Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Selvforsvar med mindreårigebarn tilstede


Gjest 59cae...d9c

Anbefalte innlegg

Gjest 59cae...d9c

Hvordan ser dere på selvforsvar med barn til stede? Gjør det noen forskjell i hvor langt dere vil gå?

Eksempel: noen forsøker å trenge seg inn i boligen din. Mitt utgangspunkt er at jeg ville brukt alle midler til rådighet for å forsvare meg og hindre en slik inntrenging. Inklusiv våpen.

Men om mine mindreårige barn sto bak meg, ville jeg nok balansert to hensyn mer nøye. For det første risikoen ved hva som kan skje om noen faktisk trenger seg inn. Og hvordan barna blir påvirket av å være vitne til en eventuell handling hvor jeg bruker makt eller våpen for å sette en slik inntrenger ut av spill.

Det som også ville spille inn er hvor langt unna Politiet er - jeg ville selvsagt ringt dem. Er de fem minutter unna skal det mer til om jeg forsvarer meg selv enn om de er en time unna.

Det som også spiller inn er om det er noen helt fremmede, eller om det er noen vi kjenner. F.eks kunne det vært barnas far som forsøker å trenger seg inn.

Jeg tror i de fleste tilfeller jeg ville hatt høyere terskel for å bruke vold for å forsvare meg i en slik situasjon med barn i hus. Men om jeg trodde det var akutt fare at en inntrenger ville skade oss eller om hjelpen var veldig langt unna, ville jeg nok likevel forsvart meg.

Lurer på hva andre tenker.

 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 59cae...d9c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det speler ingen rolle om det er barn til stades, sjølvforsvar er per definisjon den mengde vold som du må bruke for å forsvare deg frå ein trussel når det å stikke av ikkje lenger er eit alternativ. 

Det du snakker om er ulovleg sjølvtekt. Det er berre lov å bruke våpen til sjølvforsvar om trusselsituasjonen er høg nok til å rettferdiggjere slik voldsbruk. 

Om nokon bryt seg inn hos deg så er det ingen automatikk i at du lovleg kan gå laust på inntrengaren med våpen, du må vurdere situasjonen og gå for det alternativet som medfører minst voldsbruk. At du også har dine barns sikkerheit å tenke på kan være forhold som taler for større voldsbruk ettersom det å flykte for å redde deg sjølv ikkje vil hjelpa barna. 

Kor nært politiet er har i svært liten grad betydning for om du lovleg kan forsvare deg. Kan du unngå voldelig konflikt i 5 minutt så kan du nok også unngå å bruke vold i 1 time. Blir du angrepet så må du yte sjølvforsvar uavhengig av om politiet er 12 sekund unna eller 12 timar unna. Har du tid til å vurdere korleis barna vil reagere så har du vanlegvis også tid til å finne ei ikkje-valdeleg løysing. 

Det dilemmaer som du tek opp vil berre være relevant dersom du planlegger å bruke vold mot eventuelle innbruddstjuvar uavhengig av om dei utgjer ein trussel eller ikkje. Du bør openbart ikkje begå væpna overgrep rett foran dine barn når slik voldsbruk ikkje er strengt nødvendig for å beskytte deg sjølv eller dine barn mot ein ellers uunngåeleg fare. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Lovene i Norge er idiotisk når det kommer til selvforsvar og jeg håper en rik person blir siktet for noe relatert til selvforsvar og tar saken til høyesterett 

Hagle står høyt på ønskelisten og blir kjøpt snart om Norge ikke bruker mer penger på politiet så de kan rykke ut på ALT

Brann og Ambulanse rykker up på alt, mens politiet har ikke kapasitet

Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 timer siden):

Lovene i Norge er idiotisk når det kommer til selvforsvar og jeg håper en rik person blir siktet for noe relatert til selvforsvar og tar saken til høyesterett 

Hagle står høyt på ønskelisten og blir kjøpt snart om Norge ikke bruker mer penger på politiet så de kan rykke ut på ALT

Brann og Ambulanse rykker up på alt, mens politiet har ikke kapasitet

Poenget er at vi kan ikkje ha eit samfunn der du går rundt med hagle og skyter på alle som ser på deg strengt. Angrip ein person deg med kniv og du har hagla klar, greit nok då var det sjølvforsvar med det du hadde tilgjengeleg. Kjem det ei gammal dame og klapser til deg for å snike i køa så kan du forsvare deg med å slå tilbake, men du kan openbart ikkje stikke dama med kniv og kalle det berettiga. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (17 minutter siden):

Forbudt å ha med hagle på byen, men det er lov å ha den hjemme, og prøver noen å komme inn i boligen så bør du ha rett til å skyte, for ringer du politiet så får du "ikke kapasitet"

Du er nok klar over at det du beskriver er slik det er tillatt i USA. Hvor mange blir ikke skutt der uten at det burde være en grunn til å benytte våpen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tflovik skrev (1 time siden):

Det var ikke det jeg spurte deg om, problemet med å tillate alle å ha våpen i hus er at det fører til unødvendig bruk og vådeskudd.

Allerede tillatt for alle å ha våpen i hus, og om politiet ikke får mer penger, så vil vi få flere vådeskudd

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 21.7.2020 den 11.41):

Allerede tillatt for alle å ha våpen i hus, og om politiet ikke får mer penger, så vil vi få flere vådeskudd

Ja hvis du er medlem i pistolklubb eller har godkjent jaktprøve kan du besitte våpen.

I USA kan hvem som helst gå innom våpenbutikken å kjøpe det de vil ha, sier seg selv at det blir andre tilstander da....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/21/2020 at 9:23 AM, Dubious said:

Forbudt å ha med hagle på byen, men det er lov å ha den hjemme, og prøver noen å komme inn i boligen så bør du ha rett til å skyte, for ringer du politiet så får du "ikke kapasitet"

Så om du er håndverker som skal låse deg inn på et oppdrag, men går feil( eller kommer på feil tid) så er det fritt frem for folk å skyte deg da?

Og femåringen til naboen bør tidlig lære seg hvilket hus han hører til..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel heller slik at mange foreldre ville hatt lavere terskel for å bruke vold hvis det var snakk om egne barn tilstede i boligen under innbrudd.

Personlig hadde jeg nok tatt til våpen uavhengig av om det var barn eller ikke tilstede. Innbrudd kan fort bli til drap, det er ikke akkurat stabile mennesker som bryter seg inn i andres boliger. Bedre at barna ser en inntrenger bli skadet/drept enn at de selv blir skadet/drept.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (42 minutter siden):

Så om du er håndverker som skal låse deg inn på et oppdrag, men går feil( eller kommer på feil tid) så er det fritt frem for folk å skyte deg da?

Og femåringen til naboen bør tidlig lære seg hvilket hus han hører til..

 

Jeg har alltid døren låst, og det bør alle andre ha også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...