Jump to content
Redaksjonen.

Batterier til elbiler: BMW og Northvolt inngår milliardavtale

Recommended Posts

TU skriver "...skal produksjonskapasiteten være 14 gigawattimer, som senere skal utvides til 24 gigawattimer." Benevningen her er ufullstending og unødvendig lang samtidig. Jeg gjetter at korrekt benevning skal være GWh/år.

Lenger ned i artikkelen finner jeg overskriften: "Hevder de skal lave verdens grønneste batteri". Jeg skjønner at stavekontrollen ikke tok "lave", men det blir litt sånn dialekt-skriving.

Til sist kunne jeg ønsket meg noe mer sammenligning av størrelser her. Er 40 GWh/år mye i forhold til verdensproduksjonen av batteriet?

Share this post


Link to post
Annonse

Det er for mye fokus på CO2. Det bør heller fokuseres mer på det lokale området der metallene som brukes i batteriene graves ut og til hvilken grad dette ødelegger miljøet der. Flere elbiler betyr økt produksjon av metaller som litium som feks har konsekvenser for miljøet i Chile.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Det må være mye bedre å satse på produksjon av bilbatterier fremfor på produksjon av kryptovaluta. Denne fabrikken vil kunne skape mange flere arbeidsplasser enn et datasenter for produksjon av kryptovaluta.

.

Fabrikken bygges i Nord-Sverige. I Nord-Sverige har man i dag overskudd på strøm, mens man i Syd-Sverige i flere år har befunnet seg på kanten av strømmangel. Det er mulig at Sverige kan tilby lave strømpriser fremover til fabrikken (selv om det nå bygges nye overføringslinjer fra Nord-Sverige til Syd-Sverige). Kanskje en lignende fabrikk også kan bygges i Norge? Men i Norge er det veldig usikkert hva fremtidig strømpris og fremtidig nettleie vil bli (det kan se ut som et overordnet mål i Norge er å øke strømprisen mye over hele landet samtidig som energipolitikken fremstår som både uklar og kaotisk, dette er noe som investorer ikke liker).

  • Like 4
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (2 timer siden):

I Norge varer gjennomsnittsbilen ca 230 000 km. Da blir totale utslipp fra produksjon + forbruk:

Bensinbilen: ca 40 tonn CO2 (ca 49 tonn for den med 190 g/km)

Elbilen: ca 10 tonn CO2

Med de tallene er det en no-brainer å velge elbil. Med mindre man ser på CO2 som livets gass, kanskje. Om batteriet kan brukes videre etter at bilen er brukt opp, så ser regnestykket enda bedre ut.

  • Like 7

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...