Gå til innhold

Åpner for vanlig bestilling av ID.3


Anbefalte innlegg

The Very End skrev (5 timer siden):

stor sannsynlighet for at dette kanskje blir neste bil etter min 1. gen leaf.

Hurtiglading blir i hvert fall en helt annen verden med mangedobling av både rekkevidde og ladehastighet.

Complexity skrev (3 timer siden):

Merkelig at de satser på stort batteri i en "bybil". Alle andre snakker jo om at rekkevidde ikke er viktig i slike småbiler.

Complexity skrev (3 timer siden):

Du burde fortelle det til Honda og BMW da. Honda E og Mini Cooper har jo utrolig lav rekkevidde og forsvarer det med at man ikke trenger mere i byen. 

Mazda har jo laget en større bil ganske bra egnet for langtur men puttet i bittelite batteri så man ikke kommer seg ut av byen.

ID.3 e har lite plass, bare 4 seter, ikke krok og ikke takboks. En bybil per "definisjon" da. Men lengere rekkevidde enn andre bybiler.

Det er ikke alle som må reise 4-5 personer i slengen. De som reiser alene eller f.eks 2 stk sammen får sikkert mer enn nok plass til bagasje i ID3 (så fremt de ikke skal ha med seg kajak, sykkel, hoppski, campingvogn, båt eller lignende). Helt greit at Honda og BMW gir fra seg dette markedet til VW, da rene bybiler sikkert er et større marked.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Volkswagen har jo jobbet iherdig med å skrelle av kroner og ører fra bilen slik at de kan flakse med startprisen sin til de som synes at verdien til elbiler måles i rekkevidde delt på pris.

Straks du har det essensielle av utstyret på ID.3 så kan du vel så greit kjøpe en Model 3 SR+

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (9 minutter siden):

Volkswagen har jo jobbet iherdig med å skrelle av kroner og ører fra bilen slik at de kan flakse med startprisen sin til de over som synes at verdien til elbiler måles i rekkevidde delt på pris.

Straks du har det essensielle av utstyret på ID.3 så kan du vel så greit kjøpe en Model 3 SR+

Rekkevidde og pris er nok folk flest sin førstesortering. Helt greit å fjerne ~80% av utvalgsjungelen så kjapt. Ellers enig angående konkurransen mot TM3 SR+, rent rasjonelt, men nå er det jo en del som har sterke vegringer mot merket og Musk så det trenger ikke bety at ID3 kommer til å selge dårlig.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Rekkevidde og pris er nok folk flest sin førstesortering. Helt greit å fjerne ~80% av utvalgsjungelen så kjapt. Ellers enig angående konkurransen mot TM3 SR+, rent rasjonelt, men nå er det jo en del som har sterke vegringer mot merket og Musk så det trenger ikke bety at ID3 kommer til å selge dårlig.

Jeg er enig i det resonnementet. Poenget mitt er bare at ID.3 sin pris ikke er noe særlig om man begynner å hive på ting som burde være et selvfølge på en bil nyere enn 10 år. Det samme gjelder e-208, som også har en svært spartansk entry-modell.

Sammenligningen mot Model 3 var satt på spissen. Det er selvsagt mange nyanser i disse valgene.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Gavekort said:

Volkswagen har jo jobbet iherdig med å skrelle av kroner og ører fra bilen slik at de kan flakse med startprisen sin til de som synes at verdien til elbiler måles i rekkevidde delt på pris.

Straks du har det essensielle av utstyret på ID.3 så kan du vel så greit kjøpe en Model 3 SR+

Ser man på speclisten så gruser jo Model 3 SR+ nye Golfen på nesten alt. Får mye mer for pengene med en Tesla. Plass til 5, mye mere bagasjeplass, krok og takstativ. Men samtidig skjønner jeg at folk synes det er litt skummelt med Tesla og tror nok fattern på 70 ville valgt ID.3 over en Model 3.

Dog har han en liten henger han er glad i drasse rundt med så den utgår jo.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gidder ikke å åpne en egen tråd for dette, så tok første EL-bilgreia jeg kom over på forumet.

Veganer interiør. WTF :p

Snakk om sprø folk. De vil heller ha plastikk enn kjøtt og deilig hudinteriør. De gjør alt for å få mest mulig av den der "deilige" nybil-stanken :lol:

Sjekk denne EL-bil oppkommeren:

https://wccftech.com/fisker-concluded-a-definitive-agreement-today-with-a-spac-that-will-allow-it-to-list-on-the-nyse/

Quote
Fisker

Fisker Automotive, the manufacturer of luxury hybrids and EVs, has become the latest in a growing list of automobile companies that are choosing to go public through the Special Purpose Acquisition Company (SPAC) model. As per the press statement released just moments ago, Fisker has entered into a definitive agreement with Spartan Energy Acquisition Corp. (NYSE:SPAQ) whereby an amalgamation between the two entities will allow Fisker to list on the New York Stock Exchange (NYSE).

As a refresher, a Special Purpose Acquisition Company (SPAC) is formed for the sole purpose of raising capital through an IPO and then to channel these IPO proceeds into acquiring an existing company. If the SPAC fails to acquire its target within the stipulated timeframe, the money is returned to the investors and the entity is disbanded. It is often convenient for SMEs to list via a SPAC due to lower costs, an attractive selling price premium, and a faster overall process. Recently, Nikola Motors made waves when it became a wholly-owned subsidiary of VectoIQ (VTIQ), a SPAC. As a result of this acquisition, Nikola debuted on the NASDAQ in June under a new symbol – NKLA.

Fisker Has Revealed Designs For Its First All-Electric Luxury Sport Sedan

Since Spartan Energy is a SPAC, its acquisition of Fisker will allow the EV manufacturer to access the capital markets in an indirect fashion. Bear in mind that Spartan Energy is being sponsored by an affiliate of Apollo Global Management Inc. (NYSE:APO).

The entire agreement is worth around $2.9 billion and the transaction will provide over $1 billion in gross proceeds to the company, including a $500 million PIPE investment that corresponds to common shares being issued at a price of $10. As an additional context, a Private Investment in Public Equity (PIPE) is the purchase of shares of publicly traded stock at a discount to the current market price by institutional investors. The mechanism aims to reward these investors for providing an infusion of liquidity.

Commenting on today's development, the Founder, Chairman, and CEO of Fisker Automotive, Henrik Fisker, said:

"Today, the realization of the world's first digital car company took another major step forward, advancing our mission to commercialize the world's most emotional and sustainable vehicles, while upholding our vision of a clean future for all. We are excited to partner with Apollo, a world-class financial institution who brings deep industry expertise, extensive global relationships and a shared commitment to ESG.”

Fisker claims that its Fisker Ocean is the world’s most sustainable automobile, offering an all-electric range of 250 – 300 miles and a vegan interior constructed from recycled materials. According to the company’s website, the Fisker Ocean SUV boasts of the following amenities:

“The Fisker Ocean will be offered in a four-wheel-drive configuration on all trims except for the base model (Rear wheel drive) – reflecting the vehicle’s off-road capabilities. The standard four-wheel drive configuration will deliver an output of more than 225 kilowatts (more than 300 horsepower), with an ultra-high-performance version targeting zero-to-60 mph in less than three seconds (total power output to be announced in 2021).”

As an indication of the vehicle’s focus on sustainability, the Fisker Ocean will offer an optional full-length solar roof to boost the car’s range and lower CO2 emissions (in the case of a hybrid). Its vegan interior will consist of “100% Polycarbonate Polyurethane surfaces and 100% reinforced Rayon backing”. The vehicle will start retailing from $37,499 but the price will fall to $29,999 if federal credits are applied. Fisker Ocean can be reserved right now for $250 while the deliveries are expected to commence in 2022.

 

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Veganer interiør. WTF 

Vegan interiør er jo ikke noe nytt. Det betyr bare at det ikke er ekte skinn. Tesla begynte med begrepet vegan interiør allerede for 4-5 år siden.

Prisen er overraskende lav, men så er jo også leveringstida overraskende lang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Gavekort skrev (54 minutter siden):

Volkswagen har jo jobbet iherdig med å skrelle av kroner og ører fra bilen slik at de kan flakse med startprisen sin til de som synes at verdien til elbiler måles i rekkevidde delt på pris.

Straks du har det essensielle av utstyret på ID.3 så kan du vel så greit kjøpe en Model 3 SR+

Vet ikke helt. Jeg foretrekker en bil som varer.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Vegan interiør er jo ikke noe nytt. Det betyr bare at det ikke er ekte skinn. Tesla begynte med begrepet vegan interiør allerede for 4-5 år siden.

Prisen er overraskende lav, men så er jo også leveringstida overraskende lang.

Kunstskinn eller skinn-etterligning ville vi normalt sett kalt det, men har vel litt negative assosiasjoner med seg. Spesielt på kvalitets-siden. Hvem husker ikke skai, der man kunne plukke av flak når det begynte å sprekke opp. Var jo lite muligheter til å reparere.

Veganisme har en positiv buzz rundt seg og er populært blant mange, da det både peker til dyrevelferd ved at man reduserer behovet for å holde dyr innesperret på en gård frem til slakting, eller der man holder visse dyr bare pga pelsproduksjonen. Det samme med tanken på sterkt redusert arealbehov og utslipp i forbindelse med dyrehold.

Selv om jeg sliter sterkt med tanken på et kosthold uten egg, melkeprodukter og spesielt kjøtt, og at jeg mener skinn, lær og pels har overlegne kvaliteter i forhold til disse plastetterligningene, så ser jeg at alternativ produksjon, f.eks. ved hjelp av alger og andre mikroorganismer kan gi oss bærekraftige produkter som gir kvalitetsmessig like bra eller bedre materialer når vi bare har fått forsket og prøvd ut dette nærmere.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Joda, masse bra idealisme bak det å velge kunstig skinn, men helt reelt sliter jeg med å skjønne hvor man skal gjøre av alt skinnet som kommer fra kjøttproduksjon om det ikke skal gå til seter osv. Primært bør vi vel spise mindre kjøtt, men enn så lenge bør biproduktet skinn brukes mer konstruktivt enn å bare bli søppel.

Samme med minkfarmer. Der er skinnet hovedprodukt men kjøttet regnes som søppel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt for dyr i forhold til vanlig bensin og diesel Golf (utenom GTI og R utgavene), som er i samme størrelse. Og det selv med norske avgifter. Blir interessant å se hvor mye disse selges i land der det er mindre forskjeller i avgifter på de forskjellige drivlinjene mellom ID3 og Golf. Jeg tror ID3 forblir et nisjeprodukt mens Golf fortsetter å tjene VW gode penger.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 minutt siden):

Ikke helt riktig, men de vil nok fokusere mer og mer på EV fremover. Man kan nok få kjøpt ICE fra VAG konsernet lenge etter 2026, enn så lenge man bor i et land der det ikke er faset ut pga reguleringer.

https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/volkswagen-well-continue-produce-combustion-engines-after-2026

Grei detalj å føye ved, men synes poenget mitt står. Elbiler er ikke et nisjeprodukt, og forbrenningsmotoren kommer til å dø på godt og vondt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 14.7.2020 den 11.23):

Du burde fortelle det til Honda og BMW da. Honda E og Mini Cooper har jo utrolig lav rekkevidde og forsvarer det med at man ikke trenger mere i byen. 

Folk har ulike krav for bilen sin. Noen bor i byen og kjører kun innenfor byens grenser. Mens andre pendler kanskje til barna/svigers/hytta/jobb og ønsker litt mer frihet for bilen selv om den i 90% av kjørte km fungerer som ei nett liten bybil med vanskelig gateparkering. 

Complexity skrev (På 14.7.2020 den 11.23):

ID.3 e har lite plass, bare 4 seter, ikke krok og ikke takboks. En bybil per "definisjon" da. Men lengere rekkevidde enn andre bybiler.

Den har både og. Den fåes jo med flere batteristørrekser? 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 14.7.2020 den 13.07):
Salvesen. skrev (På 14.7.2020 den 10.57):

Det gikk radig unna, kan ikke være mange reservasjonsholdere som har bestilt..

Det var akkurat det jeg og tenkte. Selv om det i første omgang høres positivt ut at "nå får alle bestille", så er det samtidig et sterkt signal om at mange reservasjonsholdere synes dette ble for dyrt

Ingen av de variantene som kommer for alle ligner det de fikk i 1'st angående utstyr. Hadde pakkene vært identiske, så ville den logikken der vært logisk å havne på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...