Gå til innhold

Nå har BMW lansert iX3 – uten firehjulstrekk


Anbefalte innlegg

Herr Akkar skrev (På 14.7.2020 den 11.51):

Helt utrolig at det bare dukker opp SUVer! Hvor blir det av mer energieffektive sedaner og stasjonsvogner?

Denne SUV-motebølgen er tåpelig. Gevinsten i å elektrifisere deler av bilparken forsvinner fordi alle biler som selges er SUV med mye høyere forbruk enn nødvendig, enten det er bensin, diesel eller strøm.

Sedaner/kombier selges det da mye av. Tesla Model 3 og S, Hyundai Ioniq m.fl. Hatchbacks er det også mye av, men stasjonvogner er som du nevner null. Det er ikke så rart da salget av stasjonsvogner har stoppet nesten helt opp i Europa de siste ti årene. Nesten ingen vil ha de lengre, unntatt taxisjåfører som kjører Mercedes (men der har de fleste gått over til Prius virker det som). SUV og crossovere har tatt helt over dette markedet blant fossilbilene, da er det ikke så rart at det er disse modellene som lanseres som elbiler også. Det kommer sikkert noen stasjonsvogner til slutt, for de som fortsatt tør å kjøpe en slik (mao. ikke er så bekymret for annenhåndsverdien eller beholder bilene sine lenge) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (På 14.7.2020 den 13.24):

Fordi de samme folka tror de trenger firehjulstrekk, og ikke skikkelige dekk og kjøreferdigheter på glatt føre. Hvis man har skikkelige dekk så er det ytterst sjeldent at man skal få en fordel med firehjulstrekk, med mindre man skal brøyte seg gjennom en bratt stigning med løs snø. Jeg har fint klart bakkestart i en snødekt 30% oppoverbakke med min bakhjulsdrevne bil på piggfrie Maxxis SP02. 

En del av oss som har hytte gjør nettopp det ganske ofte. Brøyter seg gjennom løssnø i oppoverbakke altså. Jeg gjorde det med 2WD selv, med kjetting på. Deilig å slippe å legge om. Uten kjetting var det svært stor sjanse for å kjøre seg fast med RWD siden bakenden slang inn i brøytekanten med en gang hjulene begynte å spinne (veien var høyest på midten). Da sto man der og måtte skuffe snø i minst en halvtime for å få ut bilen. FWD var en del bedre, men 4WD er helt overlegent til vår bruk ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 minutter siden):

En del av oss som har hytte gjør nettopp det ganske ofte. Brøyter seg gjennom løssnø i oppoverbakke altså. Jeg gjorde det med 2WD selv, med kjetting på. Deilig å slippe å legge om. Uten kjetting var det svært stor sjanse for å kjøre seg fast med RWD siden bakenden slang inn i brøytekanten med en gang hjulene begynte å spinne (veien var høyest på midten). Da sto man der og måtte skuffe snø i minst en halvtime for å få ut bilen. FWD var en del bedre, men 4WD er helt overlegent til vår bruk ihvertfall. 

Høres ut som du har et godt argument for å velge firehjulstrekk. Jeg tror bare ikke at alle med firehjulstrekkere har det samme behovet som deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg går for hvit metallic med full shadow black line inkl sotede ruter og antr asitt tak innvendig sammen med mocha interiør , det skaper en fin kontrast.
Har aldri hatt fargeløs bil (hvit eller sort)  før så kjekt med en forandring. Hatt flere grå og sølv. Mørkere skinnseter er også mere jeansvennlig (cognac er ganske lys).

 

 

51A0FDEF-D877-4F1D-A50D-B8147E12D546.jpeg

93B0FC1D-C22D-4E36-BA63-705E59E92B2A.jpeg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
8 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

En del av oss som har hytte gjør nettopp det ganske ofte. Brøyter seg gjennom løssnø i oppoverbakke altså. Jeg gjorde det med 2WD selv, med kjetting på. Deilig å slippe å legge om. Uten kjetting var det svært stor sjanse for å kjøre seg fast med RWD siden bakenden slang inn i brøytekanten med en gang hjulene begynte å spinne (veien var høyest på midten). Da sto man der og måtte skuffe snø i minst en halvtime for å få ut bilen. FWD var en del bedre, men 4WD er helt overlegent til vår bruk ihvertfall. 

Jeg mener de som skriver at de ikke trenger 4WD og at de klarer seg fint med gode dekk og 2WD ikke akkurat har opplevd krevende kjøreforhold ?

Hytta og ubrøytet vei er en ting, men våt is og oppoverbakker er det stort sett kun 4WD+pigger du kommer opp. Ihvertfall fra stillestående.
Har ett hus ganske høyt beliggende på østlandet hvor det kan være *svært* glatt.
Det er ganske befriende å kjøre ut fra stillestående start med en 4WD kontra en 2WD (forhjulstrekk "verst").
Det "akser" som om det var våt asfalt der jeg må kjøre litt "sikk-sakk" for å komme igang med en 2WD.
De som ikke har opplevd slike forhold må jeg vel tilgi som ganske inkompetente i diskusjon mellom 4WD vs 2WD.

På denne bilen  - iX3 - tror jeg 2WD vil fungere helt fint (selv om jeg fastholder at det er "feil" på en X-modell).
Har hatt/kjørt en del nyere BMW med bakhjulstrekk og ASC/DSC på disse gjør at det hverken er problem med sladd eller bakkestart, mye takket være gode styreenheter/software.
Lekte litt med en 1-serie jeg hadde som firmabil,  og den gikk fra glimrende til ukjørbar med/uten DSC aktivisert (men det var jo morsomt å få litt flashback til "dreher-reihe" som jeg hadde i ungdommen) :D

 

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (3 timer siden):

Jeg mener de som skriver at de ikke trenger 4WD og at de klarer seg fint med gode dekk og 2WD ikke akkurat har opplevd krevende kjøreforhold ?

SNIP

 

Må si det er en viss "besserwisser"-schwung over den uttalelsen der. Kan hende man faktisk har meget god erfaring med tøffe og vekslende føre, men kan ha flyttet til ett sted der man sjeldent og aldri kommer borti forhold hvor 4WD er nødvendig.

For all del, kan godt være endel som uttaler seg mot bedre vitende, men å innta holdningen om at "alle" de som sier det, aldri har opplevd slikt, det bliir dessverre bare dumt.

Selv kommer jeg fra kyststrøk nordpå, og har opplevd ganske så krevende forhold, og har lært meg endel om å kjøre på alt fra våt speil-is, via underkjølt regn på tilsynelatende bar asfalt, høye brøytekammer, dyp ubrøytet snø og til snø som er omvandlet til finkornet sand av salting.

Her jeg bor nå, og i områdene jeg kjører, så er det kanskje 1 dag eller 2 i året hvor en 4WD er det som måtte til for å komme meg videre. Da skal prisforskjellen faktisk være ganske liten for at jeg likevel skal velge å legge ekstra kroner i drift på 4 hjul, eller det må gi mer mere på kjøpet. Og jeg hadde definitivt ikke avstått fra en bil fordi den har slikt. Det får en heller ta som en bonus.

Det er ikke det samme som at jeg ikke ser fordelene og der 4WD skinner. Men fra det til å ha et virkelig behov, nei det kan jeg ikke påstå.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
2 hours ago, Snowleopard said:

Må si det er en viss "besserwisser"-schwung over den uttalelsen der. Kan hende man faktisk har meget god erfaring med tøffe og vekslende føre, men kan ha flyttet til ett sted der man sjeldent og aldri kommer borti forhold hvor 4WD er nødvendig.

<snip>

Det kan du godt si, men jeg velger å svare med samme mynt til de som like "besserwisser" påstår at 4WD ikke har noe for seg. 
Personlig klarer meg bra med 2WD og gode dekk,  men foretrekker 4WD av flere årsaker enn framkommelighet.
I denne kontekst (elbil) mener jeg 4WD burde være standard, men det er selvsagt en kostnad som ikke alle ønsker å betale for.

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (5 timer siden):

Det kan du godt si, men jeg velger å svare med samme mynt til de som like "besserwisser" påstår at 4WD ikke har noe for seg. 
Personlig klarer meg bra med 2WD og gode dekk,  men foretrekker 4WD av flere årsaker enn framkommelighet.
I denne kontekst (elbil) mener jeg 4WD burde være standard, men det er selvsagt en kostnad som ikke alle ønsker å betale for.

Dersom du hadde sagt dette til/om de som mener 4WD ikke er bedre enn 2WD, så hadde jeg ikke reagert, for der er jeg helt enig med deg. Men nå sa du det til de som mener de selv ikke trenger 4WD. Det er to helt forskjellige utgangspunkt, selv om de som tror 4WD ikke har noe for seg, tilfeldigvis forteller at de ikke trenger dette.

Men jeg tror og mange hadde hatt godt av litt mere kjøretrening på utfordrende vinterforhold, gjerne under kyndig veiledning slik at man f.eks. ikke tror man skal gi full gass på glatta når man skal ta løs.

Det kan selvsagt ha noe for seg dersom man faktisk klarer å dytte unna snøen og nå ned til bakken, men i minst 90% av tilfellene så gjør man vondt værre.

Lenke til kommentar

Når «jeg» sier at 4WD ikke er nødvendig «for meg» er det et veloverveid bevisst valg og sammen med 35 års erfaring med daglig kjøring av bil (til min bruk, næring og i mitt område) som bakgrunn.
4WD handler i utgangspunktet kun om max. fremdrift.
Is holke føre (fryst) regn som dukker opp noen ganger er livsfarlig og man sklir like mye mye enten kjøretøyet er forhjulsdrevne, bakhjulsdrevet eller firehjulsdrevet.
Når føret er slik at bilkjøring er risikosport har jeg opp i gjennom årene hatt null problemer med å la bilen stå. 
 

Jeg mener fremdeles at veldig mange «voksne folk» som er erfarne og «kan kjøre bil» og ikke overvurderer egne evner bak rattet og tar unødige risker som mange yngre - ikke «trenger» 4WD (er kjekt å ha, men ikke et MUST).
Har hatt både det ene, andre og tredje av hjuldrift.


Mange som
Ikke har hytte på fjellet (faktisk) ,
ikke drar på bilturer «over fjellet» mellom øst og vest om vinteren, 
Ikke bor spesielle plasser i Nord-Norge eller langs kysten (utfordrende hele vinteren)
Ikke bor på toppen av en bratt bakke som ikke brøytes, måkes om vinteren, 
Ikke «MÅ» bruke bilen hver dag og kan la den stå de værste vinterdagene.
Derimot bor og jobber og har næring der det «gudforby» saltes hele vinteren og beveger seg mye på E6/E18.
Da blir 4WD mere en opsjon eller nice to have.

 

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 timer siden):

Ingen problemer med at konfiguratoren har for mange valg her. Det er alltid artig å kunne konfigurere bilen akkurat slik man ønsker dem. Skifte en list og se hvordan blilen ble. Bytte interiør skinn til man finner noe man liker osv. Ikke alle ønsker sort/hvitt interiør

Det var jo latterlig få valg. Går ikke an å bytte fra de stygge standardfelgene engang. Ingen valg på setetrekk på "charged", ingen mulighet for stoffseter eller bedre stereo. Stort sett er det kun hengerfeste og farge man kan velge. Jeg antar dette er pga. at dette er lanseringsmodeller og at det kommer noen flere valg etterhvert. 

Jeg kan ikke helt se hva som skulle fått meg til å velge denne bilen fremfor f.eks e-tron 50. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

100 km rekkevidde kanskje.

Spillet liten rolle for oss, det er så mange hurtigladere nå at vi alltid kommer til å velge modellen med minst batteri fremover. Om den går 25 eller 40 mil før vi må lade litt har bortimot null betydning. Kjører nå en Tesla X75D som har mer enn god nok rekkevidde for oss selv med tung henger bak.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (15 minutter siden):

Det var jo latterlig få valg. Går ikke an å bytte fra de stygge standardfelgene engang. Ingen valg på setetrekk på "charged", ingen mulighet for stoffseter eller bedre stereo. Stort sett er det kun hengerfeste og farge man kan velge. Jeg antar dette er pga. at dette er lanseringsmodeller og at det kommer noen flere valg etterhvert. 

Jeg kan ikke helt se hva som skulle fått meg til å velge denne bilen fremfor f.eks e-tron 50. 

Feil konklusjon da først og fremst kampanjenemodellene (som kommer først) er predefinerte gunstig utstyrsspekket  i charged, charged plus og fully-charged
Ift til e-tron 50, > 100km lengre rekkevidde og prisen samt at det ikke er VAG..

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden):

Spillet liten rolle for oss, det er så mange hurtigladere nå at vi alltid kommer til å velge modellen med minst batteri fremover. Om den går 25 eller 40 mil før vi må lade litt har bortimot null betydning. Kjører nå en Tesla X75D som har mer enn god nok rekkevidde for oss selv med tung henger bak.

Så rekkevidde spiller plutselig ikke noen rolle lengre på «ikke Testa» nå eller. Hurtiglading på «ikke Tesla» ladestasjoner er dessuten dyrt i følge flere Tesla eiere her. 
Litt motstridende argumentasjon synes jeg.  

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (6 timer siden):

Så rekkevidde spiller plutselig ikke noen rolle lengre på «ikke Testa» nå eller. Hurtiglading på «ikke Tesla» ladestasjoner er dessuten dyrt i følge flere Tesla eiere her. 
Litt motstridende argumentasjon synes jeg.  

Jeg hurtiglader Teslaen nesten bare hos Fortum, så for min del blir det det samme. Bruker SuC minimalt da jeg ikke gidder å kjøre mange mils omvei for å lade på SuC. Flatedekningen til Fortum m.fl er enormt mye bedre enn for SuC. 

Vi hadde egentlig tenkt å kjøpe X60, men den forsvant dessverre fra utvalget før vi fikk bestilt så det ble X75. Så rekkevidden er mer enn god nok for vår bruk ja. 

Lenke til kommentar

Vel, enda et nytt tillegg i valgmulighetene av el.suv i premium segmentet er positivt uansett. Og som sagt kommer det mere fullelektrisk fra BMW i 2021om denne ikke innfrir behovene.
Dessuten leser at el.suv med for kort range ikke selges i u.s , derfor lanser ikke BMW denne der. Så det er nok grunnen til at X60 og X75 tas av markedet/produksjon. Å lage billigere biler tilpasset kun for lille Norge har nok ikke bærekraft hverken for Tesla eller de tyske.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tja , tipper inext vil komme i flere konfigurasjoner. Men det sies at den blir det foreløpige el.SUV flaggskipet og retter seg antagelig mot X5 kundesjiktet. Så denn blir nok en dyr bil. Den er faktisk større enn X5 i ytre mål.

Det er kommer også i4 som er fetter til 4 serie grand coupe som også skal ha 600km rekkevidde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...