Gå til innhold

Momsfradrag for liten gårdsdrift


Anbefalte innlegg

Jeg og kona har tatt over et lite småbruk. Vi setter potet på gården, omkring 2-4 mål ettersom hvordan avlingene er fra år til år. Vi ligger i snitt rundt 20 000,- inntekt på dette, og som oftest lik mengde utgifter. 

I tillegg brøyter vi snø for 4 husstander som vi per nå ikke tar betalt for. Vi har også muligheter til noe skogsdrift.

Jeg ser at vi trenger (og ønsker) å invitere en del i nytt utstyr. Jeg lurer på da om jeg kan se gården samlet under ett for å nå 50 000,- grensa? Da for å få momsfritak på ny traktor bl.a. 

Og vil det være tilstrekkelig å 1 år tjene over, for så å gå tilbake til "normal" inntekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mephisto- skrev (På 17.7.2020 den 10.02):

Jeg lurer på da om jeg kan se gården samlet under ett for å nå 50 000,- grensa?

Ja.

 

Mephisto- skrev (På 17.7.2020 den 10.02):

Og vil det være tilstrekkelig å 1 år tjene over, for så å gå tilbake til "normal" inntekt?

Inntektsgrensen gjelder "i løpet av en 12 måneders periode", altså ikke kalenderåret. Dvs. dersom dere f.eks. begynner å selge årets poteter 1. august og har solgt ut neste års poteter før 31. juli neste år, så har dere en omsetning som teller 20k + 20k = 40k mot inntektsgrensen.

Når gårdsdriften faller under inntektsgrensen "i løpet av en 12 måneders periode" skal driften være mva-registrert i ytterligere 24 måneder.

Endret av mobile999
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...