Gå til innhold

Nissans nye elbil har over 600 km rekkevidde og firehjulstrekk


Anbefalte innlegg

HF- skrev (5 timer siden):

Ja det er mange fine biler, men for alle andre enn Tesla er ladesituasjonen et problem. Det må byggast flere lader og det må vere mulig å betale med kort. Dersom det ikkje blir ei kraftig utbygging no, kan elbilsalget stoppe opp etter neste påske

Jeg tror ikke du kan regne med at det blir etterinstallert kortlesere på alle landets ladepunkter. Derimot *burde* det være overkommelig med 'roaming' for ladebrikkene de bruker allerede. At jeg ikke kan bruke brikken fra Grønn Kraft på Fortum sine ladere er bare teit.

Også *må* de få gjort noe med prisstrukturen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (5 minutter siden):

Jeg tror ikke du kan regne med at det blir etterinstallert kortlesere på alle landets ladepunkter. Derimot *burde* det være overkommelig med 'roaming' for ladebrikkene de bruker allerede. At jeg ikke kan bruke brikken fra Grønn Kraft på Fortum sine ladere er bare teit.

Også *må* de få gjort noe med prisstrukturen.

Ja nei det største problemet er antall ladere per destinasjon, og fordelinga av dei. Når det er kø er det uoversiktlig å ha lader spredt på mange steder i et lite område. Men eg ser ikkje for meg italienske turister som har ordna seg abonnement på fortum, bkk og gk før dei kjem til landet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Kahuna skrev (10 minutter siden):

Jeg tror ikke du kan regne med at det blir etterinstallert kortlesere på alle landets ladepunkter. Derimot *burde* det være overkommelig med 'roaming' for ladebrikkene de bruker allerede. At jeg ikke kan bruke brikken fra Grønn Kraft på Fortum sine ladere er bare teit.

Også *må* de få gjort noe med prisstrukturen.

Det er allerede en protokoll som det er bare å slå på i biler og ladere for plug and charge. Venteer på at TU skal ta kontakt med både ladeselskap og elbilprodusenter og spør dem hva pokker de holder på med som ikke har implementert dette enda. 

Lenke til kommentar
HF- skrev (1 minutt siden):

Ja nei det største problemet er antall ladere per destinasjon, og fordelinga av dei. Når det er kø er det uoversiktlig å ha lader spredt på mange steder i et lite område. Men eg ser ikkje for meg italienske turister som har ordna seg abonnement på fortum, bkk og gk før dei kjem til landet. 

I likhet med kortautomat er det ikke så lett å øke antall ladepunkter over alt. ;)

Det med roaming *burde* være en lavthengende frukt som gir stor verdi for brukerne.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (1 minutt siden):

Det er allerede en protokoll som det er bare å slå på i biler og ladere for plug and charge. Venteer på at TU skal ta kontakt med både ladeselskap og elbilprodusenter og spør dem hva pokker de holder på med som ikke har implementert dette enda. 

Er det virkelig så enkelt? Eller vil da alle e-golfer, Zoer, ioniq, osv måtte inn til verkstedene for oppdatering? 

Frykter at den reportasjen bare ville inneholdt 15 varianter av 'ingen kommentar'. Men joda, jeg kunne også tenkt meg en forklaring på hva de somler med.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Kahuna skrev (23 minutter siden):

Er det virkelig så enkelt? Eller vil da alle e-golfer, Zoer, ioniq, osv måtte inn til verkstedene for oppdatering? 

Frykter at den reportasjen bare ville inneholdt 15 varianter av 'ingen kommentar'. Men joda, jeg kunne også tenkt meg en forklaring på hva de somler med.. 

Det er over to år siden jeg traff en Fortum fyr som sa at Fortum hadde alt klart, de ventet bare på bilprodusentene. Så da spør jeg TU, kan dere spør Fortum, røn Kontakt, BKK, VW, AUDI m.f. hva i alle dager de somler med?

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (10 timer siden):

Bilen ser VELDIG bra ut, spec'en ser bra ut, og prisen ser særdeles bra ut (foreløpig). Ingen tvil om at denne flytter listen for elektriske biler. :thumbs:

Ja, her gjør Nissan mye bra på papiret, og man får håpe at de klarer å levere også. Men de har jo erfaring med det, så det er sannsynlig at de får det til.

De klarer til og med tilsynelatende å få til OTA, i motsetning til visse andre...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
32 minutes ago, JØI said:

Det er over to år siden jeg traff en Fortum fyr som sa at Fortum hadde alt klart, de ventet bare på bilprodusentene. Så da spør jeg TU, kan dere spør Fortum, røn Kontakt, BKK, VW, AUDI m.f. hva i alle dager de somler med?

Tesla har tilsett den gamle sjefen for Apple Pay for å forbetre superladar-opplevinga.  Mange spekulerer i at dette inkluderer å gje andre bilmerke tilgang med ei standard betalingsløysing.  Det er jo i teorien mogeleg å gje tilgang til andre med CCS-kontakt, so lenge dei har ei betalingsløysing på plass.

 

Då er min teori at dei andre bilprodusentane ventar og ser kva standard Tesla vel, slik at dei kan velje ein annan standard og på den måten forsikre seg om at kundane ikkje kan bruke superladarnettverket til Tesla.  Tilsvarande det dei i si tid gjorde ved å gå for CCS framfor Type2 med DC-Mid til hurtiglading.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Sturle S skrev (2 minutter siden):

Tesla har tilsett den gamle sjefen for Apple Pay for å forbetre superladar-opplevinga.  Mange spekulerer i at dette inkluderer å gje andre bilmerke tilgang med ei standard betalingsløysing.  Det er jo i teorien mogeleg å gje tilgang til andre med CCS-kontakt, so lenge dei har ei betalingsløysing på plass.

 

Då er min teori at dei andre bilprodusentane ventar og ser kva standard Tesla vel, slik at dei kan velje ein annan standard og på den måten forsikre seg om at kundane ikkje kan bruke superladarnettverket til Tesla.  Tilsvarande det dei i si tid gjorde ved å gå for CCS framfor Type2 med DC-Mid til hurtiglading.

Standarden finnes og er offisiell. Hvis Telsa vil så kan også Tesla implementere denne fritt tilgjengelige og vedtatte standarden. Det finnes ingen grunn for Telsa å bruke noen andre protokoller om Tesla _virkelig_ ønsker å åpne for andre.

Lenke til kommentar
1 minute ago, JØI said:

Standarden finnes og er offisiell. Hvis Telsa vil så kan også Tesla implementere denne fritt tilgjengelige og vedtatte standarden. Det finnes ingen grunn for Telsa å bruke noen andre protokoller om Tesla _virkelig_ ønsker å åpne for andre.

Med mindre det finst fleire standardar, som var tilfelle med ladepluggen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Superlader for alle kan bety kroken på døra for Fortum, GK, BKK og mange utenlandske..

Det er vel mer kroken på døren for teslafansen sitt siste halmstrå i å tro at Tesla vil ta over verden?

Lenke til kommentar

Tror alle ønsker at alle skal lykkes med sine Elbilsatsninger. Derfor burde den dele plattformer og investere sammen. I mellomtiden har Tesla blitt mer verdt enn Toyota. Tiden går og det er flere legacy produsenter som vil gå til grunne / kjøpt opp. Volvo og alle de britiske merkene er kjøpt opp. Konsolideringene fortsetter og vi har enda ikke sett hvordan dette ender ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (10 minutter siden):

Hva får deg til å tro at supeladernettverket er siste halmstrå der?

Fordi Tesla er beviselig forbigått på alt annet og det begynner å bli et helt vanlig argument å få i retur fra teslafansen nå som Tesla er stadig mer avkledd på alt annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...