Gå til innhold

Spesiell situation - Lureri?


ltdata

Anbefalte innlegg

Itdata: om noe er for godt til å være sant, er det av og til ikke det. Jeg ville gitt han mer personlige opplysninger om deg selv, slik at du sikrer din 40% gevinst. Om han ber om et gebyr på 1000 dollar er det bare å betale, slikt er veldig vanlig og det tar bare et par dager så sitter du igjen med en god slump penger. 

 

Det er faktisk veldig normalt at rike folk fra Asia tar kontakt med nordmenn på LinkedIn for aksjetips,  og gir dem gevinst på rundt 50% som du sier. Dette er fordi nordmenn er kjent til å være kunnskapsrike folk som er ærlige og redelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ltdata skrev (På 17.7.2020 den 22.41):

Har blitt kontaktet på e-post av en person fra Thailand. Han har gitt meg linkedin-profil som virker å være legit. 
Ikke typisk svindler-epost med linker og dårlig engelsk. 

Denne personen ønsker at jeg skal forvalte formuen hans. (1 million+), ved å fortelle ham hvilke aksjer han bør kjøpe. Han lover meg 40%! av det som eventuelt blir profitt. Det er i følge ham ingen nedside for meg hvis porteføljen taper penger.

Jeg tenker at det er 40% høres utrolig mye ut. For godt til å være sant. Og så er spørsmålet om man noengang får betalt?
 
Men hva er risikoen? I verste fall får jeg ikke betalt noe, men jeg har bare gitt noen aksjetips til en person. Ikke snakk om noen pengeoverføringer eller liknende, kun bare fortelle hvilke aksjer han skal kjøpe til en portefølje. 

Hva tenker dere om dette?

Svindel ja.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Vel vil ikke akkurat kalle det rik, men personen holdt det han lovet. Så sett i ettertid er jeg glad jeg stolte på min egen magefølelse og fulgte det videre. Vil jo ikke anbefale det på generell basis selvsagt, men følte denne casen var mer troverdig enn det man leser om i media

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
9 minutes ago, ltdata said:

Vel vil ikke akkurat kalle det rik, men personen holdt det han lovet. Så sett i ettertid er jeg glad jeg stolte på min egen magefølelse og fulgte det videre. Vil jo ikke anbefale det på generell basis selvsagt, men følte denne casen var mer troverdig enn det man leser om i media

Jeg tror ikke på deg.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja det er egentlig ikke så mye å si som ikke allerede har blitt sagt, men personen overførte 40% av profitt for i år for ikke lenge siden da det var en del av avtalen.
Samarbeidet startet i april og har vært heldig med børsen siden da til nå. Jeg regner med det ikke er svindel for personen har ikke krevd noe opplysninger eller noen form for forskuddsbetaling, depositum el.liknende. Summen er av den størrelse at jeg ikke kan tenke meg noen vil frivillig bruke det som noe lokkemiddel etc.. Vi fortsetter samarbeidet også neste år.

Jeg kan jo ikke 100% utelukke at det ikke er svindel, men nå er det så mye som tyder på at det ikke er det.

Jeg har i såfall hatt utrolig flaks, for oddsen for dette er vel samme som å vinne i lotto eller liknende.

En av faktorene som gjorde personen troverdig for meg var at han sendte meg kvittering på kjøp av aksjer med antall+pris. Sjekket dette med hver eneste aksje og alt samsvarte med det jeg fikk tilsendt av dokumentasjon fra vedkommende.

Personen har vært en HODLER i BTC siden 2013 så kanskje det er grunnen til at pengene sitter løst?

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
ltdata skrev (22 minutter siden):

Jeg regner med det ikke er svindel for personen har ikke krevd noe opplysninger eller noen form for forskuddsbetaling, depositum el.liknende.

Det er jo ikkje sant. Han har vel krevd opplysninger som e-post, navn etc. Som du har gitt han før du startet denne tråden. Og kva var poenget med å starte denne tråden, når til tross for enorme varsellamper gjengitt her i tråden, valgte å hoppe i havet likevel?

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (8 timer siden):

Det er jo ikkje sant. Han har vel krevd opplysninger som e-post, navn etc. Som du har gitt han før du startet denne tråden. Og kva var poenget med å starte denne tråden, når til tross for enorme varsellamper gjengitt her i tråden, valgte å hoppe i havet likevel?

Han har mitt fornavn og epost-adresse og det er det som jeg i hvert fall bevisst har gitt av personlig info. Poenget var vel å høre hva andre mente om dette. Ikke nødvendigvis følge flertallets mening. Det gav meg også ideer om hva jeg burde være obs på. Hadde jeg brutt kontakten med denne personen tvert, som det ble anbefalt hadde jeg ikke hatt 100k i dag. 

Lenke til kommentar
ltdata skrev (2 minutter siden):

Han har mitt fornavn og epost-adresse og det er det som jeg i hvert fall bevisst har gitt av personlig info. Poenget var vel å høre hva andre mente om dette. Ikke nødvendigvis følge flertallets mening. Det gav meg også ideer om hva jeg burde være obs på. Hadde jeg brutt kontakten med denne personen tvert, som det ble anbefalt hadde jeg ikke hatt 100k i dag. 

Historien høres dessverre altfor utrolig ut til å være sann, at en vilt fremmed, skal tilby deg 40% av en fortjeneste, uten at du skal sitte med noe som helst risiko whatsoever, og det eneste du skal gjøre er å gi tips.... Sorry as, jeg klarer ikke tro det, og mitt tips til deg, eller andre som får slike tilbud vil uansett være å avslå de, siden det mest sannsynlig er en form for svindel. 

Om det mot all formodning skulle være en sann historie, så har du hatt flaks, og gratulerer så mye med pengene :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Historien høres dessverre altfor utrolig ut til å være sann, at en vilt fremmed, skal tilby deg 40% av en fortjeneste, uten at du skal sitte med noe som helst risiko whatsoever, og det eneste du skal gjøre er å gi tips.... Sorry as, jeg klarer ikke tro det, og mitt tips til deg, eller andre som får slike tilbud vil uansett være å avslå de, siden det mest sannsynlig er en form for svindel. 

Om det mot all formodning skulle være en sann historie, så har du hatt flaks, og gratulerer så mye med pengene :) 

Takk! Det er hyggelig å høre. Føles nesten ubehagelig å nevne fordi jeg føler som du sier at dette er utrolig flaks og ikke fortjent å få en slik stor fortjeneste.

Som du sier forstår jeg at det er vanskelig å tro på, men det er faktisk sant. Men hjelper sikkert ikke at jeg sier det igjen.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (Akkurat nå):

Takk! Det er hyggelig å høre. Føles nesten ubehagelig å nevne fordi jeg føler som du sier at dette er utrolig flaks og ikke fortjent å få en slik stor fortjeneste.

Som du sier forstår jeg at det er vanskelig å tro på, men det er faktisk sant. Men hjelper sikkert ikke at jeg sier det igjen.

Hehe, nei. Det hjelper ikke stort. Det er et anonymt forum, hvor det er meget lett for hvem som helst å bare finne på en slik historie. Nå er det heller ikke en rettsal, slik at du trenger heller ikke bevise eller sannsynliggjøre at historien faktisk er sann.   

Det som er litt skummelt med historien din, er at enkelte kan bli "inspirert" til å tro at lignende svindler ikke er svindel, slik at du indirekte kan bidra til at noen andre blir lurt, fordi de blir inspirert av din flaks, men som sagt, folk må lære seg at dersom noe er for godt til å være sant, så er det mest sannsynlig ikke sant. 

Har du ingen kvaler med å ta imot pengene? Jeg for min del ville aldri tatt de imot... Ikke vet jeg hvor de kommer fra, ikke vet jeg hvilke folk jeg har å gjøre med, og det er ingen kontrakter eller avtaler til grunn, som jeg ville sett på som elementært i enhver utveksling av tjeneste for motytelse. Kanskje er jeg bare feig, men worst case så har du tatt imot 100k fra en eller annen yakuza dude, som straks skal besøke norge og mener du skylder han en tjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 minutter siden):

Hehe, nei. Det hjelper ikke stort. Det er et anonymt forum, hvor det er meget lett for hvem som helst å bare finne på en slik historie. Nå er det heller ikke en rettsal, slik at du trenger heller ikke bevise eller sannsynliggjøre at historien faktisk er sann.   

Det som er litt skummelt med historien din, er at enkelte kan bli "inspirert" til å tro at lignende svindler ikke er svindel, slik at du indirekte kan bidra til at noen andre blir lurt, fordi de blir inspirert av din flaks, men som sagt, folk må lære seg at dersom noe er for godt til å være sant, så er det mest sannsynlig ikke sant. 

Har du ingen kvaler med å ta imot pengene? Jeg for min del ville aldri tatt de imot... Ikke vet jeg hvor de kommer fra, ikke vet jeg hvilke folk jeg har å gjøre med, og det er ingen kontrakter eller avtaler til grunn, som jeg ville sett på som elementært i enhver utveksling av tjeneste for motytelse. Kanskje er jeg bare feig, men worst case så har du tatt imot 100k fra en eller annen yakuza dude, som straks skal besøke norge og mener du skylder han en tjeneste.

Jeg forstår, men måtte jo bare fortelle hvordan det endte som jeg hadde lovet. Håper for all del ikke jeg har inspirert andre til å ta noen sjanser.

Min case var kanskje litt annerledes enn typisk som kanskje er en tilfeldig mail til en person. 
Det du sier på slutten har jeg også tenkt på. Kan si det slik at jeg kommer ikke røre de pengene på lang tid. Personen vil faktisk møte meg til neste år. Personen sier han vanligvis reiser mye til ulike land i forbindelse med jobben sin.
Regner med dette vil få varsellampene til endel her på forumet til å lyse opp :)

Nei nå er jeg litt lei av hele greia. Håper det går bra.
 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...