Gå til innhold

Ny klipsch senterhøyttaler


Anbefalte innlegg

Hei, raskt spørsmål, hva er egentlig forskjellen på disse senterhøyttaler og hva passer best med de høyttalerene jeg alerede har.  Så langt har jeg en STR-DN1080 med to Klipsch RP-280F Premiere.  Har sett på

Klipsch R-34C , Klipsch RP-404C Premiere II og Klipsch RP-504C Premiere II. 

Kan bare nevne at jeg er veldig nye til stero- og surroundanlegg så har ikke veldig god peilig. tenkte å ha senterhøytalleren hvor switchen og tven boksen står idag. rommet idag er ikke veldig stort 4.5 x 4.5 meter, men kjøper anlegget litt med tanke på fremtiden. Som sagt ønsker at noen som faktisk kan dette kan veilede meg. Takk på forhånd. Stemmer det foresten at senterhøytaller er kanskje den viktigste delen av ett anlegg. Anlegget brukes forøvrig til 80% musikk og 20% filmer. Alle tips ellers setter jeg veldig stor pris på, både når det gjelder plassering setup etc.

 

setup atm.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Senter skal være i senter, om du skal ha senter...
liten vits med senter om den plasseres på siden

Noen som sier at en må ha senter, men jeg har klart meg uten i 20 år, og min mening er at man kun trenger senter om man skal være flere som skal se på film: Er man alene og har romkorreksjon så er senter bortkastet, som igjen er min mening.

Lenke til kommentar

Klipsch RP-280F var den største i sin serie da den var i salg, og ville helt uten videre gå for den største senteren i samme serie for å få noe som hører sammen i stededet for å gå for noe mindre eller fra en annen serie eller produsent.

Du skriver ingenting om du har bak/surround høyttalere? Hvis du ikke har det ville jeg seriøst ha vurdert å selge receiveren og lagt pengen du tenkte å bruke på senter (og etter hvert bak?) i en dedikert stereoforsterker. Klipsch RP-280F er gode høyttalere og fortjener en bedre forsterker enn den relativt billige hjemmekinoreceiveren du har nå. Jeg ville ha prioritert stereo hvis det stemmer at du bruker anlegget 80% til musikk. Dyrere/bedre utstyr har også bedre romfølelse enn billigere utstyr, så om du legger penger i en, gjerne brukt, stereoforsterker, vil du også få bedre romfølelse ved film.

Har du bakhøyttalere, ville jeg fortsatt ha seriøst vurdert å selg de og receiveren, og legge mest penger i det du bruker mest, stereo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Thunderhead har rett, kjør størst mulig, da spiller de best sammen med de andre som er store, i verstefall gå for nest største.

En liten senter vi gi merkbart forskjell i lyden. Ved film og spill i surround så vil senter være den viktigste høyttaleren. Det viktigste er at du velger Klipsch med horn. Hadde Klipsch før, og byttet til Vienna Acoustics fronter, og tenkte jeg skulle beholde Klipsch RC-64 som senter da den var meget bra. Tok 5 sekunder i første film etter romkorreksjonen var kjørt så innse at jeg måtte kjøpe ny enter også.

Liten anbefaling til oppsettet ditt. Dra front høyttalerne frem og ut fra veggen slik at fronten av de står likt med fronten på pulten. Da får du bedre bass da de jobber mot bakvegg. Samt du slipper refleksjoner fra diskanten via pulten. En liten vinkling inn mot den normale lytteposisjonen vil nok også hjelpe en del.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for svar! Hvor stor forskjell er det på Klipsch RP-504C Premiere II og Klipsch RP-404C Premiere II? 

For tiden er det kun ett 2.0 setup, kommer nok til å oppgradere ampen senere, siden jeg nylig fikk den, så kommer jeg til å vente litt med det.

Etter å kjøpt senterhøytaller, ville en aktiv bass gjort noe? det er overraskende god bass av front-høytallerene, men så har jeg egentlig ingenting å sammenligne med. Eller brude jeg heller kjøpe noen bakhøytalere? 

On 7/16/2020 at 7:59 AM, AndersT2 said:

Liten anbefaling til oppsettet ditt. Dra front høyttalerne frem og ut fra veggen slik at fronten av de står likt med fronten på pulten. Da får du bedre bass da de jobber mot bakvegg. Samt du slipper refleksjoner fra diskanten via pulten. En liten vinkling inn mot den normale lytteposisjonen vil nok også hjelpe en del.

Trodde det var slik at det ble bedre bass hvis de stod ganske nært veggen? Har som sagt ikke peilig. Finnes det noen mulighetr for å finne ut om høytallerene mine faktisk spiller så bra som de kan med dette setupet? Er forsåvidt fornøyd, men har egentlig ingenting å sammenligne med.

Endret av igxx
Lenke til kommentar
igxx skrev (På 31.7.2020 den 13.47):

Takk for svar! Hvor stor forskjell er det på Klipsch RP-504C Premiere II og Klipsch RP-404C Premiere II? 

For tiden er det kun ett 2.0 setup, kommer nok til å oppgradere ampen senere, siden jeg nylig fikk den, så kommer jeg til å vente litt med det.

Etter å kjøpt senterhøytaller, ville en aktiv bass gjort noe? det er overraskende god bass av front-høytallerene, men så har jeg egentlig ingenting å sammenligne med. Eller brude jeg heller kjøpe noen bakhøytalere? 

Trodde det var slik at det ble bedre bass hvis de stod ganske nært veggen? Har som sagt ikke peilig. Finnes det noen mulighetr for å finne ut om høytallerene mine faktisk spiller så bra som de kan med dette setupet? Er forsåvidt fornøyd, men har egentlig ingenting å sammenligne med.

Bakhøyttalere vi nok gi en større effekt enn sub med en gang, særlig hvis du er fornøyd med suben. Gode fronter som du har, leverer ofte mer enn nok bak i små som.

Det blir som regel med bass når de flyttes nærmere vegg, men ikke dermed sagt bedre bass. Den kan bli mer ufokusert. Lyden reflekteres fra veggen, og dette er med i lydbildet totalt. Det er ofte lett å høre forskjell ved å flytte de litt frem og tilbake, samt endre vinklen på dem. Alt kan utgjøre veldig stor forskjell, både bedre og verre etter egne ører. Det er uansett hva du liker som avgjør.

Leser ofte i tester at de nevner de endte opp med høyttalerne 1,5meter ut fra vegg når det er bassport bak (Tror som oftest de da måler til front av høyttaler). Det er jo som oftest praktisk umulig i normale rom.

Jeg har ca. 25-30 cm mellom vegg og mine høyttalere som er vinklet litt inn mot sitteposisjon. De gir såpass mye bass at jeg ikke alltid merker forskjell om Suben med sine 3x14" elementer er på eller ikke (2 passive), men kan ikke ha den på for høyt volum heller pga. hensyn til naboer. Men nå går mine fronter ned til 28Hz, så normalt ikke behov for så mye fra suben. (Senter går til 38Hz).

Lenke til kommentar
On 8/3/2020 at 8:10 AM, AndersT2 said:

Bakhøyttalere vi nok gi en større effekt enn sub med en gang, særlig hvis du er fornøyd med suben. Gode fronter som du har, leverer ofte mer enn nok bak i små som.

Det blir som regel med bass når de flyttes nærmere vegg, men ikke dermed sagt bedre bass. Den kan bli mer ufokusert. Lyden reflekteres fra veggen, og dette er med i lydbildet totalt. Det er ofte lett å høre forskjell ved å flytte de litt frem og tilbake, samt endre vinklen på dem. Alt kan utgjøre veldig stor forskjell, både bedre og verre etter egne ører. Det er uansett hva du liker som avgjør.

Leser ofte i tester at de nevner de endte opp med høyttalerne 1,5meter ut fra vegg når det er bassport bak (Tror som oftest de da måler til front av høyttaler). Det er jo som oftest praktisk umulig i normale rom.

Jeg har ca. 25-30 cm mellom vegg og mine høyttalere som er vinklet litt inn mot sitteposisjon. De gir såpass mye bass at jeg ikke alltid merker forskjell om Suben med sine 3x14" elementer er på eller ikke (2 passive), men kan ikke ha den på for høyt volum heller pga. hensyn til naboer. Men nå går mine fronter ned til 28Hz, så normalt ikke behov for så mye fra suben. (Senter går til 38Hz).

Ah, takk for forklaringen, skal prøve litt frem og tilbake og se va som passer best.  Vet du hvor stor forskjell er det på Klipsch RP-504C Premiere II og Klipsch RP-404C Premiere II? 

Lenke til kommentar
igxx skrev (På 31.7.2020 den 13.47):

Takk for svar! Hvor stor forskjell er det på Klipsch RP-504C Premiere II og Klipsch RP-404C Premiere II? 

 

Sånn umiddelbart så er det størrelsen på kassen og elementene som er den store forskjellen. 4*4" mot 4*5.25". 

Du bør jo prøve å matche størrelsen med fronthøyttalerne dine. Senteren er jo høyttaleren som gir mest lyd i surround, så burde ikke være "tammere" enn resten. Kan og være lurt å matche med de du allerede har. Jeg prøvde å matche med en Klipsch RP-440C eller RP-450C når jeg eide RP-280F. Til slutt endte jeg med en RP-440C. *som forøvrig er til salgs for øyeblikket*

Lenke til kommentar
igxx skrev (22 minutter siden):

Ah, takk for forklaringen, skal prøve litt frem og tilbake og se va som passer best.  Vet du hvor stor forskjell er det på Klipsch RP-504C Premiere II og Klipsch RP-404C Premiere II? 

spesifikkasjonsmessig så er det ikke store forksjellen på papiret. 404 har 1,25" mindre woofere og, 1Hz høyere frekvens i det lave registeret, og tåler 25W mindre kontinuelig.

I praktisk så vil du nok merke at det er større forskjell en spesifikasjonene viser.. Ville satset på 504 versjonen selv. Den vil kunne tåle mer når det trøkker og spille mer uanstrengt, og funke bedre mot dine andre fronter.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...