Gå til innhold

Leilighet med mur og dårlig dekning


Anbefalte innlegg

Hei, diskusjon.no!

Her er det sikkert 6 år siden jeg var sist. Utrolig gøy å se at det fortsatt er godt med aktivitet her! :D 

Jeg har nylig flyttet inn i en leilighet under mine foreldre. Akkurat nå deler vi samme nettverk. Rett over stuen vår (i deres stue i overetasjen) står det en hjemmesentral og router fra Altibox (Viken fiber). Med 500/500 linje. Vi skulle egentlig ønsket oss et eget nettverk her, men har kun ett uttak, og det er koblet til routeren oppe. Så nå kjører vi Wi-Fi til gaming og alt som er (selvom jeg foretrekker kablet). 

Problemet er at når vi bruker Wi-Fi rundt i leiligheten, bortsett fra stue - så er det opptil 2 murvegger og 1 lettvegg som sperrer signaler fra routeren over oss. Jeg fikk anbefalt fra Viken Fiber å abonnere på Google Nest, og koble til en hovedboks oppe og 2 bokser her nede. Er dette en god løsning? 

Som dere sikkert ser er jeg usikker her. Vil ha raskt, stabilt nett i hele leiligheten på 78 kvm. Har selvfølgelig også en ringeklokke koblet til Wi-Fi, som detter ut hele tiden. Og rart er ikke det, med alle disse murveggene..... 

Oppsummert:

  • Deler router med leiligheten over oss
  • Leilighet på 78 kvm med murvegger som forstyrrer signaler (Wi-Fi detter ut i mange deler av leiligheten)
  • Har koblet i NETGEAR Extender på kjøkkenet, men denne fungerer av og på
  • Fått anbefalt Google Nest av Viken fiber / Altibox
  • Avhengig av godt, stabilt og raskt internett
  • Ett nettverksuttak fra overetasjen i vår stue 

Tusen takk for forslag, råd og hjelp på forhånd! :)

Endret av Magnus Rude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan eventuelt koble et aksesspunkt til switchen nede. Da kan du få egen SSID ("nettverksnavn") i tillegg. Det finnes produkter som kan gjøre begge deler, en del hjemmerutere kan brukes på denne måten. Kun bruke av LAN-portene, og slå av DHCP-server på ruteren ?

Lenke til kommentar
j-- skrev (1 time siden):

Du kan eventuelt koble et aksesspunkt til switchen nede. Da kan du få egen SSID ("nettverksnavn") i tillegg. Det finnes produkter som kan gjøre begge deler, en del hjemmerutere kan brukes på denne måten. Kun bruke av LAN-portene, og slå av DHCP-server på ruteren ?

Hmm, sant. Takk! :)

Lenke til kommentar
j-- skrev (1 time siden):

Du kan eventuelt koble et aksesspunkt til switchen nede. Da kan du få egen SSID ("nettverksnavn") i tillegg. Det finnes produkter som kan gjøre begge deler, en del hjemmerutere kan brukes på denne måten. Kun bruke av LAN-portene, og slå av DHCP-server på ruteren ?

 

Fleskefjeset skrev (2 minutter siden):

Trådstarter: Switch, access point, ferdig. PoE om du vil slippe å bruke stikk til AP.

Rutermodem >---------> Svitsj >----- AP > Trådløs SSID

   ---->Alt annet kablet fra svitsj

Løsningen forutsetter likevel at trådstarter setter seg inn i hvordan dette henger sammen.

 

Lenke til kommentar

Det beste hadde vært å få en kabel ned til din leilighet, og på denne koble til en router som har wifi.
Da får du kablet nett til det du ønsker, og forhåpentligvis bedre wifi med på kjøpet. Jeg bodde i en sokkel i 4-5 år, og her strakk vi en nettverkskabel ut en verandadør fra hovedetasjen og inn en ventil i kjelleren, fungerer sikkert den dag i dag (jeg bor ikke der nå).

Hvis dette ikke er mulig så er et alternativ et strategisk plassert mesh-nettverk i hovedetasjen (les deg opp via Google) som sørger for bedre dekning i etasjen under.

Eller PoE (Power over Ethernet). Merk at sistnevnte er litt hit or miss, og at det kan lage forstyrrelser som annet elektronisk utstyr ikke liker.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
9 hours ago, Thor. said:

Det beste hadde vært å få en kabel ned til din leilighet, og på denne koble til en router som har wifi.
Da får du kablet nett til det du ønsker, og forhåpentligvis bedre wifi med på kjøpet. Jeg bodde i en sokkel i 4-5 år, og her strakk vi en nettverkskabel ut en verandadør fra hovedetasjen og inn en ventil i kjelleren, fungerer sikkert den dag i dag (jeg bor ikke der nå).

Hvis dette ikke er mulig så er et alternativ et strategisk plassert mesh-nettverk i hovedetasjen (les deg opp via Google) som sørger for bedre dekning i etasjen under.

Eller PoE (Power over Ethernet). Merk at sistnevnte er litt hit or miss, og at det kan lage forstyrrelser som annet elektronisk utstyr ikke liker.

Nå har trådstarter et enkelt nettverksuttak i kjelleren, skrevet i innlegg #3. Tenker at det ikke er noe poeng i å "komplisere" med bruk av PoE, det er liten gevinst i det.

---

Trådstarter: Hva er budsjettet ditt? Du kan jo ta en titt på Asus-rutere, og finne en modell som passer opp mot pris/ytelse. F.eks denne burde fungere ok (selv om det er en eldre modell): https://www.komplett.no/product/757756/datautstyr/nettverk/routere/asus-rt-ac66u-router# Bare å bruke av de gule portene, og det trådløse nettverket. Bare husk å slå av DHCP server, ellers lager det krøll for resten av nettverket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...