Gå til innhold

Hvorfor skal ikke vi være så fredelige som Japan?


Anbefalte innlegg

freddy85 skrev (5 minutter siden):

Pensjonskortet igjen ja, rart hvordan dem har overlevd hittil.

Mangel på arbeidskraft er et gode og ikke et onde, å det det at Japan har åpnet opp mer arbeidsinnvandring.. Ja hvis du er "Highly Skilled Foreign Professional" så er det mulig at du kan få arbeids visum og man må ha bodd der  i 10 år for å få statsborgerskap og være ansatt hele perioden.

Nå har Japan sin økonomi krympet/stagnert siden 90-tallet, så jeg tror det heller er du som ikke er i stand til å se problemet når du kaller det "overlevd" som om det skulle være en plutselig kollaps. Hvordan er et synkende skip overlevd? Må du smake saltvannet før du innser at det går dårlig?

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gavekort, hensikten er ikke å "torturere deg", men å komme frem til hva som er korrekt. 

Jeg tar et logisk overblikksbilde. Japan har omtrent høyest IQ i verden, og over 100 millioner mennesker. De er et høyteknologisk samfunn. At disse skal ligge tynt an pga en alderboom gir rett og slett ingen mening mtp. hvor mye de har å gå på. Jeg er åpensinnet nok til å kunne vurdere enhver idè, men da må jeg se bevis først. Dvs. et regnestykke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Nå har Japan sin økonomi krympet siden 90-tallet, så jeg tror det heller er du som ikke er i stand til å se problemet når du kaller det "overlevd" som om det skulle være en plutselig kollaps.

Ja kanskje dem skulle åpne opp for innvandring fra india, på lik linje norge har åpnet opp for innvandring fra østeuropa og afrika/midtøsten.. Hadde sikkert hjulpet på resesjonen din men folk hadde neppe fått noe bedre råd av den grunn.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, freddy85 said:

Ja kanskje dem skulle åpne opp for innvandring fra india, på lik linje norge har åpnet opp for innvandring fra østeuropa og afrika/midtøsten.. Hadde sikkert hjulpet på resesjonen din men folk hadde neppe fått noe bedre råd av den grunn.

Helt fanatisk at venstresiden er redusert til en "muh økonomi" og å gjenta reklamemantra ifra de største globale selskapene "muh mangfold". 

 

Klart det er gildt for eliten når de små må bruke all kraft på konkurransen om de ufaglærte jobbene og den store kulturkonflikten. Vi får aldri tid eller krefter til å sloss mot eliten og kreve vår rett. 

 

Utrolig hvordan politisk aktivisme idag sammenfaller med ønskene til de største kapitalistiske selskapene i verden. 

 

Skolen trener også opp papegøyer som kan gjenta enkle mantra som "mangfold er vår største styrke" etc.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DarkwingDuck666 skrev (13 minutter siden):

Japan har omtrent høyest IQ i verden, og over 100 millioner mennesker. De er et høyteknologisk samfunn. At disse skal ligge tynt an pga en alderboom gir rett og slett ingen mening mtp. hvor mye de har å gå på. Jeg er åpensinnet nok til å kunne vurdere enhver idè, men da må jeg se bevis først. Dvs. et regnestykke.

Japan gjør mye rett, og jeg har ingen kritikk mot dem som folk. Jeg mener bare at det er viktig å tenke på at proteksjonismen og isolasjonismen i landet har sine opplagte baksider.

freddy85 skrev (10 minutter siden):

Ja kanskje dem skulle åpne opp for innvandring fra india, på lik linje norge har åpnet opp for innvandring fra østeuropa og afrika/midtøsten.. Hadde sikkert hjulpet på resesjonen din men folk hadde neppe fått noe bedre råd av den grunn.

Økonomier må vokse for å få stimuli, og dessverre så er man avhengig av kontinuerlig vekst, noe som også betyr at arbeidsstyrken (eller produktiviteten i form av automatisering) i landet også må vokse. Til syvende og sist så er det produkt som driver en økonomi, ikke kapital. Så om Japan ikke har innbyggere til å skape produkt så blir det mindre produkt og handel til folket.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Gavekort said:

Japan gjør mye rett, og jeg har ingen kritikk mot dem som folk. Jeg mener bare at det er viktig å tenke på at proteksjonismen og isolasjonismen i landet har sine opplagte baksider.

Økonomier må vokse for å få stimuli, og dessverre så er man avhengig av kontinuerlig vekst, noe som også betyr at arbeidsstyrken (eller produktiviteten i form av automatisering) i landet også må vokse. Til syvende og sist så er det produkt som driver en økonomi, ikke kapital. Så om Japan ikke har innbyggere til å skape produkt så blir det mindre produkt og handel til folket.

Når skal veksten av mennesker stoppe da? De fysiske lovene vil jo hindre en evig befolkningsvekst. Så da må jo veksten stangnere før eller siden. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Thorbjørn_lien skrev (6 minutter siden):

Når skal veksten av mennesker stoppe da? De fysiske lovene vil jo hindre en evig befolkningsvekst. Så da må jo veksten stangnere før eller siden. 

Nei, si det... Japan har nå i hvert fall stupt ut på dypt hav når de hverken gidder å føde barn eller importere arbeidskraft.

Automatisering har allerede avlastet mye av befolkningsstagnasjonen, men det spørs hvor lenge det vil fortsette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DarkwingDuck666 skrev (2 timer siden):

Rant warning

Kom over denne kommentaren på Facebook:

"Honestly, when I was in Osaka I turned on the news. Main stories: a bicyclist was accidentally hit by a truck and someone's pet owl escaped. They spent 15 mins showing animal rescue trying to recapture the owl. Japan is paradise, trust me."

The Economist hadde også en artikkel om hvor fredelig det er i Japan. 5 politimenn kom til unnsetning umiddelbart da en kvinne sa at noen stjal noen klær fra tørkestativet hennes. Politiet har nesten ingenting å gjøre der.

Dette er jo slik et samfunn kan og skal være!! Et sted hvor folk får leve i FRED.

Jeg skjønner ikke hva i helvete som er galt med de fleste nordmenn og andre europeere når de godtar alt det svineriet vi ser rundt oss!? At vi importerer MILLIONER av de verste menneskene i verden, og lar være å straffe kriminalitet, lar de fly rundt og gjøre hva faen de vil. Han som drepte en kvinne med øks på kirkegården hadde dusinvis av kriminelle tilfeller bak seg, men siden han har lav IQ eller hva faen så kunne han altså gå løs!!!!!  I UK har det jo til og med blitt så ille at de lar pedofiligjenger herje fritt, voldta og torturere barn, ingen vil stoppe dem fordi pakistanere liksom skal være hellige kuer!! Hvorfor godtar folk det her?? Hvorfor har vi ikke NULLVISJON på kriminalitet? Det burde være målet man ser for seg, forhindre all kriminalitet! Er ikke normale, gode mennesker verdt noe for oss !?!? 

Mitt svar blir at vi lever nå i vannmannens tidsalder, som er en tid for globalisering, radikalisme, okkultisme. Vi kommer fra fiskens tidsalder (det går bakover hvert ca 2000 år), som dreide seg om selvoppofrelse, karikaturisert av jebus.

Noen steder kommer dette til å bli mer ekstremt enn andre steder. Jeg er enig med deg i at det går for fort.

En integreringsproses må ta så lang tid som den må ta for at kulturer skal kunne sammenflettes på en trygg måte. Men vi ser jo at det ikke er dét som skjer i dag. Vi kan ikke ta inn flere enn kanskje noen hundre til å begynne med, sånn at de kan være forløpere og vise de neste som kommer fra deres kultur.

Og nettopp kultur er det jo det dreier seg om. Et stort poeng i det her er at norge og nordmenn kanskje ikke har så veldig mye kultur, vi er tross alt bare 4 millioner mennesker. Men likevel, noe har vi. Parallelt med dette poenget, har man økonomi og ressurser. Her er det største spørsmålet: Bare fordi vi får billioner på billioner av penger inn på kontoen vår, betyr dét at vi har retten til å beholde alt? Har vi ikke en plikt til å dele med verden og sørge for at det fordéles på en mest mulig rettferdig måte? Og hvordan skal dette gjøres?

Så dette fenomenet med oljerikdommen og at vi har en viss plikt til å prøve å sørge for verdensfred, sammen med all denne globaliseringen og sosialismen-energien som rår i denne tidsalderen, betyr nok at vi bare vil se mer og mer av det i fremtiden.

Men vi har jo et rettsvesen og et politi. Så integreringen må bare gå sin gang. Vi kan ta muligheten til å bli mer interessert i vår egen kultur (jeg lagde en tråd om vikingkultur på forumet her, fikk en del interesse). Og fortsette å leve etter gode prinsipper og verdier. Så får de som kommer hit bare lære å gjøre det samme.. ellers vil de jo bare fortsette å bli utkast i samfunnet og havne i fengsel på grunn av kriminalitet.

Det er én ting jeg er litt bekymra for da, men som også henger litt sammen med ressursforvaltninga. De kommer hit og får masse barn, som da får sosialytelser. Men får dem jobb? Noen kanskje, skulle prøvd å finne statistikk.

Jaja, det er så mange nyanser og ting å ta med i beregningen. Jeg er en forkjemper for borgerlønn, men da må det være en kultur for å ha genuin interesse for å jobbe og gjøre noe konstruktiv. Ikke bare deale dop, røyke hasj og tygge khat hele dagen lang, som jo er kulturen der de kommer fra.

Lenke til kommentar
DarkwingDuck666 skrev (2 timer siden):

Rant warning

Kom over denne kommentaren på Facebook:

"Honestly, when I was in Osaka I turned on the news. Main stories: a bicyclist was accidentally hit by a truck and someone's pet owl escaped. They spent 15 mins showing animal rescue trying to recapture the owl. Japan is paradise, trust me."

The Economist hadde også en artikkel om hvor fredelig det er i Japan. 5 politimenn kom til unnsetning umiddelbart da en kvinne sa at noen stjal noen klær fra tørkestativet hennes. Politiet har nesten ingenting å gjøre der.

Dette er jo slik et samfunn kan og skal være!! Et sted hvor folk får leve i FRED.

Jeg skjønner ikke hva i helvete som er galt med de fleste nordmenn og andre europeere når de godtar alt det svineriet vi ser rundt oss!? At vi importerer MILLIONER av de verste menneskene i verden, og lar være å straffe kriminalitet, lar de fly rundt og gjøre hva faen de vil. Han som drepte en kvinne med øks på kirkegården hadde dusinvis av kriminelle tilfeller bak seg, men siden han har lav IQ eller hva faen så kunne han altså gå løs!!!!!  I UK har det jo til og med blitt så ille at de lar pedofiligjenger herje fritt, voldta og torturere barn, ingen vil stoppe dem fordi pakistanere liksom skal være hellige kuer!! Hvorfor godtar folk det her?? Hvorfor har vi ikke NULLVISJON på kriminalitet? Det burde være målet man ser for seg, forhindre all kriminalitet! Er ikke normale, gode mennesker verdt noe for oss !?!? 

Det handler om mentalitet. Japan er fantastisk land!
I fotball VM Japan mot Belgium. Det var "mirakel" at Japan kom seg ut av gruppen og var i ferd med å slå Belgium. De ledet 2-1. I 74 minutt ble det 2-2. Fire minutter er lagt til. På overtid av overtida scorer Belgium og vinner 3-2.

Ekstremt bitter tap. Så nær sensasjon. Alle stakk frå stadium, mens Japanske supportere var der og ryddet etter seg selv, nøytrale og belgisere.
Same var i garderoben. Den var nedvaska, kun ein lap med "Spasibo" som var igjen. 

Så har du fantastiske nordmenn:
https://www.vg.no/forbruker/reise/i/lApEoo/turister-gjoer-fra-seg-ved-turistperle-ekkelt?utm_source=vgfront&utm_content=row-6
"Problemet for familien, og andre grunneiere i området er at turistene etterlater seg bæsj og papir overalt."
"– Vi kom rundt 20–21-tiden i går, og det var fullt overalt, sier Sunniva. De sier de så forbudt-skiltet, men at de regnet med at det gikk bra fordi det var så mange andre biler der også."

Selv om flyttinger bringer mye bagasje med seg, så må ein også ta ein kikk i speilet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DarkwingDuck666 skrev (3 timer siden):

Rant warning

Kom over denne kommentaren på Facebook:

"Honestly, when I was in Osaka I turned on the news. Main stories: a bicyclist was accidentally hit by a truck and someone's pet owl escaped. They spent 15 mins showing animal rescue trying to recapture the owl. Japan is paradise, trust me."

The Economist hadde også en artikkel om hvor fredelig det er i Japan. 5 politimenn kom til unnsetning umiddelbart da en kvinne sa at noen stjal noen klær fra tørkestativet hennes. Politiet har nesten ingenting å gjøre der.

Dette er jo slik et samfunn kan og skal være!! Et sted hvor folk får leve i FRED.

Jeg skjønner ikke hva i helvete som er galt med de fleste nordmenn og andre europeere når de godtar alt det svineriet vi ser rundt oss!? At vi importerer MILLIONER av de verste menneskene i verden, og lar være å straffe kriminalitet, lar de fly rundt og gjøre hva faen de vil. Han som drepte en kvinne med øks på kirkegården hadde dusinvis av kriminelle tilfeller bak seg, men siden han har lav IQ eller hva faen så kunne han altså gå løs!!!!!  I UK har det jo til og med blitt så ille at de lar pedofiligjenger herje fritt, voldta og torturere barn, ingen vil stoppe dem fordi pakistanere liksom skal være hellige kuer!! Hvorfor godtar folk det her?? Hvorfor har vi ikke NULLVISJON på kriminalitet? Det burde være målet man ser for seg, forhindre all kriminalitet! Er ikke normale, gode mennesker verdt noe for oss !?!? 

Jeg har ikke noe fasitsvar, men en ting kan jo sies, Japanerne er noen smarte og dyktige folk. De er også utrolige disiplinerte, noe en god del nordmenn mangler da jeg ser en god del som gjør det de vil og sier det de vil, uten respekt for andre. I Japan er det en stor "æreskultur", man skal alltid takke, bukke, si hallo, ha det, og være høflig. De har respekt der på et helt annet nivå. Når så og si alle oppfører seg på denne måten, blir det fort upopulært å være utenfor denne normen hvis man viser disrespekt. Det vil bli sett og det vil bli fort tatt tak i. Sånn holder de hverandre i nakken.

Men som andre har nevnt, Japan har sine utfordringer også. De sliter med økonomien (har vel en god del gjeld), de sliter med barnemishandling, de sliter med at mange tar livene sine fordi de opplever ett stort press i skoleåra og ellers, de sliter med mobbing også i skolen og i arbeidslivet. De sliter litt med måten politisystemet der virker (99% convition rate) og mange "forced confessions" i avhør. Men en ting som de ikke sliter med er å vite hva som de syns er rett. De står veldig som et samlet folk noe som er beundringsverdig, derfor er de ikke redde for å gjøre det de føler er rett og en riktig avgjørelse.

Dvs. er det en seriemorder som har blitt tatt? fint! han er det ikke noe synd på, han skal henrettes og ferdig med det. Fordi Japan trenger ikke sånne som han. Fengsel og rettsystemet er mye mer nådeløse der borte, det er fordeler og ulemper med det. Men ja.. syns faktisk i Norge så er vi litt for snille noen ganger. Vi har vel stor tro på rehabilitering men det tror jeg også kommer litt fordi vi faktisk kan ta oss råd til det. Når resultatene har vist at det kan fungere så blir det slik. Dessverre.

edit: morsom video med litt diverse:)

 

Endret av tezzo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (5 timer siden):

Ah, Japan som sliter med mafiaen og har tvilsomme politimetoder mener du?

Neh Japan har aldri hatt særlig problemer med mafia om man skal sammenligne med Europa og USA.

Japan har de siste årene hatt problemer med kriminelle innvandrere fordi USA har presset Japan til å slå ned på Yakuza da spesielt Yamaguchi Gumi, Yakuza er de som holder blant annet narkotika unna de fleste japanere.

Uten Yakuza vil andre grupper med kriminelle kunne slå seg ned i Japan og da er tryggheten man opplever i Japan borte innen 5-6år vil jeg tippe.

Yakuza er vel de eneste kriminelle i verden med et solid ære system også.

 

 

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lite nyanser i førstepost. Har jobbet i Japan over to perioder og kan si så mye som at det er et land med mange strukturelle sosiale problemer og utfordringer som flere har vært inne på her. Det er samtidig et fantastisk land, kultur og folk, men kommer man litt under huden på landet så er det mye misnøye og ulykkelighet.

Kriminaliteten er veldig lav men når det gjelder politivold og brutalitet så er det utfordringer. Rettssystemet er også helt håpløst og legger til rette for justismord med lange intense avhør uten advokat til stede. Uskyldige presses så og si alltid til å tilstå uansett (hele 99% av tiltalte i Japan blir dømt). 

EDIT: Ser dette allerede har blitt nevnt nå.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (22 minutter siden):

Hvilken relevans har det i dag? 

En god del land her i verden har gjort dritt i form av en eller annen. 

Norge er ikke så uskyldig som de framstår som heller. 

Jeg vet godt hva Japan gjorde under 2. verdenskrig men hvorfor du drar dette opp i dag skulle jeg likt å vite. 

Mange av disse menneskene lever ikke i dag, dessuten skammer mange seg over hva som har skjedd. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (1 minutt siden):

Fordi et samfunn er et resultat av sin historie og Japan er langt fra så fredelig og uskyldig til som TS vil ha det til. 

Men asså du svarte han med mafiavirksomhet med WW2 war crimes? Det henger jo ikke på greip.. 

Jeg er ikke enig i at samfunn er resultat av sin historie. De ble styrt av sine overordnede, akkurat som at Tyskere i dag er som folk flest og de skammer seg over sin historie. Skal vi skylde på dem til evig tid for det? De som lever idag er andre mennesker og har ikke gjort noe.  

Jeg syns det er teit å dømme de folk som lever i dag basert på noe som skjedde for mange år siden. De inntrykka jeg har av Japanere er at de er svært respektfulle, hyggelige og serviceminded mennesker.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er absolutt interessant det ilpostino nevner synes jeg, og får ikke inntrykket av at han prøver å dømme. Japans grusomheter før og under andre verdenskrig var til dels et produkt av kultur og normer som fortsatt eksisterer i Japan den dag i dag. Det er en helt annen historie enn for eksempel Nazi-Tyskland som lettere kunne ta et oppgjør med seg selv i årene etter imperiets dager var talte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Uskyldige presses så og si alltid til å tilstå uansett (hele 99% av tiltalte i Japan blir dømt). "

Jeg håper ikke premiss 2 her er brukt som "bevis" for premiss 1? En høy oppklaringsprosent kan jo komme av at politiet gjør en veldig god jobb med bevisinnsamling og avsløre løgner i avhøret, etc.

"Fordi et samfunn er et resultat av sin historie og Japan er langt fra så fredelig og uskyldig til som TS vil ha det til. "

WW2 kan IKKE brukes som argument for å insinuere at kriminalitet egentlig er mye høyere "under overflaten", for Japan var jo et land som forandret seg totalt og snudde 180 grader etter de ble knust i WW2. Det er jo faktisk den viktigste lærdommen av historien.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...