Gå til innhold

Plattform for US opsjoner


Anbefalte innlegg

Hei,

Hvilken plattform bruker/anbefaler dere for å selge put opsjoner for amerikanske/internasjonale aksjer?

Jeg ønsker selge put opsjoner for amerikanske selskaper, så om prisen på disse faller så forplikter jeg meg til å kjøpe x antall til y pris.

Nordnet tilbyr kun for nordiske markeder.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Havm skrev (22 timer siden):

Hvorfor ikke handle long mini futures på amerikanske aksjer?

Hva tenker du er forskjellen i resultatet?

Usikker på hva mini futures er. Men put opsjon så får jeg enten aksjen til ønsket pris om kursen faller, og hvis ikke kursen faller så får jeg en liten premium på forsikringen jeg utsteder, så jeg i hvert fall får noe avkastning på kontanter mens jeg venter på prisfall.

 

Er det ingen som handler opsjoner med internasjonale aksjer? Noen tips til plattform?

Lenke til kommentar
2 hours ago, kremt said:

Robin hood?

#ThetaGang

2 hours ago, todernskjold said:

Usikker på hva mini futures er. Men put opsjon så får jeg enten aksjen til ønsket pris om kursen faller, og hvis ikke kursen faller så får jeg en liten premium på forsikringen jeg utsteder, så jeg i hvert fall får noe avkastning på kontanter mens jeg venter på prisfal

 

Wow for et rosenrødt bilde. Faller det underliggende under strike pricen begynner du å tape premiumen din du tjente. Faller den godt kan du tape masse penger og sitte igjen med søppelaksjer som i verste fall er verdiløs. Eneste lille du har å vinne på en markedsoppgang er verdien av premium. Med enkle ord: mye å tape, lite å vinne.

 

En mini future er en gearing av underliggende, f.eks 9x gearing mot kursøking eller kursfall. Stiger aksjen 1% får du 9% gevinst -spread -valutagebyr -renteutgift. Det er motpartsrisiko, valutarisiko og selvfølgelig risiko for at det underliggende faller rundt 10 prosent og at produktet da blir knocket. Men her er det en skikkelig oppside for gevinst + at det selges kurtasjefritt på Nordnet.

Bare så det er sagt, jeg anbefaler ingen spesiell investeringsstrategi. Men det er viktig at du setter deg inn i hva slags produkt du vurderer å kjøpe

Lenke til kommentar
Havm skrev (12 timer siden):

#ThetaGang

 

Wow for et rosenrødt bilde. Faller det underliggende under strike pricen begynner du å tape premiumen din du tjente. Faller den godt kan du tape masse penger og sitte igjen med søppelaksjer som i verste fall er verdiløs. Eneste lille du har å vinne på en markedsoppgang er verdien av premium. Med enkle ord: mye å tape, lite å vinne.

 

En mini future er en gearing av underliggende, f.eks 9x gearing mot kursøking eller kursfall. Stiger aksjen 1% får du 9% gevinst -spread -valutagebyr -renteutgift. Det er motpartsrisiko, valutarisiko og selvfølgelig risiko for at det underliggende faller rundt 10 prosent og at produktet da blir knocket. Men her er det en skikkelig oppside for gevinst + at det selges kurtasjefritt på Nordnet.

Bare så det er sagt, jeg anbefaler ingen spesiell investeringsstrategi. Men det er viktig at du setter deg inn i hva slags produkt du vurderer å kjøpe

"Med enkle ord: mye å tape, lite å vinne" + svært høy sannsynlighet for å vinne, svært lav sannsynlighet for å tape...gitt at det er solide selskaper jeg gjør det for selvfølgelig. F.eks 140USD på Berkshire B....hvis prisen faller under der, så er det mest sannsynlig grunnet fall i markedet overordnet, ikke selskapet. Og mulig markedet faller nå i nær fremtid, men det kan ta 5 år til før det skjer (så hardt FED printer).

Og da høster jeg premium underveis. Hvis så markedet skulle falle, og Berkshire går under 140 (la oss si til 100), så er jeg uansett fornøyd med 140, da Berkshire vil være langt over 140 igjen om 5 år.

Slik jeg forstår mini future så er det ren spekulasjon i pris? Det fine med opsjoner er at jeg skulle aksjekursen falle og jeg må kjøpe, så har jeg satt en pris jeg uansett er fornøyd å kjøpe aksjen til, selv om markedet midlertidig priser lavere. Så jeg er ikke bekymret for å møtte kjøpe for høyere pris enn hva markedet priser til, gitt at fallet i aksjen skyldes fall i hele markedet.

Risikoen slik jeg ser det for meg, er hvis noe skjer med selskapet individuelt i perioden jeg utsteder put opsjonen (skandaler, korrupsjon etc.) som gjør at aksjekursen permanent til selskapet blir liggende nede. Da blir det selvfølgelig tap, og derfor er det  kun 5% av porteføljen min som går til put opsjoner. 

Er det ingen som har anbefalinger til en plattform? :)

Lenke til kommentar
todernskjold skrev (23 timer siden):

Det ble TD ameritrade / thinkorswim (Y)

Hvordan er prosessen for å åpne konto hos dem som nordmann? Jeg var i kontakt med dem for noen år siden, men de hadde håpløs dokumentasjon og support som ikke klarte å forklare meg fremgangsmåten for å åpne konto (hva som kreves av dokumentasjon og hvordan man sender det, hvordan man overfører penger inn/ut etc).

Jeg endte på tastyworks istedenfor, som jeg er veldig fornøyd med. 

 

Havm skrev (På 17.7.2020 den 23.47):

Wow for et rosenrødt bilde. Faller det underliggende under strike pricen begynner du å tape premiumen din du tjente. Faller den godt kan du tape masse penger og sitte igjen med søppelaksjer som i verste fall er verdiløs. Eneste lille du har å vinne på en markedsoppgang er verdien av premium. Med enkle ord: mye å tape, lite å vinne.

Dette er jo bare tull. Selge put premium er en (av mange) gode strategier man kan benytte i option trading. En short put har samme egenskaper som en covered call, og du vil naturligvis tape penger hvis aksjen faller i verdi (mer enn det du har raket inn av premium). Risk management er key, akkurat som med enhver trade. 

Bruk short puts som et verktøy i verktøybeltet, istedenfor å avfeie det. Jeg doblet tastyworks-kontoen ifjor, og litt under halvparten av det er takket være short puts.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Hans said:

Hvordan er prosessen for å åpne konto hos dem som nordmann? Jeg var i kontakt med dem for noen år siden, men de hadde håpløs dokumentasjon og support som ikke klarte å forklare meg fremgangsmåten for å åpne konto (hva som kreves av dokumentasjon og hvordan man sender det, hvordan man overfører penger inn/ut etc).

 

Faktisk veldig enkel. du fyller inn noen papirer. registrerer en w8-ben for IRS som di sender vidre. tar en time med arbeid fra din side. hadde vell konto åpnet på rundt 48Timer. med inloggings detailer og brukernavn sendt i posten og motat i løpet av 2 uker for 3-4 år siden.

 

dukumensjon du trenger er enkelt og greit bilde av passet ditt og en regning som bekrefter at du har adresse i norge. ikke store greierne

 

det med overføring er og veldig enkelt og du skriver bere på en utenlands overføring

 

Benefit of Account (kontonummer oss td) ex 000000001  ola normann    Slottsplassen 1, 0010 Oslo, Norway

til deres kontoer her https://www.tdameritrade.com/retail-en_us/resources/pdf/TDA101303.pdf

Så er det kreditert i løpe av en uke. vanligvis. vertfall til meg når jeg sender dollar.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Hans said:

Dette er jo bare tull. Selge put premium er en (av mange) gode strategier man kan benytte i option trading. En short put har samme egenskaper som en covered call, og du vil naturligvis tape penger hvis aksjen faller i verdi (mer enn det du har raket inn av premium). Risk management er key, akkurat som med enhver trade. 

Bruk short puts som et verktøy i verktøybeltet, istedenfor å avfeie det. Jeg doblet tastyworks-kontoen ifjor, og litt under halvparten av det er takket være short puts.

Javel? Men hvis det jeg skriver er tull, hva er det som er feil?

Jeg vil oppriktig vite dette fordi jeg er ingen opsjonsekspert, men jeg har et åpent sinn for å lære.

Det er som tull er å ignorere risiko knyttet til komplekse finansielle instrumenter. Det som er tull er å avfeie påstander man er uenig i uten å imøtegå de.

Ellers så er jeg ikke uenig i det du skriver. Er nok mange anekdoter her på internet om suksess historier knyttet til å selge puts.

Et slikt survivorship bias må man forvente på disse foraene.

Lenke til kommentar
Havm skrev (18 timer siden):

Javel? Men hvis det jeg skriver er tull, hva er det som er feil?

Jeg vil oppriktig vite dette fordi jeg er ingen opsjonsekspert, men jeg har et åpent sinn for å lære.

Det er som tull er å ignorere risiko knyttet til komplekse finansielle instrumenter. Det som er tull er å avfeie påstander man er uenig i uten å imøtegå de.

Ellers så er jeg ikke uenig i det du skriver. Er nok mange anekdoter her på internet om suksess historier knyttet til å selge puts.

Et slikt survivorship bias må man forvente på disse foraene.

Hei,

En cash covered put opsjon er egentlig ganske trygg, ikke et komplekst finansielt instrument. Dette fordi du vet hvor mye du må betale uansett hvordan markedet går, og du har kontanter stående klar på sidelinjen. I tilfelle A, så faller kursen på aksjen du ønsker kjøpe, og du får kjøpt til ønsket pris, i tillegg trekker du fra premium. Så du får egentlig aksjen enda billigere enn du ønsket. I tilfelle B, så går ikke kursen ned til strike price, og du sitter igjen med en "gratis" fortjeneste. Det er jo ikke gratis, da kontantene står med 0 rente på bank, men avkastningen på put premium kan fort ligge på 15-18% pr. år.

Tingen her, er jo at du uansett ønsket aksjen til pris X for å holde long-term, og får man det så er det uansett veldig bra, selv om aksjekursen faller godt under strike price. Men isolert sett så spises selvfølgelig premiumen da opp, og her er det stor forskjell om en da ser på dette som en 50/50 bet isolert (spekulasjon i pris), eller at dette er en aksje du uansett vil sitte med på lang sikt, som du nå fikk kjøpt med god sikkerhetsmargin i forhold til hva du beregnet verdien på aksjen.

Avgjørende i siste setning over, er selvfølgelig hvorfor kursen faller. Er det noe permanent kritisk ved selskapet individuelt (korrupsjon etc), eller er det markedet som helhet som faller. Begge disse risikoene gjelder jo uansett om man kjøper aksjen rett frem, eller ved hjelp av put opsjon. Ved put opsjon blir det bare litt kjipere, da man må kjøpe etter man ser prisen er falt - men gitt at en har gjort god research med tanke på strike price, så fikk man uansett en god deal, men ikke en perfekt deal hadde man timet markedet (som ikke er mulig over tid).

Gjør man det riktig (type selskap og pris), er det en fin måte å få generert noe avkastning på kontanter (opsjonene når sjeldent strike price). Her snakker jeg da om ikke særlig volatile aksjer, i sterke selskaper med solid balanse (par eksempler er Berkshire eller Brookfield infrastructure). Men, man er selvfølgelig sårbar for større fall i markedet, som f.eks Covid-19 utløste, så personlig låser jeg kun 5% av kapital i put-opsjoner over 3-6 måneder.

Bruker man put opsjoner på svært volatile aksjer, der man egentlig ikke ønsker eie aksjen uansett, kun spekulering i pris - så blir det selvfølgelig et helt annet instrument enn hva jeg bruker det til, som nevnt over.

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, todernskjold said:

Forresten, noen som har erfaring med opsjoner for selskaper med dyr individuel aksjekurs? Hver kontrakt har som regel 100 aksjer. Noen som vet hvordan en kan komme rundt dette, for eksempel selge kontrakter for 50 eller 25 aksjer, kontra 100?

Du kan bruke en mini oposjon på di få aksjene som støtter dette. men det er ikke mange. og prisene på komissjon og avgifter er di samme som med en normal oposjon. så di er ikke veldig utbrette desverre.

Trur det er eneste måten. da oposjoner i amerika er ment som et verktøy i belte i stede for indeviduel trading

https://www.investopedia.com/articles/active-trading/031314/mini-options-useful-tool-trading-highpriced-securities.asp

edit : Ser faktisk ut som det ikke er en ting lenger. folk brukte det vell ikke pga høye avgifter

Endret av EmLeX
Lenke til kommentar

 

10 hours ago, todernskjold said:

Hei,

En cash covered put opsjon er egentlig ganske trygg, ikke et komplekst finansielt instrument. Dette fordi du vet hvor mye du må betale uansett hvordan markedet går, og du har kontanter stående klar på sidelinjen. I tilfelle A, så faller kursen på aksjen du ønsker kjøpe, og du får kjøpt til ønsket pris, i tillegg trekker du fra premium. Så du får egentlig aksjen enda billigere enn du ønsket. I tilfelle B, så går ikke kursen ned til strike price, og du sitter igjen med en "gratis" fortjeneste. Det er jo ikke gratis, da kontantene står med 0 rente på bank, men avkastningen på put premium kan fort ligge på 15-18% pr. år.

Tingen her, er jo at du uansett ønsket aksjen til pris X for å holde long-term, og får man det så er det uansett veldig bra, selv om aksjekursen faller godt under strike price. Men isolert sett så spises selvfølgelig premiumen da opp, og her er det stor forskjell om en da ser på dette som en 50/50 bet isolert (spekulasjon i pris), eller at dette er en aksje du uansett vil sitte med på lang sikt, som du nå fikk kjøpt med god sikkerhetsmargin i forhold til hva du beregnet verdien på aksjen.

Avgjørende i siste setning over, er selvfølgelig hvorfor kursen faller. Er det noe permanent kritisk ved selskapet individuelt (korrupsjon etc), eller er det markedet som helhet som faller. Begge disse risikoene gjelder jo uansett om man kjøper aksjen rett frem, eller ved hjelp av put opsjon. Ved put opsjon blir det bare litt kjipere, da man må kjøpe etter man ser prisen er falt - men gitt at en har gjort god research med tanke på strike price, så fikk man uansett en god deal, men ikke en perfekt deal hadde man timet markedet (som ikke er mulig over tid).

Gjør man det riktig (type selskap og pris), er det en fin måte å få generert noe avkastning på kontanter (opsjonene når sjeldent strike price). Her snakker jeg da om ikke særlig volatile aksjer, i sterke selskaper med solid balanse (par eksempler er Berkshire eller Brookfield infrastructure). Men, man er selvfølgelig sårbar for større fall i markedet, som f.eks Covid-19 utløste, så personlig låser jeg kun 5% av kapital i put-opsjoner over 3-6 måneder.

Bruker man put opsjoner på svært volatile aksjer, der man egentlig ikke ønsker eie aksjen uansett, kun spekulering i pris - så blir det selvfølgelig et helt annet instrument enn hva jeg bruker det til, som nevnt over.

 

Så det var frasen min om at puts er komplekse finansielle instrument du reagerte på? Og mente var tull?

Se her: https://www.nordnet.no/no/info/lov-om-verdipapirmarkedet

"Derivatinstrument som opsjoner, terminer og warranter er noen eksempler på finansielle instrument som klassifiseres som komplekse."

Ellers leser jeg det du skriver, og er ikke noe spesielt uenig i det du skriver. Likevel ER det en stor potensiell nedside og en begrenset oppside som jeg skrev.

Det er en grunn til at du sliter med å finne norske plattformer som tilbyr produktet. Hadde produktet vært så genialt så hadde vi alle vært put selgere. Ingen hadde snakket om aksjeinvesteringer, de hadde snakket om cash-covered-put-salg-investeringer og hvor lite komplekst det er ?

Jeg tenker markedet regulerer seg selv her. Skulle put salg være så attraktivt vil premiumen stupe og til slutt ville det ikke vært kjøpere av putten.

Høres fornuftig ut at du begrenser det til 5% av porteføljen. Jeg er ikke fremmed for å prøve dette selv med noen småkroner, hadde Nordnet tilbudt det.

EDIT: Ser nå det var han andre som mente jeg snakket tull. Nvm ?

Endret av Havm
Lenke til kommentar
Havm skrev (14 timer siden):

 

Så det var frasen min om at puts er komplekse finansielle instrument du reagerte på? Og mente var tull?

Se her: https://www.nordnet.no/no/info/lov-om-verdipapirmarkedet

"Derivatinstrument som opsjoner, terminer og warranter er noen eksempler på finansielle instrument som klassifiseres som komplekse."

Ellers leser jeg det du skriver, og er ikke noe spesielt uenig i det du skriver. Likevel ER det en stor potensiell nedside og en begrenset oppside som jeg skrev.

Det er en grunn til at du sliter med å finne norske plattformer som tilbyr produktet. Hadde produktet vært så genialt så hadde vi alle vært put selgere. Ingen hadde snakket om aksjeinvesteringer, de hadde snakket om cash-covered-put-salg-investeringer og hvor lite komplekst det er ?

Jeg tenker markedet regulerer seg selv her. Skulle put salg være så attraktivt vil premiumen stupe og til slutt ville det ikke vært kjøpere av putten.

Høres fornuftig ut at du begrenser det til 5% av porteføljen. Jeg er ikke fremmed for å prøve dette selv med noen småkroner, hadde Nordnet tilbudt det.

EDIT: Ser nå det var han andre som mente jeg snakket tull. Nvm ?

Hei igjen,

Nordnet tilbyr dette, men kun for aksjer i det nordiske markedet, ikke USA.

Tror nøkkelen ved bruk av put opsjoner er hvorfor og på hvilken måte en ønsker bruke instrumentet, og risikoen øker/minsker deretter.

Lenke til kommentar
Havm skrev (19 timer siden):

 

Så det var frasen min om at puts er komplekse finansielle instrument du reagerte på? Og mente var tull?

....

EDIT: Ser nå det var han andre som mente jeg snakket tull. Nvm ?

Opsjoner er komplekse finansielle instrument ja, ingen innvendinger der. Grunnen til at jeg skrev at "det bare var tull", var mer en reaksjon på noe jeg oppfattet som litt flåsete kommentar:

Havm skrev (På 17.7.2020 den 23.47):

Wow for et rosenrødt bilde. Faller det underliggende under strike pricen begynner du å tape premiumen din du tjente. Faller den godt kan du tape masse penger og sitte igjen med søppelaksjer som i verste fall er verdiløs. Eneste lille du har å vinne på en markedsoppgang er verdien av premium. Med enkle ord: mye å tape, lite å vinne.

Burde heller skrevet at jeg synes det var "tullete formulert". Naturligvis er det risiko og begrenset oppside (på samme måte som en covered call), men du får det til å høres ut som om det er en høyrisiko-strategi, hvor man plutselig kan tape masse penger og sitte igjen med "søppelaksjer". Ting som gjør at dette ikke er så skummelt som det høres ut som:

  • De fleste aksjer går ikke til 0 over natten
  • Den underliggende trenden i de fleste markeder er opp
  • Ved dramatiske fall (både i markedet og i enkeltaksjer) øker volatiliteten, og prisingen av opsjonene fyker til himmels (og dermed demper tapet på din posisjon)
  • Du kan når som helst komme deg _ut_ av posisjonen du har satt deg i - tenk risk management og ikke glem at posisjonen er på 100 aksjer
  • Mange bekker små blir en stor å - hvis du regner på årlig premium kan denne i mange tilfeller være langt høyere enn det du ville hatt ved en vanlig "buy and hold" av aksjen

Opsjoner er et helt annet beist enn aksjer, og selv ved fall på 30% i den underliggende aksjen kan man navigere seg ut av posisjonen med gevinst, men det krever at man vet hva man gjør (roll down and out, selge calls etc). 

Produktet er på ingen måte "genialt og alle burde gjøre det", men som nevnt en av mange gyldige strategier. Det finnes plenty av kjøpere for put opsjoner, for eksempel alle som har et behov for å hedge sine posisjoner for nedgangstider.

Det finnes forresten opsjoner på norske og nordiske produkter: http://www.nasdaqomxnordic.com/optionsandfutures Problemet er likviditet. De fleste handler opsjoner på det amerikanske markedet, fordi det er mye mer likvid. Avhengig av strategi kan noen svenske og tyske underliggende også være spennende.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...