Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Altibox FMG fibertilkobling


Anbefalte innlegg

Heisan...

Har Altifiber, med FMG sentral som jeg ikke er fornøyd med, skal gå til innkjøp av egen router slik at jeg kan kutte ut FMG..

Da blir det enten en Mikrotik eller Ubiquiti, med SFP inngang... 

Problemet er at jeg skal plassere denne routeren ett annet sted en FMG'n står, må da legge om fiberkabelen,

og må gjennom noen hull som er for små til å få gjennom den blå pluggen på enden av fiberkabel...

Da er spørsmåler.. Er det noen problem og ta den blå pluggen av fiberkabel, trekke kabel, og så sette den på igjen...

Noen som vet?

Endret av Heia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er du over på at det er like greit å skifte hele kabelen fra inntaksboksen og legge den dit du vil. 

Dette vil nok koste deg en firesifret sum når montøren har gjort sitt. 

 

Alternativet er jo å kjøpe utstyr for terminering selv. Koster bare en høy femsifret sum :D

 

Gjør deg selv en tjeneste og ikke plugg ut fiberen unødvendig. Det går fint helt til du skraper opp eller støver til konnektor såpass mye at du ikke lenger får link mot noden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Vil anbefale å dra kategorikabler fra ruteren framfor å flytte punktet helt, hvis det gjelder pris. Ellers blir det som flere her sier: dyrt. 

Lenke til kommentar

Du trenger å inspisere de uterminerte fiberendene med mikroskop før du limer dem for at ytelsen skal holde og at du ikke får for mye demping hvis du må fikse på løs fiber. Hvis det er terminert fiber burde det vært overkommelig annet enn ekstrakostnadene for utstyr.

Lenke til kommentar

Okey... Ikke noe tvil her, jeg krøller uten tvil ikke med fiberkabel... Da får jeg heller sette opp en mediaconverter og

dra CAT kabel til der ny router skal stå...

Takk for klargjørende svar...

Endret av Heia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
LMH1 skrev (På 14.7.2020 den 20.35):

Fiberkablene du linker til er jo patchekabler, det har ingenting med det som snakkes om i denne tråden. Disse kablene brukes inne i nodene, ikke inne hos kunden. Men ja, det er mulig å terminere på en ekstra egeninnsats, men det koster og TS kan ikke gjøre dette selv. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 7/14/2020 at 7:35 PM, Heia said:

Okey... Ikke noe tvil her, jeg krøller uten tvil ikke med fiberkabel... Da får jeg heller sette opp en mediaconverter og

dra CAT kabel til der ny router skal stå...

Lurer litt på den begrensingen du satte for deg selv "må gjennom noen hull som er for små til å få gjennom den blå pluggen".  Skal du ha gjennom en cat6-kabel så er jo hullet straks 7-8 mm uansett.  Da har du ikke så mye igjen før du kan få gjennom en simplex LC-konnektor.  Den er ca 4,5 mm bred.  Om du vil ha med låsen, så bygger den 3 mm i tillegg.  Men gevinsten i mindre hull med TP-kabel synes marginal i forhold til ulempen med at du må ha en mediakonverter med strøm der fiberen er terminert i dag.

Jeg forutsetter her at du lar fiberen fra Altibox være, og bare skjøter på din egen patchefiber med SC i den ene enden og LC i den andre.  Evt med en ekstra LC til SC overgang igjen hvis du absolutt vil gjenbruke SFPen fra Altibox.

Min erfaring er at hull kan tettes igjen etter at fiberen er trukket ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...