Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rutinemessig ransakelse på coop


nirolo

Anbefalte innlegg

nirolo skrev (8 timer siden):

Ja, de kommer vel ikke lenger med det enn jeg gjør om jeg anmelder butikken for bedrageri når de slår inn noe feil på kassa.

Men mener du at butikken kan kreve å gå i gjennom varene dine uten at du på forhånd har gått med på dette?

Jeg er enig med de andre som sier at så lenge det skjer før du har betalt så kan de det. Men de kan ikke stanse deg på vei ut etter å ha betalt. 

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Herr Brun said:

Jeg er enig med de andre som sier at så lenge det skjer før du har betalt så kan de det. Men de kan ikke stanse deg på vei ut etter å ha betalt. 

Kontrollen skjer alltid etter at man har betalt. Mange steder er det en "sluse" etter selvscanningsområdet, og man må scanne en strekkode på kvitteringen for at den skal åpnes. Når man er tatt ut til kontroll, får man rødt lys i slusen, og den forblir lukket. Så kommer en fra butikken og sjekker kvitteringen mot innholdet i posen(e) dine, og slipper deg gjennom slusen dersom alt er OK.

Lenke til kommentar
zanta skrev (Akkurat nå):

Kontrollen skjer alltid etter at man har betalt. Mange steder er det en "sluse" etter selvscanningsområdet, og man må scanne en strekkode på kvitteringen for at den skal åpnes. Når man er tatt ut til kontroll, får man rødt lys i slusen, og den forblir lukket. Så kommer en fra butikken og sjekker kvitteringen mot innholdet i posen(e) dine, og slipper deg gjennom slusen dersom alt er OK.

Den praksisen krever etter mitt syn at man har godkjent det på forhånd 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (3 timer siden):

Den praksisen krever etter mitt syn at man har godkjent det på forhånd 

Tråden her blander sammen to forskjellige tilfeller.

Det vanlige (som f.eks.) i min lokale Meny, er at når du scanner første vare, kommer det opp en tydelig advarsel om kontroll som du må godkjenne for å handle videre på selvbetjening. Evt. kontroll skjer etter at du har betalt, og skal gå. 

Det som TS forteller, er at det ikke er noen slik godkjenning, men at han plukkes ut til kontroll før han har betalt, men etter at han har bekreftet at alle varer er scannet. 

Begge deler, er så vidt jeg kan forstå, dermed lovlige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (4 timer siden):

Kontrollen skjer alltid etter at man har betalt. Mange steder er det en "sluse" etter selvscanningsområdet, og man må scanne en strekkode på kvitteringen for at den skal åpnes. Når man er tatt ut til kontroll, får man rødt lys i slusen, og den forblir lukket. Så kommer en fra butikken og sjekker kvitteringen mot innholdet i posen(e) dine, og slipper deg gjennom slusen dersom alt er OK.

Dette stemmer ikke, jeg var nylig utsatt for en slik kontroll på COOP OBS, der gikk alarmen i det jeg trykket bekreftende på at jeg hadde scannet alle varer, men før jeg betalte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har vel ikke lov til det om du har puttet varene nedi en ryggsekk eller noe? Jeg hadde klikket.  Uansett, til en sånn butikk hadde jeg sagt at de skal få slippe å få besøk av meg og tjene noe  penger på meg. Er fornøyd med lokale Kiwien, der er sjefen ute på gulvet og bestiller med en gang inn om det mangler noe jeg pleier kjøpe. Han hilser vennlig og ektefølt til folk, så det er sånn man får gode kunder  tror jeg.

Lenke til kommentar
Alv_V skrev (5 minutter siden):

De har vel ikke lov til det om du har puttet varene nedi en ryggsekk eller noe? Jeg hadde klikket.  Uansett, til en sånn butikk hadde jeg sagt at de skal få slippe å få besøk av meg og tjene noe  penger på meg. Er fornøyd med lokale Kiwien, der er sjefen ute på gulvet og bestiller med en gang inn om det mangler noe jeg pleier kjøpe. Han hilser vennlig og ektefølt til folk, så det er sånn man får gode kunder  tror jeg.

I min lokale Meny, og i alle andre butikker jeg har vært hvor det er selvbetjening, har du valget mellom å gå til gammeldags betjent kasse, eller å gå til selvbetjent kasse og godkjenne at det kan bli kontroll i ettertid.


Hvis du ikke vil bli utsatt for mulig kontroll, velger du vanlig kasse. Jeg skjønner ikke hva slags problem du kan ha med det?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er ikke mye de sjekker, 10-15 sekunder maks og ofte trykker de bort kontrollen uten å sjekke. En grundig sjekk tar flere minutter og det har de sjelden tid til. Bare å ha varene i vogna etter scanning og pakke utenfor så slipper dere sjekk av pose og sekk. I alle fall det jeg pleier, å pakke i gjenbruksnett utenfor. Vognene hos Coop har to rom, så null problem.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
12 minutes ago, zanta said:

Da er det ulike løsninger i bruk. 

Det varierer etter kjede. Coop har en av de bedre løsningene, NorgesGruppen blant de verste. Coop var tidlig ute og antakelig mer seriøse. Andre har stortt sett diltet etter som et tilsvar. Coop vil også være tidlig ute med mobilscanning, det er allerede igang i noen butikker.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest abf97...2c8

Jeg vegrer meg for å bruke selvbetjente kasser fordi jeg er redd for å bli beskyldt for tyveri hvis jeg skulle gjøre noe feil. Handler man mange nok ganger vil man før eller siden kløne det til uforvarende og glemme å scanne en vare. Eller man kan komme i situasjoner som denne. Butikkenes policy er at avvik automatisk regnes som tyveriforsøk fra kundens side. 

Bruker derfor bare selvbetjente kasser hvis jeg har veldig få varer, og bare med varer som har strekkode. Ellers tenker jeg at det må være butikkens risiko om det skjer en forglemmelse/uforvarende feil, og bruker betjent kasse. 

Anonymous poster hash: abf97...2c8

Lenke til kommentar
Gjest abf97...2c8

Men hva tenker dere om det juridiske i at butikkene regner alle feil ved automatkassebruk som forsøk på tyveri og anmelder? Det vil alltid forekomme uforvarende feil. Dersom en butikkansatt i vanlig kasse slår inn First Price-bananer i stedet for vanlige bananer ved en feil, regner jeg med at vedkommende ikke umiddelbart blir anmeldt for underslag og avskjediget.

Selvfølgelig vil noen som ønsker å stjele påstå at de bare har gjort en feil, så det blir fort ord mot ord, men skal denne risikoen skyves over på kunden?

Derfor foretrekker jeg betjente kasser, hvor det ikke er tvil om hvem som har ansvaret for korrekt registrering.

Anonymous poster hash: abf97...2c8

Lenke til kommentar
bas skrev (På 15.7.2020 den 8.15):

Hva er problemet egentlig? Har man sitt på det rene er det over på to minutter og ingen skade skjedd. Dette er nå så vanlig at det burde nesten ikke være nødvendig med slike advarsler, men det står sikkert med "liten skrift" ett eller annet sted.

Det kan være mange problemer med det, for eksempel da jeg hadde dårlig tid og ble plukket ut til tilfeldig kontroll. Jeg så rundt meg og ingen ansatte synlig. Jeg bare lot varene ligge der de lå, og så gikk jeg. Jeg hadde ikke tid til å vente.

En annen gang ble jeg plukket ut til tilfeldig kontroll på to butikker i samme kjede to dager og to ganger på rad.

Når det er sagt, skjønner jeg at det kan være nødvendig med slike kontroller for man overlater jo mye til kunden og må kunne stole på at kunden ikke jukser.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Gjest abf97...2c8 skrev (1 time siden):

Men hva tenker dere om det juridiske i at butikkene regner alle feil ved automatkassebruk som forsøk på tyveri og anmelder?

Hvis du har slått inn feil vare, feks feil type bananer, så kommer butikken ingen vei med å anmelde det som tyveri. Butikken må kunne dokumentere forsett og når man overlater til kundene å slå inn varer så vil feil kunne skje. Det som ikke er innafor er at man utelater å scanne enkelte varer.

Det vil dog fortsatt kunne være tvilstilfeller: Jeg scannet en gang alle varene unntatt en, for den lot seg ikke scanne. Så betalte jeg for alle unntatt den ene og tok den med bort i kassa og forklarte. Det var selvfølgelig uproblematisk. Det kunne dog blitt et stort problem om jeg ble tatt ut til kontroll, da hadde jeg vært i besittelse av en uscannet vare uten at jeg hadde intensjon om å stjele denne.

Gjest abf97...2c8 skrev (2 timer siden):

Derfor foretrekker jeg betjente kasser, hvor det ikke er tvil om hvem som har ansvaret for korrekt registrering.

Jeg regner med du anmelder for bedrageri om noe blir slått inn feil i kassa?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 15.7.2020 den 22.31):

I disse corona tider så hadde jeg nok bare dratt fra butikken og latt de sette på plass varene
Med en gang de putter fingrene nedi posen så har jeg mistet kontroll 

Hvordan går det å handle i betjente kasser og ditt kontrollbehov da? Krever du å få scanne varene selv så den ansatte ikke får tatt på varene dine? 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...