Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da hadde nok en del sultet ihjel. Kanskje tørstet ihjel også. Blir jo som en stor katastrofe som stenger samfunnet ned i 5 uker. Men det ville gitt en stor disiplinseffekt som vi kanskje kunne hatt godt av. Kanskje flere hadde lært seg å proviantére mat, vann og forsyninger så vi ville klart oss bedre i en ekte katastrofe. I dag er det sikkert mange (inkludert meg selv) som ikke har noe av dette til én uke frem i tid en gang. Vi burde tenke litt mer på det der.

Jeg er en som stoler på at staten har orden når det blir krise... men det er ingen 100% sannsynlighet for at det går som det skal. Men jeg vil ikke leve et liv hvor jeg går rundt og har mistillit til alt og alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kullbit skrev (31 minutter siden):

Alt stengt, i 5 uker. Alle har fri.

Det er litt derfor det ble kalt "fellesferie". I gamle dager stengte alt av industri de siste 3 ukene av juli da man ikke kunne ha fabrikkene "litt" i gang. Som andre har nevnt går det ikke å ha alt annet stengt samtidig. 

Lenke til kommentar
Kullbit skrev (På 15.7.2020 den 12.18):

Hvordan vil det være mon tro, om fellesferien var en total, en fellesferie. 

Alt stengt, i 5 uker. Alle har fri.

Ingen komersialitet, industri eller noe arbeidsplasser operativ.

Dette ville altså bety:

-Ikkeno fly, ferger, busser, tog, taxi, trikker eller t-bane. Heller ikke bysykler eller leie av elsparkesykler.

-stengte hoteller, resturanter, barer, matbutikker, kiosker og apoteker

-ikkeno strøm, vann, avløp, internett eller mobilnett

-stengte legesentre, skuttmottak og sykehus. Pleietrengende måtte klart seg selv.

-Ikke noe brannvesen eller politi. Heller ikke sivilforsvar eller militære. Det ville garantert ført til lovløse tilstander og mange skadde.

-Ikke mulig å fylle bensin eller lade elbil

-nødvendig ventilasjon i tuneller og belysing i dem ville stoppet

-ikke noe radio eller tv.... og internett vil jo som sagt være nede

 

Jeg tror ikke at "ferie" er noe som noen ville brukt for å beskrive 5 uker av dette.

 

 

 

Endret av robertaas
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er glad folk her har kommet med disse reaksjonene på dette til nå.

 

Det jeg så vil tilføye, er å si: 

I hvilken posisjon er man til å klare seg selv. Og med det komme hel i gjennom dette.

Hvordan vil det være for en man å måtte holde ut, å bevare helse, ro og orden. Ta vare på hus og familie. Igjennom noe slikt.

Hvordan vil det være for samfunnet å måtte gjenåpnes og stenges ned, hvert år i forhold til fellesferie i 5 uker på sommeren. 

Jeg vet at dyr beiter, og planter vokser i løpet av sommeren. 

Men, hva om det i 5 uker er som om at det var helt vilt for oss, ferie. Og at det så bare var også måtte bli til, senere.

Lenke til kommentar

Dette kan berre gjennomførast til rin viss grad. Enkelte samfunnskritiskefunksjonar må uansett være på jobb. 

Med unntak av dette så vil det være gjennomførbart om folk flest er villige til å endre kva dei ser på som ferie. Det er godt mulig å i forkant av fellesferien å hamstre inn nok mat, ved og medisiner til å overleve gjennom ferien utan å forlate huset, men eg tru ikkje at folk flest vil ha særleg nytte av ein slik ferie. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kullbit skrev (23 minutter siden):

Jeg vet at dyr beiter, og planter vokser i løpet av sommeren. 

Men, hva om det i 5 uker er som om at det var helt vilt for oss, ferie. Og at det så bare var også måtte bli til, senere.

Det er faktisk dyr og planter som ikke ville klart seg uten stell i 5 uker. I tillegg så er det mange som vil gå tomme for mat og tro at det er en god idé å stjele det de klarer på gårder de klarer komme seg til. Dette er folk som ikke aner hvordan ting fungerer på en gård eller hvordan man skal produsere mat. Vi har sett eksempler fra Afrika på hvordan dette vil gå. Hele årets avling vil bli ødelagt og det vil også det meste av produksjonsmateriell på gården.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er glad vi fikk reflektert over dyr- og planteliv. For jeg tror at for oss mennesker har det vært fult mulig å ta høyde for å klare seg selv. Hjelpeapparatet omsorgsnorge, ville jo strengt talt hvert klar over at dette skulle skje og komme til å skje hver sommer. Så den er jo greit. 

Men melkekyr og pelsfarmer, hønsegårder, og sånt. Nei. De krever av oss som de nå har det. 

Iblant er det vanskelig å se seg om det hele. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...