Gå til innhold

Nå er prisene på de elektriske varebilene klare – blir dyrere enn fossilversjonene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppgradering fra L2 til L3: 12 000,- Gjelder også fossilvariantene

Oppgradering fra 50 til 75 kWh: 40 000,-

Oppgradering fra minste fossilmotor m manuellgir til største fossilmotor m automatgir: 64 000,-, der automatgirkassa utgjør 18 000,- men er ikke tilgjengelig for alle variantene.

Prisforskjellen mellom minste L2 dieselvarianten og minste L2 elvariant er 76 000,- Enova-støtte kan trekke det ned til 26 000,-

Lader koster rundt 15 000,- eks mva

Drivstoffbesparelsen alene utgjør ca 50 øre/km eks mva, så det er bare å gange opp med kjørelengde. Regner man f.eks å kjøre den 100 000 km i sitt eie så utgjør drivstoffbesparelsen 50 000 kr. Bompengebesparelse kommer i tillegg.

Kjøper man som privatperson koster e-Jumpy fra 379 900,- og L2 dieselvarianten fra 368 600,- inkl. mva.

Ser vi på toppen, L3 e-Jumpy 75 kWh koster fra 431 900,- privat, Peugeot Expert med 180hk og automatgir koster fra 461 000,- inkl mva. L3 finnes også med 4x4 150 hk diesel uten automat, fra 537 400,- inkl. mva.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Det kan være en forglemmelse eller copy-paste bommert fra de som skrev teksten siden det ikke er noen L1 i prislista.

Jeg ser også at L2 og L3 er har 350 mm lengre akselavstand enn L1, mens L3 er 352 mm forlenget bak bakasklingen sammenlignet med L2. Batteriet er sikkert tilpasset akselavstanden til L2/L3. Hvis det kommer en elektrisk utgave av L1 så tipper jeg den kun får 50 kWh-pakken.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Rart at L3 ikkje kunne få større batteri(100-150 kWh). Uannsett er desse mest brukbare for bynære områder med såpass lita rekkevidde. Burde jaffal hatt mulighet for lading av oppladbare verktøy. Forventer at kasse-bil inna få år får rekkevidde rundt 700-1000 km samt 4x4 og kan dra 2-3,5 t henger. 1 t henger er lite sjølv for privatbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
freddy85 skrev (12 minutter siden):

På linje med el-personbiler så er de vel dyrere å produsere, kan ikke se at det skulle komme som noen overraskelse.

Betyr det at det ikke er avgifter på varebiler til vanlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...