Gå til innhold

Batterier til elbiler: BMW og Northvolt inngår milliardavtale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TU skriver "...skal produksjonskapasiteten være 14 gigawattimer, som senere skal utvides til 24 gigawattimer." Benevningen her er ufullstending og unødvendig lang samtidig. Jeg gjetter at korrekt benevning skal være GWh/år.

Lenger ned i artikkelen finner jeg overskriften: "Hevder de skal lave verdens grønneste batteri". Jeg skjønner at stavekontrollen ikke tok "lave", men det blir litt sånn dialekt-skriving.

Til sist kunne jeg ønsket meg noe mer sammenligning av størrelser her. Er 40 GWh/år mye i forhold til verdensproduksjonen av batteriet?

Lenke til kommentar

Det må være mye bedre å satse på produksjon av bilbatterier fremfor på produksjon av kryptovaluta. Denne fabrikken vil kunne skape mange flere arbeidsplasser enn et datasenter for produksjon av kryptovaluta.

.

Fabrikken bygges i Nord-Sverige. I Nord-Sverige har man i dag overskudd på strøm, mens man i Syd-Sverige i flere år har befunnet seg på kanten av strømmangel. Det er mulig at Sverige kan tilby lave strømpriser fremover til fabrikken (selv om det nå bygges nye overføringslinjer fra Nord-Sverige til Syd-Sverige). Kanskje en lignende fabrikk også kan bygges i Norge? Men i Norge er det veldig usikkert hva fremtidig strømpris og fremtidig nettleie vil bli (det kan se ut som et overordnet mål i Norge er å øke strømprisen mye over hele landet samtidig som energipolitikken fremstår som både uklar og kaotisk, dette er noe som investorer ikke liker).

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

I Norge varer gjennomsnittsbilen ca 230 000 km. Da blir totale utslipp fra produksjon + forbruk:

Bensinbilen: ca 40 tonn CO2 (ca 49 tonn for den med 190 g/km)

Elbilen: ca 10 tonn CO2

Med de tallene er det en no-brainer å velge elbil. Med mindre man ser på CO2 som livets gass, kanskje. Om batteriet kan brukes videre etter at bilen er brukt opp, så ser regnestykket enda bedre ut.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...