Gå til innhold

Prising av fotooppdrag


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hatt foto som hobby i flere år, men har nå blitt spurt om å ta noen oppdrag for et nyetablert firma. Det er snakk om å fotografere eventer, konserter og ta bandbilder som skal brukes til markedsføring og merchandise. Muligens også noe video. Oppdragsgiver vil sitte på opphavsrett. Hva er vanlig pris å ta for slike oppdrag?

Endret av killertomato
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekstremt vanskelig å si basert på hvor flink du er, arbeidstid, lengde oppdrag og mulighet for videre jobb.. Også om det er arbeid i studio vs kun ute/når det er live osv.. 
Men fort 10k dagen hvis det er snakk om 2/3 dagers arbeid, uten at det er pris per dag jeg snakker om men pris for tjenesten, eller verdien av det du skaper da.. Men så spørs det helt på relasjonen mellom deg og firmaet, hvorfor har de tatt kontakt med deg og ikke et etablert byrå/team eller fotograf. Vet alt for lite til å kunne si noe spesifikt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
L/-R~ skrev (På 18.7.2020 den 15.19):

Ekstremt vanskelig å si basert på hvor flink du er, arbeidstid, lengde oppdrag og mulighet for videre jobb.. Også om det er arbeid i studio vs kun ute/når det er live osv.. 
Men fort 10k dagen hvis det er snakk om 2/3 dagers arbeid, uten at det er pris per dag jeg snakker om men pris for tjenesten, eller verdien av det du skaper da.. Men så spørs det helt på relasjonen mellom deg og firmaet, hvorfor har de tatt kontakt med deg og ikke et etablert byrå/team eller fotograf. Vet alt for lite til å kunne si noe spesifikt.

Hei. Takk for svar. I første omgang skal jeg ta bilder som skal brukes på bedriftens websider. Det blir bilder tatt på diverse locations ute. Tror nok selve shooten blir unnagjort på en dag, pluss redigering. Bedriften vil jo ha alle rettigheter så det kan tenkes at bildene skal brukes i andre sammenhenger også. Jeg har nok blitt kontaktet framfor en etablert fotograf for å få dette så billig som mulig, samtidig som jeg har profesjonelt utstyr og over gjennomsnittlig kjennskap til fotografering. Har ikke noe spesielle relasjon til bedriften annet enn at det er en bekjent av en bekjent som nettopp har startet bedriften.

Lenke til kommentar

Du må finne deg en dagsrate som passer overens med en god timesbetaling + pluss dekke utstyret ditt og andre utgifter du måtte ha.

Separer postproduksjon fra opptak i faktura slik at du er fleksibel om etterarbeidet tar lenger tid eller flere runder enn forespeilet. Det er ofte tilfellet, spesielt om du i tillegg skal gjøre video og klippe selv. 

Det er vanskelig å gi andre en pris ut av det blå, men ikke gjør det for billig. Fotograftjenester er en "luksusvare" og det er et problem i bransjen at amatører priser ut profesjonelle.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sjekk ut denne: https://fotografforbundet.no/2019/04/prisundersokelsen-2019/

Kanskje 10-18k er passe for 1.5-2.5 dagers arbeid? Sammenlign med andre fotografer på nett, selv om de er profesjonelle så  du holde deg på ca samme nivå. 
Så spørs det hva du tør å ta av pris, men det er noe som er veldig viktig: du leverer viktig reklamemateriell som skal profilere bedriften og være synlig lenge, og det har en helt annen verdi og timepris blir da «feil». Dvs, kalkuler det med men du må prise det langt høyere enn «jeg kan fint jobbe for 400kr/t» f.eks. 
Det er også viktig at du etablerer gode regler, rutiner og praksiser på f.eks levering i ulike formater, bruksrett, kreditering og lignende. Finnes kontraktmaler med mer på nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes verktøy på nett som kan være til hjelp: https://timepriskalkulatoren.no

Eg tenker også at det er litt forskjell på om dette er eit eingongsoppdrag eller om du tenker å skulle ha fotografering som ein heil eller deltidsjobb.

Ettersom oppdragsgiver skal sitte på opphavsretten til bileta så ser eg ingen grunn til at du skal selge deg billig i bytte mot "erfaring og eksponering". Utan opphavsretten så vil du i liten grad kunne bruke dette fotooppdraget til å bygge portfolio og for å kunne reklamere kva du er god for. Så det einaste "frynsegodet" dette oppdraget gir deg som hobbyfotograf er tilgangen til gode foto-locations for å ta bilder, og det har ærleg talt liten verdi for deg når du ikkje ein gong får opphavsretten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det vanlig å levere fra seg raw filene også når oppdragsgiver vil ha alle rettigheter? Slik jeg forstår oppdragsgiver så vil han at jeg fotograferer og redigerer slik at bildene bare kan legges rett inn på websiden. Mulig han har planer om å croppe bildene i etterkant, men tviler på at han er interessert i å fargekorrigere selv. Vil de korrigerte jpg gå som originaler?

Lenke til kommentar
killertomato skrev (17 minutter siden):

 

Er det vanlig å levere fra seg raw filene også når oppdragsgiver vil ha alle rettigheter? Slik jeg forstår oppdragsgiver så vil han at jeg fotograferer og redigerer slik at bildene bare kan legges rett inn på websiden. Mulig han har planer om å croppe bildene i etterkant, men tviler på at han er interessert i å fargekorrigere selv. Vil de korrigerte jpg gå som originaler?

 

Jeg ville ikke gitt bort bildene i råformat. Selv, med «originalfiler» har jeg da levert i høyeste oppløsning og «beste» kvalitet (JPG og 300dpi), men redigert. Spørs jo om det er til web eller print osv. Leverer også da bildene tilpasset ettersom hvor de skal. For min del er det mitt verk, jeg er den profesjonelle på foto og da skal jeg gjøre endringene, ikke kunden etter hva h*n tror blir bra. Jeg har altså kontrollen, men det er ikke sikkert kunden vil ha det kunden tror at h*n vil ha. Poenget mitt er at etterarbeidet er minst like viktig for min del, det er et helt produkt som skal leveres og ikke bare råfiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slenger meg med på den L/-R.

Har jobbet som fotograf i 12 år og kun levert fra meg råfiler når bilder skal til ekstern retusj i f.eks utlandet. Det har aldri ellers vært et tema, bortsett fra et par kunder som ikke har visst hva råfiler er for noe og sånt.

Har heller aldri brukt uttrykk som "originaler". 

Kunden/byrået ønsker bare ferdige bilder som er klare til tiltenkt og avtalt bruk, og det er fotografens ansvar å komme frem til det resultatet sammen med kunden. Som fotograf ønsker man kontroll på bildene sine - skal det gjøres endringer er det fotografens oppgave. Setter man bort etterarbeid til kunde har man ikke lenger den kontrollen, man mister jobb og det blir nesten garantert et dårlig resultat.

Når det gjelder rettigheter så handler det bare om bruksrett i spesifiserte flater og/eller tidsperiode.

La oss si kunden vil ha fri bruksrett på bildene i 1 år. Da legger jeg på 50% av totalprisen for oppdraget i tillegg på fakturaen. Ønsker de fri bruk i 3 år legger jeg på 100%. Og så videre. Bare som et eksempel, det er ulike måter å gjøre dette på. Iblant baker jeg det inn i prisen, er det bruk utenfor Norge legger jeg på mer og tilsvarende mer om det er internasjonalt. Men i de fleste tilfeller gir jeg kunden evig fri bruk og baker det inn i prisen, det er ikke noe poeng å være vanskelig på slike ting. 

Jeg spesifiserer alltid at bildene ikke kan selges eller brukes av tredjepart uten nærmere avtale med meg. Dette har skjedd meg mange ganger, bildene mine har dukket opp i magasiner på andre siden av kloden uten at jeg har visst om det på forhånd, så dette er noe man ønsker kontroll på.

Som sagt, finn deg en dagsrate basert på timelønn eller en totalpris du kan sitte igjen og være fornøyd med. Vanskelig å gi andre en pris, så du må nesten finne ut av dette selv. Ser noen her foreslår 8000,- for hele jobben og det synes jeg er helt vanvittig lavt, men nå vet jeg hverken detaljene i denne jobben eller hva denne kunden er.

Jeg vil foreslå å spørre kunden hvor mye de har å bruke på dette, og så gi de et forslag på hva du kan levere basert på det.

The Avatar skrev (11 timer siden):

Ettersom oppdragsgiver skal sitte på opphavsretten til bileta så ser eg ingen grunn til at du skal selge deg billig i bytte mot "erfaring og eksponering". Utan opphavsretten så vil du i liten grad kunne bruke dette fotooppdraget til å bygge portfolio og for å kunne reklamere kva du er god for. Så det einaste "frynsegodet" dette oppdraget gir deg som hobbyfotograf er tilgangen til gode foto-locations for å ta bilder, og det har ærleg talt liten verdi for deg når du ikkje ein gong får opphavsretten.

Opphavsretten er det jo uansett fotografen som sitter på. Man "mister" heller ingenting ved å selge bruksretten, man kan selv fortsatt bruke sine egne bilder i f.eks portefølje, det er bare muligheten til å selge verket til noen andre man da eventuelt mister, men det er jo aldri aktuelt.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Hehe, det hørtes ut som meg selv i vgs-tida :) Man lærer så lenge man lever, og akkurat i reklamefoto er det få satte regler. Folk jobber på litt ulike måter, og priser seg forskjellig. 

Noen tar 7500,- dagen for etterarbeid mens andre tar halvparten, men tar betalt for møter og pre-prod osv. De som jobber opp mot private kunder som bryllup/portretter og den slags har som regel en helt annen måte å gjøre ting på, og det er en nokså ukjent verden for meg. Ingen fasit, mange veier til rom! Det er ikke sikkert min måte er den beste for andre, men det har nå fungert bra for min del en stund.

Hvis du har flere konkrete spørsmål er det bare å fyre løs @killertomato! I mine ferskere dager som fotograf jobbet jeg mye med festivaler, konserter og den slags. 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (50 minutter siden):

Opphavsretten er det jo uansett fotografen som sitter på. Man "mister" heller ingenting ved å selge bruksretten, man kan selv fortsatt bruke sine egne bilder i f.eks portefølje, det er bare muligheten til å selge verket til noen andre man da eventuelt mister, men det er jo aldri aktuelt.

Jeg er usikker på hvordan det juridiske rundt dette fungerer. Jeg har hørt fra andre at om man jobber på bestilling fra en oppdragsgiver så er det han som får rettighetene. Hvis man derimot selger et bilde man har tatt på egenhånd så er det snakk om å selge bruksrett over en avtalt periode. Men som sagt jeg vet ikke hvordan dette fungerer.

Lenke til kommentar
killertomato skrev (6 minutter siden):

Jeg er usikker på hvordan det juridiske rundt dette fungerer. Jeg har hørt fra andre at om man jobber på bestilling fra en oppdragsgiver så er det han som får rettighetene. Hvis man derimot selger et bilde man har tatt på egenhånd så er det snakk om å selge bruksrett over en avtalt periode. Men som sagt jeg vet ikke hvordan dette fungerer.

Det juridiske er heller ikke jeg helt sikker på. I praksis har det liten betydning, og ikke noe du trenger å bekymre deg over. Du vil som fotograf uansett sitte på åndsverket.

Denne siden forklarer sikkert dette greit: https://robinlund.no/bildebruk-og-bilderettigheter/#:~:text=Blogg-,Bildebruk og bilderettigheter,den som formidler fotografens rettigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...