Gå til innhold

Bra videokamera til under 10k?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har null peiling på kamera selv men tenker på en bursdagsgave til dama og hun liker å legge ut videoer på fjesboka, men hun ville likt å ha noe i kvalitet så videoene virket profesjonelle i kvalitet utover det et mobilkamera kan gi. Tenker å holde meg til noe som er under 10k i pris men som fortsatt er av god kvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken mobil bruker hun i dag om jeg får spørre?

De sprekeste telefonene i dag har jo ganske drøy videokvalitet. I tillegg er jo dette noe man har med seg over alt, så si heletiden, så kanskje et godt alternativ? Feks. iPhone 11 Pro eller Samsung S20 ol. Disse filmer jo 4K 60fps hvor man får ganske gode bilder og videoer.

Om du vil ha videokamera, er "Action Kamera" et alternativ?
Jeg gikk selv til innkjøp av dette her om dagen som jeg er veldig fornøyd med.

https://www.apple.com/no/shop/product/HP3F2ZM/A/insta360-one-r-twin-edition

Dette er et "modulært"-kamera som lar deg bytte ut alle komponetene i det, slik at man må bare kjøpe ny komponent (feks objektiv) når det kommer noe nytt.

Den pakken jeg linket til kommer med 2 sensorer, 4K vanlig kamera, og en modul som lar deg filme i 360 grader, som gjør at man enkelt kan redigere dette på PC eller mobil i etterkant.

De har også en annen modul som lar deg filme i 5K+, denne modulen koster 3800kr ca.
https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=47999

Når det kommer til vanlig vidoekamera, så har jeg 0 oversikt hva som er bra. :) 

HP3F2_AV1?wid=572&hei=572&fmt=jpeg&qlt=95&op_usm=0.5,0.5&.v=1589231828787

 

Endret av Merko
Lenke til kommentar
Merko skrev (1 minutt siden):

Hvilken mobil bruker hun i dag om jeg får spørre?

De sprekeste telefonene i dag har jo ganske drøy videokvalitet. I tillegg er jo dette noe man har med seg over alt, så si heletiden, så kanskje et godt alternativ? Feks. iPhone 11 Pro eller Samsung S20 ol. Disse filmer jo 4K 60fps hvor man får ganske gode bilder og videoer.

Om du vil ha videokamera, er "Action Kamera" et alternativ?
Jeg gikk selv til innkjøp av dette her om dagen som jeg er veldig fornøyd med.

https://www.apple.com/no/shop/product/HP3F2ZM/A/insta360-one-r-twin-edition

Dette er et "modulært"-kamera som lar deg bytte ut alle komponetene i det, slik at man må bare kjøpe ny komponent (feks objektiv) når det kommer noe nytt.

Den pakken jeg linket til kommer med 2 sensorer, 4K vanlig kamera, og en modul som lar deg filme i 360 grader, som gjør at man enkelt kan redigere dette på PC eller mobil i etterkant.

De har også en annen modul som lar deg filme i 5K+, denne modulen koster 3800kr ca.
https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=47999

Når det kommer til vanlig vidoekamera, så har jeg 0 oversikt hva som er bra. :) 

 

Er vel en av de nyere fra Huawei. Den linken din så litt ut som et vanlig kamera, hun har nok og lyst til å poste noe youtubevideoer ol. Kan strekke meg til 20k hvis 10k ikke er nok for videokamera av kvalitet men der går nok grensa for bursdagsgave.

Lenke til kommentar
Allinuse skrev (1 minutt siden):

Er vel en av de nyere fra Huawei. Den linken din så litt ut som et vanlig kamera, hun har nok og lyst til å poste noe youtubevideoer ol. Kan strekke meg til 20k hvis 10k ikke er nok for videokamera av kvalitet men der går nok grensa for bursdagsgave.

Okei, dersom det feks er Huawei P30 Pro, så har jo denne et av de bedre kameraene der ute til vanlig filming. Jeg tror ikke du vil oppleve noe særlig bedre kvalitet på et annet dedikert videokamera til 10K sånn helt uten videre. Spesielt ikke når det i all hovedsak skal brukes til Youtube og Facebook.

Det jeg linket til er et "Action Kamera" som er ca. på samme størrelse som et GoPro kamera. Vanntett, lar deg bytte moduler og kan veldig enkelt styres. 

Men når du tenker på kvalitet, er det i all hovedsak bildekvaliteten du tenker på da? For i så fall er nok mobilkameraet mer en godt nok.
Men om hun vil bytte mellom flere typer objektiver ol, så er ganske et systemkamera et bedre alternativ, men der bør andre gi tips til hva som er bra i disse dager.

Lenke til kommentar

Om man har et slags "studio" hjemme hvor man sitter foran kamera, så bør man absolutt ha mer ekstra utstyr ja, da vil nok ikke mine anbefalinger strekker til. Men om filmene i all hovedsak taes opp ute når man er på farten, så vil jeg helt klart anbefale både mobilen og Insta360 One R-kameraet :)

 

Lenke til kommentar

Sony A7 er brukbart til innholdsskapere. Skal du ha ekstra objektiv for faceshot og lys så er du raskt oppe i 20k. Du kan gå ned i pris, men det er fort penger tapt når du senere må kjøpe noe bedre.

Det er ikke bare å kjøpe et tilfeldig kamera. Du må ha et som støtter kontinuerlig drift og clean HDMI output. Altså signal ut uten info fra displayet. Fungerende kamera ligger mellom 5 og 40k.

Lydinterface, mikrofon, og tilpasning av rommet må man også ha. Lyden er det desidert viktigste. 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Merko skrev (2 minutter siden):

Tror kanskje man vil få bedre utnytte av noen timer på Youtube enn slike kurs. Så kan man heller bruke kurs-pengene på utstyr man evt ønsker. :) 

Dette begynner i alle fall å virke vanskelig nok til at det ikke kan bli en overraskelsesgave. Tror nok jeg heller må bare la henne velge da jeg ikke har peiling på temaet selv.

Lenke til kommentar
Allinuse skrev (1 minutt siden):

Dette begynner i alle fall å virke vanskelig nok til at det ikke kan bli en overraskelsesgave. Tror nok jeg heller må bare la henne velge da jeg ikke har peiling på temaet selv.

Kanskje ikke dumt nei.
Men skulle gjerne hatt mer info av hvilke type filmer hun lager. Om det kun er "fjas" eller om det kanskje er noe hun vil satse på fremover. For da bør man jo kjøpe litt greit utstyr når man først skal satse littegrann. :)

 

Lenke til kommentar

Hun kan bli skuffet hvis du kjøper noe og hun vet hva hun vil ha. I dette miljøet pleier folk å kjøpe det samme anerkjente utstyret.

Hvis hun er i startfasen og hun kun gjør opptak i studio, kan du ikke gjøre feil med Logitech Brio og to stk Elgato Key Light. Det største problemet er at Coronasituasjonen har gjort at kameraet koster det dobbelte og lysene koster 50 prosent mer.

Like greit å spørre. Filmer hun seg selv eller filmer hun andre og annet? Jeg tok utgangspunkt i at hun publiserer innhold om seg selv. 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (25 minutter siden):

Hun kan bli skuffet hvis du kjøper noe og hun vet hva hun vil ha. I dette miljøet pleier folk å kjøpe det samme anerkjente utstyret.

Hvis hun er i startfasen og hun kun gjør opptak i studio, kan du ikke gjøre feil med Logitech Brio og to stk Elgato Key Light. Det største problemet er at Coronasituasjonen har gjort at kameraet koster det dobbelte og lysene koster 50 prosent mer.

Like greit å spørre. Filmer hun seg selv eller filmer hun andre og annet? Jeg tok utgangspunkt i at hun publiserer innhold om seg selv. 

Filmer i hovedsak seg selv, ville bare ha bedre lys, kvalitet og stabilitet enn det mobilkamera kan gi. Tror jeg går for å la henne velge selv, takk for tipsene men siden jeg har null peiling selv er det nok best.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (8 minutter siden):

Overraskelser er risikable med mindre hun har nevnt akkurat hva hun ønsker seg.

Jeg er i alle fall slik at jeg vet nøyaktig hva jeg vil ha. 

Elkjøp har jo 30 dagers angrerett så det kan jo vurderes i alle fall. Men er nok enig her, har ikke peiling så ødelegger heller overraskelsen og ber henne velge selv.

Lenke til kommentar

Nå trenger man jo ikke å gå helt over bord med utstyr for at man ønsker seg litt bedre kvalitet enn med håndholdt mobil. Å legge ut 10-20k som overraskelsesgave kan fort bli skikkelig bomkjøp. Noe så enkelt som et stativ til å holde mobilen når man filmer kan utgjøre en stor forskjell. Slikt utstyr kan man få for noen hundrelapper på Clas Ohlson.

  • Ønsker man seg bedre lys må man ha bedre lyssetting. Innendørs lys kan ha veldig dårlig fordeling i lysspekteret, så lys beregnet for filming vil gi mye bedre kvalitet.
  • De fleste kamera har ikke spesielt god innebygget mikrofon, så en ekstern mikrofon/opptaker vil heve kvaliteten ganske mye.
  • Uansett hvor mye penger man bruker så må man vite hvordan man mest effektivt bruker utstyret.

Om du ønsker at det skal være en overraskelse, så vil jeg anbefale at du kjøper et stativ og kanskje et eksternt lys til å begynne med.

 

Edit: Et par eksempler, uten at jeg har noen erfaring med produktene (begge passer både mobil og små kameraer):

https://www.clasohlson.com/no/Rollei-Smartphone-Tripod-Traveler-kamerastativ/p/38-9230?gclid=EAIaIQobChMI5IuAiZvS6gIViakYCh2rkwKlEAQYAyABEgJz-vD_BwE

https://www.clasohlson.com/no/Joby-Gorillapod-GripTight-One-stativ/p/38-8507

Endret av Deimos_Anomaly
Lenke til kommentar
Allinuse skrev (1 time siden):

Elkjøp har jo 30 dagers angrerett så det kan jo vurderes i alle fall. Men er nok enig her, har ikke peiling så ødelegger heller overraskelsen og ber henne velge selv.

De hadde 50 dagers angrerett, men denne er for øyeblikket tatt bort.

Sitat

Unntak fra 50 dager åpent kjøp innebærer at vi ikke tar imot varer du har tatt med hjem/testet hjemme. Dette gjelder alle kjøp fra og med 16. mars. Øvrige rettigheter slik som reklamasjon gjelder selvsagt fortsatt.

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...