Gå til innhold

Åpner for vanlig bestilling av ID.3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

VW er i siget! At 77kWt batteriet allerede er tilgjengelig er gode nyheter. Det betyr at ID.4 nok vil komme med ette fra første dag. Ikke skal vi glemme at det kommer varianter av alle disse fra Skoda og Seat også.

Lenke til kommentar

Æsj, hadde håpet man kunne valgt batteripakke og så utstyrspakke etterpå. Har vært fristet til å bestille versjonen med størst batteri, men har ikke interesse av alt annet "bling" som drar opp prisen. Det skal selvfølgelig koste mer med et såpass stort batteri, men er uaktuelt å gå opp +- 150 000 fra innstegsmodellen kun for å få større batteri. Får satse på at de i fremtiden går for en løsning hvor man velger batteri først, for så å velge utstyrsnivå. Skjer dette (samt at pris ikke er helt pervers) er det stor sannsynlighet for at dette kanskje blir neste bil etter min 1. gen leaf. Litt synd med mangel på OTA oppgradering / ladenettverk osv, men dette er ting jeg og sikkert mange andre kan se forbi om prisen er grei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Det skal selvfølgelig koste mer med et såpass stort batteri, men er uaktuelt å gå opp +- 150 000 fra innstegsmodellen kun for å få større batteri.

It's the VW way to do it. Skal du få noe du VIL ha, så MÅ du betale for masse stæsj du IKKE ønsker i utgangspunktet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mulig jeg er både dum og lettlurt, men liker tanken på liten bil (som sikkert kalles bybil) og så lang rekkevidde som mulig (har et lite håp om en bil som har +- 500 km rekkevidde) hehe :] Grunnen til dette er det praktiske rundt det; Jeg vil ha en bil som ikke er for stor, men som på samme tid kan kjøre lange distanser ved behov. På den måten har jeg en bil som passer til alle gjøremål. At batteriet er stort passer også slik at man kan lettere holde ladenivået mellom 20-80% uten å lade for ofte, noe som også øker levetid på dette.

Nå skal det sies at jeg kjører en del (rundt 30 000 km +- i året med Leafen), så for de som har mindre bruksmønster og som ikke har behov for å kjøre langt ser jeg argumentet med mindre batteri.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
The Very End skrev (9 minutter siden):

Mulig jeg er både dum og lettlurt, men liker tanken på liten bil (som sikkert kalles bybil) og så lang rekkevidde som mulig (har et lite håp om en bil som har +- 500 km rekkevidde) hehe :] Grunnen til dette er det praktiske rundt det; Jeg vil ha en bil som ikke er for stor, men som på samme tid kan kjøre lange distanser ved behov. På den måten har jeg en bil som passer til alle gjøremål. At batteriet er stort passer også slik at man kan lettere holde ladenivået mellom 20-80% uten å lade for ofte, noe som også øker levetid på dette.

Nå skal det sies at jeg kjører en del (rundt 30 000 km +- i året med Leafen), så for de som har mindre bruksmønster og som ikke har behov for å kjøre langt ser jeg argumentet med mindre batteri.

Hvis du ikke trenger taklast vil en ID.3 blow your mind som en oppgradering på langtur sammenlignet med Leaf.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Complexity skrev (22 minutter siden):

Kommer til å selge i bøtter og spann denne, slik som e-golf. Uten at jeg skjønner helt hvorfor.

Merkelig at de satser på stort batteri i en "bybil". Alle andre snakker jo om at rekkevidde ikke er viktig i slike småbiler.

Det må vær flanellskjortekledde førstegenreasjons el-bilentusiaster med kassagitar, seiling på hjernen og en liten ekstra krydret rullings bak øret som mener det. Rekkevidde er noe av det viktigste, uansett størrelse på bilen. Er bare å ta en runde rundt i Europa og bruke øynene. Motorveiene renner over av bybiler, ene og alene fordi en nå og da drar langt i den lille bybilen sin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Hvordan i alle dager vet du dette? Du kan vell umulig ha kjørt en ID3 på langtur? 

Nei, jeg har kjørt en Leaf på langtur alt for mange ganger og vet hvilket helvete på jord det er.  Og så har vi i bittesmå drypp klart å hente inn nok data om ID.3 fra den virkelige verdenen til å ekstrapolere litt. Og selv på den mest pessimistiske ekstrapoleringen blåser ID.3 Leaf ut av vannet. Av moderne elbiler er Leaf den mest ræva elbilen på langtur. På grensen til ubrukelig. Kilde? Drøye 45k bak rattet på en og over 10k av disse på langtur Norge rundt.

Lenke til kommentar
JØI skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg har kjørt en Leaf på langtur alt for mange ganger og vet hvilket helvete på jord det er.  Og så har vi i bittesmå drypp klart å hente inn nok data om ID.3 fra den virkelige verdenen til å ekstrapolere litt. Og selv på den mest pessimistiske ekstrapoleringen blåser ID.3 Leaf ut av vannet. Av moderne elbiler er Leaf den mest ræva elbilen på langtur. På grensen til ubrukelig. Kilde? Drøye 45k bak rattet på en og over 10k av disse på langtur Norge rundt.

Ja altså jeg skal ikke si leaf er en god bil på langtur. Lading er jo horribelt. Mor har en slik, nettopp på grunn av at hun ikke drar på langtur.

 

Men kommentaren var så bastant at jeg nesten trodde at du drev med bil testing og hadde fått kloa i en allerede, det hadde vært veldig interessant!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, JØI said:

Det må vær flanellskjortekledde førstegenreasjons el-bilentusiaster med kassagitar, seiling på hjernen og en liten ekstra krydret rullings bak øret som mener det. Rekkevidde er noe av det viktigste, uansett størrelse på bilen. Er bare å ta en runde rundt i Europa og bruke øynene. Motorveiene renner over av bybiler, ene og alene fordi en nå og da drar langt i den lille bybilen sin.

Du burde fortelle det til Honda og BMW da. Honda E og Mini Cooper har jo utrolig lav rekkevidde og forsvarer det med at man ikke trenger mere i byen. 

Mazda har jo laget en større bil ganske bra egnet for langtur men puttet i bittelite batteri så man ikke kommer seg ut av byen.

ID.3 e har lite plass, bare 4 seter, ikke krok og ikke takboks. En bybil per "definisjon" da. Men lengere rekkevidde enn andre bybiler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ja altså jeg skal ikke si leaf er en god bil på langtur. Lading er jo horribelt. Mor har en slik, nettopp på grunn av at hun ikke drar på langtur.

 

Men kommentaren var så bastant at jeg nesten trodde at du drev med bil testing og hadde fått kloa i en allerede, det hadde vært veldig interessant!

Nei, beklager, skulle _veldig_ gjerne testet en ID.3 Hadde den tatt taklast hadde jeg gått for en Max. Det bastante svaret er forankret i lidelsen av å ha kjørt Leaf på langtur alt for mange ganger. En Peugeot 208 vil jo gjøre narr av en Leaf på langtur.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Complexity skrev (1 minutt siden):

Du burde fortelle det til Honda og BMW da. Honda E og Mini Cooper har jo utrolig lav rekkevidde og forsvarer det med at man ikke trenger mere i byen. 

Mazda har jo laget en større bil ganske bra egnet for langtur men puttet i bittelite batteri så man ikke kommer seg ut av byen.

ID.3 e har lite plass, bare 4 seter, ikke krok og ikke takboks. En bybil per "definisjon" da. Men lengere rekkevidde enn andre bybiler.

Er det krok og takboks på Honda E og den elektriske Mini-en?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Det gikk radig unna, kan ikke være mange reservasjonsholdere som har bestilt..

Det var akkurat det jeg og tenkte. Selv om det i første omgang høres positivt ut at "nå får alle bestille", så er det samtidig et sterkt signal om at mange reservasjonsholdere synes dette ble for dyrt.

JØI skrev (3 timer siden):

VW er i siget! At 77kWt batteriet allerede er tilgjengelig er gode nyheter. Det betyr at ID.4 nok vil komme med ette fra første dag. Ikke skal vi glemme at det kommer varianter av alle disse fra Skoda og Seat også.

Flott at så få reservasjonsholdere har bestillt, at de må ut i en skikkelig salgskampanje for ikke å brenne inne med for mange biler. Kjempeflott, altså. Eller skal vi si "kjempeflopp"? Tiden vil vise, men jeg tror VW snart må ut med en kraftig prisjustering på disse.

JØI skrev (1 time siden):

Det må vær flanellskjortekledde førstegenreasjons el-bilentusiaster med kassagitar, seiling på hjernen og en liten ekstra krydret rullings bak øret som mener det. Rekkevidde er noe av det viktigste, uansett størrelse på bilen. Er bare å ta en runde rundt i Europa og bruke øynene. Motorveiene renner over av bybiler, ene og alene fordi en nå og da drar langt i den lille bybilen sin.

Kan så være, men mange av disse "flanellskjortekledde" med "en liten ekstra krydret rullings bak øret" tipper jeg ikke er blant de som har mest å rutte med, og derfor ikke vil være de første til å hive seg på. Går vi bakover i historien, så var det disse som kjøpte de slitne VW-profuktene når de egentlig var moden for å bli spiker, som fikset bilene opp til å fungere, og brukte bengallakk for å holde rusten unna og kostnadene nede.

At de med det har skapt en trend som VWE har kunne flyte på i lang tid, er forøvrig ikke noe vi skal kimse av. Tro hvor VW hadde vært nå, om de ikke skapte en egen "buzz" for disse billigbilene som VW virkelig var. Ukompliserte og lette å holde i orden, gjorde nok at VW fikk et godt rykte, der andre merker endte opp som spiker, mens VW-bilene og tildels Volvo her i Norden ble godt forpleid lenge etter de burde forsvunnet. 

The Very End skrev (3 timer siden):

Æsj, hadde håpet man kunne valgt batteripakke og så utstyrspakke etterpå. Har vært fristet til å bestille versjonen med størst batteri, men har ikke interesse av alt annet "bling" som drar opp prisen. Det skal selvfølgelig koste mer med et såpass stort batteri, men er uaktuelt å gå opp +- 150 000 fra innstegsmodellen kun for å få større batteri. Får satse på at de i fremtiden går for en løsning hvor man velger batteri først, for så å velge utstyrsnivå. Skjer dette (samt at pris ikke er helt pervers) er det stor sannsynlighet for at dette kanskje blir neste bil etter min 1. gen leaf. Litt synd med mangel på OTA oppgradering / ladenettverk osv, men dette er ting jeg og sikkert mange andre kan se forbi om prisen er grei.

Enig i at dette hadde vært denbeste måten å gjøre det på, men det er stort sett fordyrende å avvente produksjon i påvente av bestillinger, slik at de vet hva de skal produsere. Det fungerer nok langt bedre når de har en grunnstamme på tilstrekkelig andel av produksjonskapasitet, også ha mulighet for "skreddersøm" mot litt bedre avanse.

The Very End skrev (1 time siden):

Mulig jeg er både dum og lettlurt, men liker tanken på liten bil (som sikkert kalles bybil) og så lang rekkevidde som mulig (har et lite håp om en bil som har +- 500 km rekkevidde) hehe :] Grunnen til dette er det praktiske rundt det; Jeg vil ha en bil som ikke er for stor, men som på samme tid kan kjøre lange distanser ved behov. På den måten har jeg en bil som passer til alle gjøremål. At batteriet er stort passer også slik at man kan lettere holde ladenivået mellom 20-80% uten å lade for ofte, noe som også øker levetid på dette.

Nå skal det sies at jeg kjører en del (rundt 30 000 km +- i året med Leafen), så for de som har mindre bruksmønster og som ikke har behov for å kjøre langt ser jeg argumentet med mindre batteri.

Tror faktisk det er mange i byene som tenker akkurat slik. Vi er et reisende folk, og vi ikke bare liker, men pga dårlig kollektivtilbud mellom byer og landsdeler, er avhengig av å kunne transportere oss selv. En kort/nett bil som har bedre plass i høyden (suv/CUV) med lang rekkevidde vil nok passe svært mange. Legg til at den samtidig bør oppfattes som rimelig, men med passe høy standard.

Selv om man sjeldent kjører mer enn 4, så liker vi dofg å kunne ta med en nabounge eller to når man skal på noe spesielt, så 4-seter blir ofte for lite for de fleste. Og så vil et baksette fort kunne fungere som seng om natta på langtur, noe som ikke vil fungere i en 4-seter.

Og så vil vi gjerne ha plass til takboksen med ski eller ekstrabagasje vi ikke får plass til ellers, og helst en krok til å få med oss varer fra Finn-handel, eller når vi drar på Biltema, Jysk, Plantasjen eller rett og slett skal kvitte oss med rask. Eller rett og slett så er det det beste stedet for å montere sykkelholder på. Ikke alle som liker å løfte disse opp på taket, spesielt ikke når det er tunge elsykler, og som flere vil finne ut, det man taper minst rekkevidde med når man skal ta med syklene på langtur til Bestemor og Bestefar som fremdeles bor der langt oppe i Nord, Vest eller Øst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):
Sitat

Ett steg opp er ID.3 Business, som har lettsotede vinduer, ryggekamera, og nøkkelløs tilgang.

Er ikke det påbudt ennå? Altså noe man finner på bunnmodeller også?

Er et utrolig bra ryggekamera på min 2012 Leaf... Og på PHEV'en. Kunne ikke tenkt meg en bil UTEN ryggekamera nå. Men typisk VW...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...