Gå til innhold

Verden har vært stabil veldig lenge, hvem eller hva tror du kommer til å lage fullt kaos på planeten igjen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Usa. De tåler ikke at andre land fører egen politikk eller har egne interesser. Og dessverre danser Norge etter deres pipe. Kina var helt ok i Usas øyne inntil de begynte å nærme seg Usa i økonomisk størrelse. Usa byttet fokus til Kina og plutselig var ikke jihadister så farlige lengre ??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sant nok at Usa "ikke tåler" at noen nærmer seg i størrelse, men Kina har en politikk som kan bli farlig om de hersker. Usa prøver ikke å utvide sine grenser. Når kinesere får en dårligere og dårligere frihet og medier blir manipulert/blokkert så betyr det jo at det er et styre som ikke vil åpne øynene til folk. Menneskerettigheter har også blitt brutt i det landet. Når Usa setter spissen på det så nekter de og vil ikke endre seg, i alle fall ikke nok. Når de nylig har krevd retten på ressursrike havområdet så kan dette påvirke andre lands økonomi og gir dem et økonomisk tilskudd. Dessverre har de også økt våpenbudsjettet. At Kina var helt "ok" er jo litt av det politiske spillet. Det samme var det med Nord-Korea. Plutselig var diktator kim amerikas/Trumps beste venn. I alle fall etter hvordan Trump skiftet tonen etter nedrustningsmøtet. Jihadister og alt annet som bl.a finnes i øst som ikke er bra er ikke ute av fokus. Det er bare hva man retter øynene sine mest mot. Taliban og alle de militsene i midtøsten som gjør mye dumt burde jo selvsagt begrenses og stoppes. Man arbeider fortsatt like mye med det selv om verden fokuserer på Kina når man tenker på våpen. Det er jo naturligvis fordi at Kina er en stormakt som KAN om de får opp økonomien og får støttespillere starte en ny storkrig. Selv synes jeg at freden bevares så lenge Usa er størst, men selvsagt om ting snur, Usa får nye ledere eller at landets interesser endres så må man jo skifte. Heldigvis har man eksperter til å finne ut av hva et land egentlig vil, og ved mindre man skal tro konspirasjoner så er Usa et trygt land og en god partner i alle fall en stund til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Gavekort endret tittelen til Verden har vært stabil veldig lenge, hvem eller hva tror du kommer til å lage fullt kaos på planeten igjen?
BandobrasTook skrev (På 2.8.2020 den 17.40):

Sant nok at Usa "ikke tåler" at noen nærmer seg i størrelse, men Kina har en politikk som kan bli farlig om de hersker. Usa prøver ikke å utvide sine grenser. Når kinesere får en dårligere og dårligere frihet og medier blir manipulert/blokkert så betyr det jo at det er et styre som ikke vil åpne øynene til folk. Menneskerettigheter har også blitt brutt i det landet. Når Usa setter spissen på det så nekter de og vil ikke endre seg, i alle fall ikke nok. Når de nylig har krevd retten på ressursrike havområdet så kan dette påvirke andre lands økonomi og gir dem et økonomisk tilskudd. Dessverre har de også økt våpenbudsjettet. At Kina var helt "ok" er jo litt av det politiske spillet. Det samme var det med Nord-Korea. Plutselig var diktator kim amerikas/Trumps beste venn. I alle fall etter hvordan Trump skiftet tonen etter nedrustningsmøtet. Jihadister og alt annet som bl.a finnes i øst som ikke er bra er ikke ute av fokus. Det er bare hva man retter øynene sine mest mot. Taliban og alle de militsene i midtøsten som gjør mye dumt burde jo selvsagt begrenses og stoppes. Man arbeider fortsatt like mye med det selv om verden fokuserer på Kina når man tenker på våpen. Det er jo naturligvis fordi at Kina er en stormakt som KAN om de får opp økonomien og får støttespillere starte en ny storkrig. Selv synes jeg at freden bevares så lenge Usa er størst, men selvsagt om ting snur, Usa får nye ledere eller at landets interesser endres så må man jo skifte. Heldigvis har man eksperter til å finne ut av hva et land egentlig vil, og ved mindre man skal tro konspirasjoner så er Usa et trygt land og en god partner i alle fall en stund til.

Usa har allerede utvidet grensene sine ved å sette baser over hele verden og boikotte eller gå til krig mot alle land som går imot dem. Tømt hele Latin-Amerika for trusler. Midtøsten brenner.  Usa "bestemmer" at vi skal sanksjonere Russland.  Amerikanerne fører økonomisk krigføring mot sine "venner" i Europa. Verden fokuserer på Kina først og fremst fordi Usa har bestemt det. At Kina kan være en trussel kan jeg si meg enig i, men det er nok av land som kan hevde at Usa er en trussel også. Det lukter desperasjon lang vei fra Amerikanernes side nå som det synes klart at vi vil få to supermakter igjen for første gang på over 30 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1814_ skrev (2 timer siden):

Usa har allerede utvidet grensene sine ved å sette baser over hele verden og boikotte eller gå til krig mot alle land som går imot dem. Tømt hele Latin-Amerika for trusler. Midtøsten brenner.  Usa "bestemmer" at vi skal sanksjonere Russland.  Amerikanerne fører økonomisk krigføring mot sine "venner" i Europa. Verden fokuserer på Kina først og fremst fordi Usa har bestemt det. At Kina kan være en trussel kan jeg si meg enig i, men det er nok av land som kan hevde at Usa er en trussel også. Det lukter desperasjon lang vei fra Amerikanernes side nå som det synes klart at vi vil få to supermakter igjen for første gang på over 30 år.

Usa står for veldig mye, men man skal ikke glemme at mange land er med på det. At de har baser over hele verden er jo i samarbeid med de landene. Midtøsten er jo langt fra glemt, det er fortsatt mange tusen soldater fra Usa og Nato der. At medias fokus, ofte satt i gang av Trump er på Kina er fordi at de utgjør en større trussel i verdensbildet. Jeg kan si meg enig at amerikanerne kan styre litt vel mye, men de er også den største faktoren til at det er fred i verden. Det er jo krig flere steder men i det heke store så lever vi jo i fred. Russland kan bli en stor trussel om de får opp økonomien, og så skjult som ting er i Russland kan de ikke stoles på slik som Usa. Samme saken er med Kina, de trenger også penger og uten handel kan de ikke gjøre noe. Om man skal fokusere på alt i media så mister nok de fleste kontrollen på hva som er den største trusselen og hvor man vil stå. Usa har ikke bestemt at verden skal fokusere på Kina, men selvsagt fanger det menneskers fokus at det kan være en kommende storkrig om ting ikke gjøres nå enn ting som har pågått i årevis. Syria++ er ikke "glemt", men man står over en mulig større trussel for øyeblikket."Usa går til krig mot alle som går i mot dem". Stemmer, men ikke helt. I midtøsten finner man mange land med all mulig slags galskap. De pøser ut med trusler samtidig som at de ikke følger om menneskerettigheter og lignende. Det gjelder ikke alle landene og det er jo naturligvis uro mellom de forskjellige landene med annen tro, meninger og landområder. At Usa hjelper Irak militært mot Iran er jo ikke at de angriper bare fordi at de går imot, de er en trussel mot andre. Jeg er enig i at Usa har nesten litt farlig mye kontroll rundt om i verden, men så lenge ting er stabilt og det ikke plutselig kommer en ny Hitler-aktig skikkelse og forandrer grunnlov o.s.v så er Usa til å stole på. Det viktigst er nok å følge med på om man begynner å se en ond plan under toppen som blir synligere og synligere med årene(På samme måte som Hitler gjorde i sin tid). Da er det på tide med en ny Europeisk allianse og se hvor lenge vi står.

Lenke til kommentar
Alv_V skrev (På 16.7.2020 den 19.28):

Jo, men var ikke helt den politiske verdens analysen jeg hadde håpt på.

Jeg tipper Trump vinner i 2020 forresten. Det bare må til for å sette år 2020 til begynnelsen på "1984"-post-apokalyptisk terror-verdensherredøme. ?

Er åpenbart at å stemme gjennom posten kan føre til valgfusk, kina og russland hater også trump så de vil vel gjøre sitt for å få senile biden valgt.

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (4 minutter siden):

Er åpenbart at å stemme gjennom posten kan føre til valgfusk, kina og russland hater også trump så de vil vel gjøre sitt for å få senile biden valgt.

Kan nok virke begge veier. Trump har sunket ganske på meningsmålingene uansett så får håpe at Trump tilhengere godtar et tap uten å gå ut i fra valgfusk som årsak nr 1. Synes selv at Trump har åpnet munnen sin feil litt vel ofte, men samtidig så er han målrettet og får opp økonomien. Har hørt at Biden vil få bort våpenloven. Mister nok en del stemmer på det tror jeg. Jeg ville helst sett Trump som økonomi sjef og hatt en litt mer forutsigbar president. Biden er kanskje ikke den beste presidenten akkurat men man vet litt mer hva man har i vente. Litt vanskelig å si om man vil beholde Trump i dagens militære situasjon eller ikke.

Lenke til kommentar

#Hongkong #Tiananmen1989 #Indopacific #LiWenliang #LiuXiaobo #DocNumberNine #Uyghurs #Tibet #CCP #ChineseDebtTrap
Husker du da CCP stanset all import av laks fra Norge, pga den fredsprisen? Det kostet oss MILLIARDER å 'kritisere' Kina
Kina bruker økonomi som tvingemiddel, for å stilne kritikk.
Den makten har de fått av deg, som kjøper søppelet og kopiene de lager
Støtt India, slik at Asia i det minste kan ha en balanse av lokal makt.

Største grunn til at det ikke er mer krig er NATO og i hovedsak USA, Noe jeg er sjeleglad for.
USA er nå den eneste mektige som faktisk hindrer Kina i å ta over sørkinahavet.
Kina er den eneste reele trusselen, sykelig ambisiøse og kaldblodige lederskap + konkret makt er en farlig miks.
Iran, NK, Russland, mangler makten, det er kun Kina som har MULIGHETEN, og de bruker den til å bølle med alle naboland.
Kina ville tatt over verden, om USA ikke var verdenspoliti.

Lenke til kommentar
1814_ skrev (På 3.8.2020 den 21.23):

Usa har allerede utvidet grensene sine ved å sette baser over hele verden og boikotte eller gå til krig mot alle land som går imot dem. Tømt hele Latin-Amerika for trusler. Midtøsten brenner.  Usa "bestemmer" at vi skal sanksjonere Russland.  Amerikanerne fører økonomisk krigføring mot sine "venner" i Europa. Verden fokuserer på Kina først og fremst fordi Usa har bestemt det. At Kina kan være en trussel kan jeg si meg enig i, men det er nok av land som kan hevde at Usa er en trussel også. Det lukter desperasjon lang vei fra Amerikanernes side nå som det synes klart at vi vil få to supermakter igjen for første gang på over 30 år.

Midtøsten brenner fordi det er midtøsten, Shia og Sunni har drept hverandre lenge før 2003, og situasjonen i dag ville nok ikke vært særlig bedre om USA hadde holdt seg utenfor. 
Noen sier det handlet kun om olje, rett svar er nok en kombinasjon av anti-terror, olje, bistå Israel, og håp om samme resultat som Koreakrigen, eller bedre.
Uten USA kan det hende Israel hadde vært tilintetgjort i dag.
Hva hadde Korea vært idag om USA holdt seg ute? Antageligvis det samme som NK, eller Kina.
2003-Iraq var farlig.
Russland angrep Ukraina for å sikre bedre tilgang til havner, velfortjente sanksjoner.
Jeg er glad for at USA har baser overalt.

Lenke til kommentar
Fnix skrev (På 25.7.2020 den 21.08):

Konsentrasjonsleirer og folkemord med sterilisering burde ha vært forbudt i 2020, men Kina får tydeligvis lov. 

Kina er statsateistisk og forsøker å tvinge religiøse til å oppgi religionen sin, det er nok grunnen. Det er nok mange ateister i Norge og andre vestlige land som innerst inne støtter dette, selv om de benekter det utad.

NATO bør invitere Sør-Korea, Japan, NZ og Australia inn i alliansen for å hindre den økende aggresjonen fra Kina.

Endret av Lone Star Wolf
Lenke til kommentar
BandobrasTook skrev (På 25.7.2020 den 23.46):

Men Israel er ikke en stormakt. De er nok litt inne ang. Syria, men i en storkrig har nok ikke Israel så mye å si (?). Ved mindre man snakker om en militær posisjon for Usa da. Uansett så ligger Israel langt unna både Russland og Kina. I en kommende krig så tror jeg ikke Israel får gjort stort mer enn å sloss mot sine rivaler ved Gazastripen og omegn. 

Israel er ingen stormakt i seg selv, men har en svært sterk diaspora i andre land deriblant USA. Legg merke til at uansett hvem som er president i USA, så er denne presidenten i Israel og kysser klagemuren med kalott på hodet for anledningen. Israel er tungt inn i korridorene til det hvite hus. 

Vaniman skrev (På 26.7.2020 den 8.07):

En mulig trussel for Norge. Men en vestlig allianse bør ha styrke og kraft nok til å slåss på to fronter. Russland har ikke en særlig stor økonomi, og vil få problemer i et våpenkappløp. 

Det viktigste er: 

1. Ha en nær allianse til USA. 

2. Øke forsvarsbudsjettet hvis trusselen vokser. 

 

Men for å være særlig, tror jeg Russland er langt unna en mulig storkrig med Vesten. De kan simpelthen ikke vinne med så lav industriell produksjon, og det vet de nok selv. 

Enig. Den som kontrollerer USA kontrollerer verden. 

Lenke til kommentar

Tror alle, i alle fall de fleste, tror at en kommende storkrig vil bli Usa (hovedsaklig) vs Kina (mest sannsynlig) eller Russland. Kan jo også dukke opp en asia/midtøst-allianse med atomvåpen eller noe slikt også. Ingen av landene har god nok økonomi til å bryte ut i krig. Som vi ser med Kina nå så blir det gjennomført sanksjoner for å hindre at de bygger seg opp. Det samme vil vi nok se uansett hvilket land som virker farlig for vesten. Jeg tror ikke man kan få en verdenskrig av at et land bare blir for mektig. Vesten følger med og slår ned på alle som bygger seg opp for raskt og truende. Jeg tenker at det er to måter en ny storkrig kan komme:

1. To stormakter ruster seg opp på hver sin kant, ingen på vestlig side. Vil vesten tør å kjøre på mot den ene parten og la den andre gå eller prøve seg på begge samtidig? Klarer Usa en krig mot to stormakter selv om de ikke samarbeider?

2. Om f. eks Kina i løpet av få uker/måneder får mektige allianser en samarbeidspartner som sikrer økonomien. Kanskje om Kina og Russland ble bestevenner og samtidig får med noen land som Iran? 

Begge delene er lite trolig, men at Kina eller noen annen stormakt skal klare å bygge seg opp er ganske umulig i dagens samfunn. 

Blir som en politimann som vokter noen fanger. Politimannen har fordelen av en pistol. Med en gang han ser at en fange plannlegger å skaffe seg et våpen for å drepe vakta så trekker han pistolen og gir fangen strenge straffer. Fangen får aldri sjansen til å drepe vokteren fordi at vokteren er alt for mektig og årvåken. Hver gang han prøver blir det vanskeligere. Kanskje ikke det beste eksemplet, men om man tenker vokteren som Usa og fangen et land som vil bli større/drepe vokteren. Det kan så å si ikke bli mulig for fangen å drepe vakta. Sjansen er større for at flere fanger samarbeider, men fanger liker best å gjøre ting selv og er ikke glad i samarbeid. 

Sjansen er liten for at er land kan passere Usa alene. Om de samarbeider så har ikke sanksjoner noe å si fordi at de forsyner hverandre. Sjansen for at Russland og Kina++ samarbeider er liten, men mer trolig enn at et land klarer å vinne alene. 

Lenke til kommentar

Alltid vanskelig å si. Bare den eksplosjonen i Beirut nylig viser hvor tilfeldig mye er.

Personlig holder jeg en knapp på USA og mangelen på skikkelig ledelse. De kommer til å fortsette å skape bråk flere steder i verden, og før eller senere stikke borti et vepsebol som har sterkere krefter enn de regna med, så kommer det en atombombe og smeller ned et sted, så er det i gang.

Men dét er den menneskelige faktoren.

Aller mest tror jeg en naturkatastrofe vil skje først. Yellowstone, en asteroide, en superflare eller noe sånt.

Lenke til kommentar
On 8/8/2020 at 6:00 PM, Taurean said:

Personlig holder jeg en knapp på USA og mangelen på skikkelig ledelse.

"Mangelen å skikkelig ledelse" er vel bare et symptom på underliggende økonomiske forhold og avtagende trygghet for mange. Dersom den psykologiske "samfunns-kontrakten" rakner og det er "krig" i mange sine hoder, så kan vel mye skje?  Fremvekst av flere former for ekstremisme, f.eks. Det virker på meg som ingen stiller opp med skikkelige alternativer ved neste valg. Kanskje er Trump beste alternativet? I hvert fall er det visst mange som tenker slik.

Det blir ikke skikk på verden før en bruker den teknologiske kapasiteten til å sikre minimum sosial sikkerhet for alle. Uten dette så kan mye skje. En kan ikke *basere* seg på underholdning, tulle-jobbing, reiseliv, salg av luksus-mat, shopping-gleder o.l.  Kjekt med underholdning og moter, men sivilisasjonen bør ha noe stødigere å basere seg på.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 8/5/2020 at 9:11 PM, Lone Star Wolf said:

Kina er statsateistisk og forsøker å tvinge religiøse til å oppgi religionen sin, det er nok grunnen. Det er nok mange ateister i Norge og andre vestlige land som innerst inne støtter dette, selv om de benekter det utad.

 

Kun hvis det gjelder kristne.. ?

Endret av TMfrantic
Lenke til kommentar

Denne Pandemien har potensiale til å bringe verden ut i økonomisk krise, så dette kan være det som bringer verden ut i kaos. Gjenstår å se selv om jeg forsøker å være mer optimistisk men jeg tror dessverre vi bare har sett starten.

Resultater av vaksineprogram osv. vil være avgjørende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...