Gå til innhold

Tips til nytt kamera (system)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig. Prisen ser litt for høy ut nå, men den kan jo forandre seg (hvis ikke NOK stupdykker igjen).

Etter at jeg har «nerdet» litt på nettet, lurer jeg på om 24MP er nok for oss som planlegger å ha MFT/ APS-C parallelt?
Ser jo at skal man bare ha et system, så er det den mest fornuftige oppløsningen, men har man MFT/ APS-C og skal ha noe vesentlig annerledes, må man da opp i ca. 45MP? 
Ikke så lett å finne ut dette, iom. at stort sett alle som tester ser ut til å være sponset av den ene eller den leverandøren.

Lenke til kommentar

Nå er det jo snakk om en lanseringspris da, så den faller sikkert. Ellers er mange av prisene i norske butikker helt håpløse nå. Z6 er nok et av de bedre valgene X-T4 og E-M1.3 til 20k virker litt i overkant når Z6 koster det samme, og RP til 15k virker heller ikke som noe spesielt godt valg. Selvsagt, butikkene kan jo ikke noe for at kronekursen er håpløs, men samtidig må jo forbrukere forholde seg til midlene de har å disponere til noe som for de aller fleste primært er en hobby.

Jeg tror jeg skal prøve å drøye med fullformat til enten jeg får et helt brukbart et (som Z5) til 10k, eller finner et som er nærmest nøyaktig det jeg vil ha (målsøkerstil, tilt-skjerm, hus i metall), men hvem vet, plutselig brenner grunkene hull i lomma. Skjønt, merker kallet fra X100V også...

Lenke til kommentar

Ja. Det ser ut til at butikkene bruker kronekursen fra mars/ april når de priser varene. Dette selv om kursen nå ser ut til å være på vei tilbake der den lå før korona viruset satte inn for fullt.
Er ikke sikker på at dette øker inntjeningen for bransjen. Som du er inne på Okapi, så er dette en hobby for mange, og da betyr prisene ganske mye når det gjelder nye kjøp.

Når det gjelder X100V så er det et utrolig spennende kamera. For meg mangler det stabilisering, men det kommer sikkert (?) i neste utgave (iom at X-T4 har fått det). Det som. forundrer meg litt, er bruktprisen på disse. Etter det jeg kan se, ligger den veldig høyt, selv for de gamle modellene. Er det virkelig noen som kjøper et brukt kamera for å spare en tusenlapp eller to?

Lenke til kommentar
On 7/25/2020 at 10:59 AM, birk88 said:

Ja. Det ser ut til at butikkene bruker kronekursen fra mars/ april når de priser varene. Dette selv om kursen nå ser ut til å være på vei tilbake der den lå før korona viruset satte inn for fullt.
Er ikke sikker på at dette øker inntjeningen for bransjen. Som du er inne på Okapi, så er dette en hobby for mange, og da betyr prisene ganske mye når det gjelder nye kjøp.

Når det gjelder X100V så er det et utrolig spennende kamera. For meg mangler det stabilisering, men det kommer sikkert (?) i neste utgave (iom at X-T4 har fått det). Det som. forundrer meg litt, er bruktprisen på disse. Etter det jeg kan se, ligger den veldig høyt, selv for de gamle modellene. Er det virkelig noen som kjøper et brukt kamera for å spare en tusenlapp eller to?

Ser litt sånn ut ja. Har ikke fulgt så mye med, men ser at dollarkursen er på 9,3 nå, som er bektraktelig nærmere normalen enn i våres. På Z5 og RP snakker vi om en prisdifferanse på rundt 2500 mellom amerikansk og norsk pris, nå moms er inkludert. Kan godt være det er litt feil tidspunkt å handle på. Jeg setter heller opp prisvarsel, og tar det litt på sikt.

Bruktprisene på X100F og X100V kan virke litt merkelige, men det er jo ikke så mange av dem på markedet ennå. Må regne med litt GameStop-priser når produktet er relativt nytt. ? Skulle jo tro det burde være mulig å få fingrene i en F for ca. 7000 og en V for 10-11k om noen måneder.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hmmm. Ser ut til at prisen fortsetter videre opp i stedet for ned.

Sony a7 iii/ a7riii har gått opp henholdsvis 3 og 3,5 k siden i sommer (og da var det i tillegg "cashback" fra Sony).
Foto.no har bl.a. "høstmessetilbud" på 23k for a7 iii (som var vanlig pris gjennom sommeren).

Kanskje man har "lært" av taxi bransjen, dvs. med færre turer må hver tur koste mer ? . 

Lenke til kommentar
24 minutes ago, birk88 said:

Hmmm. Ser ut til at prisen fortsetter videre opp i stedet for ned.

Sony a7 iii/ a7riii har gått opp henholdsvis 3 og 3,5 k siden i sommer (og da var det i tillegg "cashback" fra Sony).
Foto.no har bl.a. "høstmessetilbud" på 23k for a7 iii (som var vanlig pris gjennom sommeren).

Kanskje man har "lært" av taxi bransjen, dvs. med færre turer må hver tur koste mer ? . 

Det blir jo en slags chicken run av det. Jo høyere prisene går opp, jo færre kjøp blir det. Bøyer kunden eller butikken av først? Akkurat nå mener jeg de norske prisene er uforholdsmessig høye. Ser objektiver med en veiledende pris på $599 selges for 8499 i Norge, og det er bare ikke bærekraftig. Blir dette den nye normen kan jeg like gjerne importere selv.

EOS RP ligger på $999 over dammen, mens den selges for 15k her. En kjapp runde innom valutakalkulator, pluss påslengt moms, ender på en total på rett over 11 600. Jeg mistenker at butikkene tok inn en del produkter da dollaren var på over 12 kroner, og sliter nå mellom å velge mellom å selge med tap, eller risikere å ikke selge i det hele tatt. Personlig føler jeg ikke noe personlig ansvar for butikkene, og kommer til å utsette kjøp til prisene nærmer seg noe som ligner på noe konkurransedyktig.

Lenke til kommentar

A7iii har da ikke gått opp. Det har ligget på 23k, siden 2018. Ja det har vært tilbud så det har gått for ca 20k i veldig korte perioder/dager, men utenom det har prisen ligget stabilt i 2 år. Det selger fortsatt så bra, så har nok ikke vært noe poeng og senke prisen for sony sin del. Og cashback er det ofte otill 2-4 ganger i året. 

Lenke til kommentar

Forresten kom over et tilbud jeg nesten vurderer å hive meg på selv. Olympus kjører en kampanje, sannsynligvis for å få solgt restlageret av E-M1 Mark II. Det ligger på 13k nå, som ikke egentlig er noen kjempepris (den ganske like Lumix G9 har jo vært helt nede i 10k), men du får med et av proffobjektivene deres på kjøpet; enten 17mm, 25mm eller 45mm, alle f/1,2. Aldri prøvd dem selv, men de er etter sigende ekstremt gode. De er også værtettet og har en ekstremt kjekk focus clutch-funksjon.

https://www.scandinavianphoto.no/foto/systemkamera/systemkamera-olympus/om-d-e-m1-mark-ii-kamerahus-1029089

Lenke til kommentar
Oriuss skrev (1 time siden):

A7iii har da ikke gått opp. Det har ligget på 23k, siden 2018. Ja det har vært tilbud så det har gått for ca 20k i veldig korte perioder/dager, men utenom det har prisen ligget stabilt i 2 år. Det selger fortsatt så bra, så har nok ikke vært noe poeng og senke prisen for sony sin del. Og cashback er det ofte otill 2-4 ganger i året. 

Ja, det var derfor jeg syntes dette var rart https://butikk.foto.no/sony/112318/sony-a7-iii-kamerahus-fullformat-242-megapiksler til 25 990.

Lenke til kommentar
Okapi skrev (49 minutter siden):

Forresten kom over et tilbud jeg nesten vurderer å hive meg på selv. Olympus kjører en kampanje, sannsynligvis for å få solgt restlageret av E-M1 Mark II. Det ligger på 13k nå, som ikke egentlig er noen kjempepris (den ganske like Lumix G9 har jo vært helt nede i 10k), men du får med et av proffobjektivene deres på kjøpet; enten 17mm, 25mm eller 45mm, alle f/1,2. Aldri prøvd dem selv, men de er etter sigende ekstremt gode. De er også værtettet og har en ekstremt kjekk focus clutch-funksjon.

https://www.scandinavianphoto.no/foto/systemkamera/systemkamera-olympus/om-d-e-m1-mark-ii-kamerahus-1029089

Tror jeg hopper på dette, jeg. Har også hatt lyst på et av disse 1,2 objektivene, og 13k inkludert kamera er en god pris. Olympus er nok ikke optimalt med lite lys, men det har endel veldig fancy software funksjoner som kan veie opp for noe av dette. Eksempelvis "live composite", bedre ibis enn de fleste, fokus bracketing (veldig bra funksjon på macro)etc. Liker også å ta bilder i regnvær, og da er det greit med tett kamera.

Lenke til kommentar
1 hour ago, birk88 said:

Tror jeg hopper på dette, jeg. Har også hatt lyst på et av disse 1,2 objektivene, og 13k inkludert kamera er en god pris. Olympus er nok ikke optimalt med lite lys, men det har endel veldig fancy software funksjoner som kan veie opp for noe av dette. Eksempelvis "live composite", bedre ibis enn de fleste, fokus bracketing (veldig bra funksjon på macro)etc. Liker også å ta bilder i regnvær, og da er det greit med tett kamera.

Tenker lysstyrken på objektivene gjør mye for å kompensere for den mindre sensoren. Har billigversjonene av Olympus 17mm og 45mm selv, og er jevnt over kjempefornøyd med dem. 75mm f/1,8 er også veldig bra, og helt unikt; det finnes ikke noen ekvivalent til denne i noe annet system. Tenkte egentlig å vente litt med nytt kamera, men merker det frister litt å runde av samlingen med en 25mm f/1,2. ;) 

Lenke til kommentar
Okapi skrev (7 minutter siden):

Tenker lysstyrken på objektivene gjør mye for å kompensere for den mindre sensoren. Har billigversjonene av Olympus 17mm og 45mm selv, og er jevnt over kjempefornøyd med dem. 75mm f/1,8 er også veldig bra, og helt unikt; det finnes ikke noen ekvivalent til denne i noe annet system. Tenkte egentlig å vente litt med nytt kamera, men merker det frister litt å runde av samlingen med en 25mm f/1,2. ;) 

Jeg lurte på enten 17 eller 25mm. Heller kanskje mest til 17mm, men vi får se. 

Har også 75mm, og den er fantastisk bra (men dessverre ikke værtett).

Ser også at skal man ha litt god lysstyrke på FF, så koster det endel.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har fortsatt ikke "hoppet" på noe tilbud, men vurderer vel kanskje mer FF enn MFT nå. 
Det kommer nye Nikon Z6/Z7 den 14/10, og da ser det ut til at man kan få en god deal på de eksisterende modellene.
Nikon Z7 må da være perfekt til landskap og by arkitektur o.l.?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...