Jump to content
Redaksjonen.

Nå er prisene på de elektriske varebilene klare – blir dyrere enn fossilversjonene

Recommended Posts

Guest Slettet+9817234

Hvorfor koster de mer en fossilvariantene? ELI5?

Share this post


Link to post

En kan jo spekulere i hvorfor de er så perverst priset. Batteriprisene er jo rundt en tiendel av hva den var for rundt 10 år siden (

). Er vel bare vår kjære bilindustri som prøver å forsinke det uunngåelige. 

Edited by The Very End
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Har varebilene 230V uttak for bruk av hovedbatteriet til elektriske verktøy og annet utstyr? Hvis man ikke har så lang reisevei må dette kunne være et mobilt alternativ til byggestrøm.

  • Like 5

Share this post


Link to post

Oppgradering fra L2 til L3: 12 000,- Gjelder også fossilvariantene

Oppgradering fra 50 til 75 kWh: 40 000,-

Oppgradering fra minste fossilmotor m manuellgir til største fossilmotor m automatgir: 64 000,-, der automatgirkassa utgjør 18 000,- men er ikke tilgjengelig for alle variantene.

Prisforskjellen mellom minste L2 dieselvarianten og minste L2 elvariant er 76 000,- Enova-støtte kan trekke det ned til 26 000,-

Lader koster rundt 15 000,- eks mva

Drivstoffbesparelsen alene utgjør ca 50 øre/km eks mva, så det er bare å gange opp med kjørelengde. Regner man f.eks å kjøre den 100 000 km i sitt eie så utgjør drivstoffbesparelsen 50 000 kr. Bompengebesparelse kommer i tillegg.

Kjøper man som privatperson koster e-Jumpy fra 379 900,- og L2 dieselvarianten fra 368 600,- inkl. mva.

Ser vi på toppen, L3 e-Jumpy 75 kWh koster fra 431 900,- privat, Peugeot Expert med 180hk og automatgir koster fra 461 000,- inkl mva. L3 finnes også med 4x4 150 hk diesel uten automat, fra 537 400,- inkl. mva.

Edited by Simen1
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 3

Share this post


Link to post

Nedgradering fra L2 til L1: -27 000,- Kun tilgjengelig på fossilvariantene

Det er også en egen kampanje på den billigste L1 fossilvarianten: -25 000,- for utstyrsribbing

Prisliste fossil Peugeot Expert

Prislista på de elektriske er faktisk trukket tilbake siden i går. Nå står det bare at de venter på pris fra fabrikken.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Det kan være en forglemmelse eller copy-paste bommert fra de som skrev teksten siden det ikke er noen L1 i prislista.

Jeg ser også at L2 og L3 er har 350 mm lengre akselavstand enn L1, mens L3 er 352 mm forlenget bak bakasklingen sammenlignet med L2. Batteriet er sikkert tilpasset akselavstanden til L2/L3. Hvis det kommer en elektrisk utgave av L1 så tipper jeg den kun får 50 kWh-pakken.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Rart at L3 ikkje kunne få større batteri(100-150 kWh). Uannsett er desse mest brukbare for bynære områder med såpass lita rekkevidde. Burde jaffal hatt mulighet for lading av oppladbare verktøy. Forventer at kasse-bil inna få år får rekkevidde rundt 700-1000 km samt 4x4 og kan dra 2-3,5 t henger. 1 t henger er lite sjølv for privatbil.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Maabren skrev (30 minutter siden):

Rart at L3 ikkje kunne få større batteri(100-150 kWh)

Jeg tipper det er begrenset av akselavstanden, som er den samme på L2 og L3. Hadde man plassert resten av batteriet bak bakasklingen ville den sikkert ødelagt vektbalansen.

Share this post


Link to post
1 hour ago, Simen1 said:

Jeg tipper det er begrenset av akselavstanden, som er den samme på L2 og L3. Hadde man plassert resten av batteriet bak bakasklingen ville den sikkert ødelagt vektbalansen.

Ser den. Man får vel bare vente på at utviklinga går sin gang.

Share this post


Link to post
Guest Slettet+9817234

Ingen som _vet_ hvorfor disse koster mer enn fossilvariantene?

Share this post


Link to post
JØI skrev (9 minutter siden):

Ingen som _vet_ hvorfor disse koster mer enn fossilvariantene?

På linje med el-personbiler så er de vel dyrere å produsere, kan ikke se at det skulle komme som noen overraskelse.

Share this post


Link to post
Guest Slettet+9817234
freddy85 skrev (12 minutter siden):

På linje med el-personbiler så er de vel dyrere å produsere, kan ikke se at det skulle komme som noen overraskelse.

Betyr det at det ikke er avgifter på varebiler til vanlig?

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...