Gå til innhold

Google Maps, Apple Maps eller Waze


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sliter med å velge beste/god navigasjonsapp for Norge. Har ikke peiling på hva som er best å bruke. Jeg vet valget kan vær smak og behag.

Men hvem av Google Maps, Apple Maps og Waze er oppdatert i Norge med veibeskrivelse, veier, addresser osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan dele min nylig erfaring av å bruke de i Split område og det å kjøre frå Split til Vienna. Håper den kan være til hjelp for deg eller noen andre som leser tråden.

Apple Maps - fortsatt meh. Mangler ein del funksjoner. Eg ønskjer å like/bruke den, men den fungerer ikkje så smooth.

Google Maps - det er for så vidt min "to go" når eg er ute og reiser. Men i Kroatia begynte eg å se etter alternativer. Google førte fleire gonger til stengte veier (langvarig veiarbeid), ba meg kjøre imot trafikken i enveis kjøring eller svinge til venstre, der det var forbudt. Viktig funksjon den mangler er varsling om fotobokser. 
Alt i alt google maps kostet meg fleire timer med kjøring/omveier i Kroatia og mye stress.

Så eg prøvde ein del tjenester (maps.me, waze, tomtomgo++). Av de som er verdt å nevne er de to siste.

Waze - gratis. Fungerer nokså greit. Varsler om kameraene, kontroll, osv. Det meste er rapportert av andre, ikkje alltid nøyaktig. Den er go på å vise nåvarendes fartsgrense på veien. 
På langstrekninga (Split-Vienna) så har den ikkje nevnt ein fotoboks som var der. Og sa i fra om ein som var ikkje der (falskt report).
Den sleit også voldsomt med å bygge riktig vei. På liv og død ønskjer den at vi skulle kjøre via Ungarn. Det var uaktuelt for oss pga COVID/grensekontroll. Det var også 3 timer lenger strekning enn via Slovenia. Vi har prøvde det på 2 iphoner - same resultat.
Det var ingen måter å velge anna rute (route options ga kun 1 mulegheit). Eg har prøvd alt (søkt på reddit/faq, online+++).
Det var heller ikkje mulig å legge til autobahn pass for Østerike. Eg har sett gjennom hele listen, søkt på den - nada. Først når vi kjørte inn, ble listen oppdatert. Eg mistenker pga den autobahn pass så valgte den veien via Ungarn.
Alt i alt, Waze fungerte greit, men eg vil ikkje anbefale den til langkjøring i alle fall. 15-60min i byen - fantastisk service.

TomTomGo - betalt tjeneste. Koster 20kr/månad om du kjøper for heile året. 1 uke gratis prøvetid. Det var den vi brukte. Alt i alt den fungerte meget godt. Enkel i bruk, varslet om alle fotobokser som var og ingen falske (slik som Waze gjorde). Den ga oss 3 ulike alternativer for å kjøre frå Split til Vienna. Det er også mulegheit å forandre deler av strekningen (har ikkje testet det ut). 
Den ga oss mest nøyaktig kjøretid (vs google og waze).
Eneste eg kan klage på, er fartsgrensen den viser. I noen strekninger var det 50-80-110, mens den kunne vise at det var 130km/t. Waze var bedre/meir oppdatert, selv om den også viste feil (for raskt) eit par ganger. 

 

For å oppsumere:
Om du skal kjøre ein gong i blant/finne noe (rest, museum o.l.) google maps er greit nok. 
Skal du passe på fotobokser o.l., men ikkje noe langkjøring - waze er bedre enn google maps.
Skal du kjøre mye/ofte/langt, så er TomTomGo valget. Den er absolutt verdt 20kr/månad. Best på både funksjonalitet og utførsel. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er ikke Waze basert på Google?

Forøvrig er det mange som alltid bruker to GPSer når man kjører, særlig i utlandet og steder man totalt ukjent. Jeg vil tro Google Maps og Here kan være to gode gratisløsninger.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 timer siden):

Er ikke Waze basert på Google?

 
 
 

Det er det nok da det er Google som eier tjenesten Waze.

Fortsatt ikke helt like kart, da brukerne selv kan "lage" kart på steder som ikke er oppført enda ol.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Innlegget nyttig? Gjerne
p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins

Endret av Merko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...