Gå til innhold

Tysk bilindustri takler ikke programmering – ligger flere år bak Tesla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelen sier 200 millioner programmeringslinjer med 100 PLSer. Vil det si 2 millioner per PLS? Sannsynligvis assembler (maskinkode) og en god del ganske likt i alle sammen.

Hvis disse sitter på en instrumentbuss og kommuniserer med et veldefinert og robust grensesnitt, går dette bra. Ofte kan man bytte ut utstyr med nyere funksjonalitet uten videre, da grensesnittet er det samme. Har gjort dette flere ganger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Relevant. Om du har problemer med en eksentrisk sine Twitter posts så er det nok bedre om du tar det direkte i den posten.

Aha! Så nå er det en eksentrisk Tweet, mens når en ser menigheten argumentere for hvorfor aksjen ennå er for lavt priset så er dette ett av de viktigste argumentene. På tross av at vi alle innerst inne vet at Tweeten ikke var annet enn en manipulerende løgn. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
OPV skrev (58 minutter siden):

Artikkelen sier 200 millioner programmeringslinjer med 100 PLSer. Vil det si 2 millioner per PLS? Sannsynligvis assembler (maskinkode) og en god del ganske likt i alle sammen.

Hvis disse sitter på en instrumentbuss og kommuniserer med et veldefinert og robust grensesnitt, går dette bra. Ofte kan man bytte ut utstyr med nyere funksjonalitet uten videre, da grensesnittet er det samme. Har gjort dette flere ganger.

Sånn apropos, hele dette målebegrepet i antall kodelinjer, det er jo urteit. Dt som virkelig betyr noe er hva er funksjonaliteten og hvor robust er den. Da målt etter «warranty» og «Utility» som definert innen ITIL

 

https://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF3510/v14/docs/is-glossary-dnb-2013.pdf

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
JØI skrev (6 minutter siden):

Aha! Så nå er det en eksentrisk Tweet, mens når en ser menigheten argumentere for hvorfor aksjen ennå er for lavt priset så er dette ett av de viktigste argumentene. På tross av at vi alle innerst inne vet at Tweeten ikke var annet enn en manipulerende løgn. 

Oh god, diskuter det gjerne med de som kommer med slile påstander da. Du er så langt off topic nå, og lite sjarmerende. Vennligst rett deg opp i ryggen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Oh god, diskuter det gjerne med de som kommer med slile påstander da. Du er så langt off topic nå, og lite sjarmerende. Vennligst rett deg opp i ryggen.

Nei tvert imot, jeg er veldig on topic. Tråden handler om at Tesla er så mange år fremfor alle andre mens de beviselig ikke er det. Denne løgnen om 1 million robotaxier er da høyst relevant for den viser hvor hinsides langt Musk er villig til å strekke løgnene sine bare for å gi inntrykk av at Tesla leder et teknologikappløp. 

 

Det som og er verdt å merke seg er at konkurrentene sine løsninger er betydelig mer solide en Tesla sine når de implementeres hos konkurrentene. De er kanskje færre per bil, men det som er i bilen leverer på et konsistent høyt nivå. Ingen konkurrenter går ut og påstår at systemene deres kan ting de ikke kan. Mens Musk er ute og viser at bilen kan kjøre helt av seg selv og hinter kraftig om at det kan den gjøre over alt alltid. Sleipeste trikset Musk har brukt der er «Beta». For hey, løsningen er ræva og du kan over hode ikke stole på den, men DU er en del av verdens feteste utvikler team der du trener det nevrale nettverket! I mellomtiden kjører folk seg ihjel i Teslaer fordi avstanden mellom budskapet fra Musk og virkeligheten er for stor. Kombinert med TSLA sin motvilje til å implementere systemer for overvåking av førerne for å garantere at førerne faktisk følger med. 

Oppsummert, Tesla skriker høyest, men ligger ikke spesielt langt fremme når en ser hva konkurentene gjør. 

Lenke til kommentar
JØI skrev (Akkurat nå):

Nei tvert imot, jeg er veldig on topic. Tråden handler om at Tesla er så mange år fremfor alle andre mens de beviselig ikke er det. Denne løgnen om 1 million robotaxier er da høyst relevant for den viser hvor hinsides langt Musk er villig til å strekke løgnene sine bare for å gi inntrykk av at Tesla leder et teknologikappløp. 

 

Det som og er verdt å merke seg er at konkurrentene sine løsninger er betydelig mer solide en Tesla sine når de implementeres hos konkurrentene. De er kanskje færre per bil, men det som er i bilen leverer på et konsistent høyt nivå. Ingen konkurrenter går ut og påstår at systemene deres kan ting de ikke kan. Mens Musk er ute og viser at bilen kan kjøre helt av seg selv og hinter kraftig om at det kan den gjøre over alt alltid. Sleipeste trikset Musk har brukt der er «Beta». For hey, løsningen er ræva og du kan over hode ikke stole på den, men DU er en del av verdens feteste utvikler team der du trener det nevrale nettverket! I mellomtiden kjører folk seg ihjel i Teslaer fordi avstanden mellom budskapet fra Musk og virkeligheten er for stor. Kombinert med TSLA sin motvilje til å implementere systemer for overvåking av førerne for å garantere at førerne faktisk følger med. 

Oppsummert, Tesla skriker høyest, men ligger ikke spesielt langt fremme når en ser hva konkurentene gjør. 

Denne artikkelen handler om uttalelser i fra den tyske bil industrien. Våkn opp. 

 

Takk for meg, du er umulig å ha en seriøs diskusjon med.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, JØI said:

Men... Men... en million robotaxier? I 2020? 

Bilane er allereie på vegen og manglar berre ei programvareoppdatering.  (I motsetnad til ID.3-bilane til VW som framleis står fordi programvaren ikkje fungerer.)  Som du veit er Tesla mange år føre konkurrentane på programvare.  I alle fall om vi skal tru VW.  Vi er berre halvveges i 2020.  Det hender at tidsplanane til Tesla sprekk litt, for dei kompromissar aldri med tryggleiken, men det er uansett litt tidleg å avvise 2020.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Sturle S skrev (2 minutter siden):

Bilane er allereie på vegen og manglar berre ei programvareoppdatering.  (I motsetnad til ID.3-bilane til VW som framleis står fordi programvaren ikkje fungerer.)  Som du veit er Tesla mange år føre konkurrentane på programvare.  I alle fall om vi skal tru VW.  Vi er berre halvveges i 2020.  Det hender at tidsplanane til Tesla sprekk litt, for dei kompromissar aldri med tryggleiken, men det er uansett litt tidleg å avvise 2020.

Kom igjen da. Ikke en gang du kan tro på løgnen fra Musk om 1 million robotaxier i 2020 Teslaer av alle typer slenger jo inn i ræva på utrykningskjøretøy i jevnt tempo. Det er vel heller ingen seriøs aktører innen selvkjøring som tror at det er mulig med nivå 5 uten Lidar, GPS og kart i kombinasjon med forskjellige typer kamera. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, JØI said:

Kom igjen da. Ikke en gang du kan tro på løgnen fra Musk om 1 million robotaxier i 2020

Tesla har fått til enormt mykje som missunnelege tapar har insistert på at er umogeleg, so du skal vere forsiktig med å påstå at det er ei løgn før 2020 er over.  Du kan stille deg i kø bak dei som meiner at det er umogeleg å lage ein elbil som går 400 km eller at Tesla går konkurs før 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 og 2020.

 

Eg er òg veldig sikker på at Tesla kan uendeleg mykje meir om sjølvkøyring enn deg.  Eg har ikkje LIDAR.  Eg har vanlege auge, men eg kan køyre bil likevel.

 

VW seier òg mykje tull.  Som at dei skulle verte verdsleiande på elektriske bilar.  Det har dei sagt mange gonger med ulike årstal som mål.  Kan hende at ID.3 får dei eit hakk eller to opp på lista, men VW har veldig langt att til toppen.

Endret av Sturle S
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, AL123 said:

Skift ut 2 tallet med et 4 eller 5 tall, så er du der tyske toppmodeller ligger. En typisk hverdagsbil kan du kutte en null på.

Jeg vet ikke hvor du har disse tallene fra, men jeg mener uansett at de burde spesifisere tallet litt bedre. 200 millioner kodelinjer sier ikke så mye i seg selv. Det kan være egne kodelinjer (noe det nesten helt sikkert ikke er), eller det kan være egne kodelinjer pluss estimater på kodelinjer i alle tredjeparts biblioteker og systemer. 

Lenke til kommentar

BMW har ikke innledet noe samarbeid med Mobileye nå. De har samarbeidet med Mobileye siden før i3 kom på markedet i 2012. BMW i3 kjører med Mobileye sin selvkjøringsteknologi (begrenset til køkjøring dog). 

 

Men jeg stusser over at bilprodusentene først nå sliter med IT. VW har problemer med helt andre ting enn den elektriske drivlinjen. De sliter med bl.a. HUD. Altså ting nettopp tysk bilindustri har vært best på i alle år og som ikke engang Tesla har kjennskap til hva er.

 

Hva i all verden skjedde?

Lenke til kommentar

Her har artikkelforfatteren bommet stygt! De oppgitte tallene med kodelinjer og PLSer gjelder nok for selve produksjonslinjene. Altså det som skal til for å sette sammen bilen. Dette vises i et av avsnittene som har blandet dette sammen, og av den grunn ikke gir noen mening.

Tviler på at det finnes noen tradisjonelle PLSer i bilene i det hele tatt - det tar altfor stor plass, selv med de minste på markedet.

Inkluderer man kodelinjene i alle operativsystemer i summen, blir jo det store tall. Det hadde vært mer interessant med applikasjonsspesifikke kodelinjer; da differensiert mellom det som er inni selve bilen, og det som er utenfor.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror VW toppstyrer litt mye her.

Ja, det kan være en fordel å ha kontroll på egen programvareproduksjon når det gjelder å forme tilbudet til markedet - hvis det gjør at du kommer fortere i mål med å møte markedet. Men hvis du har som mål å finne opp alt selv og pusher for mye på, får du et vedlikeholdsmareritt full av feil og mangler og som tar lang tid å gjøre endringer på. Det vil hindre deg i å møte markedet. Å bygge software-kompetanse og -leveringsevne er en modningsprosess og tar tid.

Bilkjøpere venter ikke på at VW opparbeider sin egen programvarekompetanse, de vil ha løsninger som passer dem når de trenger dem. Dersom noen andre enn VW leverer løsningene, velger de andre enn VW.

Ville gjort det litt anderledes enn VW her.

Hovedfokus på å levere markedstilpassede løsninger for kundene, med kjøp av de komponentene og løsningene som kan kjøpes hvis det kan korte inn tid til markedet. Utvikle egne løsninger der det ikke fins.

På lang sikt - fortsette å bygge ut egen leveringsevne på SW-siden med fokus på å erstatte kjernekomponentene av det som er kjøpt inn.

VW er store nok til at det gir mening å gjøre det meste selv.

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Lenke til kommentar

At vi gir fra oss hele privatlivet til NSA er det få som tenker på. Og hvem vet om Polstar sender data til kinesiske myndigheter. Når Norge prøvde seg på en smitteapp, ble det ramaskrik om personvernet, men at utenlandske stater kan følge med på hver meter du kjører, ser ikke ut til å bekymre noen. Jeg vil ikke ha noen "online" bil uansett merke, og iallefall ikke en med 200 millioner program linjer (?)

Lenke til kommentar

Det er skrevet litt hvorfor Tesla ligger foran. Her er en link til en gjennomgang. https://cleantechnica.com/2020/02/18/japanese-tesla-model-3-teardown-result-tesla-is-6-years-ahead/

Et viktig punkt er at tesla har en ECU (kontrollenhet og ikke 100) WV har mange subsystemer som underleverandører lager som må snakke med andre de andre systemene. Tesla er vel litt som Apple at de lager det meste selv og derfor blir komponentene bedre integrert. En av fordelene med et system med en kontrollenhet er at man kan fikse mye feil med en oppdatering. Man kan klage over at Tesla ikke tester nok og at de endrer for mye funksjonalitet og ux, men det er en bedre teknisk løsning.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Jorne57 skrev (1 time siden):

At vi gir fra oss hele privatlivet til NSA er det få som tenker på. Og hvem vet om Polstar sender data til kinesiske myndigheter. Når Norge prøvde seg på en smitteapp, ble det ramaskrik om personvernet, men at utenlandske stater kan følge med på hver meter du kjører, ser ikke ut til å bekymre noen. Jeg vil ikke ha noen "online" bil uansett merke, og iallefall ikke en med 200 millioner program linjer (?)

Et morsomt påskudd til å kjøre gammel bil. 90-tallsbil, eller enda eldre?

Lenke til kommentar

Når får Tesla Rear Cross Traffic Alert? Det er en sikkerhetsfunksjon som gjør at man detekterer kryssende trafikk når man rygger og er noe jeg har på min bil fra 2013 og som nå fås på Toyota Corolla.

Det er mye veiving med arma når det gjelder dette enorme forspranget til Tesla, helt til man peker på konkrete funksjoner. Når man kjøper en bil så ser man på spesifikasjonene. Har den X og Y? Hvis ikke så spiller det null rolle at den har et veldig raskt grafikkort koplet med et hult løfte om at en eller annen gang så skal bilen få en oppdatering over lufta som gjør at den kommer opp på nivået til masseproduserte pottit-biler fra Korea.

Lenke til kommentar
Alen Milkovic skrev (9 minutter siden):

Det er skrevet litt hvorfor Tesla ligger foran. Her er en link til en gjennomgang. https://cleantechnica.com/2020/02/18/japanese-tesla-model-3-teardown-result-tesla-is-6-years-ahead/

Et viktig punkt er at tesla har en ECU (kontrollenhet og ikke 100) WV har mange subsystemer som underleverandører lager som må snakke med andre de andre systemene. Tesla er vel litt som Apple at de lager det meste selv og derfor blir komponentene bedre integrert. En av fordelene med et system med en kontrollenhet er at man kan fikse mye feil med en oppdatering. Man kan klage over at Tesla ikke tester nok og at de endrer for mye funksjonalitet og ux, men det er en bedre teknisk løsning.

 

Den linken likte jeg veldig, da den nettopp understøtter alt jeg har skrevet i en annen tråd der tema VW vs Tesla ig IT -integrasjon ble et stort poeng.

:thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...