Gå til innhold

Nå har BMW lansert iX3 – uten firehjulstrekk


Anbefalte innlegg

Økte CO2-utslipp fra nye biler sammenlignet med foregående år har blitt forklart av bransjen med at salget av fossile småbiler har sviktet, mens salget av fossile SUV-er har økt.

Små biler brukes ofte til bykjøring og da er det naturlig at elbiler har tatt en stor jafs av markedet. Men når vi kan lese at CO2-utslippene likevel øker så burde jo elektrifiseringen nettopp myntes på SUV-segmentet. I hvert fall her i Europa. I USA er det eneste riktige å elektrifisere pickup-ene. Det sitter visstnok langt inne hos de fleste produsentene der borte, men nå har til og med Ford annonsert en elektrisk F-150 som skal leveres i 2022.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Eivind Helle said:
6 hours ago, Sturle S said:

Er ikkje det nøyaktig det eg skreiv då?  Folk trur at firehjulstrekk er betre enn det er, og difor køyrer dei for fort etter forholda.

Ikke helt. Mulig du tenkte på denne menneskelige faktoren, men det du skriver er at "Bilar med firehjulstrekk har 20-30 høgare risiko for ulukker på is eller snø som bilar med fram- eller bakhjulstrekk". Altså er det bilen det er noe galt med.

Bilar trur ingenting.  Ergo bør det vere ganske opplagt at eg snakkar om mennesket som sit i førarsetet.  Eventuelt bileigaren.  Det er i alle fall ikkje bilen som går rundt og trur noko som helst.

Lenke til kommentar
-Birger- skrev (9 timer siden):

Jeg håper mange ser bort fra det med 4-hjulstrekk. Det er noe en klarer seg fint uten.

Hvor mange hadde hjulstrekk for 30 år siden og da med MYE dårligere veier enn i dag?

Jeg har nå kjørt land og strand rundt i en el-bil i med driften på hjulene bak i godt over 6 år og har ikke en gang hatt behov for 4-hjulstrekk eller kjettingene.

Og selvsagt, NOEN har bruk for det.

Ja, jeg er en av de som har bruk for det. Når det er glatt hjelper det ikke med piggdekk engang, det er kun firehjulstrekk (selv med piggfritt) som kommer seg ut av gården og opp til veien. Relativt sentralt beliggende enebolig med bratt utkjørsel opp til gata. Så denne bilen er uaktuell for meg.

Endret av Cleanupordie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Compliance eller ei; når man ser hvordan Tesla klarer å pakke motor og kraftelektronikk så blir de fleste andre biler litt tafatte. VW overrasker positivt med sin plattform. Jeg tipper de andre kommer etter når de ser lyset. BMW klarte det jo ganske så bra med i3, til tross for at den er konstruert som hybrid. Kort panser, stor kupé, bakhjulstrekk.

Regenerering på vinterføre tror jeg ikke skal bli noe problem. I hvert fall fungerer det helt nydelig på i3. Antispinn også. Tesla har jeg ikke prøvd på vinterføre, men jeg har ikke inntrykk av at de er utfordrende verken som rwd eller awd(?) Sikkert flere her som kan si noe om.

Hva vil begrepet "permanent firehjulstrekk" innebære for en elbil med 2-3-4 motorer? Spiller det noen rolle i praksis? Sikkert flere her som har kjørt både tradisjonelle og elbiler som Tesla, Jaguar, Audi m.m. Motorstyringene reagerer jo lynkjapt, så problemer relatert til forsinkelse burde være eliminert. Med motor på hvert hjul åpner det seg interessante muligheter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det finnes vel strengt tatt bare en Compliance car, Fiat e500. Platformdeling kan bety store kompromiss ala Mini SE, men det kan også bety glimrende løsninger ala e208. De mest kompromissløse elbilene til nå er vel iPace og i3, men selv de er ikke uten flaws. Tesla er en "opertunity missed" og har eledig pakking. Det var selvsagt gjort med vilje, fordi Musk var redd for å lansere en bil som så anerledes ut, men det finnes ingen grunner til at en elbil skal være en 3box-car.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Toyota Rav4 Elektric var også en ren compliance car i California. Og det finnes sikkert flere eksempler. Var det ikke en elektrisk Honda-modell også?

Her er et eksempel på el-Rav'en: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=184098376

Honda Clarity fantes som BEV, dog med stusselige 89 miles rekkevidde etter EPA, som sannsynligvis ville betydd ca 150-160 km etter WLTP, og 200 km etter NEDC, etter en helt klart ikke.vitenskapelig antagelse utført av meg selv...

?

https://www.caranddriver.com/news/a31297220/honda-clarity-ev-discontinued/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale de som er redde for RWD og regenerering på vinteren, til å gå til nærmeste forhandler og prøve BMW i3 til vinteren. 

 

Alle biler er gode å kjøre på bart føre. De aller fleste biler er også gode å kjøre når man kjører godt innenfor toleransegrensene til bilen (les: kjører pent på vinteren). Det er først når du mister kontrollen (eventuelt skjønner at du burde ha mistet kontrollen) at du merker hvem som har peiling og hvem som bør legge ned.

 

BMW i3 har så god stabilitetskontroll og antispinn at den ble overført til BMW M3 (og nye M5 samt fremtidige M-modeller). En av verdens mestvinnende og mest erfarne bilprodusenter i motorsport velger altså å dytte teknologien inn i en av verdens mest ikoniske sportsbiler. Det hadde de ikke gjort dersom det ikke var helt sykt bra teknologi.

 

Man kan si mye om BMW og hva som er best, men i3 har enpedalskjøring og slipper du gassen i en glatt sving, kjører den fremdeles på skinner. Regenereing og antispinn justeres uten at du merker det på annen måte enn at bilen bremser mindre av seg selv. Det samme når du skal gi på. Full gass med i3 på snø og den akselererer rolig og ryddig avgårde uten antydning til sladd. Den har faktisk en egen knapp for "rough roads" hvis man ønsker å gi bilen litt mer slack, slik man er vant til at andre biler oppfører seg på glattisen.

 

Er det en ting jeg overhodet ikke er redd for, så er det kombinasjonen RWD, glatt føre, regenerering og BMW. Der er de udiskutabelt og objektivt best i verden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ser for meg at BMW måtte jobbe hardt for å beholde grep med de sykkeldekkene på i3.

Men vil jo uansett kunne ha mere regenerering på vinteren med firehjulstrekk, kontra kun bakhjulstrekk som hele tiden må deaktiveres.

Men det går nok helt fint for de fleste.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Honda Clarity fantes som BEV, dog med stusselige 89 miles rekkevidde etter EPA, som sannsynligvis ville betydd ca 150-160 km etter WLTP, og 200 km etter NEDC, etter en helt klart ikke.vitenskapelig antagelse utført av meg selv...

?

Nettopp. Var den jeg tenkte på. ?

Lenke til kommentar
23 hours ago, rm84 said:

Kjører man med permanent 4x4 i en sving og slipper gassen litt for plutselig, så suser man avgårde i en sladd. Samme om man tråkker litt på gassen. 4x4 er veldig kilen i forhold til forhjulstrekk med haldex-koblet 4wd

Javel, dette må du forklare nærmere? I mine øyne er gnagere med haldex den desidert dårligste formen for firehjulstrekk. En slik bil har alle de kjøredynamiske ulempene en gnager har men grei fremkommelighet.

Permanent firehjulsdrift med for eks. TorSen senterdiff. gir veldig forutsigbar oppførsel.

Lenke til kommentar
22 hours ago, Snowleopard said:

Ved å gjøre hovedjobben nå, ville de bygd erfaring på en bil som sannsynligvis vil leveres i et begrenset antall sammenlignet med fremtidige modeller, og det ville derfor vært lettere å gjøre endringer på plattformen nå, enn f.eks. 3 eller 5 år frem i tid, basert på iNext som vel skal være en spesifikk elbilplattform i bunn.

 

Selv hos BMW internt, ser det jo ut som de ansatte mener BMW bør være tydeligere og langt mer fremskreden i sin satsing.

Jeg vil håpe/anta at BMW har modifisert den elektriske X3 endel slik at pakkingen har blitt grei selvom bilen sikkert deler masse med fossilvarianten og ser nesten lik ut. Har dere noen kilder på hva status er? Det ville være rart hvis en elektrisk X3 som de har brukt årevis på ser ut som det makkverket en e-golf er.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (23 minutter siden):

Jeg vil håpe/anta at BMW har modifisert den elektriske X3 endel slik at pakkingen har blitt grei selvom bilen sikkert deler masse med fossilvarianten og ser nesten lik ut. Har dere noen kilder på hva status er? Det ville være rart hvis en elektrisk X3 som de har brukt årevis på ser ut som det makkverket en e-golf er.

Som deg, håper og tror jeg BMW har brukt tiden på mer enn litt lett flikking og stadig uthaling av tiden, men jeg lurer selvsagt på dette selv. Regner med noen tester/gjennomganger eller en personlig titt og prøvekjøring kan gi flere svar.

Det jeg tenkte på med det jeg skrev, er at det er bedre de får erfaring med en BEV-spesifik plattform, enn flikking på en modifisert ice-plattform.

På den annen side, kan endringene likevel være ganske store, men reversible eller at f.eks. ca 80 % er likt og kan produseres på forhånd, og så kan de siste 20 % tilpasning til den ene eller andre drivlinjen gjøres når de vet bedre hvilken drivlinje som skal settes på.

Kanskje kan 80 % av produksjonen være ferdige plattformer etter den fordeling de ser for seg, og de siste 20 % være slike som er klar til å styres etter etterspørsel og behov der og da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Snowleopard said:

Som deg, håper og tror jeg BMW har brukt tiden på mer enn litt lett flikking og stadig uthaling av tiden, men jeg lurer selvsagt på dette selv. Regner med noen tester/gjennomganger eller en personlig titt og prøvekjøring kan gi flere svar.

Det jeg tenkte på med det jeg skrev, er at det er bedre de får erfaring med en BEV-spesifik plattform, enn flikking på en modifisert ice-plattform.

På den annen side, kan endringene likevel være ganske store, men reversible eller at f.eks. ca 80 % er likt og kan produseres på forhånd, og så kan de siste 20 % tilpasning til den ene eller andre drivlinjen gjøres når de vet bedre hvilken drivlinje som skal settes på.

Kanskje kan 80 % av produksjonen være ferdige plattformer etter den fordeling de ser for seg, og de siste 20 % være slike som er klar til å styres etter etterspørsel og behov der og da.

Hvis man kan gjøre større strukturelle endringer av karosseriet tror jeg resultatet kan bli ganske bra. Hjulopphenget er det ingen grunn til å redesigne men man må endre kupedelen for å få plass til batterimodulene. "Motorrommet" kan redesignes slik at det frigjorte volumet kan romme bagasje o.l.

Å utvikle en ny platform er ganske krevende og det er mange synergier som skal høstes. Hybrider vil nok utgjøre en stadig større andel fremover og på sikt fortrenge rene fossilbiler så behovet for en ny helelektrisk platform er kanskje ikke der enda?

Lenke til kommentar

BMW har holdt på en god stund med en ny BEV orientert plattform. Denne har også vært under omgående vinter (cold climate) testing i Sverige og sommer (hot climate) testing i Sør-Afrika.
https://www.motor1.com/news/400946/bmw-inext-south-africa-testing/

Snart , i 2021 vil BMW ha serieproduksjon av fire vidt forskjellige fullelektiske elbiler: BMW i3, BMW iX3, BMW i4 og BMW iNext. I tillegg til elektrifiseringen de gjør med ladbare hybrider. BMW Group sin målsetning er 25 elektrifiserte kjøretøy til 2025 hvor 12 skal være fullelektriske.

 

Sitat

 The 25 electrified models previously announced for 2025 will now be available from the BMW Group by 2023 – two years earlier. At least 12 out of these 25 models will be fully electrically powered.

https://www.bmwgroup.com/en/company/bmw-group-news.html?popup=/content/grpw/websites/bmwgroup_com/en/unternehmen/bmw-group-news/artikel/mix

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Ser for meg at BMW måtte jobbe hardt for å beholde grep med de sykkeldekkene på i3.

Men vil jo uansett kunne ha mere regenerering på vinteren med firehjulstrekk, kontra kun bakhjulstrekk som hele tiden må deaktiveres.

Mesteparten av bremsing skjer med framhjulene, så regenerering burde være mye kraftigere med drift på bare framhjul eller alle fire. BMW i3 har generelt kraftig regenerering. Jeg vet ikke om noen andre biler som bremser like kraftig? I hvert fall fungerer i3 glimrende på glatt føre. Jo glattere det er, jo mer fart ruller det på. Men det er ikke verre enn å flytte høyrefoten til bremsepedalen slik vi er vant med fra fossilbiler.

Det er forresten ganske stor forskjell på før og etter facelift på i3. Motorkontrollen er mye raskere og jevnere på den nye utgaven. Den gamle utgaven slipper plutselig opp regen hvis det er for glatt eller det er vaskebrett e.l. Så går det et par sekunder før den kommer tilbake. Den nye utgaven oppleves mye jevnere. BMW skrøyt av at motorkontrolleren er 40 ggr. raskere på den nye.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (33 minutter siden):

Å utvikle en ny platform er ganske krevende og det er mange synergier som skal høstes. Hybrider vil nok utgjøre en stadig større andel fremover og på sikt fortrenge rene fossilbiler så behovet for en ny helelektrisk platform er kanskje ikke der enda?

Det er vel markedet som bestemmer behovet. For min del er det minus i boka om elbilen har "fossilskavanker" som langt panser, forhjulstrekk, kardangtunnel, motorrom fullt av stæsj osv. Men det blir en totalvurdering. Tesla S har jo langt panser, men det er mye bagasjeplass der. i-Pace har gjort mye riktig. VW kan hates for mye rart for tida, men MEB-platformen ser bra ut. For min del er ID3 mye mer attraktiv enn e-Golf. MEB er i grunnen det beste argumentet mot fossil- eller multiplatform.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Dovreekspressen said:

VW kan hates for mye rart for tida, men MEB-platformen ser bra ut. For min del er ID3 mye mer attraktiv enn e-Golf. MEB er i grunnen det beste argumentet mot fossil- eller multiplatform.

Enig der, ID3 ser veldig lovende ut. De har truffet konseptmessig slik jeg ser det. Bortsett fra de idiotiske "bussvindusviskerene" da...

Lenke til kommentar

Kunne virvelstrømsbremser (eddy current brake) vært en idé for nødbremsing ut over det regenerativ klarer å svelge unna?

Mye finere enn trommelbremser, kontaktløs energioverføring = slitasjefritt, åpner for mer rustbeskyttende legeringer, ingen inverter eller batteri som begrenser effektopptaket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...