Gå til innhold

Spørsmål til kvinner: Mansplaining!


Anbefalte innlegg

Inspirert av en nylig hendelse lurer jeg på: Har du opplevd man-splaining?
 
Jeg opplevde det sist uke med en fyr jeg hadde datet en stund. Syns egentlig det gikk ganske greit, og det var kjemi og alt. Plutselig ville han ringe meg og "snakke".
Før jeg forteller hva vi snakket om er det greit å ha i bakhodet at jeg tidligere har trent fitness og har flere kurs bak meg som trener i idretten. Jeg har tidligere også trent og "spist" med den hensikt å bygge muskler, noe denne karen jeg har datet vet. Allikevel ble helsen min dårlig for noen år siden og jeg gikk fra å være frisk til å få et "komplekst og sammensatt sykdomsbilde", noe som reflekteres i hverdagen min. Jeg er fremdeles aktiv, men det går tregt, og jeg må prioritere. Feks blir det heller en tur rundt et vann enn en topptur i krevende terreng.
Så til samtalen: Han ville opplyse meg om at jeg måtte legge om kosten. Jeg måtte spise fiber, karbohydrater og proteiner, og ikke spise så mye fett og sukker. Så forklarte han flere ganger hva det ville si å spise "rett", i tillegg til at jeg måtte trene, og hva det ville innebære for kroppen og helsen min. Han forklarte også videre om det å telle kalorier, og at dette var viktig når jeg skulle regne ut det jeg ville spise. 
I løpet av samtalen minnet jeg han på flere ganger om bakgrunnen min. Jeg prøvde også å bytte tema, men vi endte tilbake opp med å snakke om kosthold. Da han var på besøk hos meg spiste vi "normalt". Skiver til frokost og lunsj, normal middag. Han prøvde ved flere anledninger å få meg til å spise sjokolade, noe jeg ikke hadde lyst på, hvorpå han ved noen anledninger (og sikkert lekent), dyttet de i munnen min... ja...
 
Jeg kan også legge til at jeg i juni kjøpte en kostholdsplan anbefalt av fastlege, spesialist og ernæringsfysiolog som baserer seg på lavkarbo. Men ifølge daten måtte jeg ikke finne på å spise det, samme hva legen sier. Det er bare tull....
Jeg skjønner at han mente godt, men allikevel var det ikke en hyggelig opplevelse. 
Blir ikke mye mer dating igjen der. Så ja, hva har dere damer opplevd av mansplaining? 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...