Gå til innhold

Tysk bilindustri takler ikke programmering – ligger flere år bak Tesla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Jeg tar heller noen få men solide egenskaper i bilen enn TSLA sin tilnærming med en røys med ting som virker på en måte. Og som virker på en annen måte i morgen og en tredje måte om en måned. Og så liker jeg den pragmatiske tilnærmingen der en bruker dedikerte sensorer til dedikerte oppgaver (vindusviskere any one) i stede for å begi seg ut på meningsløs teknologionani bare fordi en sosiopat har fått en fiks ide. Audi er nok forresten «doomed» siden de allerede bruker Lidar. For ikke å snakke om alle som har HUD og egen nattmodus hjelp. Nei, det går nok rett til helvete med tyskerne når en ser hva de skal konkurrere mot. Er ikke lett å bevisst senke kvalitetskravene i alle ledd.

Lenke til kommentar
JØI skrev (5 minutter siden):

Jeg tar heller noen få men solide egenskaper i bilen enn TSLA sin tilnærming med en røys med ting som virker på en måte. Og som virker på en annen måte i morgen og en tredje måte om en måned. Og så liker jeg den pragmatiske tilnærmingen der en bruker dedikerte sensorer til dedikerte oppgaver (vindusviskere any one) i stede for å begi seg ut på meningsløs teknologionani bare fordi en sosiopat har fått en fiks ide. Audi er nok forresten «doomed» siden de allerede bruker Lidar. For ikke å snakke om alle som har HUD og egen nattmodus hjelp. Nei, det går nok rett til helvete med tyskerne når en ser hva de skal konkurrere mot. Er ikke lett å bevisst senke kvalitetskravene i alle ledd.

Kan du gi noen eksempler på funkskonsendingene du nevner? Stort sett er det slik at en har en funksjon, så gjør en bare denne bedre over tid. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Kan du gi noen eksempler på funkskonsendingene du nevner? Stort sett er det slik at en har en funksjon, så gjør en bare denne bedre over tid. 

Bare det å holde seg til vegoppmerking er jo noe SM har endret seg om og om igjen i tesla sine biler. Det er jo kraftig sikutert i alle tesla-forum verden over om ny oppførsel mellom oppdateringer. Det er jo galematias. Men hey! Alt for the mission og training of the neural network! I går fulgte bilen feltet i dag oppsøker den en midtdeler, men en er jo en del av utvikler teamet! Woooohooo!

Lenke til kommentar

Tror de fleste bilkjøpere er mest opptatt av at bilen skal fungere, uten å være en teknisk orgie. Det store problemet er vel at bilene er blitt så bra at det er vanskelig for produsentene å utvikle dem videre. Jeg har alltid likt nye biler, men interessen har minsket sterkt fordi det nå ofte er umulig å skille en ny og en utgående modell. Da gidder ikke folk å kjøpe ny bil, og salget faller kraftig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er det egentlig en Tesla har, som man ikke finner i en annen bil i samme prisklasse? Trådløs oppdatering? Vel, det har vel foreløpig ikke ført så mye godt med seg, og resten av bilbransjen har hatt gode grunne for å holde seg borte fra dette. Selv vil jeg at produsentene skal ha minst mulig tilgang til mine ting, enten det gjelder telefon, laptop eller bil. Tesla er utvilsomt et spennende innslag som har snudd opp ned på foretningsmodellene rundt bilproduksjon, men å sammeligne de med europeisk premium er irrelevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, AL123 said:

Hva er det egentlig en Tesla har, som man ikke finner i en annen bil i samme prisklasse? Trådløs oppdatering? Vel, det har vel foreløpig ikke ført så mye godt med seg, og resten av bilbransjen har hatt gode grunne for å holde seg borte fra dette.

Som eigar av ein Tesla Model S frå 2014 er eg sterkt usamd med deg der.  Bilen min vert stadig oppdatert med nye funksjonar, og det er noko av det beste med bilen.  Nummer to etter superladarnettverket.

 

Andre bilprodusentar må stadig kalle inn millionar av bilar for enkle oppdateringar av programvare i airbagar, bremsesystem og anna.  Det slepp Tesla, for dei kan berre oppdatere alle bilane over nett.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Volvo last har vel hatt "trådløs oppdatering" i ett par tiår?
Dette er det vel delte meninger om.

Jeg observerer at konservatismen er utbredt blant bilinteresserte, inkludert meg sjøl (men det er vel alderen) :)

At en "bil" er mer som en iPad krever litt tilvenning.. ?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (5 minutter siden):

Som eigar av ein Tesla Model S frå 2014 er eg sterkt usamd med deg der.  Bilen min vert stadig oppdatert med nye funksjonar, og det er noko av det beste med bilen.  Nummer to etter superladarnettverket.

 

Andre bilprodusentar må stadig kalle inn millionar av bilar for enkle oppdateringar av programvare i airbagar, bremsesystem og anna.  Det slepp Tesla, for dei kan berre oppdatere alle bilane over nett.

Hvilke nye ting har du fått på bilen din av betydning da? som du ikke kunne ha ventet til service med å få? Prompepute? I praksis har det vist seg at Tesla bruker oppdateringsmuligheten som hvilepute. Det har vel ikke vært lansert så halvferdige biler hos noen på flere tiår som hos Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

200 millioner kodelinjer høres kanskje litt mye ut, i alle fall hvis man mener kodelinjer som bilfabrikanten selv har kontroll over. Windows 10 er til sammenligning på rundt 60-70 millioner kodelinjer. Om jeg skulle ha tippet, så ville jeg ha sagt at det var i alle fall er en null eller to for mye i dette tallet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (2 minutter siden):

Volvo last har vel hatt "trådløs oppdatering" i ett par tiår?
Dette er det vel delte meninger om.

Jeg observerer at konservatismen er utbredt blant bilinteresserte, inkludert me sjøl (men det er vel alderen) :)

At en "bil" er mer som en iPad krever litt tilvenning.. ?

Ja takk, begge deler sier jeg. En sportsbil fra 60-tallet er gøy på sin måte, men elbil er spennende på en helt annen måte, men at bilfabrikken har total kontroll på elektronikken i bilen din blir vel omtrent som å ha en kar fra biltilsynet sittende i baksetet hver gang du er ute å kjører...

Lenke til kommentar
BjartmarO skrev (Akkurat nå):

200 millioner kodelinjer høres kanskje litt mye ut, i alle fall hvis man mener kodelinjer som bilfabrikanten selv har kontroll over. Windows 10 er til sammenligning på rundt 60-70 millioner kodelinjer. Om jeg skulle ha tippet, så ville jeg ha sagt at det var i alle fall er en null eller to for mye i dette tallet.

Skift ut 2 tallet med et 4 eller 5 tall, så er du der tyske toppmodeller ligger. En typisk hverdagsbil kan du kutte en null på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er den ørtende artikkelen i TU om hvor langt foran Tesla er alle andre og for ørtende gang så er det ikke konkretisert. Og det er med god grunn for ser man på hva man får av nyttig og fungerende teknologi i en Toyota så ligger de langt foran. For ikke å snakke om tysk premium.

Det eneste Tesla ligger foran på er å gjøre teknologiutvikling annerledes, men annerledes betyr ikke bedre. For eksempel så ser de ut til å være tilhengere av "extreme agile" hvor beslutninger gjøres på sparket og i hui og hast under filosofien at det er bedre å gjøre ting raskt og heller fikse ting senere. "Ship first , fix later". Dette fungerer veldig bra på Candy Crush hvor konsekvenser av feil er minimale og lett og rette opp. Fungerer veldig dårlig på bildesign hvor det i praksis er bordet fanger og hvor feilbeslutninger kan koste liv.

Derfor er de trege dinosaurene trege nettopp fordi de må være nøye og teste ordentlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor mye av al den nye teknologi trenger vi egentlig? Er det smart at varmeapparatet er så komplisert at en må nytte menyer og undermenyer på storskjerm - for at skru opp eller ned varmen? Eller at essentielle, enkle og over snart hundre år velfungerende systemer (styring, bremsing) - skal kompliseres med data. Med den pris som alle som noengang har nyttet data kjenner: "data'en er nede", "datafeil" etc. - og innkalling, feilretting, oppdatering etc... Som kunden uansett kommer at betale en pris for - selv om det er på garantien.

Er det smart - at dingsebomsene varsler i hytt og gevær om så mye at dersom det engang (typisk 10 kvar år eller noe slikt) kommer et reelt betydelig varsel - så kommer det at bli overhørt uansett...

Er det smart at Tesla plutselig finner sine "egne veier" i forhold til den vei de fleste følger (enkle ukompliserte mennesker med en simpel hjerne)?

Er al teknologi fremskritt - eller er det noen gange at gå over bekken etter vann?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (29 minutter siden):

Hvilke nye ting har du fått på bilen din av betydning da? som du ikke kunne ha ventet til service med å få? Prompepute? I praksis har det vist seg at Tesla bruker oppdateringsmuligheten som hvilepute. Det har vel ikke vært lansert så halvferdige biler hos noen på flere tiår som hos Tesla.

Drift mode, dash cam, sentry mode, ryggekamera med "sidespeil", auto steer, auto park, summon etc. Listen er lang, men jeg har også hatt tesla en stund (flere).

Halvferdige? De er da helt ferdige, alle de 3 jeg har eid. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
13 minutes ago, CarstenS said:

Hvor mye av al den nye teknologi trenger vi egentlig? Er det smart at varmeapparatet er så komplisert at en må nytte menyer og undermenyer på storskjerm - for at skru opp eller ned varmen?

På Model S er det tre måtar å justere temperaturen på:

1. Trykk på pil opp eller ned på skjermen

2. Knapp og hjul på rattet.

3. Stemmekommando.

 

For meir avanserte ting, som å halde klimaanlegget på når du er ute av bilen (hundemodus), må du bruke skjermen eller talekommandoar.  Dei funksjonane er berre tilgjengelege når bilen er parkert.

 

Mange funksjonar er "kjekt å ha".  Eg overnatta i bilen på Chaos Computer Camp for nokre år sidan.  Då skulle eg gjerne hatt camping Mode.  Den kom for to år sidan, trur eg.  Då er klimaanlegg og 12V på utan at resten av bilen er det.  Eg hadde lagt ned bakseta og lagt inn ei madrass, for eg gidd verkeleg ikkje å sove ute i telt i regn, men vart vekt av heten når sola kom opp om morgonen.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...