Gå til innhold

Beste mannlige vokalist (rock og pop)?


Datata

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og mimrer litt med Led Zeppelins første album på platespilleren og stiller spørsmålet til meg selv om verden noen gang har hørt en bedre vokalist enn Robert Plant?

Jo, for all del, han har hatt mange utfordrere, Jon Anderson (Yes) er en av dem. Han har en nydelig stemme, det skal han ha, men synes han mangler litt av innlevelsen som Plant har, evnen til å uttrykke en tekst, leve seg inn i det; her er Plant i sitt ess, på høyde med Janis Joplin. Anderson blir liksom litt «steril», sjøl om også han synger med sjela og ikke bare lirer av seg en tekst.

Hva med Ian Gillan? vil nok noen spørre. Var han egentlig en dyktig vokalist? Eller var han bare så heldig at han havnet sammen med Jon Lord og Richie Blackmore og utgjorde en del av Deep Purple, ett av rockene aller beste band gjennom tidene?

Har vi flere kandidater til tittelen som verdens beste pop/rock vokalist?

Åja, jøss! Det er opp til deg å foreslå. La oss få en saklig og grundig debatt.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke hørt all verden, men hva som er "best" er jo ganske personlig. Freddie Mercury mener jeg har en veldig bra stemme.

 

Men når det kommer til rock og metal så er Ian Kilmister fra Motörhead det jeg mener er "riktigst".

 

Tony Kakko fra Sonata Arctica


 

Ian Gillian er jeg enig i har en del kule låter, bare hørt fra Black Sabbath.

 

De to skjeggebussene fra ZZ Top har kule stemmer, synes jeg, begge to.

Billy Gibbons:


Dusty Hill:



Ozzy Osbourne har kul stemme, men jeg vet ikke, det blir kanskje litt ensformig? Har er mer en frontmann-type enn en av verdens beste vokalister. Det er kanskje mer ikonisk enn supertalentfullt.



Ellers synes jeg Liam Ghallagher fra Oasis har kul stemme:

 

 

Dee Dee Ramone:


Joey Ramone:

 

Ian Astbury fra The Cult

 

Lenke til kommentar

Forslagene som er kommet er av topp-eliten. Sånn bare for å være litt contrary, så vil jeg i tillegg foreslå Bobby Hatfield. Gillan & Co kan nok skilte med bedre vokalhøyder her, men jeg har sjelden sett noen yte så bra med så lite effort noen gang som han gjør her:

 

Og skal vi gå inn i briefe-territoriet, så har vi det her:

 

 

Endret av Tabris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Taurean skrev (På 17.7.2020 den 17.01):

Ian Gillian er jeg enig i har en del kule låter, bare hørt fra Black Sabbath.

 

På Black Sabbath-albumet Seventh Star (featuring Tony Iommi), der er det Glenn Hughes som er vokalist. Dette albumet husker jeg ble reddet fra å bli et Tony Iommi-soloalbum, dermed kreditert Black Sabbath featuring Tony Iommi.

Ian Gillan var vokalist en periode før det, og deltok på forløperalbumet Born Again.

Lenke til kommentar

Vil si at Roy Orbison er et godt hakk over alt som er nevnt tidligere, kanskje med unntak av Robert Plant...

Kan jo komme med et par fra sidelinjen: Glen Frey (flere fra eagles kunne for øvrig blitt nevnt)

Steve Perry (Journey)

 

Og en av mine favoritter, Ben Caplan, er kanskje ikke helt i riktig kategori, men drister meg til å ta han med likevel.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SprengeMobil skrev (1 time siden):

På Black Sabbath-albumet Seventh Star (featuring Tony Iommi), der er det Glenn Hughes som er vokalist. Dette albumet husker jeg ble reddet fra å bli et Tony Iommi-soloalbum, dermed kreditert Black Sabbath featuring Tony Iommi.

Ian Gillan var vokalist en periode før det, og deltok på forløperalbumet Born Again.

Dang, tok feil av dem to ja. De har ganske lik stemme.

Lenke til kommentar
Valotunk skrev (1 time siden):

Michael Kiske i videoen der var ikke vokalist i Helloween i 2003.

Han sluttet i 1993...

Det stemmer. Michael Kiske sluttet i Helloween i 1993 sammen med trommis Ingo Schwichtenberg, som begikk selvmord to år senere. Kiske kom tilbake i Helloween i 2016 sammen med grunnlegger Kai Hansen, og de to deler vokalene med Andi Deris, som er etterfølgeren til Kiske.

leifeinar skrev (4 timer siden):

Hørte Helloween vokalist varme opp for Maiden i 2003. Han var i en klasse for seg selv :)

Hvis du @leifeinar tenker på en Helloween-vokalist som varmet opp for Iron Maiden i 2003, da er det sikkert bandet Gamma Ray med Kai Hansen i front. Han startet opp Helloween i 1984 som vokalist og gitarist. Han sluttet som vokalist i 1986 på grunn av at han hadde problemer med å synge og spille gitar samtidig, og dermed kom Michael Kiske inn som vokalist. Hansen overkom disse problemene i senere år. Han fortsatte som gitarist på Keeper of the Seven Keys-albumene utgitt i 1987 og 1988, og forlot Helloween i sistnevte år.

Her er en låt fra Helloween sitt debutalbum Walls of Jericho fra 1985, det eneste med Kai Hansen som vokalist:

Jeg skulle egentlig til å nominere Michael Kiske en senere gang, men takk for at @leifeinar nominerte nettopp han! :) Jeg synes også Michael Kiske er en av de beste vokalistene :D En av hans beste vokalprestasjoner ligger nok i den 13 minutter lange rocke-eposet Keeper of the Seven Keys, fra Keeper of the Seven Keys (Part 2), som kom ut i 1988:

 

 

Endret av SprengeMobil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...