Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger gode økonomiske råd


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har samboer og 2 barn sammen, begge barna er i barneskolealder.

Forholdet til min samboer har utviklet seg negativt over lengre tid, og jeg vurderer å gjøre det slutt. Men pga barna er det mange hensyn å ta.

For tiden er jeg arbeidsledig, og min samboer har fast jobb. Men jeg sitter på verdier i form av at jeg egentlig eier 60% av huset vårt. Jeg har ikke gjeld. Ved ett samlivsbrudd vil jeg hvis jeg skulle være "jævlig" ha krav på rundt 2.000.000,- kroner. Men det vil påføre min samboer ekstreme økonomiske påkjenninger, da min samboer har over 1 million i gjeld fra før av. Hvis jeg krever 2.000.000 så vil kanskje min samboer bli nødt til å flytte og finne seg ett annet sted å bo. Da vil barna miste kontakt med sine venner, og jeg vil ikke ødelegge for barna. De har det kjemptefint her, med masse venner...

Men hvis jeg flytter ut å gjør krav på bare 1.000.000 så vil min samboer plutselig ha over 3.000.000 i verdier i huset. Da kan hu selge om noen år og sitte igjen med masse penger...  Og jeg ikke ha råd til å kjøpe en hybel

Alternativt om å ta ut 1.500.000,- og så sette krav om at hvis min samboer selger eller finner ny type så skal jeg ha ut resten av mine verdier. Men ser at dette er ikke ett godt alternativ. Da vil min samboer aldri fortelle meg at hun har ny type, eller de kan bo hver for seg, således hindre at jeg får ut min del.

Noen som har vært gjennom lignende før?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakk med økonomisk rådgiver. Jeg ville lagd en avtale med ho om at de kan få bo i huset, du skal ha en viss sum som ho må få som lån i banken, la oss si ho får 1 million til å kjøpe deg ut. Men at du også får betalt en sum hver måned helt til resten er betalt. For eksempel 2000 kr/mnd. 2 x 12 x = 24 000 x 30 (år) = 620 000. Det finnes alltid en løsning. Men den avtalen må være juridisk vanntett, sånn at hvis den brytes i stor nok grad, så utløses en juridisk prosess som gjør at du får rettens hjelp til å få resten av penga. Som for eksempel hvis ho slutter å betale deg i over 3-6 måneder og viser en tydelig intensjon om å ikke betale deg mer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal være ærlig og si at det å tenke på barna er en flott ting, men ikke ødelegg for deg selv i samme slengen

Ser ikke helt hva problemet vil være for partneren din utenom å potensielt flytte? Og ikke la oss gjøre flytting til noe som krever enorme ressurser og krefter. Et samlivsbrudd er ikke bare bare uansett.

Ja dere må nok selge hvis ikke partner kan kjøpe ut din andel i boligen.

Du bør stå på din rett og få det du har krav på. Hvis partner ikke kan kjøpe ut, så er det enten å finne seg noe rimeligere i området, eller evt leie. Man kan ikke alltid få alt når man plutselig står alene.

Jeg gjør mye økonomisk rådgivning i jobben min, alt fra privat til næring. Og det mange brenner seg på er å være for "snille"ofte er det et spark bak som får folk til å våkne og faktisk ta innover seg at livet ikke er en dans på roser.

 

Man kan selvsagt se over situasjonen i helhet som ikke vi ser her. Har du feks mye formue som gjør at du aldri vil få problemer med å kunne leve livet du ønsker? Så er det jo absolutt noe å hjelpe moren til dine barn som kan være aktuelt.

Min bror feks hadde råd slik at han ga eksen sin huset de hadde bygd sammen, så barna ville ha samme rammer, mens han flyttet inn i leilighet og måtte jobbe seg oppover igjen som tok godt over 10 år.

Det lå selvsagt en avtale inne at ved salg så skulle det tilbakebetales det han hadde krav på. Men dette trenger ikke nødvendigvis å skje heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...