Gå til innhold

Vil la deg rotere bilen: Toyota søker om patent på en ny firehjuls­styring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+13459

Her tror jeg "kost/nytte" kommer til å putte denne løsningen i arkivet! Økt vekt og pris vil gjøre dette til "dødfødt". Er det virkelig et behov for dette? Jeg tror ikke det!

Lenke til kommentar
5 hours ago, Lynxman said:

Det har jo vært gjort mange ganger før, selv om det ikke var på serieproduserte biler. Hvordan skal de da få patent på de?

Har sett litt på søknadens tidligste publikasjon "A1" https://worldwide.espacenet.com/patent/search/family/067659758/publication/US2020189656A1?q=US2020%2F0189656A1. Patentkrav 1 består av 2 avsnitt hvorav den første bare beskriver hva de ønsker å oppnå (nemlig å snu hjulene) og ikke angir hvordan dette gjøres ("such  ...  that" forekommer i slike krav tekster ofte). Ingen problemløsning - ingen patent.

Det andre avsnitt omhandler retningsangivelsessystem og jeg tror det er bare det de er interessert i.

Søknaden er altså langt fra avgjort og kravene kan fortsatt endres forutsatt at endringene har et grunnlag i beskrivelsen/figurene.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Å vri hjulene 45 grader vil kreve større hjulbrønner, særlig bak. Det gir mindre plass inni bilen.

Når man snur bilen på femøringen vil bilen kreve en sirkel med bilens lengde som diameter for å kunne snu. Det gjør blant annet at man ikke kan parkere helt inntil fortauskanter. Parkeringa vil også se ganske rar ut når bilen først snur 90 grader, så kjører snuten nærmere veikanten og deretter snur bilen tilbake 90 grader. Parkeres man inne så krever det en hel del areal uten fortauskant for å komme ut igjen. Selvparkering gjør heller ikke opplegget særlig mer praktisk.

____________________________________________________

Jeg har et bedre patentforslag: Nedfellbare støttehjul på tvers av bilens normale kjøreretning. Hjul på størrelse med sparkesykkel-hjul. Smale, flate helgummihjul med navmotor. Plassert i forkant av hjulebrønnene foran og bakkant av hjulbrønnene bak. Nedfellbart via et loddrett snekkedrevet stag. Dette vil kunne lukeparkere med mye mindre "armslag" for rotering. Det takler riktignok ikke gjørme, snø, humpete underlag eller høye hastigheter, men det trenger det heller ikke. Det er typisk i parkeringsanlegg med tak det er virkelig trangt. En annen fordel er at selvparkering fungerer bra med dette systemet. Videre kan det ha store fordeler for flåteoperatører som f.eks bilutleiefirma på flyplasser, fordi det er mulig å parkere biler tett i tett og få flåten til å autonomt flytte seg slik at akkurat den bilen man skal ha tak i kommer ut av labyrinten av seg selv. Dette kan føre til store samlekjøp på steder der parkering er svært dyrt. F.eks at man kjøper bil X sammen med Manhattan-leiligheta fordi det kun er bil X som er kompatibel med deres ultrakompakte autonome parkeringsanlegg. Dyre parkeringsroboter blir en saga blott fordi bilene gjør plasseringsjobben selv.

Lenke til kommentar
Lynxman skrev (10 minutter siden):

Ulempen med disse løsningene som lar folk parkere ekstra trangt er at de risikerer å sperre inne andre som ikek har samme manøvreringsevnen.

Det er derfor jeg foreslår det som en flåte-egenskap brukt i parkeringshus dedikert til denne produsenten eller parkeringssystemet. :)

Lenke til kommentar

Scilter Traktor er et eksempel på kjøretøy med uavhengig styring på begge aksler. Kjøring i sirkel, dvs "snu på femøringen", og parallell kjøring, dvs kunne bevege seg parallelt mot eller fra en linje eller vegg, er de særegne egenskaper. Så med "fremaksling" både foran og bak. og uavhengig styring, så har en disse egenskaper. Men nyttig på en vanlig bil - neppe.

Lenke til kommentar

Mange biler som har bakhjulsstyring. Jeg har det også på min BMW X5. Ble tatt med på kjøpet pga parkering. Men er ikke nok vinkel til at det gir skikkelig effekt. Derimot hjelper det bra under aktiv kjøring.

Det som uansett er interessant med forslaget fra Toyota, er systemet for blinklys. Dette har jeg selv etterlyst mange ganger i forbindelse med rundkjøringer. Det er jo åpenbart at dagens blinklys ikke fungerer bra nok siden det ofte ikke er mulig å se om en bil blinker ut av rundkjøringen eller om den skal fortsette rundt. Nettopp fordi folk flest ikke er flinke til å blinke venstre i en rundkjøring.

Lenke til kommentar
On 7/17/2020 at 10:34 PM, hoj said:

Toyota burde bruke sine ressursene på andre områder.

De er langt bak alle andre innenfor området elektriske biler!

Og hvilken planet poster du fra?

Toyota har vel vært verdensledende på elektriske biler i et par tiår nå.

BMW er ledende i Europa med 17% markedsandel, men vil tro Toyota er størst på verdensbasis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...