Gå til innhold

Nå har BMW lansert iX3 – uten firehjulstrekk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg håper mange ser bort fra det med 4-hjulstrekk. Det er noe en klarer seg fint uten.

Hvor mange hadde hjulstrekk for 30 år siden og da med MYE dårligere veier enn i dag?

Jeg har nå kjørt land og strand rundt i en el-bil i med driften på hjulene bak i godt over 6 år og har ikke en gang hatt behov for 4-hjulstrekk eller kjettingene.

Og selvsagt, NOEN har bruk for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
34 minutes ago, -Birger- said:

Jeg håper mange ser bort fra det med 4-hjulstrekk. Det er noe en klarer seg fint uten.

Hvor mange hadde hjulstrekk for 30 år siden og da med MYE dårligere veier enn i dag?

Jeg har nå kjørt land og strand rundt i en el-bil i med driften på hjulene bak i godt over 6 år og har ikke en gang hatt behov for 4-hjulstrekk eller kjettingene.

Og selvsagt, NOEN har bruk for det.

Regenerering på alle hjul er mere stabilt på vintern. Men ellers enig i at de fleste nok klarer seg uten. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 minute ago, Herr Akkar said:

Helt utrolig at det bare dukker opp SUVer! Hvor blir det av mer energieffektive sedaner og stasjonsvogner?

Denne SUV-motebølgen er tåpelig. Gevinsten i å elektrifisere deler av bilparken forsvinner fordi alle biler som selges er SUV med mye høyere forbruk enn nødvendig, enten det er bensin, diesel eller strøm.

Suv som selger. Letter å komme seg inn/ut av og man sitter høyt og oversiktlig.

Har du sett noen eldre komme seg inn/ut av en Tesla Model 3 f.eks? Skjønner at de ønsker høye biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er svært uenig. Veigrep på slaps og snø på motorvei for eksempel er på et helt annet nivå med permanent firehjulstrekk - dette er ren sikkerhet det er snakk om, og forskjellen er gigantisk. Jeg har biler med forhjulstrekk, bakhjulstrekk, permanent firehjulstrekk og just-in-time firehjulstrekk/regenerering, og det er ikke tvil om at permament firehjulstrekk er best i alle situasjoner.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Herr Akkar said:

Jeg er svært uenig. Veigrep på slaps og snø på motorvei for eksempel er på et helt annet nivå med permanent firehjulstrekk - dette er ren sikkerhet det er snakk om, og forskjellen er gigantisk. Jeg har biler med forhjulstrekk, bakhjulstrekk, permanent firehjulstrekk og just-in-time firehjulstrekk/regenerering, og det er ikke tvil om at permament firehjulstrekk er best i alle situasjoner.

Permanent firehjulsdrift vil være problematisk med elbiler som har to/tre/fire uavhengige motorer.

Bedre at motorer aktiveres ved behov.

 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Herr Akkar said:

Jeg er svært uenig. Veigrep på slaps og snø på motorvei for eksempel er på et helt annet nivå med permanent firehjulstrekk - dette er ren sikkerhet det er snakk om, og forskjellen er gigantisk. Jeg har biler med forhjulstrekk, bakhjulstrekk, permanent firehjulstrekk og just-in-time firehjulstrekk/regenerering, og det er ikke tvil om at permament firehjulstrekk er best i alle situasjoner.

Ikkje so bra som mange trur.  Bilar med firehjulstrekk har 20-30 høgare risiko for ulukker på is eller snø som bilar med fram- eller bakhjulstrekk.  Ein av mange ariklar om dette: https://www.tv2.no/a/9108490

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser jo ut som en ok familiebil det her. Det er jo normalt å prise seg litt høyt i starten og justere ned prisen til man når passe produksjonstakt. Godt egnet til langtur også:

  • Start med 100% SoC og kjør første etappe på 410 km i 100 km/t på 4 timer og 6 minutter med til 50 km margin
  • Lad i 30,5 minutter opp til 80%
  • Kjør andre etappe på 318 km i 100 km/t på 3 timer og 11 minutter med 50 km margin

Gjenta de to siste punktene et par ganger. Da har man kommet seg 1364 km av gårde på 15 timer og 10 minutter. Det burde holde for en dags marathon-kjøring. Man burde i hvert fall ikke ha noe mindre enn 3 pauser a 30 minutter på en sånn tur, uansett om man kjører elbil eller ei.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (53 minutter siden):

Ikkje so bra som mange trur.  Bilar med firehjulstrekk har 20-30 høgare risiko for ulukker på is eller snø som bilar med fram- eller bakhjulstrekk.  Ein av mange ariklar om dette: https://www.tv2.no/a/9108490

Det er feil konklusjon. Det som er tilfelle er at en større del av de som kjører med firehjulstrekk kjører fortere enn forholdene tillater sammenlignet med de som kjører med 2 hjuls drift. Det har altså ingenting med bilen å gjøre. Om du tar hensyn til forholdene, slik at du klarer å bremse i tide, er firehjulsdrift sikrere på vinterføre. Det er mellom annet langt mindre sannsynlig at du må stoppe i en bakke og rygge på speilblankt føre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (21 minutter siden):

Det er feil konklusjon. Det som er tilfelle er at en større del av de som kjører med firehjulstrekk kjører fortere enn forholdene tillater sammenlignet med de som kjører med 2 hjuls drift. Det har altså ingenting med bilen å gjøre. Om du tar hensyn til forholdene, slik at du klarer å bremse i tide, er firehjulsdrift sikrere på vinterføre. Det er mellom annet langt mindre sannsynlig at du må stoppe i en bakke og rygge på speilblankt føre.

Fordi de samme folka tror de trenger firehjulstrekk, og ikke skikkelige dekk og kjøreferdigheter på glatt føre. Hvis man har skikkelige dekk så er det ytterst sjeldent at man skal få en fordel med firehjulstrekk, med mindre man skal brøyte seg gjennom en bratt stigning med løs snø. Jeg har fint klart bakkestart i en snødekt 30% oppoverbakke med min bakhjulsdrevne bil på piggfrie Maxxis SP02. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har vært veldig skeptisk til flere av de andre konkurrentene fra tyske produsenter,  som generelt leverer for dyrt og for dårlig.

Denne er faktisk den eneste, foruten Jaguar, som leverer en relativt OK totalpakke, bortsett fra at de begge leverer ihvertfall halve slepekapasiteten i forhold til det de burde vært levert med.

Selv om dette er "compliance" ved å kun være en elektrifisert ice-bil, så leverer den på en OK grunnpris, med OK rekkevidde. At den dessuten støtter 100 kg taklast, gjør den fullt brukbar til å ta med et taktelt som er blitt så populært nå, eller en større skiboks, og faktisk utnytte kapasiteten (75 kg nyttelast, 20 kg egenvekt på takboksen og 5 kg på stativet gir 100 kg totalt) på de større boksene.

Med håp om at BMW har lært ett og annet om batterier og lading fra i3 og i8, samt alle hybridene, så kan det jo hende de faktisk leverer ok her og. Så får det heller være at innvendig og utvendig så er det en X3 på godt og vondt.  Men det er det sikkert mange konservative BMW-entusiaster som setter stor pris på.

Og det var vel egentlig det jeg etterspurte for noen år siden da elbiler så sære ut, selv om jeg først og fremst tenkte på standard 3-serie og 5-serie, og ikke X-versjonene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Selv om dette er "compliance" ved å kun være en elektrifisert ice-bil, så leverer den på en OK grunnpris, med OK rekkevidde.

Jeg ber deg om å slutte å bruke compliance-bil mot biler du ikke synes er et godt kjøp. Det er stor forskjell på å ha en delt plattform, og det å slenge en elmotor i en ICE-bil for å korttidslease den i California.

BMW har opplagt ikke behov for å lage en compliance-bil når de allerede har en portefølje på flere nullutslippsbiler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Eivind Helle said:
1 hour ago, Sturle S said:

Ikkje so bra som mange trur.  Bilar med firehjulstrekk har 20-30 høgare risiko for ulukker på is eller snø som bilar med fram- eller bakhjulstrekk.  Ein av mange ariklar om dette: https://www.tv2.no/a/9108490

Det er feil konklusjon. Det som er tilfelle er at en større del av de som kjører med firehjulstrekk kjører fortere enn forholdene tillater sammenlignet med de som kjører med 2 hjuls drift. Det har altså ingenting med bilen å gjøre.

Er ikkje det nøyaktig det eg skreiv då?  Folk trur at firehjulstrekk er betre enn det er, og difor køyrer dei for fort etter forholda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...