Gå til innhold

White lives matter - kva er galt med det?


Anbefalte innlegg

TMfrantic skrev (12 timer siden):

 

Tullprat. Så lenge du ikke starter en fysisk konfrontasjon/brytekamp med politiet så går det bra. Du må finne deg i å bli arrestert hvis du kommer med falske sedler. Det er en alvorlig forbrytelse.

Selvfølgelig har du noen sure epler i politistyrken(både her og i USA), men de aller aller fleste er gode mennesker med en særdeles tøff jobb.

 


...de aller fleste politifolk har ikke en tøff jobb.

Gartnere dør oftere av yrkesrelaterte ulykker enn politiet i USA -- og det er trafikkulykker som dreper flest politifolk.

Fiskere, hagearbeidere, sveisere, vaktmestre, bygningsledere, konstruksjonsarbeidere for høyhus, bønder som jobber med kveg og tungmaskineri, tømrere og flere andre yrker er farligere enn politiyrket.

Å være født farget gjør at du har større odds for å bli drept av politiet, enn oddsen for at politiet har for å bli drept i jobben.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut av X antall hundre/tusenvis av ulike yrker i USA er politibetjent det 16. mest farlige yrke. 
Det finnes ingen mengde med anti-politi bortforklaringer som forandrer på det faktum. 

Politiet gå inn i svært farlige situasjoner som er grunnen til at de er bevæpnet til tennene, med rifler i patruljebilene, pistoler på hofta i tillegg til tazer, pepperspray og i noen tilfeller angrepshunder. 



 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (17 minutter siden):

Ut av X antall hundre/tusenvis av ulike yrker i USA er politibetjent det 16. mest farlige yrke. 
Det finnes ingen mengde med anti-politi bortforklaringer som forandrer på det faktum. 

Politiet gå inn i svært farlige situasjoner som er grunnen til at de er bevæpnet til tennene, med rifler i patruljebilene, pistoler på hofta i tillegg til tazer, pepperspray og i noen tilfeller angrepshunder. 



 

Godt argument for ein våpenreform.. 

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (13 timer siden):

Men oftere enn i Singapor.    Derfor konkluderer vi....?

At det er større risiko for å bli harsellert med av politiet i USA, kontra i Norge. Som igjen med ein rasistisk undertone, som det er i landet, vil få følger som det vi såg med Floyd. Nåke vi ikkje ser i like stor grad i Norge. På bakgrunn av ein falsk seddel...

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
3 hours ago, Red Frostraven said:

Å være født farget gjør at du har større odds for å bli drept av politiet, enn oddsen for at politiet har for å bli drept i jobben.

Morsomt å lyve for at det skal passe din egen agenda?

 

48 Politi ble drept i 2019, og 41 døde i ulykker ------------ Dette av en politistyrke på rundt 700.000

235 Svarte ble drept av politiet i 2019 ------------- av en populasjon på ca 44.000.000

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Red Frostraven said:

-- og det er trafikkulykker som dreper flest politifolk.

Det er ikke riktig. Data fra 2009-2018 viser at to andre årsaker dreper flere politifolk. 
Job-related illness dreper 16.7% flere politi enn trafikkulykker. 
Skytinger dreper 50.8% flere politi enn trafikkulykker. 

Forøvrig må jeg si, det stinker anti-politi agenda av hele innlegget. 
Å si at folk i yrket som er det 16. mest farlige i hele USA "ikke har en tøff jobb" er rett og slett ganske faktaløst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Pallehysa said:

At det er større risiko for å bli harsellert med av politiet i USA, kontra i Norge. Som igjen med ein rasistisk undertone, som det er i landet, vil få følger som det vi såg med Floyd. Nåke vi ikkje ser i like stor grad i Norge. På bakgrunn av ein falsk seddel...

Det var ingen overraskelse.  Det er også større risiko i USA at du blir skadet av en baseball....

Sammenlignelsen er lite saklig.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Det var ingen overraskelse.  Det er også større risiko i USA at du blir skadet av en baseball....

Sammenlignelsen er lite saklig.  

Ja fordi det er meir baseballer i USA. På samme måte som det er meir polti i USA som oppfører seg som rævhol, kontra i Norge.. Sammenligningen er spot on. Og takk for ein fin analogi til å vise det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Pallehysa said:

Ja fordi det er meir baseballer i USA. På samme måte som det er meir polti i USA som oppfører seg som rævhol, kontra i Norge.. Sammenligningen er spot on. Og takk for ein fin analogi til å vise det..

Din logikk-

Det finnes mer kriminalitet i USA fordi det finnes mer svarte i USA.  

Svarte oppfører seg som rævhol, ikke sannt? De begår mer kriminalitet, ikke sannt?  
 

Eller blir det mer saklig å diskutere årsakene til at det sitter så mange svarte i femgsler, enn å bare hevde at svarte begår mer kriminalitet ?

Det finnes flere sider til saken, ingen av dem er enkelt.  Glemmer du nyansene, løser du aldri problemet 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (5 minutter siden):

Din logikk-

Det finnes mer kriminalitet i USA fordi det finnes mer svarte i USA.  

Svarte oppfører seg som rævhol, ikke sannt? De begår mer kriminalitet, ikke sannt?  
 

Eller blir det mer saklig å diskutere årsakene til at det sitter så mange svarte i femgsler, enn å bare hevde at svarte begår mer kriminalitet ?

Det finnes flere sider til saken, ingen av dem er enkelt.  Glemmer du nyansene, løser du aldri problemet 

Hjelpe meg for ein stråmann. Er det dine meininger du prøver å projisere på meg? Det er ikkje nåke eg står bak vertfall. Du får nesten svare deg sjøl. Siden dei spørsmåla du kjem med, tydeligvis ikkje var rettet på meg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Pallehysa said:

Hjelpe meg for ein stråmann. Er det dine meininger du prøver å projisere på meg? Det er ikkje nåke eg står bak vertfall. Du får nesten svare deg sjøl. Siden dei spørsmåla du kjem med, tydeligvis ikkje var rettet på meg..

Din påstand:

Det finnes mer politi i USA som er rævholer
 

Dette ligner denne påstanden:’

Svarte begår mer kriminalitet 

 

ingen av disse påstander gjør mer enn å promoterer ignoranse 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, jjkoggan said:

Ingen av disse påstander gjør mer enn å promoterer ignoranse 

Svarte begår mer kriminalitet enn hvite om man tar andel av befolkningen i betraktning. Dette er en gjenganger i absolutt alle vestlige land.

Hva promoterer mest ignoranse; Å opplyse om dette eller holde det hemlig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Tåkefyrste said:

Svarte begår mer kriminalitet enn hvite om man tar andel av befolkningen i betraktning. Dette er en gjenganger i absolutt alle vestlige land.

Hva promoterer mest ignoranse; Å opplyse om dette eller holde det hemlig?

Det er ingen grunn til å holde det hemlig men når  man ignorer årsakene og konteksten til slike fakta promoterer man ignoranse.  
 

Ingen saklig diskusjon om politiet eller svarte kan skje uten å diskutere kontekst og nyanse til hva som skjer og hvorfor det skjer.  

Endret av jjkoggan
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her er en video fra en BLM-protest i Chicago, som viser BLMs sanne intensjoner:
-BLM-bøller har med seg klesskift og skifter klær under protesten for å kunne angripe politiet anonymt
-Bøllene kastet fyrverkeri og brukte spissede PVC-rør mot politiet som beskyttet en statue mot hærverk
-Bøllene ramlet ikke tilfeldigvis over litt fyrverkeri som de brukte - de hadde planlagt det på forhånd og tok med nok fyrverkeri til å kaste kontinuerlig i lang tid på politiet. 
-Mange politibetjenter endte opp med skader og blant annet hjernerystelser som et resultat av denne terroraksjonen. 
 

 

Endret av debattklovn
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (27 minutter siden):

Her er en video fra en BLM-protest i Chicago, som viser BLMs sanne intensjoner:
-BLM-bøller har med seg klesskift og skifter klær under protesten for å kunne angripe politiet anonymt
-Bøllene kastet fyrverkeri og brukte spissede PVC-rør mot politiet som beskyttet en statue mot hærverk
-Bøllene ramlet ikke tilfeldigvis over litt fyrverkeri som de brukte - de hadde planlagt det på forhånd og tok med nok fyrverkeri til å kaste kontinuerlig i lang tid på politiet. 
-Mange politibetjenter endte opp med skader og blant annet hjernerystelser som et resultat av denne terroraksjonen. 
 

 

Dette er alvorlig. 

 

Dette spillet handler ikke lenger om rasisme. Det gjorde det før. Nei, dette spillet handler om vold mot politiet. De prøver å fjerne politiet. De prøver å overta USA.

 

Hvis demonstrantene lager en revolusjon, vil USA begå kollektivt selvmord. Jeg liker ikke Donald Trump noe stort bedre enn dere gjør, men jeg er bekymret for amerikanerne.

 

Selve navnet er på organisasjonen er ganske mistenkelig. "Black lives matter", det er ganske rasistisk. Det burde stå "all lives matter". Denne bevegelsen er ute av kontroll, og den kan bli ganske farlig. For hvis vi ikke slukker brannen, vil vi også brenne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, debattklovn said:

Navnet antyder jo at svarte liv ikke betyr like mye som andre liv slik situasjonen er nå. 
Men det er jo rett og slett ikke sant, ikke et fnugg av sannhet i det. 
 

Hvis det er så, hvorfor blir så mange imot slektninger som gifter seg med en annen rase?   Alle hvite jeg kjenner Som er imot det sier at de er imot det pga rasediskriminering   Alle svarte jeg kjemer som er imot det sier at det er pga kulturforskjeller

image.png.cae950c0a6cd1a6eff2b4e214c0525c8.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, jjkoggan said:

Hvis det er så, hvorfor blir så mange imot slektninger som gifter seg med en annen rase?   Alle hvite jeg kjenner Som er imot det sier at de er imot det pga rasediskriminering   Alle svarte jeg kjemer som er imot det sier at det er pga kulturforskjeller

Hva har det med saken å gjøre? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...