

🔥

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...