Gå til innhold

White lives matter - kva er galt med det?


Anbefalte innlegg

Rawls skrev (17 minutter siden):

Likevel bør man ha en veldig høy takhøyde og i dette tilfelle så syntes jeg WLM som et budskap er så vagt at det ikke bør føre til en direkte utestengelse, men dette er mer en magefølelse jeg har nå. Jeg aner ikke hva jeg hadde gjort hvis jeg var i ledelsen i Manchester City.

Derimot ytringer som er gjort utenfor stadion bør ikke kunne føre til utestengelse.

Dette blir litt på siden av hoveddiskusjonen, men jeg som bruker altfor mye av livet mitt på engelsk fotball kan forklare litt :) 

Takhøyden i Premier League er i utgangspunktet høy, men etter flere rasismeskandaler og hendelser de siste årene har de gått strengere til verks og det er nå omtrent nulltoleranse. Enhver rasistisk ytring eller handling i forbindelse med kampene fører til utestengelse både fra "egen" klubb, og i mange tilfeller fra Premier League i sin helhet.

Noen har også blitt utestengt for rasistiske ytringer mot spillere eller andre supportere på sosiale medier. Dette skjer naturligvis "utenfor stadion", men fortsatt i forbindelse med fotballen og gjerne i navnet til en klubb. Det vil hverken ligaen, klubbene eller den store majoriteten supportere assosieres med. Hvis slike ting ikke får noen konsekvenser som for eksempel utestengelse vil man aldri få bukt med problemet, så jeg er veldig glad for at de tar det alvorlig. 

Denne Burnley-supporteren (ikke City) det er snakk om her ble naturligvis utestengt, som er helt på sin plass for en slik handling i denne konteksten etter min mening. Mannen hadde også vært utestengt tidligere på grunn av vold og er kjent fra det (lille) høyreekstreme hooligan-miljøet rundt Burnley. 

England har ikke på langt nær det samme problemet med hooliganisme og vold som for 25-30 år siden, men de siste årene har hat som rasisme og homohets skjedd oftere og oftere i forbindelse med fotballen. Det tenker jeg dessverre speiler samfunnets utvikling. Setter man opp en tidslinje med brexit, oppblussing av flere ytre-høyregrupper som EDL pluss økt polarisering og sammenligner med det økende antallet hatefulle ytringer så vil de korrellere med hverandre. 

Fotballen er en familieidrett i England så de har et ansvar for å ta rasisme og annet hat på det sterkeste alvor. Ligaen kjører kampanjer mot rasisme og homohets hele tiden. Samtlige klubber har også egne kampanjer, og også flere supportergrupper tar tydelige standpunkt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Wakanda4ever said:

 

 

 

Quote

Når det blir likhet for loven for alle så er det ingen som trenger å promotere BLM.

Forskjellsbehandling trenger du ikke gå til hudfarge for å finne. Det foregår i alle nivåer og plan. Men igjen folk ser som regel bare sin egen greie aka hudfarge.
 

Quote

 

En ting du mangler i din forståelse av problemet er rotårsaken til problemet

Ja det er endel kriminalitet i svarte nabolag, ja svarte er overrepresentert i fengsler og i antall stopp og søk av politiet. Men du spør ikke deg selv hvorfor?

 

Jeg mangler i min forståelse? Merkelig når du ikke har spurt meg om det. Jeg tenker heller du mener "en ting du ikke forklarer årsakene til".

Jeg forstår selvsagt hvorfor det er mer kriminalitet i noen nabolag med majoritet av mørk hudfarge eller i enkelte landsdeler/områder med mange arbeidsledige og fattige hvite. Jo det forstår jeg veldig godt, men det betyr ikke at politiet er rasister fordi man arresterer flere av disse enn mennesker i fasjonable strøk.

Quote

årsaken er systematisk diskriminering som avler fattigdom, segregering og til slutt kriminalitet. Spør enhver i ghettoen om de kan starte lovlydig arbeid og muligheten for en god utdanning og de vil selvfølgelig ta den. Når deres foreldre ikke har muligheten til å gi barna en fremtid med god skolegang, riktig ernæring, og trygt nabolag, så skaper det bare tapere i generasjoner etter generasjoner. 
fengsler i USA er privatiserte og de trenger innsatte for å få økonomien til å fungere. Det fengsles svært mange svarte for ingen grunn.

Saken er at dette ikke er unikt for svarte nabolag, men finner det også i hvite fattige strøk. Men man ser at det er et overtall av svarte i dette helt klart men det betyr ikke nødvendigvis at det er rasistisk motivert så lenge det faktisk rammer flere hudfarger.

Quote

ofte er det politiet som provoserer frem arrestasjoner. Du kan se uttalige videoer om dette. Det har dukket opp såkalte «auditors» som filmer politiet for å få frem at de har grunnlovsbeskyttede rettigheter ovenfor politiet.

Jeg ser også videoer hvor mennesker har med seg kameraer med hensikt om å fremprovosere reaksjoner fra politiet som gjør at jeg er meget glad for at det norske Politet klokt nok valgte å holde seg unna demonstrasjonen utenfor stortinget nå for ikke lenge siden.

Quote

politiet i USA har svært lite utdanning og ofte er det dessverre ikke skikkede personer som blir politi.

Politi er ikke bare patruljerende politkonstabler men det antar jeg at du er klar over. Politiet består av alt fra politihøgskole (academy i USA) til mennesker med mastergrad, doktorgrad osv.

Når det gjelder å være patruljerende politi på gaten så er utdanningskrav lavt sammenlignet med hva en advokat må igjennom ja men utdanningsnivå alene er ikke nok til å si at man ikke er skikket. De får absolutt tilstrekkelig relevant utdanning og trening for oppgavene de skal utføre. Slik utdanning og trening kan selvsagt -alltid- være bedre. Det samme kan sies om forsvaret, brannvesen, ambulansepersonell, sykepleiere osv.

Quote

dette i kombinasjon med raseprofilering, det at hvite bruker sine «hvite privilegier» og kan ringe politiet for å ta deg for ingenting gjør det svært farlig å være svart i USA. Selv hvite venstreorienterte benytter denne muligheten, se video der en svart fugletitter ber en dame om å holde hunden i bånd i parken og hva skjer så

All makt kan misbrukes og det skjer i alle former. Jeg vet om flere som har mistet jobb pga. urettmessig anklage om rasisme på jobb samt det samme ift. påstått seksuell trakassering.  Dette er i aller høyeste grad maktmisbruk.

Nå er ikke alltid politiet så dumme som du tror. Jeg har sett mange hendelser hvor kvinner eks. ringer politiet for å forsøke å få mannen arrestert for vold mot henne hvor det er hun som har vært volderlig eller kommer med falske anklager. Hvor så politiet lett avslører at dette er et forsøk på maktmisbruk fra kvinnen og det samme skjer i slike saker du nevner.

Jeg har ikke sett videoen men jeg vet at rasisme forekommer i alle former mot alle hudfarger. Være seg om en innbygger i thailand får en nordmann arrestert (politiet i thailand kan eks. utvise rasistiske holdninger mot hvite turister/expats) eller en hvit kvinne i USA gjør det samme. 
 

Quote

 

dette har opphav i at det ikke var lenge siden svarte i USA ikke hadde lov til å gå på samme skole som hvite, svarte som tjenestegjorde i 2 verdenskrig ble ikke tatt imot som krigshelter i motsetning til sine hvite medsoldater.

Når du blir bedt om å klare deg selv i et samfunn bakbundet, strevende og blir spurt om hvorfor du henger etter andre (hvite) som har alt tilrettelagt for dem, så sier det seg selv at spillet er rigget.

 


Alle forstår opphavet og alle kjenner til opphavet. Det er ikke lenge siden Samer i Norge ble utsatt for diskriminering på bakgrunn av at de ble sett på som "uønsket" i vårt land. Jeg regner med at du kjenner vår egen historie like godt? Poenget er at en eller annen gang må man tenke at historie er historie. 
Hatkriminalitet som skjedde or 50-100 år siden er noe som skjedde for 50-100 år siden.

Det er trist og tragisk og vi kan alle være glad for at vi ikke opplevde det selv, men det er ikke den hverdagen vi har i dag. Mennesker som hater eller misliker deg av en eller annen grunn vil du finne over alt.

Når det gjelder "spillet er rigget" så går det evt. langt utenfor hudfarge og den slags men mennesker har en tendens til å tenke at bare fordi man selv opplever det så gjelder det bare dem eller deres gruppering el.

EDIT:
Jeg har nå sett på videoen og jeg seri ikke at politiet har gjort noe rasistisk her? Damen kan oppfattes som mentalt ustabil og ikke alle mennesker liker å få et kamera opp i ansiktet helt uprovosert, uavhengig av mental tilstand. Dette kan igjen føre til merkelig oppførsel. Forløpet er  ukjent men det er ting som tyder på at denne filmingen og det damen kan ha oppfattet som "stalking" kan ha pågått i noe tid før filmklippet vi får se men resultatet er uansett klart.

Om en dame kommer bort til meg i parken og sier
"Sir, please stop recording me" (tiltaler vedkommende med Sir).
Så ville jeg helt naturlig forsøkt å fjerne meg fra vedkommende fremfor å begynne en verbal konfrontasjon med noen som helt klart er sterkt brydd av at jeg filmer henne.

Personlig synes jeg timingen er litt merkelig og det virker fremprovosert.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Snikpellik said:

England har ikke på langt nær det samme problemet med hooliganisme og vold som for 25-30 år siden, men de siste årene har hat som rasisme og homohets skjedd oftere og oftere i forbindelse med fotballen. Det tenker jeg dessverre speiler samfunnets utvikling. Setter man opp en tidslinje med brexit, oppblussing av flere ytre-høyregrupper som EDL pluss økt polarisering og sammenligner med det økende antallet hatefulle ytringer så vil de korrellere med hverandre.

Fotballen er en familieidrett i England så de har et ansvar for å ta rasisme og annet hat på det sterkeste alvor. Ligaen kjører kampanjer mot rasisme og homohets hele tiden. Samtlige klubber har også egne kampanjer, og også flere supportergrupper tar tydelige standpunkt.

Hvor mer de prøver, hvor verre vil problemet bli. Rasister slutter ikke å bli rasister om du plasserer BLM slagord overalt og prøver å ruinere livene deres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, superfastjellyfish said:

Problemer med "all lives matter" er at det ikke er en sosial bevegelse for rettferdighet i seg selv: Det er en motbevegelse til BLM, som ikke hadde eksistert uten BLM.

Det blir mer en påminnelse om at alle liv betyr noe. Folk er lei av å bli prakka på BLM overalt, når det er ingen som har sagt at svarte liv ikke betyr noe, ei heller har de vært av mindre verdi siden de fikk likestilling. Medieskapt raseri hele greia, og folk går fem på.

 

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 7
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Tåkefyrste said:

Det blir mer en påminnelse om at alle liv betyr noe. Folk er lei av å bli prakka på BLM overalt, når det er ingen som har sagt at svarte liv ikke betyr noe, ei heller har de vært av mindre verdi siden de fikk likestilling. Medieskapt raseri hele greia, og folk går fem på.

Ja, stakkars, det har jo faktisk vart i flere måneder.
Nei, alt har jo vært fine and dandy etter det amerikanske lovverket åpnet for at tingene de stjal fra Afrika faktisk var mennesker, og ikke ting. 
Mediaskapt hele greia, se så fritt og  fint de likestillte menneskene henger her.

lynch.jpg.da0139f0b21391d655898e6f9f2a22a4.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

  

Tåkefyrste skrev (13 minutter siden):

Det blir mer en påminnelse om at alle liv betyr noe. Folk er lei av å bli prakka på BLM overalt, når det er ingen som har sagt at svarte liv ikke betyr noe, ei heller har de vært av mindre verdi siden de fikk likestilling. Medieskapt raseri hele greia, og folk går fem på.

 

Syns det er litt sykt å se "ingen som har sagt at svarte liv ikke betyr noe", eller påstander om at de har "fått" likestilling. Det er ikke videre vanskelig å finne eksempler på institusjonalisert diskriminering av svarte i USA. Du kan jo lese litt om voter suppression eller søke på economic mobility for african americans og se om du finner noe som skurrer. Eller du kan lese denne rapporten fra The Sentencing Project om du trenger litt mer empiri for å forstå at likestilling ikke er noe fargede i USA har "fått".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Atib Azzad said:

Ja, stakkars, det har jo faktisk vart i flere måneder.
Nei, alt har jo vært fine and dandy etter det amerikanske lovverket åpnet for at tingene de stjal fra Afrika faktisk var mennesker, og ikke ting. 
Mediaskapt hele greia, se så fritt og  fint de likestillte menneskene henger her.

lynch.jpg.da0139f0b21391d655898e6f9f2a22a4.jpg

Jeg antar at bildet ditt er minst 50 år gammelt, kanskje også 100 år.

Dette er også gammelt.

Quote

Davis' numbers have been refuted by other historians, such as David Earle, who cautions that true picture of Europeans slaves is clouded by the fact the corsairs also seized non-Christian whites from eastern Europe.[135] In addition, the number of slaves traded was hyperactive, with exaggerated estimates relying on peak years to calculate averages for entire centuries, or millennia. Hence, there were wide fluctuations year-to-year, particularly in the 18th and 19th centuries, given slave imports, and also given the fact that, prior to the 1840s, there are no consistent records. Middle East expert, John Wright, cautions that modern estimates are based on back-calculations from human observation.[136] Such observations, across the late 16th and early 17th century observers, account for around 35,000 European Christian slaves held throughout this period on the Barbary Coast, across Tripoli, Tunis, but mostly in Algiers. The majority were sailors (particularly those who were English), taken with their ships, but others were fishermen and coastal villagers. However, most of these captives were people from lands close to Africa, particularly Spain and Italy.[137] This eventually led to the bombardment of Algiers by an Anglo-Dutch fleet in 1816.[138][139]


Man skal lære av historien, ikke leve i fortiden.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke nektet for at andre folk også har vært slaver.
Poenget er at det er ignorant å si at ting har vært i orden etter man avskaffet slaveriet.
Men tåkefyrste mente kanskje Civil rights act fra 1964 når hen sa 'etter de fikk likestilling'.
Jeg vet ikke om Wharlest Jackson følte seg særlig fri eller likestillt når han fikk en bilbombe over seg, man kan jo undre seg over hvorfor han så noe poeng i å jobbe for NAACP, når tåkefyrste kan forsikre oss om at ingen har noen illvilje mot svarte, etter lovverket ble endret, noen burde si ifra til FBI også, som har 109 lignende saker, hvor kun to er løst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skal vi bare ignorere det at Storbritannia og Nederland gikk til krig for å stanse slaveriet av europeiske kristne i 1816, omtrent 16 år før Storbritannia selv ulovliggjorde slaveri? Og nei, vi teller ikke ulovliggjørelse av slavehandel som ulovliggjøring av slaveri, med tanke på at flere hundre tusen slaver i UK ikke var frie før i 1834. Nederland ventet jo enda lenger før de ulovliggjorde slaveri i sine kolonier. 

Det nærmeste vi kommer til en krig for å frigjøre afrikanske slaver er vel gjerne den amerikanske borgerkrigen? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rawls skrev (4 timer siden):

BLM er ikke bare at de mottar mer politivold og maktmisbruk, men at de mottar mer på grunn av deres hudfarge. Hvis det i det hele tatt finnes saker hvor en person har mottatt politivold fordi personen er hvit i USA, så kan det ikke være mange. Hvorfor ikke latin amerikanere får samme oppmerksomhet vet jeg ikke.

Jeg syntes det gir mening å diskutere politivold rettet mot bestemte grupper som opplever mer av det og jeg finner ingen gode grunner til hvorfor hvite mennesker passer inn her. Men selvfølgelig må man passe på at man ikke blir for opptatt av disse gruppene og man må ikke kategorisere all politivold mot svarte som rasistisk. 

 

Når det gjelder reaksjonen på at folk bruker WLM, så syntes jeg som hovedregel det er bedre å ignorere det enn å fordømme det. Hvis dette bare blir brukt av høyreekstreme, så tenker jeg at hvis de må skjule sitt budskap gjennom å bruke meningsløst setning, så får de bare gjøre det. Jeg har likevel mer sympati for at klubbene fordømmer dette, da jeg ikke syntes det passer seg i en fotballkamp. Da tror jeg det gir mer mening å se hvem som bruker dette budskapet til vanlig og hvorfor brukes det.

Svarte er litt meir utsatt i USA når det kjem til kontroll, bli straffet for forseelser, osv.
Snakker vi om ekstrem politivold (unødvendige drap osv), så er alle grupper meir eller mindre like utsatt. 
Når politiet ryker ut til alvorlig krim i USA, sjansen at svart person blir drept er 24%, men det er 20% for kvitt pers. Det ER forskjell. Men er det stor nok forskjell for at BLM skal konsentrere kun på svarte liv? Istedenfor protesterer mot politivold generelt?

Det stemmer at 50% av drepte av politiet av svarte. Mens de utgjør kun 13% av befolkningen. Men så står jo de 13% for 50% av drap i USA. Så det går opp i opp. 

Ser du på alle tall og fakta, så er alle grupper like utsatt for grov politivold. 
Svarte er meir utsatt for "forfølgelser". På ingen måte er det greit, men BLM velger å konsentrere seg om andre ting enn det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

.

Forskjellsbehandling trenger du ikke gå til hudfarge for å finne. Det foregår i alle nivåer og plan. Men igjen folk ser som regel bare sin egen greie aka hudfarge.
 

Jeg mangler i min forståelse? Merkelig når du ikke har spurt meg om det. Jeg tenker heller du mener "en ting du ikke forklarer årsakene til".

Jeg forstår selvsagt hvorfor det er mer kriminalitet i noen nabolag med majoritet av mørk hudfarge eller i enkelte landsdeler/områder med mange arbeidsledige og fattige hvite. Jo det forstår jeg veldig godt, men det betyr ikke at politiet er rasister fordi man arresterer flere av disse enn mennesker i fasjonable strøk.

Saken er at dette ikke er unikt for svarte nabolag, men finner det også i hvite fattige strøk. Men man ser at det er et overtall av svarte i dette helt klart men det betyr ikke nødvendigvis at det er rasistisk motivert så lenge det faktisk rammer flere hudfarger.

Jeg ser også videoer hvor mennesker har med seg kameraer med hensikt om å fremprovosere reaksjoner fra politiet som gjør at jeg er meget glad for at det norske Politet klokt nok valgte å holde seg unna demonstrasjonen utenfor stortinget nå for ikke lenge siden.

Politi er ikke bare patruljerende politkonstabler men det antar jeg at du er klar over. Politiet består av alt fra politihøgskole (academy i USA) til mennesker med mastergrad, doktorgrad osv.

Når det gjelder å være patruljerende politi på gaten så er utdanningskrav lavt sammenlignet med hva en advokat må igjennom ja men utdanningsnivå alene er ikke nok til å si at man ikke er skikket. De får absolutt tilstrekkelig relevant utdanning og trening for oppgavene de skal utføre. Slik utdanning og trening kan selvsagt -alltid- være bedre. Det samme kan sies om forsvaret, brannvesen, ambulansepersonell, sykepleiere osv.

All makt kan misbrukes og det også skjer i alle former. Jeg vet om flere som har mistet jobb pga. urettmessig anklage om rasisme på jobb samt det samme ift. påstått seksuell trakassering.  Dette er i aller høyeste grad maktmisbruk.

Nå er ikke alltid politiet så dumme som du tror. Jeg har sett mange hendelser hvor kvinner eks. ringer politiet for å forsøke å få mannen arrestert hvor de lett avslører at dette er et forsøk på maktmisbruk fra kvinnen og det samme skjer i slike saker du nevner.

Jeg har ikke sett videoen men jeg vet at rasisme forekommer i alle former mot alle hudfarger. Være seg om en innbygger i thailand får en nordmann arrestert (politiet i thailand kan eks. utvise rasistiske holdninger mot hvite turister/expats) eller en hvit kvinne i USA gjør det samme. 
 


Alle forstår opphavet og alle kjenner til opphavet. Det er ikke lenge siden Samer i Norge ble utsatt for det diskriminering på bakgrunn av at de ble sett på som "uønsket" i vårt land, poenget er at en eller annen gang må man tenke at historie er historie. 

Hatkriminalitet som skjedde or 50-100 år siden er noe som skjedde for 50-100 år siden. 
Når det gjelder "spillet er rigget" så går det evt. langt utenfor hudfarge og den slags men mennesker har en tendens til å tenke at bare fordi man selv opplever det så gjelder det bare dem eller deres gruppering el.

Jeg sier i din forståelse siden du bevist velger å ikke forklare årsaken men går løs konsekvensene. Hvis du er klar over det så hvorfor argumentere rundt?

Det er helt klart og uten noe tvil overrepresentasjon av politiovergrep i USA mot svarte. Det finnes nok statistikk og uavhengig rapporter på dette, både i fattige og helt vanlige områder. Om det ikke er rasisme så vet jeg ikke hva du kaller det. 
 

Politi som er patruljerende er de borgerne vanligvis møter på i ulike situasjoner. Om disse er dårlig trent og ansetter folk over lav sko så spiller det ingen rolle hvilke utdanning og nivå andre politienheter besitter, folk dømmer politi uti fra hvem de møter på gata først og fremst.

3-6 måneder på police academy er ikke nok utdanning for folk som har tillatelse til å ta liv!

og ja de har veldig lite utdannelse i forhold til mange land, bare å sammenligne med Norge og norsk politi sin utdannelse.

La oss holde oss til tema vi diskuterer black lives matter/all lives/white lives. Her blandes det litt av hvert.

når det gjelder hvordan hvite kvinner bruker sine privilegier mot svarte og andre minoriteter så har dette fått eget navn disse kvinnene blir kalt  for «Karen». Litt synd at det går utover andre vanlige kvinner med det navnet, men det sier noe om fenomenet.

om samer har blitt behandlet dårlig så er det selvfølgelig galt og skal ikke skje, er det noe folk ikke er klar over og vi trenger fokus på det så må Samis lives matter bevegelse til og de får min støtte!

om ting har skjedd for 100 år siden og det påvirker livene til folk fortsatt så er det ikke historie som bare skal glemmes. Verden er full av problemer så la oss takle ett om gangen og finne rotårsaken før vi kaster på med tiltak.

Alle møter på fordommer og diskriminering en gang i livet, men hvis du konstant møter på det og folk nærmest har det som vane på grunn av hudfargen så er det litt ille skulle man tro. Hvis du har vanskeligheter med å sympatisere med det og skal lete etter unnskyldninger om at alle har det ille så kan jeg ikke snakke fornuftig med deg. Jeg erkjenner alle de tingene du snakker om, men hvis du ikke har fått med deg lidelsene til svarte i USA gjennom tidene frem til idag, Og som nå har fått oppmerksomhet i form av BLM bevegelsen, og ikke bryr deg, så kan du i det minste la være å tale imot. 

 

Endret av Wakanda4ever
  • Liker 3
Lenke til kommentar
aomt skrev (2 minutter siden):

Det stemmer at 50% av drepte av politiet av svarte. Mens de utgjør kun 13% av befolkningen. Men så står jo de 13% for 50% av drap i USA. Så det går opp i opp. 

Men det er ikke drapsmenn som blir drept, det er blandt annet ubevæpnede, ikke-voldelige uskyldige.

Statistikken din om drapsmenn er irrelevant med mindre du kan dokumentere at det er drapsmenn politiet skyter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (4 timer siden):

Problemet med utsagnet er at man da har misforstått helt hva Black lives matter handler om. 

BLM handler om at ALLE skal behandles likt, og derfor blir folk litt sjokket når folk går rundt å sier White lives matter fordi det er jo ingen forskjell på budskapet som BLM har. Men det blir også tolket som at det kun er hvite som betyr noe, noe jeg godt kan forstå da det som regel er folk på ytre høyrefløy som faktisk bruker det. 

Men, igjen, ALLE betyr noe. 

Så BLM - alle betyr noe. WLM - kun kvite betyr noe. Korleis kan det ha seg? Vi bytter ut kun farge. 

Kva med No life matter until BLM? Altså, ein kan vri og finne opp meninger, men setningen sier jo rett ut, "ingen betyr noe, så lenge svarte ikkje betyr noe". 

Kvifor ikkje gå med ein gong med ALL life matter? Då sier setningen rett ut, ALLE er verdt noe. ALLE bør behandles likt.

Til slutt (gjelder spesielt i USA), kva med alle poster (tagget BLM) der folk oppfordrer/går kun på kaffe/barber /butikker+++ eid av svarte, men ikkje kvite/asiatere/latinos. Igjen, det er rett ut - la oss støtte svarte, men dritt i resten.

Det er alt annet enn lik behandling. Du velger å ha frokost hos "A" kun fordi han er svart. Du går forbi "B", fordi han er kvitt. Selv om "B" kan (ikkje nødvendigvis!) være bedre og/eller billigere? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, nirolo said:

Så at 6 millioner jøder døde under 2. verdenskrig burde egentlig ikke nevnes, for det er ingen ting mot de 66(?) millioner andre som døde? Eller blir det anderledes?

Selvfølgelig er det et stort problem. 

Men ifølge statistikken dør langt flere uskyldige hvite i politivold enn svarte gjør. 
Jeg, som ikke har rasistiske holdninger, mener at et uskyldig liv er verdt like mye enten personen er svart, brun eller hvit... 
Langt flere uskyldige hvite drepte i politivold et større problem enn færre svarte drepte i politivold, selv om begge deler er seriøse problemer. 
 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Atib Azzad said:

Nei, alt har jo vært fine and dandy etter det amerikanske lovverket åpnet for at tingene de stjal fra Afrika faktisk var mennesker, og ikke ting. 
Mediaskapt hele greia, se så fritt og  fint de likestillte menneskene henger her.

lynch.jpg.da0139f0b21391d655898e6f9f2a22a4.jpg

Det er ikke helt riktig. Amerikanerne stjal ikke mennesker fra Afrika, de kjøpte dem fra andre afrikanere som hadde tatt dem til fange og solgte dem. Det er jo selvfølgelig moralsk galt å kjøpe og selge slaver, men det forandrer ikke det faktum at dette var vanlig på den tiden. 

Og bildet ditt - hvilket årstall er det fra? Og hva har det med situasjonen å gjøre i USA idag? 
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
30 minutes ago, nirolo said:

Men det er ikke drapsmenn som blir drept, det er blandt annet ubevæpnede, ikke-voldelige uskyldige.

Statistikken din om drapsmenn er irrelevant med mindre du kan dokumentere at det er drapsmenn politiet skyter.

Det finnes folk som blir drept av politiet når de ikke gjør noe galt - men dette er unntakene. De aller fleste politiskytingene oppstår som følge av at politiet rettmessig forsvarer seg mot den mistenktes voldelige handlinger. 

Og at en person er ubevæpnet betyr ikke at de ikke kan være en dødelig trussel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, Omnia vincit amor said:

BLM handler om at ALLE skal behandles likt, og derfor blir folk litt sjokket når folk går rundt å sier White lives matter fordi det er jo ingen forskjell på budskapet som BLM har. Men det blir også tolket som at det kun er hvite som betyr noe, noe jeg godt kan forstå da det som regel er folk på ytre høyrefløy som faktisk bruker det. 

Black Lives Matter = Alle skal behandles likt
White Lives Matter = Bare hvite liv betyr noe

Det høres inkonsekvent ut. 

Quote

inkonsekvent
som ikke følger samme prinsipper, selvmotsigende være inkonsekvent i bruken av "frem" og "fram"

Inkonsekvent er det som motsier seg selv eller er ulogisk.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, debattklovn said:

Det er ikke helt riktig. Amerikanerne stjal ikke mennesker fra Afrika, de kjøpte dem fra andre afrikanere som hadde tatt dem til fange og solgte dem. Det er jo selvfølgelig moralsk galt å kjøpe og selge slaver, men det forandrer ikke det faktum at dette var vanlig på den tiden. 

Og bildet ditt - hvilket årstall er det fra? Og hva har det med situasjonen å gjøre i USA idag? 
 

For at kjøp og handel av andre mennesker skal være legitim, så må vel mennesket som selges kanskje gi sin velsignelse til kjøper og selger? Trafficking omtales vel sjeldent som kjøp og salg, selv om det teknisk sett kunne blitt beskrevet slik.

Bildet er fra 1892, 27 år etter USA ulovliggjorde slaveri.
Dersom du brukte øynene dine, ville du kanskje også finne at det var i relasjon til hva som ble sagt tidligere her også, og for å slippe å gå igjennom det en gang til, så er det ikke gitt at det var det 13e lovtilleget som ble siktet til, men kanskje Civil rights act fra 1964, eller noe annet, jeg vet ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (6 timer siden):

Så når du velktlegger vilkårlige linjer og ignorerer andre linjer i samme tekst, hva kaller vi det da? 

Det betyr ikke hva du tror det betyr, hvis ikke du har andre argument en å påpeke de "feilene" jeg liksom har gjort er ikke denne diskusjonen relevant. BLM, som jeg har påpekt i det inlegget er ikke løsningen på problemet til de svarte i USA, de vil bare gjøre tingene værre.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...