Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noob: Bytte stereo, men vet ikke om dette er standard størrelser?


F4ble

Anbefalte innlegg

Hei!

Planen er å få byttet til Bluetooth og kanskje oppgradere høytalere etterpå. Jeg akter å holde meg på low-end, men jeg tenker at low-end i 2020 er litt anderledes enn i 2004. Spesielt på en billig variant bil.

Jeg ser at stereo til bil kommer i størrelse 1 og 2 din slik jeg forstår det. Dette ser ut som noe helt eget... Stemmer det?

Dette er en Ford Fusion 2004, 1.4l.

Jeg har forsøkt å finne nytt panel på ebay, men det ser fryktelig vanskelig ut. Nyere fusion ser ut til å ikke ha stereo panelet sammen med viftene.

Hva tenker dere? Er dette noe som enkelt kan la seg gjøre for en fersking? Hvor kan jeg eventuelt gå for å finne delene jeg trenger?

Det er også en egen spak med multimedieknapper på venstre siden av rattet. Det kan vel være at det går ledninger fra den og til stereo også? Er det vanlig at det er en egen forsterker-enhet bak brukerpanelene eller pleier dette å være integrert i brukerpanelene?

Det er mye jeg ikke forstår, men jeg er lysten på å lære :)

Takk!

https://i.imgur.com/qyJAMD6.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok fram med filen for å få plass til noe moderne der
Kanskje du får plass til 2din om du fjerner de 2 rammene mellom den midterste enheten (Ved å fjerne 3 enheter)
Tror hullet blir for stort om du kun fjerner 2, for 1din

Mål hvor stort det er før du kapper bort noe, og får du plass til 2din så kan alt skjules med ramme

1-DIN = 180 x 50 mm
2-DIN = 180 x 100 mm

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Hvis du ikke finner nytt panel for 1 eller 2-din så må du nok kutte i panelet, hvis du ønsker at kontrollene på rattet skal fungere så må du også kjøpe et adapter. Jeg er i gang med samme prosessen selv på en 2005 Citroen Xsara Picasso, har valgt stereo fra Pioneer og kjøpt adapter som passer. Det er forskjellige adapter ettersom hvilket merke radio du skal ha, Pioneer bruker en enkel 3.5mm plugg til kontrollene på rattet.

Denne siden selger det du trenger til 1 eller 2-din, men det finnes også andre steder å få kjøpt. Mulig Bilradiospesialisten og andre som driver med bilstereo har det du trenger, problemet er vel at bilen begynner å bli litt gammel.

https://incartec.co.uk/Ford/Fusion

https://bilradiospes.no/produkter/bilsok/?carsearch=1&carbrand=25&model=264&year=2004

Lenke til kommentar
El burro skrev (Akkurat nå):

Hvis du ikke finner nytt panel for 1 eller 2-din så må du nok kutte i panelet, hvis du ønsker at kontrollene på rattet skal fungere så må du også kjøpe et adapter.

Er det lov å gjøre hjemmesnekket utstyr i bilen? er vel ofte slik bilener må typegodkjennes med tanke på EU regler,  hva hvis man stopper i 100 Km\t og stereoanlegget treffer de som sitter bak?  Så er vel også problemet er få utstyr som er egnet til akkurat den bilen og spørs om får det å virke i heletatt. Er ikke alt som bruker standard, så er ikke sikkert det er riktig skruehull.

1X2DIN Metal Fascia Mounting Cage Dash Kit for Car Radio DVD Stereo Installation

Men ganske dyrt for noe metalskrap.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Er det lov å gjøre hjemmesnekket utstyr i bilen? er vel ofte slik bilener må typegodkjennes med tanke på EU regler,  hva hvis man stopper i 100 Km\t og stereoanlegget treffer de som sitter bak?  Så er vel også problemet er få utstyr som er egnet til akkurat den bilen og spørs om får det å virke i heletatt. Er ikke alt som bruker standard, så er ikke sikkert det er riktig skruehull.

1X2DIN Metal Fascia Mounting Cage Dash Kit for Car Radio DVD Stereo Installation

Men ganske dyrt for noe metalskrap.

Det jeg linket til er ikke hjemmesnekret men et monteringsett tilpasset til akkurat den bilmodellen det er snakk om her, det du linket til er en universal ramme for 2-din stereo som ikke er relevant.
Rammen følger med når man kjøper stereo så det trenger ikke TS å tenke på hvis han skal kjøpe nytt.

Der fult lovlig å bytte stereo og bygge anlegg i sin egen bil men det må selvfølgelig gjøres med sunn fornuft, det skal godt gjøres at passasjerer blir truffet av stereoen hvis man krasjer men du tenkte kanskje på løse høyttalere, forsterker og sub-kasse som selvsagt er farlig og idiotisk.

Jeg har både byttet og bygget stereo i mange biler siden midten på 90 tallet og har aldri hatt problemer på PKK grunnet høyttalere, kabler, sub-kasser eller noe annet i forbindelse med anlegg.       

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk folkens! Jeg gleder meg til å sjekke ut dette. Panelet i seg selv er av plast og burde være enkelt å modifisere.

4 hours ago, Dubious said:

Du må nok fram med filen for å få plass til noe moderne der
Kanskje du får plass til 2din om du fjerner de 2 rammene mellom den midterste enheten (Ved å fjerne 3 enheter)
Tror hullet blir for stort om du kun fjerner 2, for 1din

Mål hvor stort det er før du kapper bort noe, og får du plass til 2din så kan alt skjules med ramme

1-DIN = 180 x 50 mm
2-DIN = 180 x 100 mm

Målene er: 190 x 34. Totalt 190 x 122 med midtstykkene (1cm/stk).

Hvilket betyr at dersom jeg fjerner midtstykkene og og tar ut alle 3 så ender jeg opp med 1cm for mye i bredden og 2cm i høyden. Det ser ut til at det er litt padding på sidene av ramma og forhåpentlig er det totalt 1cm :)

Jeg har enda ikke tatt av fronten så jeg vet ikke hva som er bak. Jeg antar at rammen festes i noe annet på baksiden av plasten og ikke i selve plasten? Det ville slått meg som litt.. usikkert og mindre lekkert.

2 hours ago, El burro said:

Det jeg linket til er ikke hjemmesnekret men et monteringsett tilpasset til akkurat den bilmodellen det er snakk om her, det du linket til er en universal ramme for 2-din stereo som ikke er relevant.
Rammen følger med når man kjøper stereo så det trenger ikke TS å tenke på hvis han skal kjøpe nytt.

Der fult lovlig å bytte stereo og bygge anlegg i sin egen bil men det må selvfølgelig gjøres med sunn fornuft, det skal godt gjøres at passasjerer blir truffet av stereoen hvis man krasjer men du tenkte kanskje på løse høyttalere, forsterker og sub-kasse som selvsagt er farlig og idiotisk.

Jeg har både byttet og bygget stereo i mange biler siden midten på 90 tallet og har aldri hatt problemer på PKK grunnet høyttalere, kabler, sub-kasser eller noe annet i forbindelse med anlegg.       

Så rammen på bilradiospes er ikke noe jeg trenger å tenke på? Hva med ledningsovergang til stereo? Benyttes fortsatt samme socket i gammel stereo som nye? Strøm og høytalertilkobling?

https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/bilspesifikt-tilbehor/connects2-ct20lr01-2

Er tilkobling til høytalere endret seg? Ser det er RCA på baksiden av flere spillere - regner med det er tilfelle på min nåværende stereo. På høytalerne (på en youtube video) så jeg det var en rar socket jeg ikke er kjent med.

Jeg ser på prisene på stereo hos bilradiospes at det starter på 1400 for 1-din. Har noen av dere erfaring med billigmodeller fra ebay? Som sagt så tenker jeg å oppgradere til det billigste og håper at teknologien vil være så forbedret at det er verdt det. Hvor handler dere?

Hva med dette? https://www.proshop.no/Bilstereo/Pioneer-MVH-S320BT-Bilradio-Svart/2812946
Jeg hadde håpet å finne noe til rundt 500,- men det blir nok vanskelig tenker jeg.

Endret av F4ble
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (4 timer siden):

Er det lov å gjøre hjemmesnekket utstyr i bilen? er vel ofte slik bilener må typegodkjennes med tanke på EU regler,  hva hvis man stopper i 100 Km\t og stereoanlegget treffer de som sitter bak? 

Folk i baksetet drept av bilstereo montert i dashen? Really?

Ellers til ts - hvis kun 500 kr er aktuelt, kan det nok lønnes seg å sjekke Finn eller en bilskrothandel i nærheten - kan finne mye bra på slike steder.

Lenke til kommentar
F4ble skrev (9 timer siden):

Takk folkens! Jeg gleder meg til å sjekke ut dette. Panelet i seg selv er av plast og burde være enkelt å modifisere.

Målene er: 190 x 34. Totalt 190 x 122 med midtstykkene (1cm/stk).

Hvilket betyr at dersom jeg fjerner midtstykkene og og tar ut alle 3 så ender jeg opp med 1cm for mye i bredden og 2cm i høyden. Det ser ut til at det er litt padding på sidene av ramma og forhåpentlig er det totalt 1cm :)

Jeg har enda ikke tatt av fronten så jeg vet ikke hva som er bak. Jeg antar at rammen festes i noe annet på baksiden av plasten og ikke i selve plasten? Det ville slått meg som litt.. usikkert og mindre lekkert.

Så rammen på bilradiospes er ikke noe jeg trenger å tenke på? Hva med ledningsovergang til stereo? Benyttes fortsatt samme socket i gammel stereo som nye? Strøm og høytalertilkobling?

https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/bilspesifikt-tilbehor/connects2-ct20lr01-2

Er tilkobling til høytalere endret seg? Ser det er RCA på baksiden av flere spillere - regner med det er tilfelle på min nåværende stereo. På høytalerne (på en youtube video) så jeg det var en rar socket jeg ikke er kjent med.

Jeg ser på prisene på stereo hos bilradiospes at det starter på 1400 for 1-din. Har noen av dere erfaring med billigmodeller fra ebay? Som sagt så tenker jeg å oppgradere til det billigste og håper at teknologien vil være så forbedret at det er verdt det. Hvor handler dere?

Hva med dette? https://www.proshop.no/Bilstereo/Pioneer-MVH-S320BT-Bilradio-Svart/2812946
Jeg hadde håpet å finne noe til rundt 500,- men det blir nok vanskelig tenker jeg.

Den du linker til fra Proshop tror jeg er helt grei, er forresten nesten samme modellen som jeg får levert på døra i dag.
Det er en DEH-S310BT, forskjellen på DEH og MVH er vel at MVH ikke har CD.

Du kan bruke adapteret fra Bilradiospesialisten men da mister du funksjonen på rattet, hvis du vil beholde den funksjonen så trenger du et annet adapter som dette: https://incartec.co.uk/product/Ford-Fiesta-02-06-ISO-Steering-control-interface
Og hvis du velger Pioneer med fjernkontroll så må du også ha en sånn: https://incartec.co.uk/product/PIONEER-patch-lead-for-29-series-SWC-29-007

Koblingen for høyttalere, strøm og andre funksjoner er fortsatt standard ISO på de fleste stereoer men du trenger altså et adapter hvis du vil unngå å kutte i ledningene i bilen. RCA koblingene er til forsterker. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg dropper å koble til spaken ved rattet. Virker ikke verdt det.

10 minutes ago, El burro said:

Koblingen for høyttalere, strøm og andre funksjoner er fortsatt standard ISO på de fleste stereoer men du trenger altså et adapter hvis du vil unngå å kutte i ledningene i bilen. RCA koblingene er til forsterker.

Her mista du meg. Dersom koblingene er standard ISO hvorfor trenger jeg adapter? Jeg antar at du ikke fortsatt prater om spaken ved rattet.

Endret av F4ble
Lenke til kommentar
F4ble skrev (1 minutt siden):

Jeg tror jeg dropper å koble til spaken ved rattet. Virker ikke verdt det.

Her mista du meg. Dersom koblingene er standard ISO hvorfor trenger jeg adapter? Jeg antar at du ikke fortsatt prater om spaken ved rattet.

Stereoen har standard ISO men tilkoblingen i bilen er ikke ISO, Ford bruker en egen tilkobling.

Lenke til kommentar

Da er stereo installert! Det gikk smurt! Veldig fornøyd. Merket stor forskjell i lyd. Neste skritt er høytalerne:

Ringene jeg kjøpte fra Bilradiospes er for store til tross for at det spesifikt står 2002-2012 Fusion.

https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/bilspesifikt-tilbehor/connects2-ct25fd05

103429995_2020-07-1718_46_10.thumb.jpg.0e8dc46bd4eadd7b0ead6f480d215f3c.jpg

Jeg har sendt en mail til Bilradiospes for å høre om de har vært borti dette før.

 

Disse høytalerkabel socketene regner jeg med å måtte klippe av. Hva vil dere anbefale å erstatte med?

356191466_2020-07-1718_52_02.thumb.jpg.f581320b50b7807ce39432f896be0969.jpg

Slik er det på de nye høytalerne:

1819778671_2020-07-1720_08_22.thumb.jpg.4d61142484c0fe3c3de3a89f2a1be809.jpg

 

Før jeg finner på noe orntli lurt så tenkte jeg å høre med dere som har gjort detta før hva som er enkleste og beste løsning :)

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Merko said:

Litt sent nå, men jeg ville nok ha satt inn et nettbrett istedenfor. :)
Utrolig mange flere muligheter.

Det er en bil jeg kjøpte for 10k. Jeg ville bare bytte ut horribel lyd overført via Bluetooth+FM dongle til FM mottaker i bilen. Så nå har jeg en flott stereo som ordner den biffen. Eneste som mangler er å få byttet ut den horrible diskanten i Ford høytalerne. Blør ut av øra om man bruker noe som helst volum.

Jeg må også innrømme at jeg har det kjempegøy med dette prosjektet! Jeg har alltid vært en gadgetmann. Nå har bilen blitt en stor gadget. Me like.

Endret av F4ble
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...