Gå til innhold

White lives matter - kva er galt med det?


Anbefalte innlegg

15 minutes ago, Pallehysa said:

Siden det er år 2020, og 80 år siden krigen, kva trodde du det skulle vært?

Om du har behov for etterpåklokskap for å forstå at jødene opplevde rasisme, så ville du ikke ha våknet opp før Hitler allerede har tatt makten.

Når du sier at sterke grupper ikke kan oppleve rasisme, så bruker du samme tankegang som hjalp Hitler få makten. Jøder er en sterk gruppe, de tåler og fortjener å miste litt makt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (3 timer siden):

"når det brukes i en setting ment for å undergrave eller latterliggjøre kampen mot rasisme"
Her synes jeg igjen mottaker må ta et ansvar for egen kognitiv evne. 

Tvert i mot synes jeg budskapet "All lives matter" gir et et signal om mangfold og at man ønsker å formidle at i tillegg til "black lives" at også "hvite, sorte, gule, røde" og hvem enn det måtte være. Hvordan man får dette til å bli mot "BLM" forstår jeg ikke, annet enn om det ligger noe annet i dette.

I mine øyne virker det heller som mottakeren er så innbitt på konflikt at de kjører over alt og alle fremfor å se hvem som faktisk står på deres side med et bredere budskap.

Det eneste fornuftige her er at "BLM" hadde sett på "ALM" som en alliert de tok i mot med åpne armer.

Dette gir ikke logisk mening for meg. Når budskapet "all lives matter" eller "white lives matter" i disse tilfellene blir fremsatt som en provokasjon, og ment som en provokasjon, er det på bakgrunn av et ønske om å splitte og sette folk opp mot hverandre - ikke arbeide sammen for likhet for alle eller et ønske om å bli med å protestere mot ulikhet. Ordene "all lives matter" gir i seg selv et signal om mangfold og enhet, men åpenbart ikke hvis man uttrykker dem som en protest eller hån mot BLM. 

Nå har jo også "all lives matter" over de siste årenes løp blitt assosiert med kritikk eller trolling av BLM-bevegelsen fra høyreekstreme og andre, så de fleste er klar over at det er provoserende å uttrykke dette i forbindelse med BLM. 

https://en.wikipedia.org/wiki/All_Lives_Matter
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=All Lives Matter (humorversjonen :p)

Cambridge expert explains why 'All Lives Matter' completely misses the point
It's a refrain that we've heard time and time again, but Dr Ali Meghji explains why responding to the Black Lives Matter movement in this way misses the mark
https://www.cambridge-news.co.uk/news/cambridge-news/cambridge-protests-all-lives-matter-18425709

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Nei ikke nød i USA nei. Men i Norge så er det noe galt om du ikke har råd til joggesko eller tv.

Langt i frå alle har råa til ny TV. Det er ikkje folkerett å eie ein ny TV heller. 
Ja, la oss kjempe at alle svarte i USA skal ha råa til ny TV, mens vi driter i barn i Afrika som dør av sult. BLM WTF!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aomt skrev (Akkurat nå):

Langt i frå alle har råa til ny TV. Det er ikkje folkerett å eie ein ny TV heller. 
Ja, la oss kjempe at alle svarte i USA skal ha råa til ny TV, mens vi driter i barn i Afrika som dør av sult. BLM WTF!

Tror du det er god oppdragelse som gjør at blitzere og antirasister ikke plyndrer Oslo City med det samme de er igang?

Eller er de redd for norsk ubevæpnet politi?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Dette gir ikke logisk mening for meg. Når budskapet "all lives matter" eller "white lives matter" i disse tilfellene blir fremsatt som en provokasjon, og ment som en provokasjon, er det på bakgrunn av et ønske om å splitte og sette folk opp mot hverandre - ikke arbeide sammen for likhet for alle eller et ønske om å bli med å protestere mot ulikhet. Ordene "all lives matter" gir i seg selv et signal om mangfold og enhet, men åpenbart ikke hvis man uttrykker dem som en protest eller hån mot BLM. 

Nå har jo også "all lives matter" over de siste årenes løp blitt assosiert med kritikk eller trolling av BLM-bevegelsen fra høyreekstreme og andre, så de fleste er klar over at det er provoserende å uttrykke dette i forbindelse med BLM. 

https://en.wikipedia.org/wiki/All_Lives_Matter

Cambridge expert explains why 'All Lives Matter' completely misses the point
It's a refrain that we've heard time and time again, but Dr Ali Meghji explains why responding to the Black Lives Matter movement in this way misses the mark
https://www.cambridge-news.co.uk/news/cambridge-news/cambridge-protests-all-lives-matter-18425709

I respons til nederste link. Kvite opplever rasisme i Afrika og Asia. Er du "feil" hudfarge enn landet du er i, så er det sjansen å oppleve rasisme. Så når han sier det finst ikkje er det heilt feil.
At vi skal konsentrere kun om BLM men ikkje om diskreminering av alle andre raser er også heilt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Gouldfan said:

Tror du det er god oppdragelse som gjør at blitzere og antirasister ikke plyndrer Oslo City med det samme de er igang?

Eller er de redd for norsk ubevæpnet politi?

Det er begge deler. Det er vesentlig lavere andel av nordmenn som vokser opp i miljøer hvor kriminalitet blir ansett som akseptabelt.

Og norsk politi er vesentlig bedre i å arrestere kriminelle enn de er i byene som opplevde opptøyer.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (43 minutter siden):

Om du har behov for etterpåklokskap for å forstå at jødene opplevde rasisme, så ville du ikke ha våknet opp før Hitler allerede har tatt makten.

Når du sier at sterke grupper ikke kan oppleve rasisme, så bruker du samme tankegang som hjalp Hitler få makten. Jøder er en sterk gruppe, de tåler og fortjener å miste litt makt.

Kva er det du babler om? Levde du før krigen? Så du har fått kunnskap om jødene og rasismen i ettertid? 

Etterpåklokskap - Kunnskap/klokskap som kommer etterpå/for seint

Ja min kunnskap om rasismen utført mot jødene kom for seint. Den kom etterpå. Eg levde ikkje under krigen, og det er ikkje nåke eg får gjort nåke med. 

Men mens eg lever, kan eg fint forstå at jødene opplevde rasisme. Klare fint å lese historiebøker. Klare også å forstå at "jew trash", er eit rasistisk begrep. Før og også nå. På samme måte som "white trash" er eit rasistisk begrep.

Og eg har aldri sagt at sterke grupper ikkje kan oppleve rasisme. Lær deg å lese, før du engasjerer deg i debatt!

Endret av Pallehysa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 minutter siden):

Det er begge deler. Det er vesentlig lavere andel av nordmenn som vokser opp i miljøer hvor kriminalitet blir ansett som akseptabelt.

Og norsk politi er vesentlig bedre i å arrestere kriminelle enn de er i byene som opplevde opptøyer.

Hvorfor tror du det er vesentlig høyere andel innbyggere i Norge som er lovlydige?

Du tror vi er bedre oppdragelse og mer redd for ubevæpnet politi?

Jeg skal gi deg et hint om du fortsatt tror det. Sosioøkonomiske årsaker, garantert...

Vi har lik rett til utdanning, vi har rett til legehjelp, vi har rett til trygd om vi blir syke eller mister jobben....

Dette er UHYRE, viktige saker, og disse sakene forklarer det meste.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pallehysa said:

Kva er det du babler om? Levde du før krigen? Så du har fått kunnskap om jødene og rasismen i ettertid? 

Etterpåklokskap - Kunnskap som kommer etterpå/for seint

Ja min kunnskap om rasismen utført mot jødene kom for seint. Den kom etterpå. Eg levde ikkje under krigen, og det er ikkje nåke eg får gjort nåke med. 

Men mens eg lever, kan eg fint forstå at jødene opplevde rasisme. Klare fint å lese historiebøker. Klare også å forstå at "jew trash", er eit rasistisk begrep. Før og også nå. På samme måte som "white trash".

Dette er hva du skrev
"kan eg ikkje annet enn å sjå på slike kommentarer, "white trash", som søppel av nåken skjelsord. Og ikkje nåke annet. Du har teoretisk sett korrekt, at det er rasisme. Men i settingen eg prøver å legge fram, ser eg ikkje det som eit samfunnsproblem. "

Nå sammenligner du "jew trash" med "white trash" og sier de er begge et rasistisk begrep.

Lenke til kommentar
aomt skrev (3 minutter siden):

At vi skal konsentrere kun om BLM men ikkje om diskreminering av alle andre raser er også heilt feil.

Jeg har ikke sett noen her hevde at "vi" ikke skal konsentrere oss om diskriminering av andre raser, men BLM er en bevegelse som først og fremst arbeider mot diskriminering av svarte og andre minoriteter, som jo er det mest presserende problemet i USA. Kreftforeningen jobber med sitt, det betyr ikke at de mener vi skal drite i andre dødelige sykdommer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (11 minutter siden):

Tror du det er god oppdragelse som gjør at blitzere og antirasister ikke plyndrer Oslo City med det samme de er igang?

Eller er de redd for norsk ubevæpnet politi?

Kva har norsk politi med saken å gjøre? BLM protester i Oslo også er redd for norsk ubevæpnet politi? 
Kva med å holde ein saklig diskusjon?

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (18 minutter siden):

Cambridge expert explains why 'All Lives Matter' completely misses the point
It's a refrain that we've heard time and time again, but Dr Ali Meghji explains why responding to the Black Lives Matter movement in this way misses the mark
https://www.cambridge-news.co.uk/news/cambridge-news/cambridge-protests-all-lives-matter-18425709

Dette er også Cambridge

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8460059/Cambridge-University-backs-academic-tweeted-White-Lives-Dont-Matter.html

Pluss "Abolish whiteness"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke sett noen her hevde at "vi" ikke skal konsentrere oss om diskriminering av andre raser, men BLM er en bevegelse som først og fremst arbeider mot diskriminering av svarte og andre minoriteter, som jo er det mest presserende problemet i USA. Kreftforeningen jobber med sitt, det betyr ikke at de mener vi skal drite i andre dødelige sykdommer. 

Så om BLM jobber for andre minoriteter (asiatere, latinos), kvifor ikkje skrive ALM? Kvifor konsentrere på BLM?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aomt skrev (3 minutter siden):

Kva har norsk politi med saken å gjøre? BLM protester i Oslo også er redd for norsk ubevæpnet politi? 
Kva med å holde ein saklig diskusjon?

Poenget er at vi var inne på hvorfor kriminalitet er forskjellig i Norge kontra USA.

USA har veldig mye feil i systemet sitt, og da må du se mer på politikken enn på raser og enkeltskjebner i fengsel osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Gouldfan said:

Hvorfor tror du det er vesentlig høyere andel innbyggere i Norge som er lovlydige?

Du tror vi er bedre oppdragelse og mer redd for ubevæpnet politi?

Jeg skal gi deg et hint om du fortsatt tror det. Sosioøkonomiske årsaker, garantert...

Vi har lik rett til utdanning, vi har rett til legehjelp, vi har rett til trygd om vi blir syke eller mister jobben....

Dette er UHYRE, viktige saker, og disse sakene forklarer det meste.

Skandinavia har vært trygt lenge før vi hadde lik rett til utdanning og rett til legehjelp og trygd.

Oppdragelse og et fungerende politi er mye viktigere enn velferdsordninger.

Historical_homicide_rate_in_Stockholm.sv

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Historical_homicide_rate_in_Stockholm.svg

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 timer siden):

Skandinavia har vært trygt lenge før vi hadde lik rett til utdanning og rett til legehjelp og trygd.

Oppdragelse og et fungerende politi er mye viktigere enn velferdsordninger.

Historical_homicide_rate_in_Stockholm.sv

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Historical_homicide_rate_in_Stockholm.svg

Må det være mord for å være kriminelt?

Mord øker bare sjangsen for galgen... Og sinte slektninger.

Hva med hederlige ran og tyverier? Kan vi få statistikk på det i Stockholm?

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Poenget er at vi var inne på hvorfor kriminalitet er forskjellig i Norge kontra USA.

USA har veldig mye feil i systemet sitt, og da må du se mer på politikken enn på raser og enkeltskjebner i fengsel osv.

For det første så er det umulig å samanlikne Noreg og USA. Og då blir det meningløst å snakke at noen har "feil" i systemet. DU mener systemet er feil. Trump er uenig. 100 millioner amerikanere er uenig. Kor mye har Trump oppnåd og kor mye har du oppnåd? 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Snikpellik said:

Dette gir ikke logisk mening for meg. Når budskapet "all lives matter" eller "white lives matter" i disse tilfellene blir fremsatt som en provokasjon, og ment som en provokasjon,

Fremsatt som en provokasjon og ment som en provokasjon er din tolkning av at glasset er halvtomt når det liksågreit er halvfult. Alt kan tolkes negativt eller fiendtlig om man virkelig ønsker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Gouldfan said:

Må det være mord for å være kriminelt?

Mord øker bare sjangen for galgen... Og sinte slektninger.

Hva med hederlige ran og tyverier? Kan vi få statistikk på det i Stockholm?

Det er en klar korrelasjon mellom høy kriminalitet og høy mordrate.

Lenke til kommentar
aomt skrev (16 minutter siden):

Så om BLM jobber for andre minoriteter (asiatere, latinos), kvifor ikkje skrive ALM? Kvifor konsentrere på BLM?

Jeg tror du vil få en bredere forståelse av hvorfor hvis du leser deg litt opp om opprinnelsen til bevegelsen.

Black Lives Matter startet som en hashtag i 2013 etter en politimann gikk fri for drapet på Treyvor Martin. Siden har det utviklet seg og ekspandert.

De fleste amerikanere støtter Black Lives Matter.

Poll finds majority support for Black Lives Matter, but opposition to defunding police, reparations
Overall, 63 percent said they support the Black Lives Matter movement, including 92 percent of Democrats and 62 percent of independents. However, 68 percent of Republicans opposed the movement. Forty-six percent of respondents overall said they “strongly” support the movement.
https://thehill.com/policy/508254-americans-largely-support-black-lives-matters-but-dont-back-removal-of-monuments-poll

Americans support Black Lives Matter but resist shifts of police funds or removal of statues of Confederate generals or presidents who were enslavers
A majority of Americans support the Black Lives Matter movement and a record 69 percent say black people and other minorities are not treated as equal to white people in the criminal justice system. But the public generally opposes calls to shift some police funding to social services or remove statues of Confederate generals or presidents who enslaved people, a Washington Post-ABC News poll finds.
https://www.washingtonpost.com/politics/americans-support-black-lives-matter-but-resist-shifts-of-police-funds-or-removal-of-statues-of-confederate-generals-or-presidents-who-were-enslavers/2020/07/21/02d22468-cab0-11ea-91f1-28aca4d833a0_story.html

Spoiler

47BZU2WLWUI6VGNQQQTOE3JAHM.jpg&w=916

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...