Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2021


Krimt3k

Anbefalte innlegg

Max123 skrev (På 16.4.2021 den 15.24):

Vet ikke hvilket distrikt du hører til, men der jeg jobber har de utelukkende kun kalt inn studenter med over B i snitt til intervju, ettersom de har hatt mer enn nok søkere i det sjiktet.

Om man er kvinne eller har annen etnisk bakrunn så har man kanskje dessverre et lite fortrinn, og jeg vil tro man vil bli kalt inn til intervju med C. Synd at det har blitt slik. Det er lite respekt ved en kvinne på 1.60 og skostr. 36, hvor utstyret ikke passer. Burde vært høydekrav som i gamledager.

For et par år siden var det opptak til IP3 (UEH), og to kvinner som gjorde det betydelig dårligere enn flere mannfolk, (som gjorde det langt bedre enn opptakskravene,) ble tatt inn på ren kjønnskvotering. 

 

Kuba skrev (1 time siden):

Karakterer fra Phs er viktige, men det kan være flere ting som spiller inn i jakten på jobb etter endt studie, bla. hvor man har hatt praksis og flaks.

Helt korrekt. Kjenner en som har jobbet seg oppover i systemet på reinspikka flaks fra første dag, og det etter å ha kommet seg gjennom phs på fjerde forsøket.

 

Det er mye bra politifolk der ute, men likeledes mange som rett og slett ikke burde vært der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Økotob skrev (6 timer siden):

Om man er kvinne eller har annen etnisk bakrunn så har man kanskje dessverre et lite fortrinn, og jeg vil tro man vil bli kalt inn til intervju med C. Synd at det har blitt slik. Det er lite respekt ved en kvinne på 1.60 og skostr. 36, hvor utstyret ikke passer. Burde vært høydekrav som i gamledager.

For et par år siden var det opptak til IP3 (UEH), og to kvinner som gjorde det betydelig dårligere enn flere mannfolk, (som gjorde det langt bedre enn opptakskravene,) ble tatt inn på ren kjønnskvotering. 

 

Helt korrekt. Kjenner en som har jobbet seg oppover i systemet på reinspikka flaks fra første dag, og det etter å ha kommet seg gjennom phs på fjerde forsøket.

 

Det er mye bra politifolk der ute, men likeledes mange som rett og slett ikke burde vært der.

Er redd du gjør en del generaliseringer her.

Du må huske at en kvinne på 1,6 kan bli en like god krimtekniker`eller etterforsker som en mannlig muskelgud på 2 m. Alle ønsker seg ikke ut på gata for å få fart og spenning.Og jeg har møtt flere tøffe små politidamer med fightervilje og mot. Det er klart at høyden ikke er en fordel dersom du faktisk må slåss med en svær mann, men det er kun et aspekt ved politiarbeid. Kommunikasjon er for størstedelen det verktøyet vi bruker mest. Og det trur jeg du kan si for samtlige spesialavdelinger også (inkludert delta). 

 

Han karen som bare har snubla seg oppover i systemet kan være meget dyktig for alt du vet. Er ikke sikkert alt handler om flaks, men for all del, du kan ha rett. Vi har gode og dårlige arbeidsfolk i politiet også.

 

Siste punkt er jeg enig med deg i. Er mye bra politifolk der ute (flesteparten jeg har møtt), og det er sikkert noen som ikke burde vært politi, men en del av de som du ikke syns er flinke eller ålreite kan være grisedyktige på enkelte aspekter eller felt ved politiarbeid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kuba skrev (8 timer siden):

Det er klart at høyden ikke er en fordel dersom du faktisk må slåss med en svær mann, men det er kun et aspekt ved politiarbeid.

Du har helt rett. Spørsmålet er bare om man hadde havnet i en slik situasjon om det hadde vært hun på 1,60 eller han på 2,0. Hun på 1,60 har nok neppe lyst å havne i en runde med basketak, og vil nok kanskje prøve å unngå det, mens han på 2,0 er likegyldig. Men dersom hun på 1,60 først havner i basketak, så stiller det større krav til makker, enn dersom det hadde vært to menn på 1,90 hvor de bare kunne tatt en arm hver og løftet vedkommende inn i maja. Hun på 1,60 er nok en fyktelig god forhandler, men da blir det feil å kvotere henne inn i UEH som IP3 hvor det utelukkende er skarpe oppdrag. Da får hun heller bli med UEH på gisseloppdrag som forhandler.

 

Kuba skrev (8 timer siden):

Kommunikasjon er for størstedelen det verktøyet vi bruker mest. Og det trur jeg du kan si for samtlige spesialavdelinger også (inkludert delta). 

Det er helt korrekt. Men dersom man ikke klarer å unngå en situsjon verbalt, så bør man være rustet for å utøve den fysiske makt som er nødvendig å anvende.

Delta tok seg en gang inn et hus hvor det lå en mistenkt som sov. Men istedet for å hive inn en sjokkgranat og vekke hele strøket på nattestid, så tok de seg inn helt lydløst, helt bort til sengekanten hvor de vekket mannen ved å peke geverløpet opp i trynet på han og si at det var politiet. Mistenkte er fortsatt livredd politiet, og avhøret i etterkant gikk overraskende smooth.

Lenke til kommentar
Økotob skrev (37 minutter siden):

Du har helt rett. Spørsmålet er bare om man hadde havnet i en slik situasjon om det hadde vært hun på 1,60 eller han på 2,0. Hun på 1,60 har nok neppe lyst å havne i en runde med basketak, og vil nok kanskje prøve å unngå det, mens han på 2,0 er likegyldig. Men dersom hun på 1,60 først havner i basketak, så stiller det større krav til makker, enn dersom det hadde vært to menn på 1,90 hvor de bare kunne tatt en arm hver og løftet vedkommende inn i maja. Hun på 1,60 er nok en fyktelig god forhandler, men da blir det feil å kvotere henne inn i UEH som IP3 hvor det utelukkende er skarpe oppdrag. Da får hun heller bli med UEH på gisseloppdrag som forhandler.

 

Det er helt korrekt. Men dersom man ikke klarer å unngå en situsjon verbalt, så bør man være rustet for å utøve den fysiske makt som er nødvendig å anvende.

Delta tok seg en gang inn et hus hvor det lå en mistenkt som sov. Men istedet for å hive inn en sjokkgranat og vekke hele strøket på nattestid, så tok de seg inn helt lydløst, helt bort til sengekanten hvor de vekket mannen ved å peke geverløpet opp i trynet på han og si at det var politiet. Mistenkte er fortsatt livredd politiet, og avhøret i etterkant gikk overraskende smooth.

Helt ærlig, etter ha lest dine innleg så fremstår du som en tenåring, kan det stemme? Har lite tro på at du jobber i etaten eller har gått eller søkt skolen.

Endret av Søker21
Lenke til kommentar
Søker21 skrev (35 minutter siden):

Helt ærlig, etter ha lest dine innleg så fremstår du som en tenåring, kan det stemme?

Hehe. Ja, det stemmer.

Søker21 skrev (36 minutter siden):

Har lite tro på at du jobber i etaten eller har gått eller søkt skolen.

Hvorfor skulle jeg det?

Lenke til kommentar
Økotob skrev (På 18.4.2021 den 16.55):

Om man er kvinne eller har annen etnisk bakrunn så har man kanskje dessverre et lite fortrinn, og jeg vil tro man vil bli kalt inn til intervju med C. Synd at det har blitt slik. Det er lite respekt ved en kvinne på 1.60 og skostr. 36, hvor utstyret ikke passer. Burde vært høydekrav som i gamledager.

For et par år siden var det opptak til IP3 (UEH), og to kvinner som gjorde det betydelig dårligere enn flere mannfolk, (som gjorde det langt bedre enn opptakskravene,) ble tatt inn på ren kjønnskvotering. 

Det er ingen kjønnskvotering i seleksjon til kurs som dette. Kvotering fungerer heller ikke slik. Dersom to kandidater scorer likt og de fremstår like egnet til stillingen, kan kvotering benyttes. Men det fungerer ikke slik som eksemplet ditt. 

Lenke til kommentar
Økotob skrev (10 timer siden):

Du har helt rett. Spørsmålet er bare om man hadde havnet i en slik situasjon om det hadde vært hun på 1,60 eller han på 2,0. Hun på 1,60 har nok neppe lyst å havne i en runde med basketak, og vil nok kanskje prøve å unngå det, mens han på 2,0 er likegyldig. Men dersom hun på 1,60 først havner i basketak, så stiller det større krav til makker, enn dersom det hadde vært to menn på 1,90 hvor de bare kunne tatt en arm hver og løftet vedkommende inn i maja. Hun på 1,60 er nok en fyktelig god forhandler, men da blir det feil å kvotere henne inn i UEH som IP3 hvor det utelukkende er skarpe oppdrag. Da får hun heller bli med UEH på gisseloppdrag som forhandler.

 

Det er helt korrekt. Men dersom man ikke klarer å unngå en situsjon verbalt, så bør man være rustet for å utøve den fysiske makt som er nødvendig å anvende.

Delta tok seg en gang inn et hus hvor det lå en mistenkt som sov. Men istedet for å hive inn en sjokkgranat og vekke hele strøket på nattestid, så tok de seg inn helt lydløst, helt bort til sengekanten hvor de vekket mannen ved å peke geverløpet opp i trynet på han og si at det var politiet. Mistenkte er fortsatt livredd politiet, og avhøret i etterkant gikk overraskende smooth.

Liten kommentar: om nabolag vekkes eller ikke, har forsvinnende lite å si for hvordan politiet løser oppdragene sine. Høres ut som denne historien har blitt misforstått endel på veien. 

Lenke til kommentar
Kuba skrev (På 18.4.2021 den 15.38):

Jobber i en by sentralt på Østlandet. Kjenner flere som fikk jobb med C/ C+
 

Karakterer fra Phs er viktige, men det kan være flere ting som spiller inn i jakten på jobb etter endt studie, bla. hvor man har hatt praksis og flaks. 

Og hvem man kjenner. Gode referanser og bredt kontaktnett spiller alltid inn. 

Kjenner flere som droppet å skrive oppgave en kveld for å heller ta en øl. Der kan vennskap dannes som har betydning for om man blir kalt inn til intervju. 

Har selv fått intervju (som førte til ansettelse) fordi de som jobbet der anbefalte meg. Man må såklart gjennomføre intervjuet selv og ha gode egenskaper og karakterer. Men man skal ikke undervurdere et godt nettverk 🙂

Lenke til kommentar
Kurdos skrev (2 timer siden):

Hei!

har lyst til å søke PHS neste år. Har skjønt det slik at det har vært poenggrense for å bli innkalt til opptak? Hva baserer denne grensen seg på? Er det likt hver gang? :)

Så gøy! Etter at alle har tatt tilsendte pc-tester så blir vel alle rangert basert på snittet man har på det tidspunktet. Ifjor var det vel rundt 800 stk som kom videre til opptak, årene før har det vært litt flere. Usikker på hva som bestemmer hvor mange de tar inn til opptak eller om det er et spesifikt nummer på akkurat det. Virker som grensa bare øker for hvert år, ettersom snittet til søkere bare blir høyere og høyere. Den søkeren med lavest snitt som går videre til opptak utgjør da grensa det året:) 

Lenke til kommentar

Er det noen her inne som har søkt på utdannelsen "Toll, vareførsel og grensekontroll" ved Universitetet i Stavanger? Om dere mot formodning ikke kommer inn på PHS dette året, men får tilbud om studieplass på tollerstudiet, kommer dere til å takke ja til studieplassen der da? Hva har dere i snitt dere som eventuelt har søkt dere inn på "Toll, vareførsel og grensekontroll" også?

Lenke til kommentar

Hei, har sikkert blitt spurt 100 ganger men det er mye ventetid og skader vel ingen med å spørre. Er det noen her som har kommet inn etter å ha fått avslag første gangen? På intervjuet altså. Hva er det som ble gjort annerledes, hvilke tanker hadde du/dere å forkant av andre forsøket?

Lenke til kommentar
Søker21 skrev (12 timer siden):

Hei, har sikkert blitt spurt 100 ganger men det er mye ventetid og skader vel ingen med å spørre. Er det noen her som har kommet inn etter å ha fått avslag første gangen? På intervjuet altså. Hva er det som ble gjort annerledes, hvilke tanker hadde du/dere å forkant av andre forsøket?

Hei :)

Jeg bestod ikke egnethetsvurderingen (intervjuet) på mitt første forsøk. På det tidspunktet var jeg nok umoden, og ikke klar for å begynne på PHS. Selvfølgelig var det kjipt der og da, men sett i ettertid er jeg veldig glad jeg ventet ett år. 
 

Består du ikke, så får du noen tilbakemeldinger på hva som ikle var godt nok. Dine holdninger og personlige egenskaper er under utvikling til enhver tid. Du må selv velge om du skal utfordre disse for å bli en bedre utgave av deg selv. Scorer du lavt på ansvar og mot? Ja da må du kanskje ta ett år i Forsvaret, eller finne en jobb som utfordrer deg på akkurat dette!

Når du tørr å stille de vanskelige spørsmålene til deg selv, som hvem er jeg og hvorfor vil jeg dette? Først da vil du kunne gjøre en forskjell for deg selv. :) Spør gjerne andre som kjenner deg godt hva du kan bli bedre på. Hvis du vil, så klarer du.

Lenke til kommentar
Frihet skrev (33 minutter siden):

Hei :)

Jeg bestod ikke egnethetsvurderingen (intervjuet) på mitt første forsøk. På det tidspunktet var jeg nok umoden, og ikke klar for å begynne på PHS. Selvfølgelig var det kjipt der og da, men sett i ettertid er jeg veldig glad jeg ventet ett år. 
 

Består du ikke, så får du noen tilbakemeldinger på hva som ikle var godt nok. Dine holdninger og personlige egenskaper er under utvikling til enhver tid. Du må selv velge om du skal utfordre disse for å bli en bedre utgave av deg selv. Scorer du lavt på ansvar og mot? Ja da må du kanskje ta ett år i Forsvaret, eller finne en jobb som utfordrer deg på akkurat dette!

Når du tørr å stille de vanskelige spørsmålene til deg selv, som hvem er jeg og hvorfor vil jeg dette? Først da vil du kunne gjøre en forskjell for deg selv. :) Spør gjerne andre som kjenner deg godt hva du kan bli bedre på. Hvis du vil, så klarer du.

Kjenner igjen mye av det du sier i planleggingen min😀 Det med å tørre å stille vanskelige spm var nok beste jeg gjorde, fikk da både bekreftelser på mine sterke sider og pekt ut forbedringspotensiale. 

Lenke til kommentar
Søker21 skrev (21 timer siden):

Hei, har sikkert blitt spurt 100 ganger men det er mye ventetid og skader vel ingen med å spørre. Er det noen her som har kommet inn etter å ha fått avslag første gangen? På intervjuet altså. Hva er det som ble gjort annerledes, hvilke tanker hadde du/dere å forkant av andre forsøket?

Ja, jeg fikk avslag i 2016, besto i 2019 og begynner nå til høsten :)

Det ble spurt om det samme litt lenger bak i tråden, så jeg bare limer inn det jeg svarte da:

"Jeg ser i ettertid at jeg nok fremsto noe usikker og kanskje ikke tok meg god nok tid til å tenke før jeg svarte (mitt første intervju).

Det var jeg veldig obs på da jeg var på nytt intervju i 2019, noe jeg også nevnte i intervjuet. Tok meg da lenger tid til å svare på spørsmål og prøvde å ikke stresse meg selv opp selv om jeg ikke umiddelbart kom på noe å svare".

Noe av det viktigste er vel å ha reflektert litt over seg selv; hvordan man er, fremstår samt kan oppleves av andre. At hvordan man selv tror man er ikke nødvendigvis speiler hvordan man blir oppfattet. At man har tenkt litt over sider ved seg selv, tilbakemeldinger man har fått og hva man valgte å gjøre med disse tilbakemeldingene :)

Lenke til kommentar
Cleo skrev (3 timer siden):

Ja, jeg fikk avslag i 2016, besto i 2019 og begynner nå til høsten :)

Det ble spurt om det samme litt lenger bak i tråden, så jeg bare limer inn det jeg svarte da:

"Jeg ser i ettertid at jeg nok fremsto noe usikker og kanskje ikke tok meg god nok tid til å tenke før jeg svarte (mitt første intervju).

Det var jeg veldig obs på da jeg var på nytt intervju i 2019, noe jeg også nevnte i intervjuet. Tok meg da lenger tid til å svare på spørsmål og prøvde å ikke stresse meg selv opp selv om jeg ikke umiddelbart kom på noe å svare".

Noe av det viktigste er vel å ha reflektert litt over seg selv; hvordan man er, fremstår samt kan oppleves av andre. At hvordan man selv tror man er ikke nødvendigvis speiler hvordan man blir oppfattet. At man har tenkt litt over sider ved seg selv, tilbakemeldinger man har fått og hva man valgte å gjøre med disse tilbakemeldingene :)

Hadde godt med tid for å reflektere og jobbe med meg selv, så satser på at det går riktige veien denne gangen.😀 Må innnrømme at avslaget svei i begynnelsen😅. Men ser på det som en mulighet for å bli bedre.

Lenke til kommentar
Søker21 skrev (2 timer siden):

Hadde godt med tid for å reflektere og jobbe med meg selv, så satser på at det går riktige veien denne gangen.😀 Må innnrømme at avslaget svei i begynnelsen😅. Men ser på det som en mulighet for å bli bedre.

Så bra! :)

Ja det svei her og 😂 Men heldigvis får man flere sjanser ☺️

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...