Gå til innhold

Må jeg ha propertiær ladekabel?


Anbefalte innlegg

Jeg var på Kjell og Kompani i dag og betalte 250 kr for en 2m lang kabel som de mente skulle passe til min mobillader. Og det gjorde den, men jeg får ikke rask lading slik som på den originale ladekabelen, det står bare "charging slowly" når jeg lader. Må jeg ha en original kabel for å få rask lading, eller såkalt Motorola Turbo Charge? Telefonen er en Motorola Moto G6 Plus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lenke til kommentar

Motorola Turbo Charge ser ikke ut til å være en enkelt standard, men kun motorola's kallenavn på diverse andre standarder.

I hovedsak basert på Qualcomm Quick Charge. Det er jo dog flere faktorer inne i bilde, blant annet tversnitt på kabelen, og hvilket materiale lederene er av, samt "kommunikasjon" mellom din device og laderen.

Lenke til kommentar

Morsomt at Apple får kjeft for å ha proprietær ladeplugg, mens andre produsenter også har proprietære kabler og plugger, men siden de ser like ut, er det liksom greit. Selv opplever jeg at USB-C ledningen som passer til Samsung Galaxy S10+ ikke kjennes igjen av Sony Xperia 5. Må ha hver sin kabel fra esken, ellers funker det ikke.

Endret av Sharpings
Lenke til kommentar
On 7/19/2020 at 1:22 PM, Sharpings said:

Morsomt at Apple får kjeft for å ha proprietær ladeplugg, mens andre produsenter også har proprietære kabler og plugger, men siden de ser like ut, er det liksom greit. Selv opplever jeg at USB-C ledningen som passer til Samsung Galaxy S10+ ikke kjennes igjen av Sony Xperia 5. Må ha hver sin kabel fra esken, ellers funker det ikke.

Du har en standard på USB Power Delivery, dessverre så er det jo noen få som kjører sitt eget løp, men det skal ganske mye til for at du skal kunne skade en enhet. Jeg har forøvrig 10+ enheter med USB C, og har sikkert totalt brukt minst 100 forskjellige kabler, uten at jeg har opplevd at noen av dem ikke fungerer i det hele tatt, så enten har du vært veldig uheldig, eller så har Sony gjort noe proprietært.

 

Men jeg ser fortsatt ikke poenget ditt helt her, grunnen til at Apple virkelig fikk tyn var jo fordi de i tillegg til å ikke tilby en enkel adapter fra usb c til lightning hadde monopol på kablene og tok mange hundre kroner for kabler av shitty kvalitet, og brukte latterlig mange år på å tilby MFI sertifisering av USB C til Lightning kabler.

Forøvrig har jo Apple selv mange enheter med USB C, så det at folk gir dem kjeft for å tviholde på noe annet enn alle andre bruker burde vel være fair?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...